Vic Smeed Tomboy

Nee zeker, niet helemaal leeg.
Hoeveel zit er nog in een lege 3S 350 mAh accu, je wilt minimaal nog ff veilig kunnen vliegen.
 
Bij de Tomboy met verbrandingsmotor is de hoeveelheid brandstof die mag worden verbruikt vastgelegd in de wedstrijdregels. Er is dus een bepaalde hoeveelheid energie beschikbaar die kan worden omgezet in hoogte. De ene dieselmotor zal dat efficiënter doen als een andere en de ene brandstof kan efficienter verbranden of smeren dan de andere, maar de wedstrijdregels zeggen daar niets over. Waarom dan zo moeilijk doen bij de elektroklasse. Een drie cellen LiPo met een capaciteit van 350 mAh bevat ongeveer evenveel energie als een twee cellen 500 mAh exemplaar met een licht voordeel voor de 3 cellen LiPo. Hoe je die hoeveelheid energie in hoogte wil omzetten, is toch net als bij de dieseluitvoering aan de vlieger. Daarom denk ik dat je niet moeilijk moet doen over de afslagspanning van de ESC. Een hoge afslagspanning zorgt er voor dat niet alle in de LiPo beschikbare energie kan worden gebruikt.
 
Als je een regelaar hebt met BEC dan stopt die toch bij een bepaald aantal volt , of zie ik dat verkeerd ?

Groeten Jef
 
Dat is dus wat men noemt: low voltage cut-off voltage. En dan heb je ook nog verschillende soorten cut-off: hard en soft.
 
Laatst bewerkt:
Toen we nog met Ni-** cellen rond vlogen schakelde de ESC de motor uit als de spanning van het accupakket rond de 6 volt kwam. Zo bleef de BEC functioneren en het toestel bestuurbaar. LiPo's kunnen slecht tegen diepontlading. Nu zorgt de ESC er voor dat de celspanning niet onder de minimale ingestelde waarde komt. Als de accu op de ESC wordt aangesloten, dan bepaald de ESC aan de hand van de gemeten accuspanning het aantal cellen. Daarom is het van belang nooit een (half) ontladen LiPo aan te sluiten omdat door de lagere celspanning het aantal cellen door de ESC verkeerd bepaalt kan worden en dat heeft weer gevolgen voor het afschakelmoment als de LiPo verder wordt ontladen.
 
Dus,

Starre propeller met 1:1 aandrijving
3S 350 mAh of 2S 500 mAh LiPo
Afslag op 3.2 volt per cel.
1x inschakelen, 1x uitschakelen.

Voor de rest, zoek het maar uit?
 
Wanneer ik je goed begrijp is het beter die 10% ontladen accu er uit te doen en weer een verse te pakken.
Dat lijkt me niet nodig. Daarnaast veert het voltage van de LiPo in ruste weer iets terug omhoog. Zolang een LiPo niet diep ontladen wordt (mijn quadcopter-LiPo’s vlieg ik tot 30% van de capaciteit leeg) zit je veilig en gaan ze lang mee.

Ik heb telemetry en vlieg tot 3,5V per cel onder last. Na landen veert het onmiddellijk terug omhoog tot ongeveer 3,7V per cel. Ik zit dan erg dichtbij het “storage”-voltage... twee vliegen in één klap.
 
En dat Nico is een heel goed advies...wist ik niet..

Ik stop wel eens met 10% ontlading..dan gaat de connectie er af en later ga ik weer verder met die lipo en dat soms 5 x zo op die manier..kan dus gevaarlijk zijn.

Wanneer ik je goed begrijp is het beter die 10% ontladen accu er uit te doen en weer een verse te pakken.

Ik deed dit bv met de zweeftaak op de DOW..

Wanneer je bedoelt dat je er 10% uit hebt gehaald kan je rustig nog 5 van die vluchten maken.
Wanneer je bedoelt dat je er nog maar 10% in hebt zitten, dan moet hij er zo snel mogelijk uit en aan de (storage)lading.
 
Ik ga ook een Tomboy 3 bouwen. mijn eerste maar ben er nog niet uit rc .... el of dieseltje ...0.33cc.
de corona dwingt mij meer te bouwen !!!! wie kan mij raad geven?

THXS NINO
 
Je heb maar 1 vleugel nodig voor twee modellen een Tomboy - E en een Tomboy voor een Diesel want beide klasse wordt super leuk om te vliegen
 
Th xs Ton,,,, Dit motortje zal het worden.
 

Bijlagen

  • IMG_20201127_204023.jpg
    IMG_20201127_204023.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 148
Heerlijk kunnen stoeien met de Tomboy en een 3S 250mAh Lipo

Leuke tijden kunnen neerzetten en eigenlijk veeeeel te lang kunnen vliegen.
1e vlucht op vers geladen accu.
5:08 min waarvan 48 sec voor het klimmen gebruikt is, zweven dus 4:60 min, na landing nog 67% in de accu.

2e vlucht op de zelfde accu en lading.
6:54 min waarvan 56 sec voor de klim gebruikt , zweven dus 5:58 min, na landing nog 40% in de accu.

3e vlucht op een vers geladen accu.
4:05 min waarvan 30 sec voor het stijgen gebruikt en uitgekomen op een prima hoogte. (geen idee hoeveel Meters)

 
Leuk Ton die testjes :thumbsup: en wat een mooie wolken!

Als ik kijk hoe rap hij omhoog gaat en hoe hoog je eindigt denk ik dat je meer power hebt en hoger eindigt dan de diesels op 2cc peut. Maarja, die moeten dan gewoon wat beter zweven :hammer:
 
Back
Top