(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

Goed plan jaap :)

Ik wil de voorspanning iets verhogen in de motor, ik meet nu rond de 4 - 4.5kg. Wellicht blijft de boel wat beter zitten met iets meer. Golf ring erbij en het voelt goed. Ook de 2e O ring voor zit er weer in. Nog even wachten met balanceren want mijn vriendin heeft hoofdpijn en dan mag de compressor niet aan. Staat in de gangkast en maar een kolere herrie :)

Laatst bewerkt:
hoi Jaap voor dat ik ziek word van iemand dat moet er wel wat aan de hand zijn en als ik ooit zover met jou kom(waar ik niet van uit ga)dan vliegen we samen denk ik op een andere planeet
gr.Pieter

Nou reken er maar op dat wij geen problemen krijgen met elkaar, jij bent 2 koppen groter als mij en 2x breder, nou met jou blijf ik echt wel vriendjes :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Zie de foto hieronder anno 1977 toen was ik al aan het vliegen iets hoger als de begane grond:mrgreen:

899526316_5_sQCP.jpeg

Gr Japioooooooo

P/S beterschap VRIEND :rolling:

Goed plan jaap :)

Ik wil de voorspanning iets verhogen in de motor, ik meet nu rond de 4 - 4.5kg. Wellicht blijft de boel wat beter zitten met iets meer. Golf ring erbij en het voelt goed. Ook de 2e O ring voor zit er weer in. Nog even wachten met balanceren want mijn vriendin heeft hoofdpijn en dan mag de compressor niet aan. Staat in de gangkast en maar een kolere herrie :)

Ja dat is een kleine 95DB denk ik ,maar die voorspanning ,is dat nog niet goed dan?

Het kan ook puur de onbalans zijn die nu voor problemen zorgt. Toch merk ik aan een p80 dat die veeeeeel sneller stopt bij het uitdraaien. Als ik meer voorspanning gebruik lijkt het er veel beter op. Ik zal eens meten zonder de rubbers wat het nu is. Vele meer dan 6kg moet het ook niet zijn.

lagers

Het kan ook puur de onbalans zijn die nu voor problemen zorgt. Toch merk ik aan een p80 dat die veeeeeel sneller stopt bij het uitdraaien. Als ik meer voorspanning gebruik lijkt het er veel beter op. Ik zal eens meten zonder de rubbers wat het nu is. Vele meer dan 6kg moet het ook niet zijn.

Lager problemen worden veel al verhoor zaakt door dat de kogels niet goed in de baan draaien binnen buiten ring staan scheef ten opzichte van elkaar Ik ben zelf ook tegen dit probleem aan gelopen . Door de lager passingen te polijsten kwam ik er achter dat het zo maar beter ging. bij op en af toeren hoor je dan een vreemd geluid dan is het meestal het klemmen van je lagers is het jankerig over een groot regelgebied meestal onbelans.

lopen je lagers niet lekker tja dan weet je ecu ook niet wat hij moet omdat de motor het eene moment soepelder loopt dan het andere.

Bij mij gingen GRW,s er ook zo maar uit nu draai ik met goed kope lagers 5.5 uur nog steeds prima dus ik ben benieuwd .

Ik dacht ook tijdens het accellereren te merken dat hij in hield toen er lawaai kwam. Ook iets trilling. Onbalans kan de lagers scheef gooien natuurlijk.

Onbalans is er nu uit :) Loopt heerlijk in de hand. Beetje van het turbine wiel afgehaald. En de compressor 90 graden gedraaid. Vorige keer is die er denk ik verkeerd op gekomen (streepje vergeten :(). Turbine wiel heb ik zonder compressor gebalanceerd dus ze lopen nu beiden mooi. Je kon het ook voelen, 2 resonantie gebieden dus 2 verschillende onbalans punten. Het ging wel erg vlot deze keer :) Na 30 min zat de boel gebalanceerd weer inelkaar.

