vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

een leuke babbel gehad met een vertegenwoordiger van de fabriek die de situatie zo grappig vond dat hij twee andere motoren (met andere inhoud) kosteloos ter beschikking stelt op voorwaarde dat ik een review schrijf over de bevindingen.

Dat zou er toch op duiden dat die persoon behoorlijk vertrouwen in de motoren heeft.....
Geen bewijs dat het goed is, maar op zijn minst een indicatie, toch?

Héél benieuwd....

Groet, Bert

PS: die X-treme is wél een uitstekende machine voor dit soort experimenten: plenty ruimte om de motor heen voor allerlei randapparatuur....
Ik heb er om die reden eentje omgebouwd tot warterkoeling.

Bert,

Ik heb ook wel eens bij een Chinees zitten eten, de man zag er vertrouwd uit maar het eten........Hmmm We gaan het even afwachten.

Eerste gedachte was een Trex 700 en de tweede een X-treme, bij benadering net wat je zegt bij de X-treme wat meer ruimte maar eigenlijk maakt het voor de test niets uit, gaat om het idee toch.

Waterkoeling..... heb ik een keer gezien toen de heli in een sloot eindigde (hahaha) het moet toch niet gekker worden, daar zou ik wel eens een foto van willen zien, dat lijkt me helemaal het ultime.

Ton

Waterkoeling..... heb ik een keer gezien toen de heli in een sloot eindigde (hahaha) het moet toch niet gekker worden, daar zou ik wel eens een foto van willen zien, dat lijkt me helemaal het ultime.

Ton

Ik vlieg er al een maand of vier mee rond.... ;)

Groet, Bert

Hoi uwe,

Had jij ergens gelezen dat ie dan in een raptor past?
Heb zelf een raptor 50 op nitro dus.....
Denk dat het dan een kleinere cc uitvoering zal zijn voor de raptor 50 of de trex 600.

Gr.Rob

Hoi uwe,

Had jij ergens gelezen dat ie dan in een raptor past?
Heb zelf een raptor 50 op nitro dus.....
Denk dat het dan een kleinere cc uitvoering zal zijn voor de raptor 50 of de trex 600.

Gr.Rob

Er is ook een Raptor 90.... Denk dat Uwe die bedoelde....
In een van die draadjes die ik eerder aangaf, werden o.a. Raptor 50 gebruikt om een gewone gloeiplugmotor met vonkontsteking en benzine als brandstof te testen.
Een aantal mensen haalde daar acceptabele successen mee, anderen weer niet....
Een van de sleutels tot (mogelijk) succes schijnt het monteren van een warmte-isolatie tussen motor en carburateur te zijn.
Die NGH 9, dat schijnt niet te willen vanwege de matig af te regelen carburateur....

Groet, Bert

Prachtig man en dank voor het filmpje, is de eerste keer dat ik dit zie. Vario een toppertje, toch net even iets anders dan die andere spullen (oeps) en dat bedoel ik niet negatief.

Ton:p

is de eerste keer dat ik dit zie.

Zal me ook erg verbazen als je er meer gezien had.... :D
Naar mijn beste weten is het niet de eerste, mischien ook niet de enige watergekoelde heli, maar wel met vrij grote zekerheid de eerste én enige .60 size gloeiplugger met gesloten circulatie-koeling (je kunt nooit helemaal zeker zijn maar in 4 maanden tijd van niemand, ook niet via de US fora, feedback gehad dat er meer rond vliegen).

In de jaren 90 hebben er mensen met total-loss koeling (vaste voorraad water die wegkookt en dan verloren is) gevlogen, maar dat principe is verlaten.

Het geheel is bijna op de gram af even zwaar als de originele luchtkoeling (scheelt 20 gram of zo) en het verschil in meer beschikbaar vermogen en lager brandstofverbruik is behoorlijk duidelijk voelbaar.

De Radiator kan nog een stuk kleiner als ik de plaatsing zou optimaliseren, maar dat houd in dat ik een nieuwe radiator moet maken, en dat is me voor nu effe wat teveel werk....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert,

Ik had er nog nooit van gehoord en was uiterst verrast toen ik het filmpje zag. Dit zijn gewoon de leuke uitdagingen toch en dat mag ik graag zien. Misschien een leuk project voor mij om dit ook eens te doen, ik neem aan dat het een scheepsmotortje is? Staat het ergens als project beschreven?

