update:
de behuizing wordt gemaakt uit aluminium. Het drukgedeelte is 25x25x50 mm groot. Hieronder komt een onderplaat van 10 mm dik waarin de stoomleiding een aansluiting vindt en er bovenop komen twee "torentjes" waarmee de druk ingesteld kan worden.
Nu als eerste het basisdeel.
Ik heb me grotendeels aan de tekening van Henry gehouden met het verschil dat ik aan de onderzijde niet 8 schroeven maar zes schroeven ga toepassen.
Dit omdat de centerboor brak bij het voorboren van de gaten (dat gebeurt echt zelden maar nu dan toch) Omdat dat niet meteen tot een vervanging hoeft te leiden heb de gaten dus iets aangepast. Vandaar ook dat je twee gaten dicht bij elkaar ziet. Als de bodemplaat er straks op zit zie je er niets meer van.
Na het boren (10 mm diep) volgt het tappen van M3. Best lastig in aluminium maar met terpentine als smeermiddel gaat het prima (nog bedankt voor de tip Frederik).
Daarna heb ik een gat van 16 mm doorsnede en 5 mm diep gefreesd waar straks het schoteltje in komt te zitten dan in verbinding staat met het ventiel. Bij voldoende stoomdruk drukt het schoteltje het ventiel dicht.
Daarna twee gaten van 7.2 mm geboort en M8x0,75 getapt.
Hieronder het tussenresultaat met het ventiel half ingedraaid.
Daarna was het tijd voor de bovenkant.
Ook hier gaten geboort, in dit geval wel 8 stuks omdat er twee "torentjes" op komen te staan en daarna ook de gaten van 16 mm doorsnede en 5 mm diep.
Aansluitend het verbindingsgat tussen de twee drukkamers geboort onder een hoek van 60 graden tov de onderzijde. Het gat is 2 mm.
Goed smeren/koelen met terpentine zorgt er voor dat de gaten op maat blijven en makkelijk geboort kunnen worden (aluminium plakt makkelijk aan de boor vast, zelfs bij een TIN coating).
Daarna was het tijd voor de onderplaat. Redelijk makkelijk werk. 6 gaten van 3 mm en een gat van 16 mm en 1 mm diep voor de stoomtoevoer.
Aan de onderzijde zijn de gaten verzinkt naar 6 mm en 2 mm diep om de schroeven netjes weg te werken.
Als laatste foto's van het tussenresultaat tot nu toe, bovenplaat en onderplaat aan elkaar geschroefd en de ventielen er los ingezet.
Volgende keer meer.