Vaarwel..

Ik had meer dan twintig jaar geleden ook een Multiplex 3030, en die vond ik zo geweldig dat ik die nog naar 2.4 GHz heb omgebouwd. De manier van hoe je daarin een model programmeert was in die tijd revolutionair, en het bood in vergelijking met andere merken quasi "eindeloze mogelijkheden". Het vergde inderdaad wel wat nadenk werk en vooral goed testen alvorens je een model de lucht liet in gaan, maar je was tenminste niet gebonden aan wat de ontwerpers vonden dat jij nodig had.
Maar die beperking van 16(?) modelgeheugens deed me op zoek gaan naar een nieuwe zender. Ik was bijna stomverbaasd toen ik tegen OpenTX aanliep, wat wel heel erg dezelfde filosofie aanhangt als mijn oude 3030.
Ik kocht een Taranis, en was echt teleurgesteld over de kwaliteit van de knopjes en het scherm, dat voelde echt als een speelgoed zender die je bij zo'n drone van 5 Euro krijgt. Dat maakte dat ik het eerlijk gezeg echt niet goed vertrouwde, en ik gebruikte die zender de eerste tijd alleen voor goedkope modellen.
Maar ik heb nooit enig probleem gehad qua betrouwbaarheid van het zender gedeelte, alleen drukknopjes die stuk gingen of schakelaars de afbraken bij het minste lompe contact met een ander object.
Ik heb nu sinds een paar jaar een Horus X10S, en dat is echt een wereld van verschil. Waar ik met de Taranis mijn modellen vooral programmeerde via de Companion software op de PC (omdat die knopjes zo slecht zijn, en zo contra-intuitief in gebruik), doe ik nu het meeste op de Horus zender zelf, en gebruik Companion vooral als simulatie en backup, of de initiële configuratie van een nieuw model.
En die ganse discussie over een steile leercurve is wat onzinnig, omdat het zo sterk afhangt van wat je gewoon bent, of de manier waarop je denkt of redeneert. Ik vond het van in het begin de meest natuurlijk manier van een model programmeren, maar ik werk dan ook al vele jaren in de software sector.
Jeti is ver boven mijn budget, zeker als ik maar geen echt toegevoegde waarde kan vinden ten opzicht van mijn Horus (of wat ik ermee doe). Er zullen wel extra mogelijkheden zijn die ik niet ken, maar ik mis ze niet. Ik koop nu ontvangers voor in de 30 Euro, met telemetrie en sbus, en zelfs redundantie.
Ik vlieg nu al zo'n 7 jaar met Frsky materiaal, en ik heb maar 1 keer een voorval gehad waarbij een model heel onverwacht een ongewilde beweging maakte, en dat was met zo'n ontvanger met stabilisatie (S8R).
Maar wat mij van in het begin nog het meeste bekoorde aan deze zenders, was het feit dat je standaard telemetrie hebt omtrent signaalsterkte van de ontvanger: wordt die te laag, dan krijg je direct een melding. Je hoeft niet na een zware crash je model te gaan uitgraven om dan een ledje op je ontvanger te bekijken, die je dan zegt dat er een storing is geweest.
Op die manier heb ik ooit een verwittiging gekregen dat een tweedehands ontvanger (ik weet nu waarom die verkocht werd) in problemen aan het komen was qua ontvangst. Onmiddelijk landen, ontvanger weggooien, model gered.

En die ganse discussie over een steile leercurve is wat onzinnig,

Dat is het niet, gelukkig geef je zelf ook al aan dat je een bepaalde filosofie aan moet hangen. Die toevallig vaak gevolgd kan worden door software-minded mensen.

Programmeren met OpenTX is gewoon complex. Niet voor jou, maar jij hoort bij een hele kleine groep mensen die deze manier van werken kan volgen. De grote groep kan dat niet. Sommige gebruikers kunnen het 'zelfs' niet (niet negatief bedoeld) met een meer plug and play systeem. En dan is OpenTX helemaal nicht im frage.

In het algemeen;
We hebben het over de betrouwbaarheid van zenders, ontvangers en hardware, vertrouwen goedkopere nieuwkomers op de markt niet meteen en gaan dan wel zomaar een firmware van een vreemde uploaden naar een ontvanger? Dat vind ik dan ook weer vreemd.. ;)

Maar.
in de geest van het draadje.