Hoor het graag van jou, groet,

Ton.

Nee hoor, is geen scheepsmotor, maar gewoon een Rossi heli-motor.
De koelmantel is zelf gemaakt, net als de radiator

Voor de radiator had ik even op Wikipedia naar de warmteoverdracht coefficiënten gezocht (schatting van de te verwerken hoeveelheid warmte is daarna niet zo moeilijk als je het oppervlak van een "gewone" helikoelkop weet) en dan met de te verwachten luchtdoorstroming en de gewenste deltaT van het koelwater een radiator-oppervlak afschatten.

Vervolgens aan de hand van hoeveelheid aangeboden warmte en delta-T nog een te verwachten "massastroom koelwater" schatten zodat je een idee krijgt van welke slangdiameter en doorstroomoppervlakte voor de kop nodig is.

Allemaal een beetje natte-vinger werk, maar toch wel een beetje "gericht geschat" zeg maar.

De ruimtelijke vormgeving van de radiator was nog het grootste probleem, omdat bij het eerste prototype het verschil in luchtpassage tussen hoover en rondvliegen dusdanig groot was dat het systeem overkookte in hoover om vervolgens de motor letterlijk in te laten kakken vanwege te sterke afkoeling zodra je wegvloog.
Vandaar die zijschotten aan de radiator, die de ergste vliegwind uit de radiator weghouden, maar wat rotorwash er in geleiden in hoover.
Achteraf had met de radiator plat op de staartboom het ding de helft kleiner gekund en was de luchtstroom veel constanter geweest.
Kwestie van volledig gefocust op de schattingen/berekeningen en even het grotere geheel uit het oog verloren.

Als je geïnteresseerd bent: mijn radiator heeft plm 500 cm2 oppervlak, de slangen en wateraansluitingen zijn 10 mm diameter doorstroom, de watermantel omsluit een water"ring" van 24 mm breed en 4.5 mm dik.
Expansietankje heeft een volume van 75 cc en het koude waterniveau is ongeveer 25% van de expansietank. Expansietank moet in het hoogste punt aangesloten worden.
De slangen zijn bij mij Tygon, maar in principe is iedere slang die een uurtje in een pan met kokend water overleeft, geschikt.
Je moet even opletten bij het construeren van de radiator, dat je voldoende koelbuizen met voldoende diameter hebt (dat had ik in het begin verkeerd, waardoor de radiator als restrictie in de flow ging werken... was niet slim)
Ik vermoed, dat minimaliseren van de stromingsweerstand EN verlagen van de stromingssnelheid in de radiator cruciaal is (veel korte koelbuizen is beter dan een paar lange, dat idee)
Een paar foto's van de bouw hier: http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/brutus-albums-waterkoeling.html

Het systeem werkt op natuurlijke circulatie, dus je kunt geen nul/negatieve G trekken (heel kort, plm 1 à 2 seconden is geen probleem, maar meer niet).
Een dwingende eis om goede circulatie te bereiken, is dat de leiding van koelkop naar radiator omhoog loopt en dat minstens een deel van de radiator (liefst geheel) hoger dan de motor geplaatst is. Hoe meer hoogteverschil hoe mooier. Maar de ingang van de radiator MOET weer het hoogste punt van het systeem zijn....

Het water GAAT koken, daarop berust het hele principe van het zelfregelende systeem: Water begint te verdampen, de dampbellen sleuren het omringende water mee, en de circulatie komt echt goed op gang. Meer warmte=>meer damp=>meer flow=> hogere gemiddelde radiator temperatuur=>meer koeling.
De max watertempblijft echter haarscherp begrensd op 100 graden: de stoom stijgt weg, en trekt water van koeler dan 100 graden de kop binnen, wat pas weer de kop verlaat als het 100 graden is.

Bij mij vind er een geschatte flow van 15-20 gram/sec plaats, waarvan minder dan 5 microgram per seconde in stoom omgezet word. Die damp condenseert alweer voordat het zelfs maar in de buurt van de radiator is.
minder dan 2%% van de warmte zit in die stoomvorming, de rest word echt door het water opgenomen en afgevoerd.

