Verbouwing naar stoomsloep

Helaas te laat John.

Ik heb de nieuwe layout er gisterenavond al weer in geboord en de omkeerplaat is ook al klaar.
Ik houdt wel van tempo hoor :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Southworth oplossing toch ook wel de mooiste vindt.
Al die veertjes aan de buitenkant.

Die duplex pomp van Harm is ook erg mooi. Er zou alleen een tekening of schets van de positie van de stoompoorten e.d. bij moeten zitten.

Nu zijn het twee blokken met heeeeel veel gaatjes voor me.

Het stoompoortenblok van de duplex is niet moeilijk hoor:
image010.jpg

2 stoompoorten en een uitlaatpoort, en dan dubbel uitgevoerd.

Je hebt waarschijnlijk naar het pompblok gekeken... daar zitten veel gaatjes is ja.
Ik vind bouwen leuk maar zit nu al een tijdje in een soort "writers block".
Ik wil wel bouwen maar kan de motivatie niet vinden als ik thuis kom van m`n werk.

Dus ik ga niet zo hard als jou Wiggie.

Maakt niet uit toch? Als ik zie wat jij gebouwd hebt dan heb ik nog een lange weg te gaan. Bedankt voor de link in ieder geval.

Ik zit net de verkeerde persoon een veer in zijn achterste te steken.
Frederik kwam met de link over de duplexpomp.
Sorry voor de verwarring.

Kleine preview van de stand van zaken tot gisterenavond.

Best een hoop werk zo alles bij elkaar.

Hoofdschuif en hulpschuif gebroederlijk naast elkaar in de stoomkast.
photo040712064920.jpg

Hij doet het!

Nog niet perfect doordat enkele passingen op elkaar in moeten slijten en het zaakje nog moet inlopen maar vanaf 1,5 bar loopt het aardig door.

John, bedankt voor de info. Nu is de veer toch echt aan de goede gegeven hoor!
Kan ik door met het pompgedeelte

Kleine preview van de stand van zaken tot gisterenavond.

Best een hoop werk zo alles bij elkaar.

Hoofdschuif en hulpschuif gebroederlijk naast elkaar in de stoomkast.
photo040712064920.jpg

Ik snap er nog geen enen donder van hoe of dat het werkt
Heb je nu twee schuifstangen wiggie ????

It's alive !!!

Ik zal het proberen uit te leggen met behulp van een aantal foto's Frederik.

Ten opzichte van een normale cilinder zitten de gaten voor de stoompoorten niet in het midden maar uit het midden geboord.
Twee keer een uitlaatpoort (voor de hulpspiegel en de hoofdspiegel) en een linker en rechter stoompoort die naar de beide kanten van de zuiger gaan.
Daarop komt een omkeerplaat met daarin acht gaten.
Drie gaten zijn er voor de bediening van de zuiger (noem ik de hulpschuifspiegel).
De overige vijf gaten zijn er om de pendelas en daarmee de hulpschuif te bedienen. Twee zitten er aan weerszijden van de hulpschuifspiegel en drie, die recht onder de hulpschuifspiegel zitten noem ik de hoofdschuifspiegel.

Wanneer er op een normale manier aangestuurd wordt, maar dan met gekruiste stoompoorten, dan stopt de hoofdschuif in het midden omdat hij dan beide stoompoorten naar de zuiger toe afsluit. De zuiger stopt daarmee ook en de beweging is weg.

Door met de hoofdschuif een hulpschuif te bedienen (die alleen maar vol de ene kant of de andere kant open kan staan) en je laat die hulpschuif de toevoer naar de zuiger aansturen dan heb je een systeem dat blijft bewegen op het moment dat de hoofdschuif in het midden staat. Daardoor wordt de hoofdschuif door het midden gedrukt en zal deze de hulpschuif vol de andere kant laten bewegen waardoor de zuiger dus ook de andere kant opgaat. Een pendelend systeem is het gevolg.