Grappig genoeg, begint het over goedkope merken zenders/ontvangers
en gaan we meteen over op open tx.
Is open tx zo goedkoop dan?
of is alles wat goedkoop is, ook meteen open tx?

als ik correct meelees, heb je ook in open tx land al wat duurdere alternatieven.
Zijn de spullen die met open tx werken kwalitatief goed, en een volwaardige vervanging van de gevestigde merken?

Daarnaast zijn er voldoende goedkope zender/ontvangers die geen open tx hebben.
zijn deze dan goed (genoeg) om zich met de gevestigde orde te meten?

Los van "je kan er alles mee", waarom zou je naar open tx gaan (misschien kwalitatief goede knuppels, geweldige verbinding, fail safe opties oid)
Waarom zou je voor een nieuw goedkoop merk kiezen, naast een zekere afkeer van de gevestigde merken? (dus, iets meer feiten dan gevoelens, "ik vind dit te duur voor de prijs" etc etc)
welke feiten zouden mij (of een ander) moeten overtuigen om mijn hangar aan die zenders te hangen?

OpenTX is de software, niet de zender. Maar aangezien de software open-source is, vind je die al makkelijker op goedkope zenders. Maar dat doet niets af aan de software.
Betrouwbaarheid van je zender hangt meer af van de kwaliteit van de zend-hardware (het effectieve RF of zend gedeelte) dan van kwaliteit van knopjes en knuppels of zelfs software.
Maar ook het zend gedeelte bevat software (firmware), en die kan ook in de fout gaan.
Hetzelfde geldt trouwens voor de ontvangers...

Laatst bewerkt:
Dat is het niet, gelukkig geef je zelf ook al aan dat je een bepaalde filosofie aan moet hangen.
Vervang dan "onzinnig" door "relatief", dat is wat ik bedoel. Maar dan nog. Ik heb al meer dan 1 modelvlieger gekend in de laatste jaren die in eerste instantie steigerden bij het idee, zichzelf onkundig verklaarden om dit ooit te kunnen leren, maar dan na wat lezen op een website zoals bijvoorbeeld "opentx university" moesten toegeven dat het eigenlijk een pak minder complex was dan ze dachten, en nu met dat ding spelen alsof het niks is. Ik spreek hier voor alle duidelijkheid over mensen die geen enkele affiniteit hebben met computers en software (vandaar hun vooroordelen over dit systeem).
Ieder systeem heeft een leercurve, en al zeker als je iets complexere dingen wil gaan programmeren.

Maar om op de radio zelf terug te komen; ik heb een gezonde paranoia omtrent betrouwbaarhed als het echt te goedkoop wordt. En die multi-protocol modules al helemaal, ik vind het een beetje zoals die "universele bagagedragers": die passen ook nergens echt goed op, maar wel ongeveer een beetje op alles.
Voor mijn Taranis heb ik lang getwijfeld, net omdat het zo goedkoop was. Maar na heel wat opzoekwerk omtrent ervaringen van gebruikers werd ik wel over de streep getrokken.
Wat we nu op de markt zien zijn de kloners van de kloners: ze zien het succes dat Frsky in de voorbije jaren hadden, en willen hun graantje meepikken. Frsky heeft betere hardware uitgebracht, en is dus wat duurder geworden, en dus zoeken mensen terug naar goedkoper spul. En op vraag volgt aanbod. En dus begint Frsky nu in paniek zijn protocol te wijzigen om het systeem moeilijker om te klonen te maken.

En die ganse discussie over een steile leercurve is wat onzinnig, omdat het zo sterk afhangt van wat je gewoon bent, of de manier waarop je denkt of redeneert. Ik vond het van in het begin de meest natuurlijk manier van een model programmeren, maar ik werk dan ook al vele jaren in de software sector.
Dat heeft weinig te maken dat je in de software sector werkt, maar meer met de basis van de MC3030 die tussen de oren is blijven hangen.
Voor iemand zonder dat voortraject is het steil.