Aangezien het systeem functioneert op stoomvorming in de kop, en ik ketelsteen wilde voorkomen, EN omdat er bij mij messing en Aluminium naast elkaar voorkomen en ik geen chemische narigheid wilde, bestaat mijn koelvloeistof uit 75% demiwater en 25% glycolbasis antivries.
Tot nog toe merk ik dat het zijn blauwe kleurtje een beetje kwijtraakt (het word wat groen/grijs) maar het systeem is nog brandhelder en ik heb sinds eind november niks bij hoeven vullen (heb ook niet superveel kunnen vliegen helaas....)

De heli zal nu ongeveer 8 a 10 zuivere vlieguren met dit systeem gedraaid hebben vanaf de allereerste tests.
Voel je volkomen vrij om het ook te proberen, er rust geen patent op, en twee weten soms meer als een, en in andere gevallen LEREN twee meer als een.... ;)
Het zu mooi zijn als er wat "open source" ontwikkeling plaatsvind, want waterkoeling heeft toch wel een paar voordelen: het is naast zuiniger in het verbruik (duh, lekker belangrijk....) vooral hoorbaar stiller vanwege het ontbreken van de koelfan.
Ik kan mij daarnaast voorstellen dat bij sommige rompen het feit dat je van de schaal-ventilatie openingen gebruik kunt maken i.p.v die lelijke koelgaten in de bodem, ook welkom kan zijn.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

(ben net van werk terug)

Bert heeft die antwoord aal geschreven :
Raptor 90 of T Rex 700 voor de motor,
nu hoor ik al wat over een X-treme

.. en Ton, woord nog spannend ook !

groetjes van Uwe

Hoi uwe,
Ja heb het begrepen. Raptor 90 dus.
Hopenlijk volgende week beter weer en dan eindelijk weer eens echt vliegen.
Bert over die "äfgescheiden" carburateur. Dat verschil merkte ik al heel goed tussen de originele raptor 50 pro motor van thundertiger en de nieuwe redline. Bij de redline is de carb door de termal isolator veel minder warm en ik merkte dat gelijk omdat ik niet of nauwelijks meer hoef af te stellen. Leuk die watergekoelde heli, je hebt ook watergekoelde pc's en als het werkt, werkt het goed.

Gr.Rob

Bert over die "äfgescheiden" carburateur. Dat verschil merkte ik al heel goed tussen de originele raptor 50 pro motor van thundertiger en de nieuwe redline. Bij de redline is de carb door de termal isolator veel minder warm en ik merkte dat gelijk omdat ik niet of nauwelijks meer hoef af te stellen.

Die ervaring m.b.t. opwarmende carburateurs kun je ook lezen in dat draadje op RCGroups "any .30 or .50 gassers yet?"

Daar meld men inderdaad ook dat die Redline veel beter af te stellen is op Nitro, maar het ook al met veel minder aanpassingen al heel acceptabel doet op benzine, vergeleken met de OS.

Men meldt daar ook dat met name OS carburateurs véél slechter werken met benzine, wat ogenschijnlijk vreemd is omdat benzine juist behoefte heeft aan nauwkeurige afstellingen, en OS meestal heel fancy afstelmogelijkheden heeft.
Je leest verder op verschillende draadjes dat OS carburateurs onder omstandigheden (plaatsen met hoge buitentemperaturen, grotere hoogtes boven zeeniveau) óók met Nitro soms domweg niet af te stellen zijn. Met name, dat de afstelling na een paar minuten vliegen plotseling volkomen knudde word.
Sommigen rapporteren dat ze er bijna de klok op gelijk kunnen zetten: na X minuten vliegen kegelt de afstelling in elkaar. Anderen melden juist nog nooit zo'n fijne en stabiele afstelling te hebben gehad, maar die zitten meestal op zeeniveau en niet in (sub)tropische omstandigheden

Ik heb me nogal de kop daarover gebroken waarom de ene carb het hier beter doet dan de andere (lees: meer last van opwarming heeft), en ik kan niet anders concluderen, dan dat het verschil moet zitten in het volume aan brandstof in de carb. Hierdoor krijgt de brandstof, die min of meer langere tijd in die carburateur verblijft en daarbij ook nog eens intensief met het metaal van de carburateur-body in aanraking komt, de tijd om op te warmen.
Hoger boven zeeniveau (lagere luchtdruk=>lagere "kooktemperatuur") doet dan de rest.
Het zou verklaren waarom bijvoorbeeld Rossi-carburateurs ondanks hun supersimpele constructie toch zo verschrikkelijk makkelijk af te stellen zijn en een ontzettende stabiele afstelling hebben: de brandstof komt bij de regelnaald binnen en stroomt rechtsstreeks de spraybar in. Die spraybar staat vol in de luchtstroom en er warmt dus niks op.

