Dat is wat lastig, prop maat en toerental is makkelijker. Mills 0.75 met 8x4 ongeveer 9000 omw/min http://www.flybrushless.com/prop/view/123
0.058 BHP is 43W Bovenstaande reakties lezende denk aan het volgende rijtje: - D-Power 28-09 - Flash/E-power/E-sky 2830 (D-Power kloon van de Chinees) - Turnigy SK3 2826 Die hebben allemaal ongeveer hetzelfde vermogen in dezelfde prijsklasse en dan kunnen de meesten naar hun favoriete leverancier, zij het het verre oosten of juist niet. Die hebben weliswaar allemaal te veel vermogen, maar het gewicht kan geen kwaad. Eventueel kunnen we het vermogen verminderen door op 2 cel lipo te limiteren. Wat denken jullie daarvan?
Het berekenen laat ik aan anderen over , ik geef even mee wat op mijn Tomboy zit , met extra ribben en richtingroer Motor , Himax HC2212-1180 , 2 cell lipo en schroef 7x5 Groeten Jef
Een iets langere vleugel en een iets lichtere motor. Lijkt me geen probleem om bestaande modellen zo mee te laten doen, het is natuurlijk geen WK klasse.
Alle KV 900 a 1000 Met 3S en 8*4 ongeveer: 9000 toeren 7A 70 a 80W 500 gram trekkracht Met 2S en 8*4 ongeveer: 6500 toeren 4A 25W 240 gram trekkracht https://www.ecalc.ch/motorcalc_mobile.php
Als we nu zo doen dat bij deelname je het gewicht op geeft van het model. Je mag dan niet meer trekkracht hebben dan het gewicht van je model. Je meld welke prop je hebt en we zoeken daarbij het max toeren wat die prop mag hebben in verhouding tot de trekkracht. Even hier propje zoeken die je hebt , toerental invullen en komt er zomaar de trekkracht uitrollen. Wordt er op de wedstrijd getwijfeld aan de trekkracht meten we het toerental ligt dat te hoog moet je een rondje gebak geven. http://www.flybrushless.com/tools/thrustCalc
De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch. Motor: D-Power 28-9 Accu: D-power HD-800/3S 8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP 7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM 7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM
Bedankt voor de test Nico. Opmerkelijk dat er toch zoveel verschil in toeren en vermogen zit met precies dezelfde maat propeller van ene ander merk.
Wat ik bij de Ausie Sam600 zie is een rekenfactor dat je het gewicht in Oz * 60 doet om op de accu capaciteit uit te komen. Kom dan met mijn Tomboy uit op 733 mAh dat naar mijn idee te veel is en je daardoor te lang zal vliegen (reglement van 2011) In New Zeeland wordt ook zoiets gedaan maar is al weer bijgesteld naar beneden je zou daar uitkomen op een 2S 450mAh of 3S 350mAh Hier mijn voorstel ; als we het gewicht van het model nou eens aanhouden als Lipo capaciteit. Je mag of beter nog moet de accu leegvliegen, of als je de motor uitzet ook niet meer aanzetten. Mijn Lipo zou daarmee uitkomen op een 3S 350mAh en het leuke is die heb ik liggen kan dat dus mooi testen
Lipo leeg vliegen? mag dat? ik weet niet beter of dat is het laatste wat je moet doen. Zoals ik al opmerkte ..het is aan jullie om een methodiek te vinden voor een E Tomboy echter.. Het lijkt nog niet al te best te lukken en kijk ik naar de bijdrage van Nico dan zien we dat het opgenomen vermogen al sterk varieert bij een zelfde prop van een andere leverancier. Denken jullie toch nog eens over de energie formule... De gegevens van Nico: De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch. Motor: D-Power 28-9 Accu: D-power HD-800/3S 8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP 7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM 7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM Deel ik dit vermogen op bv een energie van 2000 Joule dan geeft dat de volgende motorloop tijd: Setup 1. 26 seconden Setup 2..32 seconden Setup 3. 47 seconden Nico waren dit handmatig gemeten waarden of komt het uit de telemetrie rollen? Ik denk dat wanneer we een ieder zijn eigen motor/prop/accu laten kiezen cq dat wat er is goed willen vergelijken qua prestaties ...je er niet aan ontkomt om met een energie limiet te werken...en zo moeilijk lijkt me dat niet. Eenmalig statisch je spanning en amperage meten en je weet hoeveel seconden je motor mag lopen..( en dat op je kist vermelden). En nogmaals....geeft 2000 Joule een te grote of te kleine hoogte dan stellen we de energie hoeveelheid bij. Het is een meer dan beproefde methodiek in het internationale wedstrijd gebeuren.
Wat dachten jullie van deze optie, een vleugel oppervlak kan iedereen wel meten. 450 sq. inch > 290322 mm2 > 2903 cm2 > 29 dm2. Voorbeeld van de grote Tomboy vleugel ( geen 36 inch dus) maar 1052mm spanw * koorde 155mm = 163060 mm2 Kom daarmee uit op 16 dm2 best al een aardig formaat. dat een mooie basis is toch. Mijn Blazer is bijv maar 14,5 dm2 en zou dus ook gewoon mee kunnen doen.