Ik kocht een Taranis, en was echt teleurgesteld over de kwaliteit van de knopjes en het scherm, dat voelde echt als een speelgoed zender die je bij zo'n drone van 5 Euro krijgt.
Ik vind dat eigenlijk nogal meevallen...
Ik heb mijn Taranis nu iets van 4 jaar, en ik ga over het algemeen tamelijk lomp met mijn zenders om. In die tijd ben ik 1 keer zo'n ringmoer van een schakelaar kwijtgeraakt (wat Jan (Corrien) voor mij oploste door geheel voor nop wat verschillende maten op te sturen uit de "rommelbak" van zijn schuur/werkplaats, een keer ging een van de knopjes wat raar doen (wat mij precies EEN drupje secondenlijm kostte), en hoewel het niet helemaal bij de echte technische storingen hoort, is ook ooit het batterijtje van de ingebouwde klok leeg geraakt waardoor het ding datum en tijd kwijt raakte. Dat kan verder totaal geen kwaad, afgezien van dat dan het loggen niet meer goed werkt.

Dat was nou net het startpunt van dit draadje..
Zijn de goedkope zenders een goede vervanger voor een gevestigde orde merk?

nu zijn er in "goedkoop" land ook meerdere opties.. van extreem goedkoop tot "normaal" goedkoop..
maar ik ben wel benieuwd in hoeverre (bijvoorbeeld) zo'n radiomaster zich verhoud tot een taranis, en hoe die zich kwalitatief weer verhoud tot een futaba/graupner/spectrum
los van een merk voorkeur, waarom kiezen voor zo'n nieuw merk?

daarnaast, in hoeverre blijft zo'n goedkope zender zijn werk doen op lange termijn?
of wat zou de verwachting zijn..
gezien onderdelen/opbouw etc

de post van brutus en phaedra triggert me ook..
hoeveel verschil zit er in de regel tussen de zenders van hetzelfde merk/type onderling?
is een zender van 1 jaar oud heel anders dan dezelfde zender, maar dan nieuw?

Ze mogen het oude D8 protocol niet meer ondersteunen. EU regels.

Voor frsky ontvangers is er een firmware die ze naar D16 upgrade.

Frsky doet veel dingen fout, maat dat niet.
Dat is niet wat ik bedoel.
Dat er geen nieuwe zenders met dat protocol mogen worden ingevoerd in de EU snap ik ook wel.

Punt is alleen, dat vóór de invoeringsdatum van die regel gekochte D8 apparatuur gewoon gebruikt mag blijven worden.
En terecht, is niks mis mee, werkt nog net zo goed als voor die datum.
Dit gaat allemaal om het LBT deel van het protocol. De zender moet, vóór inschakelen, eerst vaststellen waar de ruimte zit in de band.
Daar hebben ontvangers niets mee te maken, die volgen alleen maar, net als bij D8.

Er komen dus (in Nederland) geen nieuwe D8 zenders meer bij. Ja, hooguit die 3, die ik op tijd op voorraad had genomen en mogelijk nog wat van die -noem eens wat- 25 zelfbouwers, maar dan is het ook klaar.
Maar er is daarnaast ook nog een flink contingent D8 zenders onder deze "grandfather's rights" in gebruik.
En die werken ook voor deze mensen prima, waardoor er geen enkele behoefte bestaat om iets nieuws aan te schaffen.
Vandaar dat het onzinnig is, om het die mensen onnodig lastig te maken door geen bijpassende ontvangers meer te verkopen, of nieuwe spullen niet backward compatible te maken.
Dát is wat ik FrSky kwalijk neem.
Wat het wel doet is dat ik bij een eventuele nieuwe aanschaf niet eerst naar FrSky zal kijken, of iemand in die richting adviseren.
Maar goed, de concurrentie is in dat gat gesprongen, dus 'it's a moot point'.