Bij een Walbro carb, met grote membraan-kamers en veel contactoppervlak met de brandstof, en ook nog eens realtief sterke drukpulsen vanwege de pomp, zal snel een punt gepasseerd worden waarbij bij de "zuigslag" van het membraan de dampspanning van benzine overschreden wordt, en er dus geen brandstof aangezogen word maar damp gevormd word. Die damp "condenseert" weer bij de volgende pompslag, en effectief stopt de brandstoftoevoer (of vermindert sterk).

Zo nadenkend, zou het best eens kunnen zijn dat spelen met de doorsnede van het carterdruk-kanaal naar de carburateur deze drukpulsen wat minder sterk maakt en de carb langer zijn werk goed blijft doen. Maar om heel eerlijk te zijn, zou ik het lef niet hebben om hier met orifices te gaan experimenteren....

Hoe ver ben je al met je ervaringen met deze motor overigens?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi bert,

Hoop dat de walbro carb die ik ook op mijn vario benzin trainer had het goed gaat doen op de Os motor. Op de vario had ik er nooit last mee en nu zit de carb ook op een isolator dus dat moet goed komen.
Hoop komende dagen weer eens te kunnen gaan vliegen. Laatste tijd was het erg koud en veel wind en dat vond ik niet de goede mix om deze nieuwe heli met zyx en nieuwe motor in te vliegen. Dus hopenlijk komende dagen.

Gr.Rob

Walbro maakt een heleboel carbs....
Ze zien er bijna allemaal hetzelfde uit, maar op de Vario Zenoah, zit bijvoorbeeld een andere Carb dan op een "standaard" Zenoah, dit in verband met de regelkarakteristiek bij deellast. Met een trainer gaat de standaard carb zoals ook op automotoren zit, nog wel, met een zware schaalkist draait de boel met een beetje pech domweg in de soep (zat gisteren toevallig eens terug te spitten in dit forum en kwam de berichten van "Bluebird" tegen die er in een paar weken tijd drie (3) Niet-Vario Zenoah's vast liet lopen. En iedereen maar lullen over oliesoorten en mengverhoudingen.... maar DÁÁROM is die Vario-Zenoah dus een paar honderd Euro duurder....)

Het valt dus te verwachten, dat OS en Walbro flink om tafel hebben gezeten om het juiste type te selecteren, danwel te ontwerpen. Ik neem domweg aan, dat dat wel goed zal zitten, OS heeft per slot van rekening nogal een naam hoog te houden qua carburatie (en dan is het best opvallend, dat ze voor een carburateur van een toeleverings bedrijf gekozen hebben, nietwaar?)

Mijn verwachting is dus dat dat wel goed zit.
Maar ik ben erg benieuwd of jouw motor net zo mooi soepel loopt als een gloeiplugger, of dat hij het toch wat bokkerige gedrag van een Zenoah gaat vertonen.

Groet, Bert

Hoi bert,
Ja je moet de vario met die zenoah niet vliegen met de standaard rc carburateur want dan lijkt het wel een racemonster. Had toen de walbro carb erop die vario verkoopt en dat liep echt heel goed. Voor de rest moet ik even geduld hebben en dan hoop ik dat de Os goed en lekker vliegt.

Gr. Rob

Mijn Cobra draait alweer 8 jaar naar volle tevredenheid met als enige "reparatie" een nieuwe bougiedop omdat de Vario-NGK dop knetterhard en niet flexibel is en dus kapotrammelde....
De tweede in de BO 105 nu ook al weer bijna 5 jaar probleemloos (met ook alleen die bougiedop vervangen).

Beide "origineel Vario".... Duur maar probleemloos.