Het achter lager zat na een paar liter ook nog mooi los in het huis. Alleen als hij nog iets warm is klemt hij iets voor het verschillende uitzetten. Lager voor zit ook mooi los en de voorspanning voel je aldoor goed. Lagers waren ook niets verkleurd en voelden nog goed (voor oude lagers dan :)). Beiden ook net iets nat van kero maar dat liep uit de leidingen na het demonteren. Zegt vrij weinig ;)

Vandaag 2 vluchten gemaakt :) De kist trekt wat naar links, dat wist ik, maar dit keer was het wel erg vervelend. De vorige keer had ik hem uitgetrimd en later de flapt ingebouwd. Hierdoor dus de roeren los gehad en weer gelijk vast gezet. Even vergeten de trim weer op 0 te zetten. Ik had dus maar 3 tikjes trim over en dat was lang niet genoeg :( De hele vlucht maar de knuppel naar rechts dan...... De kortere roeren vliegen wel heeeeeeeeeeeeeeerlijk. De kist stuurt super zuiver en precies. Toch nog iets meer uitslag erop want hij was nu wel heel tam. Een rol werd een slow rol (wel mooi strak :)) maar dat mag wel iets meer worden, zeker handig bij turbulente landingen.

7% hoogte mee mixen was ook teveel en hij dook lekker met flaps. Dat vang je gelukkig lekker op. Hoogte reageert zooooooo lekker en met dit zwaartepunt (iets voorlijk nog) hangt hij perfect aan up met het landen.

De roeren heb ik even aangepast voor de 2e vlucht en dat vloog recht weg. Direct wielen in (had ik de eerste vlucht even niet gedaan) en netjes uit trimmen. Daarna al snel een snelle low pass en looping en rol edg. Vermogen met 7kg is prima, meer heb je niet nodig. De kist vliegt heerlijk en super zuiver. Ook inverted ongeveer evenveel drukken als normaal trekken. Ik vlieg de hele tijd met iets up maar dat voelt wel goed, zo heb ik meer het gevoel dat ik de kist onder controle heb. Een looping gaat ook prima met 7kg. Hij zet verticaal heel mooi door, beter dan ik had verwacht. De start was met 50meter (ongeveer) niet super vlot maar het gras was nog niet zo droog en voor 58mm wielen is dat erg netjes :) De landing was perfect. Wielen en flaps uit en rustig met 1/3 gas rond tuffen naar het veld. Op ongeveer 60m van het veld gas dicht en de kist zweeft mooi door. Op het moment dat hij bij het veld is begin je te merken dat hij zakt en vang je hem met up perfect op. Landing is kort en zonder stuiteren :)

Helaas was de noorder wind nog erg koud en wouden mijn handen niet meer. Volgende keer meer goede vluchten :)

Vandaag heerlijk gevlogen met de formost. Van start tot landing alles perfect. Er zit iets tordering in de vleugels ergens, dat moet er nog een keer uit. Je merkt hij bij hoge snelheden een klein beetje. Toch vliegt hij meer dan prima. Retracts houden het ook super en gaan netjes in en uit. Lucht lekkage is er zo goed als niet.

Stroom verbruik ontvanger is bijzonder weinig. Na 3 vluchten van 5 min nog geen 150 mAh erin kunnen krijgen. Dat is nog geen 600mAh gemiddeld. En dat met 9 servo's waarvan 4 x 10kg digitaal, 2 x 4kg digitaal, 2 x 2.5kg en nog een 9g towerpro op een ventiel. Ecu accu gaat dan ook maar 350 in, ook nog geen 120 mAh per vlucht. Mooi zuinig, dat gas start. Met onboard gas tank start dat net zo makkelijk als kero start. 15 vluchten zonder laden moet geen probleem zijn. Dan is de kan kero ook ongeveer op :) Per vlucht ongeveer 1200ml (in 5 min).

Gisteren weer eens goed gemerkt dat de remkleppen zoals ik ze nu heb NIET voldoende zijn :) Het was windstil en ik moest over prikkeldraad binnen komen. Je houdt dan iets meer hoogte maar dus ook energie over. De eerste landing mislukte en de motor pakte wel heeel laat op in de doorstart ;) 2e poging was raak maar het was echt heel goed mikken en ging maar net. 2e vlucht was met iets wind uit de andere richting en dat ging veeeel lekkerder.