Chinezen leren ook.
Dus een zender uit de eerste batch zal niet gelijk zijn aan die uit de 4e batch.
Dat heb ik in mijn werk meegemaakt.
Ik moest naar Shenzhen om ze de westerse manier van werken bij te brengen.
Wij verdienen aan service verlenen en ook door bepaalde delen van software te verbergen.
De chinezen bouwen een apparaat waar service vrijwel niet mogelijk is en de software volledig open is.
Dus de layout moest veranderd worden en ook moesten er codes in de software komen, zodat we extra opties voor geld konden verkopen.
Het eerste systeem wat ze gebouwd hadden werkte prima maar zat een beetje houtje touwtje in elkaar.
En als "duits" bedrijf kan je dat niet bij de klant neerzetten.
Dus na een paar bezoekjes had het een duits uiterlijk, stickertje AEG kon erop en we konden er flink geld aan verdienen.
Wat deden de chinezen toen?
Ze bouwden de volgende systemen, ook voor de eigen markt, volgens de duitse normen, wel met open software maar het was wel degelijk en absoluut geen houtje touwtje meer.
Dus ik denk dat als je de eerste Taranis hebt die totaal anders is dan die van nu.
En wat ze ook doen is gewoon inkopen wat beschikbaar is.
Bij Sunrise, die van de YGE regelaars, kopen ze tienduizenden fets die aan de specs voldoen.
Merk maakt niet uit, als het maar aan de specs voldoet.
Het verschil tussen een Sunrise en YGE regelaar is dat Heino eist dat er een bepaald type FET gebruikt wordt.
Voor hun eigen regelaars zetten ze er gewoon op wat beschikbaar en goedkoop is.
Daardoor kan het veel goedkoper.
En is het slechter?
Nee, want een YGE 150 doet geen 500A, een Sunrise 150 kan dat wel.

Wat mij stoort aan het opentx systeem zijn de eeuwige updates.
Als ik de companion opstart komt ie weer met, wilt u updaten?
Dan moet je ook weer de SD kaart updaten, onzinnig gedoe.

Maar mijn idee over het verschil tussen de Taranis en Horus wordt dus ook door anderen gezien.
Ik vind de Horus echt niet onderdoen voor een Jeti/Futaba/Graupner.
Het is minder toegankelijk, door die OpenTX.
Als er een programma in zou staan wat standaard mixers zou hebben en het ook meteen zonder gedoe zou werken dan zou het een enorme concurrent zijn.
Maar tja, er zijn altijd mensen die 1000 Euro meer uit willen geven voor een merk.

GJ

Om even terug te komen op de vraag van de topic starter.

Volgens mij is er nog voldoende vraag naar de verschillende merken.

De keuze voor een merk / type apparatuur word niet alleen bepaald door de prijs lijkt mij.
Of we het nu willen erkennen of niet, we kiezen bij aanschaf van alles wat we kopen hoofdzakelijk op basis van emotie en maar relatief weinig op basis van verstand. Er wordt niet voor niks zoveel geld besteed aan marketing.

Voor Jeti zenders is een markt. Die markt is niet zo heel groot, want de groep mensen die zoveel geld uitgeeft aan een zender is klein. Om de investering terug te verdienen moeten de prijzen dus wel hoger liggen.

Daarnaast is er ook een gedachte / emotie die zegt, kwaliteit kost geld, dus als iets veel duurder is dan ligt de kwaliteit ook veel hoger.

Zoals bij brood bijvoorbeeld. Ik sprak eens een bakker die mij vertelde dat er de laatste jaren veel donkerbruin brood werd verkocht. Niet gewoon bruin, maar opzettelijk veel donkerder bruin brood. Hier is de gedachte ongeveer gelijk. We hebben geleerd dat bruin brood gezond is en ongemerkt gaan we er dan van uit dat donkerderbruin brood dus nog gezonder is dan lichtbruin brood.

De spullen die we kopen gelden ook als statussymbool. En een Jeti zender helpt je toch misschien wel een treetje hoger op de apenrots. ( Modelbouw blijft een mannensport he ! )

GJ

Ik kan me voorstellen dat de veelheid aan updates je stoort, maar je hoeft niet telkens die update uit te voeren.

De frequentie van updates geeft wel aan hoeveel er aan OpenTx gewerkt wordt om het systeem te verbeteren. Ik voer niet alle updates direkt door. Als mijn systeem goed werkt en er zijn geen veiligheids kritische updates dan laat ik het zoals het is. OpenTx ondersteunt een groot aantal zenders intussen en vaak is de verandering voor jou specifieke zender zo minimaal dat een update niet nodig is. Soms is er bijvoorbeeld een update m.b.t. de Lua scripting. Als je geen Lua scripts gebruikt dan heeft een update dus helemaal geen zin.

Dat negeer ik altijd. De enige update die ik gedaan heb, was de patch voor dat heeeeeeel soms de boel een tiende van een seconde "bevroor", iets wat ik sporadisch en met slechts 1 kist wel eens merkte. Zo sporadisch dat je je bijna afvroeg of het nu werkelijk gebeurde of dat het niet meer dan een windvlaagje o.i.d. was.
Dat is verdwenen, en dan is updaten niet meer nodig, dus waarom zou ik?

Back