Wat dat betreft verwacht ik van die OS eigenlijk nog minder problemen, als het goed is ligt het trillingsniveau stukken lager....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
mischien rare op merking vario koopt dat ook ergens in
een fabrikant maakt dat echt niet alleen voor vario
grtz jos

mischien rare op merking vario koopt dat ook ergens in
een fabrikant maakt dat echt niet alleen voor vario
grtz jos

Is absoluut geen rare opmerking:
Vario koopt losse carbs in en wisselt ze zelf (of laat dat een lokaal bedrijfje doen, dat weet ik natuurlijk niet).
Die nieuwe carb is geoptimaliseerd voor deellast rond de 10.000 toeren, constant toerental, variabele belasting. Vermoedelijk is het een carburateurtype wat ontwikkeld is voor generatorsetjes, die vaak een geregeld toerental hebben.
Voorts worden de drijfstangen verlicht (lichter gemaakt, niet een lampje erop :D) en de pistonpen uitgeboord, om ze te balanceren.
Verder worden ze net als de Tony Clark Zenoahs ontbraamd en schoongemaakt van binnen. Ik weet uiteraard niet exact wat ze doen, maar dat is ongeveer de info die ik in een onoplettend moment van een Vario-medewerker losgepeuterd heb.

Kortom: het is echt een "andere" motor (en persoonlijk vind ik hem zijn geld dubbel en dwars waard als ik vergelijk met de mensen die ik ken en die "standaard" zenoah's vliegen. Die zitten veel meer af te stellen, er trilt veel meer kapot, hebben vastlopers ondanks de beste olieën, etc etc)

Ik heb wel eens om me heen geïnformeerd (ik wil natuurlijk ook wel een goedkopere Zenoah in mijn heli), maar voor het verschil in prijs tussen Vario en standaard Zenoah lukt het mij niet om die werkzaamheden ergens uit te laten voeren. Voor alleen al het bewerken van de onderdelen ben je minstens 100 Euro kwijt, en het demonteren, schoonmaken en monteren tussen de 100 en 150 Euro als het door een monteur in een werkplaats gebeuren moet. Tel daar de kosten van een nieuwe carb bij op, en je zit makkelijk aan die 300 Euro prijsverschil, of er ruim overheen.
Dan weten ze natuurlijk bij Vario al wat de streefgewichten zijn. Als je dát (het uitwegen en bepalen van de balans) ook nog eens moet laten doen.... dan ben je écht geld kwijt....
Die prijs van Vario kan dan ook wel kloppen want ze hebben natuurlijk een gunstig contract, en ze verkopen de overgebleven standaard carbs weer via de achterdeur.

Zo zijn er wel meer dingen die veel mensen niet weten, maar wel als verwijt naar Vario (te duur) maken: De Rossi's worden bewerkt (hoeken uit gefreest) om ze in de SkyFox en X-treme te late passen, en er worden inderdaad ook dingen speciaal voor Vario gemaakt, zoals OS motoren met gewijzigde krukas. Motorkits worden met per romp verschillende passende uitlaatbocht en demper geleverd, en losse onderdelen kopend (losse motor, losse bocht, losse demper) vind je zelfs als je bij andere leveranciers gaat zoeken de spullen niet voor de totaalprijs van een motorkit. Komt bij dat je zelf op zoek moet naar iemand die kan frezen.
In de koppeling van de 15 cc viertakt SkyFox zat een lager wat nergens anders te krijgen is en specifiek voor Vario gemaakt werd, bijvoorbeeld.

Op een paar uitzonderingen na, zoals de achterlijk dure bougie en bougiedop, dat soort dingetjes, vind ik de prijzen van Vario absoluut redelijk voor het gebodene, rekening houdend dat het (vrijwel) allemaal in Europa geproduceerd wordt.
Ik heb een keer een boordstarter bij Vario gekocht. Die komt ongewijzigd van FEMA, en is bij FEMA rond de 30 Euro goedkoper. Echter, bij Vario word er wel een servo plus schakelaarset meegeleverd, en dan valt het prijsverschil opeens héél erg mee. Komt bij dat ik hem bij Vario letterlijk binnen 22 uur vanuit Dld in huis had, bij FEMA moet ik eerst een verkooppunt zoeken....

waarom zijn alle berichten weg van rob ??????????

Weet ik niet???? Ik kan ze nog gewoon zien!
Heb je Rob per ongeluk op je negeerlijst geploinkt? :D

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back