De cilinder met aangepaste stoompoorten, de omkeerplaat vanaf onderen gezien en de stoomkast (nog niet afgewerkt)
img2843k.jpg

De onderzijde van de omkeerplaat van dichtbij. Waarom het omkeerplaat heet hoef ik niet uit te leggen denk ik.
img2865p.jpg

Aan de bovenzijde van de onkeerplaat (de kant die je nu niet ziet) zie je gewoon een vlak met daarin 8 gaten. Ik heb er helaas geen foto van.

Op deze foto worden de bovenste drie gaten in het midden bedient door de hulpschuif. Deze gaten staan in verbinding met de stoompoorten naar de twee kanten van de zuiger en de afvoer in het midden.
De twee buitenste gaten worden voorzien van druk door de drie onderste gaten, hier zit ook de omkeer in verwerkt. De twee buitenste gaten zijn weer verbonden met de wanden van de stoomkast waarin deze gaten doorlopen naar de gaten waarin de pendelas beweegt. Deze pendelas stuurt op zijn beurt weer de hulpschuif aan.
De drie onderste gaten worden bediend door de hoofdschuif die op zijn beurt weer bediend wordt door de zuigerstang. En zo is het cirkeltje rond!

De pendelas die heen en weer geschoten wordt in de stoomkast door de druk bediend vanuit de hoofdschuif.
img2868c.jpg

De stoomkast met de gaten waarin de pendelas beweegt en de aanvoerpoorten vanaf de omkeerplaat zijn net zichtbaar aan de onderkant van het gat.
img2867q.jpg

Andere kant
img2866ct.jpg

En dan nu de werking van de schuiven.
Uitgangssituatie:
Hoofdschuif vol naar rechts laat de pendelas en daarmee de hulpschuif vol naar links bewegen via de omkeerplaat.
De hulpschuif stuurt nu druk naar de rechterzijde van de zuiger (rechtergaatje van de hulpschuifspiegel staat open) waardoor deze naar links gaat bewegen.
img2869ic.jpg

De hoofdschuif wordt op een gegeven moment meegenomen door de zuigerstang ( het punt waarop dit gebeurt kun je instellen en daarmee dus de maximale uitslag van de zuiger) naar links tot het moment dat de hoofdschuif in het midden van de hoofdschuifspiegel staat en de twee stuurpoorten in de hoofdschuifspiegel afsluit. .
Omdat de pendelas zonder druk nog steeds naar links blijft staan blijft het rechtergaatje van de hulpschuifspiegel naar de cilinder gewoon open staan en de zuiger blijft dus naar links bewegen.
img2870fo.jpg

Op het moment, dat de zuiger en daarmee ook de hoofdschuif zo ver naar links is bewogen dat de hoofdschuif de stuurpoort aan de rechterzijde van de hoofdschuifspiegel opent, zullen de pendelas en de hulpschuif in een ruk naar van links naar rechts bewegen ( via de omkeerplaat wordt de richting omgedraaid;) )
img2871y.jpg

Daardoor staat het gaatje aan de linkerzijde van de hulpschuifspiegel nu open en zal de zuiger naar rechts gaan bewegen. Dan gebeurt alles wat hierboven staat dus in de omgekeerde richting totdat je weer in de beginsituatie komt en dan begint het verhaal weer opnieuw.

130 jaar geleden waren ze zo gek nog niet!

Als laatste nog een filmpje van de eerste proefloop op lucht. De druk varieert hierbij tussen de 1 en 3 bar. Hier kun je ook de koppeling tussen de hoofdschuifas en de zuigerstang zien.

Bedenk dat alles nog in moet lopen alhoewel dat lastiger is dan bij een stoommachine omdat je luchtdruk nodig hebt om alles te laten bewegen. Alleen de zuiger en de hoofdschuif met de hand bewegen is niet voldoende in dit geval omdat de hulpschuif zonder luchtdruk niet meebeweegt.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Zonder jullie was de wereld een (bijna) stoompompje armer geweest en de kliko een mislukt projektje rijker :rolleyes:

Op naar het pompgedeelte. Is wat makkelijker hoop ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wacht maar tot je er stoom op zet.
Ik heb hier nog een Wildervanck pomp staan, die goed beweegt op lucht, maar op stoom is die niet betrouwbaar.

