Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.471
    Locatie:
    Zwolle
    Nu nog paarden en vonken met elkaar vergelijken...
     
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 21 nov 2020
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Rotterdam
    0.058 BHP is 43W

    Bovenstaande reakties lezende denk aan het volgende rijtje:
    - D-Power 28-09
    - Flash/E-power/E-sky 2830 (D-Power kloon van de Chinees)
    - Turnigy SK3 2826

    Die hebben allemaal ongeveer hetzelfde vermogen in dezelfde prijsklasse en dan kunnen de meesten naar hun favoriete leverancier,
    zij het het verre oosten of juist niet.

    Die hebben weliswaar allemaal te veel vermogen, maar het gewicht kan geen kwaad. Eventueel kunnen we het vermogen verminderen
    door op 2 cel lipo te limiteren. Wat denken jullie daarvan?
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2020
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.548
    Locatie:
    Hulshout België
    Het berekenen laat ik aan anderen over , ik geef even mee wat op mijn Tomboy zit , met extra ribben en richtingroer
    Motor , Himax HC2212-1180 , 2 cell lipo en schroef 7x5

    Groeten Jef
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Rotterdam
    Een iets langere vleugel en een iets lichtere motor. Lijkt me geen probleem om bestaande modellen zo mee te laten doen, het is natuurlijk geen WK klasse.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Vlaardingen
    Denk dat je een komma vautje hebt.
    0.058 = 43.3W, toch.
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja klopt natuurlijk.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Vlaardingen
    Alle KV 900 a 1000

    Met 3S en 8*4 ongeveer:
    9000 toeren
    7A
    70 a 80W
    500 gram trekkracht

    Met 2S en 8*4 ongeveer:
    6500 toeren
    4A
    25W
    240 gram trekkracht

    https://www.ecalc.ch/motorcalc_mobile.php
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.566
    Maandag zal ik meten wat de D Power AL 28-09 presteert met 7 inch propellers.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.945
    Locatie:
    Dordrecht
    Als we nu zo doen dat bij deelname je het gewicht op geeft van het model.
    Je mag dan niet meer trekkracht hebben dan het gewicht van je model.
    Je meld welke prop je hebt en we zoeken daarbij het max toeren wat die prop mag hebben in verhouding tot de trekkracht.
    Even hier propje zoeken die je hebt , toerental invullen en komt er zomaar de trekkracht uitrollen.
    Wordt er op de wedstrijd getwijfeld aan de trekkracht meten we het toerental ligt dat te hoog moet je een rondje gebak geven.

    http://www.flybrushless.com/tools/thrustCalc

    upload_2020-11-21_21-15-42.png
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat is ook een leuke optie.
    Prop voorschrijven en toeren meten, klaar
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.566
    De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch.
    Motor: D-Power 28-9
    Accu: D-power HD-800/3S

    8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP
    7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM
    7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM
     
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor de test Nico. Opmerkelijk dat er toch zoveel verschil in toeren en vermogen zit met precies dezelfde maat propeller van ene ander merk.
     
  14. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    889
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw vaste prik in elke motortest.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.945
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik bij de Ausie Sam600 zie is een rekenfactor dat je het gewicht in Oz * 60 doet om op de accu capaciteit uit te komen.
    Kom dan met mijn Tomboy uit op 733 mAh dat naar mijn idee te veel is en je daardoor te lang zal vliegen (reglement van 2011)
    In New Zeeland wordt ook zoiets gedaan maar is al weer bijgesteld naar beneden je zou daar uitkomen op een 2S 450mAh of 3S 350mAh

    Hier mijn voorstel ; als we het gewicht van het model nou eens aanhouden als Lipo capaciteit.
    Je mag of beter nog moet de accu leegvliegen, of als je de motor uitzet ook niet meer aanzetten.
    Mijn Lipo zou daarmee uitkomen op een 3S 350mAh en het leuke is die heb ik liggen kan dat dus mooi testen
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020 om 12:41
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.447
    Locatie:
    Gouda
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.471
    Locatie:
    Zwolle
    Lipo leeg vliegen? mag dat? ik weet niet beter of dat is het laatste wat je moet doen.

    Zoals ik al opmerkte ..het is aan jullie om een methodiek te vinden voor een E Tomboy echter..

    Het lijkt nog niet al te best te lukken en kijk ik naar de bijdrage van Nico dan zien we dat het opgenomen vermogen al sterk varieert bij een zelfde prop van een andere leverancier.

    Denken jullie toch nog eens over de energie formule...

    De gegevens van Nico:

    De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch.
    Motor: D-Power 28-9
    Accu: D-power HD-800/3S

    8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP
    7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM
    7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM


    Deel ik dit vermogen op bv een energie van 2000 Joule dan geeft dat de volgende motorloop tijd:

    Setup 1. 26 seconden

    Setup 2..32 seconden

    Setup 3. 47 seconden

    Nico waren dit handmatig gemeten waarden of komt het uit de telemetrie rollen?

    Ik denk dat wanneer we een ieder zijn eigen motor/prop/accu laten kiezen cq dat wat er is goed willen vergelijken qua prestaties ...je er niet aan ontkomt om met een energie limiet te werken...en zo moeilijk lijkt me dat niet.

    Eenmalig statisch je spanning en amperage meten en je weet hoeveel seconden je motor mag lopen..( en dat op je kist vermelden).

    En nogmaals....geeft 2000 Joule een te grote of te kleine hoogte dan stellen we de energie hoeveelheid bij.

    Het is een meer dan beproefde methodiek in het internationale wedstrijd gebeuren.









     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.945
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je heb gecorrigeerd zal niet weer gebeuren althans hoop van niet.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.566
    Metingen komen via te telemetriesensors (Jeti MUI 30 en MRPM) in het toestel dat op de grond staat.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020 om 13:58
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.945
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat dachten jullie van deze optie, een vleugel oppervlak kan iedereen wel meten. 450 sq. inch > 290322 mm2 > 2903 cm2 > 29 dm2.
    Voorbeeld van de grote Tomboy vleugel ( geen 36 inch dus) maar 1052mm spanw * koorde 155mm = 163060 mm2
    Kom daarmee uit op 16 dm2 best al een aardig formaat. dat een mooie basis is toch.
    Mijn Blazer is bijv maar 14,5 dm2 en zou dus ook gewoon mee kunnen doen.

    upload_2020-11-24_21-22-20.png




    upload_2020-11-24_20-57-32.png
     

Deel Deze Pagina