It's alive !!!
Ik zal het proberen uit te leggen met behulp van een aantal foto's Frederik.
Ten opzichte van een normale cilinder zitten de gaten voor de stoompoorten niet in het midden maar uit het midden geboord.
Twee keer een uitlaatpoort (voor de hulpspiegel en de hoofdspiegel) en een linker en rechter stoompoort die naar de beide kanten van de zuiger gaan.
Daarop komt een omkeerplaat met daarin acht gaten.
Drie gaten zijn er voor de bediening van de zuiger (noem ik de hulpschuifspiegel).
De overige vijf gaten zijn er om de pendelas en daarmee de hulpschuif te bedienen. Twee zitten er aan weerszijden van de hulpschuifspiegel en drie, die recht onder de hulpschuifspiegel zitten noem ik de hoofdschuifspiegel.
Wanneer er op een normale manier aangestuurd wordt, maar dan met gekruiste stoompoorten, dan stopt de hoofdschuif in het midden omdat hij dan beide stoompoorten naar de zuiger toe afsluit. De zuiger stopt daarmee ook en de beweging is weg.
Door met de hoofdschuif een hulpschuif te bedienen (die alleen maar vol de ene kant of de andere kant open kan staan) en je laat die hulpschuif de toevoer naar de zuiger aansturen dan heb je een systeem dat blijft bewegen op het moment dat de hoofdschuif in het midden staat. Daardoor wordt de hoofdschuif door het midden gedrukt en zal deze de hulpschuif vol de andere kant laten bewegen waardoor de zuiger dus ook de andere kant opgaat. Een pendelend systeem is het gevolg.
De cilinder met aangepaste stoompoorten, de omkeerplaat vanaf onderen gezien en de stoomkast (nog niet afgewerkt)
De onderzijde van de omkeerplaat van dichtbij. Waarom het omkeerplaat heet hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Aan de bovenzijde van de onkeerplaat (de kant die je nu niet ziet) zie je gewoon een vlak met daarin 8 gaten. Ik heb er helaas geen foto van.
Op deze foto worden de bovenste drie gaten in het midden bedient door de hulpschuif. Deze gaten staan in verbinding met de stoompoorten naar de twee kanten van de zuiger en de afvoer in het midden.
De twee buitenste gaten worden voorzien van druk door de drie onderste gaten, hier zit ook de omkeer in verwerkt. De twee buitenste gaten zijn weer verbonden met de wanden van de stoomkast waarin deze gaten doorlopen naar de gaten waarin de pendelas beweegt. Deze pendelas stuurt op zijn beurt weer de hulpschuif aan.
De drie onderste gaten worden bediend door de hoofdschuif die op zijn beurt weer bediend wordt door de zuigerstang. En zo is het cirkeltje rond!
De pendelas die heen en weer geschoten wordt in de stoomkast door de druk bediend vanuit de hoofdschuif.
De stoomkast met de gaten waarin de pendelas beweegt en de aanvoerpoorten vanaf de omkeerplaat zijn net zichtbaar aan de onderkant van het gat.
Andere kant
En dan nu de werking van de schuiven.
Uitgangssituatie:
Hoofdschuif vol naar rechts laat de pendelas en daarmee de hulpschuif vol naar links bewegen via de omkeerplaat.
De hulpschuif stuurt nu druk naar de rechterzijde van de zuiger (rechtergaatje van de hulpschuifspiegel staat open) waardoor deze naar links gaat bewegen.
De hoofdschuif wordt op een gegeven moment meegenomen door de zuigerstang ( het punt waarop dit gebeurt kun je instellen en daarmee dus de maximale uitslag van de zuiger) naar links tot het moment dat de hoofdschuif in het midden van de hoofdschuifspiegel staat en de twee stuurpoorten in de hoofdschuifspiegel afsluit. .
Omdat de pendelas zonder druk nog steeds naar links blijft staan blijft het rechtergaatje van de hulpschuifspiegel naar de cilinder gewoon open staan en de zuiger blijft dus naar links bewegen.
Op het moment, dat de zuiger en daarmee ook de hoofdschuif zo ver naar links is bewogen dat de hoofdschuif de stuurpoort aan de rechterzijde van de hoofdschuifspiegel opent, zullen de pendelas en de hulpschuif in een ruk naar van links naar rechts bewegen ( via de omkeerplaat wordt de richting omgedraaid

)
Daardoor staat het gaatje aan de linkerzijde van de hulpschuifspiegel nu open en zal de zuiger naar rechts gaan bewegen. Dan gebeurt alles wat hierboven staat dus in de omgekeerde richting totdat je weer in de beginsituatie komt en dan begint het verhaal weer opnieuw.
130 jaar geleden waren ze zo gek nog niet!
Als laatste nog een filmpje van de eerste proefloop op lucht. De druk varieert hierbij tussen de 1 en 3 bar. Hier kun je ook de koppeling tussen de hoofdschuifas en de zuigerstang zien.
Bedenk dat alles nog in moet lopen alhoewel dat lastiger is dan bij een stoommachine omdat je luchtdruk nodig hebt om alles te laten bewegen. Alleen de zuiger en de hoofdschuif met de hand bewegen is niet voldoende in dit geval omdat de hulpschuif zonder luchtdruk niet meebeweegt.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Zonder jullie was de wereld een (bijna) stoompompje armer geweest en de kliko een mislukt projektje rijker
Op naar het pompgedeelte. Is wat makkelijker hoop ik.