Dus nu 2 opties: Richtingsroeren mee mixen, dat remt ook :) of de flaps aanpassen. Dan kan ik de bestaande aanpassen voor 90 graden of compleet nieuwe maken. Eerst eens kijken naar een delta mixer voor de rudders......

Dan kan ik de bestaande aanpassen voor 90 graden of compleet nieuwe maken.
90 graden zal al een heel stuk schelen.

Dat was dan wel weer een voordeel zoals ik ze had zitten.

Maar richtingsroeren mee mixen zal ook een leuk effect geven dus ook zeker een optie.

Richtingsroeren had ik in het begin ook met maar ik had een kanaal nodig ;) Wellicht 90 graden + rudders :) Liever 1/2 gas erop bij de landing dan op idle 3 velden door zweven. Met motor uit valt de kist ook als een baksteen, dat moet op idle ook haalbaar zijn. Anders gaan we kijken naar thrust reverse ;)

rem kleppen

Richtingsroeren had ik in het begin ook met maar ik had een kanaal nodig ;) Wellicht 90 graden + rudders :) Liever 1/2 gas erop bij de landing dan op idle 3 velden door zweven. Met motor uit valt de kist ook als een baksteen, dat moet op idle ook haalbaar zijn. Anders gaan we kijken naar thrust reverse ;)

niet al te moeilijk doen Herman gewoon de rolroeren op delen
De remkleppen wel 80 graden naar beneden anders heeft het weinig effect .
Een rondje met weinig gas vliegen voor de landing zo dat de snelheid er uit is op final gas helemaal terug kleppen vol uit en nu lekker hangen gaat probleem loos, ook met weinig wind veldje bij ons 100x 60 meter

Een formost verschilt ook niet veel van een elan :) Het is alleen wat goedkoper en heeft wat meer aandacht nodig ;)

Rudders naar binnen ga ik toch doen want dat levert een hele hoop stabiliteit op. Ik herinner me nog een turbulente landing in emmeloord waar de kist flink door elkaar werd geschud. Roeren naar beneden en de rudders naar binnen en hij lag direct stabiel, alsof je hem op een rails plaatst. Dat zou wel eens van pas kunnen komen als doet het hogere gewicht nu ook een hoop.

Nou reken er maar op dat wij geen problemen krijgen met elkaar, jij bent 2 koppen groter als mij en 2x breder, nou met jou blijf ik echt wel vriendjes :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Zie de foto hieronder anno 1977 toen was ik al aan het vliegen iets hoger als de begane grond:mrgreen:

899526316_5_sQCP.jpeg

Gr Japioooooooo

P/S beterschap VRIEND :rolling:

puur uit nieuwsgierigheid, waarom zit je daar op je imperial gebonden jaap ?

Japio kon toen nog niet zo goed sturen en je wist nooit waar die eindigde.

Dus z`n vrouw reed gewoon met Japio op het dak achter de kist aan ;-)

Gisteren de flaps aangepast zodat ik nu een heel stuk meer uitslag heb :) Niet 90 graden maar wel genoeg om veeeeeeeel beter te remmen. Ik heb nieuwe scharnieren geplaatst onderin de roeren. Dit zijn 3 kleine pen scharnieren per flap. Gelijk ook de delta mixer ingebouwd zodat de rudders ook maximaal naar binnen gaan bij full flaps, geeft ook een hoop stabiliteit. Dit moet nu remmen alsof je een anker uit gooit. Dat zou mooi zijn want dan kan de motor weer op vol vermogen werken :) Door de aanpassingen heb ik ook weer een kanaal over :) Alles werkt nu op 6 kanalen, elke functie 1 en het mixen zit in de kist. Kanaal 7 is nu mooi vrij voor de wiel remmen.

Done :) Per rem cycle verlies je niet eens veel lucht. Rem erop houden gaat zonder lekken, helemaal goed. Asfalt banen zijn geen probleem meer nu :) Ik heb afgetakt van gear down lucht kanaal zodat je nooit bij gear up lucht kan verliezen via de rem klep oid.

Back