Sorry hoor.
Ik heb 2 van die pompen, ik heb nog niet verder gekeken naar wat de verschillen zijn.
Mijn voedingpomp doet het altijd en wat ooit was bedacht als lenspomp is een drama.
(die ligt nu te verstoffen, tot ik zin en tijd ervoor maak).
Ben vergeten welk materiaal waarin zit, de shuttels zijn verschillend.

Die van mij draait op 0.3 bar (draait is het verkeerde woord) op lucht.

Echter op stoom heb ik minimaal 2 a 3 bar nodig om hem op gang te helpen..En ik weet niet wat het is, aan de schuiven ligt het niet, alles beweegd wat hoort te bewegen, het is bij mij de zuiger, zuigerstang die ontzettend zwaar gaan op stoom.

Af en toe moet ik de zaak met een klein punt tangetje op en neer forceren.
Laat ik alles afkoelen en zet ik er lucht op.... als een zonnetje staat ie heen en weer te tikken.

ik heb nog wat te halen dus, smering is HEEEEEEEEEEEL belangrijk, zodra er te weinig olie in de stoom zit merk je dit meteen aan de pomp, hij gaat langzamer lopen, sist iets meer door de uitlaat.
Zodra het smeertoestel weer is bijgevuld en opengezet merk je meteen dat de pomp "lekekrder" loopt.

Gefeliciteerd Wiggie !!! ziet er goed uit, ik heb 2 schuifkasten verkl**t tijdens het maken vorig jaar.

Nu nog betrouwbaar laten starten en regelen en je bent er.

tip van flip: stoomtoevoerleiding niet te kein maken, die van mij is 3mm uitwendig, boring 2mm, en vrij lang.
Ik heb het idee dat ik veel last heb van condensatie in die leiding met name omdat de afsluiter midden in de leiding zit.

Regelafluiter zo dicht mogelijk tegen de stoompomp aan monteren, temperatuur in de machine houden, daar houd ie van.

He William dat ziet er top uit.
Ik ben benieuwd hoe dit op stoom gaat lopen

Het blad onder stoom is inderdaad erg leerzaam.
Zit ernstig te twijfelen over een abbonement.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, ik geloof iets van
27,00 Euro per jaar:rolleyes:

Is het inlopen ondertussen gelukt bij je?
Vervangen van pakkingen moet zowiezo gaan schelen.
Als je de spelingen in de aansturing van de bakschuif eruit hebt dan moet ie gaan lopen. Dat weet ik zeker.[/QUOTE]

Ben nog niet verder gegaan het werk slokt iets te veel vrije tijd op maar dit weekend ga ik verder met de pakkingen en dan moet hij hopelijk gaan draaien.
Groeten Norwin

pompgedeelte 1

Nu dat het stoomdeel werkt ben ik verder gegaan met de pompzijde.

Om het geheel er hetzelfde eruit te laten zien heb ik hier ook gekozen voor een pomphuis van rond 22 mm. Het is behoorlijk overdreven maar hier kan ik dan ook meteen het meeste van het pompmechanisme in kwijt.
De pompplunjer is rond 7 mm en dicht af dmv een Viton-ringetje.
Als kleppen gebruik ik messing klepjes van rond 4,5 mm en 2 mm dik met een holte aan de onderzijde om het contactoppervlakte kleiner en daarmee de kracht per mm2 groter te houden.

Hieronder de foto's. Die zeggen toch nog altijd meer dan 1000 woorden.
De stoomcilinder beweegt ook met het pompgedeelte eraan vast. Uiteraard wat minder snel.

Nu de koppelingen nog en dan kan de stoom erop.

Onderdelen
img2876hh.jpg

Het grote gaatje is de aanzuigkant, hier zit de klep nog niet in. Het kleine gaatje is de perszijde.
img2880zo.jpg

De kleppen
img2887z.jpg

pompplunjer
img2890yj.jpg

Het geheel tot nu toe.
img2896e.jpg

Nou mannen! Ik wordt er helemaal verlegen van.
Eerst maar eens zien of het ook allemaal werkt op stoom. Dan pas beschouw ik het als geslaagd.
Neemt niet weg dat ik de complimentjes erg waardeer.

Back