Vic Smeed Tomboy

Voor een 6x3 heb je dan weer een hoog KV motortje nodig en is de selectie denk al weer lastiger.
Denk dat voor een CG een 100W motortjes ook handig kan zijn met die korte neusjes.
Een max toeren dat bij een propje past zou zeker een mooie en makkelijke controle meeting kunnen zijn.

Zo ben nu even vliegen staat lekker wat wind en goed turbulent precies zoals ik het wil hebben.
 
Die in het voorbeeld verbruikt 83.1W met een 6.3 prop op 15200 toeren. Op zich zie ik prop en toeren (of liever KV en cellen) ook wel zitten, maar wat als je een 5.5x5.5 prop gebruikt, is dat dan kleiner als een 6.3?
 
Het is vaak best lastig om tot iets eenduidige te komen. Kan alleen als je alles voorschrijft en dat is dan in dit geval weer niet handig.
Maximaal opgenomen vermogen is dan redelijk eenvoudig.
Bij 100W kom je dan zo rond de 400 gram trekkracht. Hiermee ben je binnen een no time op hoogte.

(Net een motor prop combinatie gevonden die 580 gram trekkracht geeft)
 
Uit de telemetrie blijkt het volgende (in vlucht): Stroom 6,2 ampère, LiPo spanning 10,7 volt, en 9695 RPM. Het vermogen is 66,5 watt. Accuspanning is voor een 3 cellen Li-Po nogal laag. Het is een oudje, goed genoeg voor deze toepassing.

Dit vermogen wordt alleen bij de start gebruikt. Daarna gaat het "gas" flink dicht.
 
Ja, dat scheelt, in de specs. staat hij voor 12A en een nieuwe 3C lipo is 12.6V, dat zou 12x12.6= 151.2W zijn.

Misschien moeten we het vermogen op 75W zetten om het verschil met de diesels niet al te groot te maken?
 
Ga er maar niet van uit dat een nieuwe Li-Po onder belasting 12,6 volt levert. Ga maar uit van de nominale spanning van 3,7 volt per cel. Dus voor een 3 cellen Li-Po 11,1 volt.
Een vergelijking met dieselmotoren durf ik niet te maken. Mij ervaring met diesels stamt uit een ver verleden. Als je een maximum vermogen wilt, hoe ga je dat meten/controleren?
 
Kan alleen als je alles voorschrijft en dat is dan in dit geval weer niet handig.
Ik heb er te weinig ervaring en verstand van om mij theoretisch in deze discussie te mengen.
MAAR
Het voorschrijven van een Motor + Regelaar + Prop + Lipo combinatie heeft duidelijk voordelen.
Voor een ieder duidelijk. Level playing field voor alle deelnemers.
Uitdaging is een zo licht mogelijk model te bouwen.
De juiste omstandigheden in te schatten voor timing start en vlucht.
De ervaring, lees stuurkunsten, van de piloot wegen zwaar mee in het behaalde resultaat.
Mijn ervaring is dat hoe minder je stuurt en je het model z’n gang laat gaan, des te mooier en langer het vliegt en boven blijft. En dat is ook weer een geweldige uitdaging. Piloten denken het allemaal beter te weten dan het model dat vliegt...
 
Nog wat gezocht op wat een Mills 0.75 zo doet.
Screenshot_20201121-153620.png
 
0.058 BHP is 43W

Bovenstaande reakties lezende denk aan het volgende rijtje:
- D-Power 28-09
- Flash/E-power/E-sky 2830 (D-Power kloon van de Chinees)
- Turnigy SK3 2826

Die hebben allemaal ongeveer hetzelfde vermogen in dezelfde prijsklasse en dan kunnen de meesten naar hun favoriete leverancier,
zij het het verre oosten of juist niet.

Die hebben weliswaar allemaal te veel vermogen, maar het gewicht kan geen kwaad. Eventueel kunnen we het vermogen verminderen
door op 2 cel lipo te limiteren. Wat denken jullie daarvan?
 
Laatst bewerkt:
Het berekenen laat ik aan anderen over , ik geef even mee wat op mijn Tomboy zit , met extra ribben en richtingroer
Motor , Himax HC2212-1180 , 2 cell lipo en schroef 7x5

Groeten Jef
 
Het berekenen laat ik aan anderen over , ik geef even mee wat op mijn Tomboy zit , met extra ribben en richtingroer
Motor , Himax HC2212-1180 , 2 cell lipo en schroef 7x5

Groeten Jef

Een iets langere vleugel en een iets lichtere motor. Lijkt me geen probleem om bestaande modellen zo mee te laten doen, het is natuurlijk geen WK klasse.
 
Als we nu zo doen dat bij deelname je het gewicht op geeft van het model.
Je mag dan niet meer trekkracht hebben dan het gewicht van je model.
Je meld welke prop je hebt en we zoeken daarbij het max toeren wat die prop mag hebben in verhouding tot de trekkracht.
Even hier propje zoeken die je hebt , toerental invullen en komt er zomaar de trekkracht uitrollen.
Wordt er op de wedstrijd getwijfeld aan de trekkracht meten we het toerental ligt dat te hoog moet je een rondje gebak geven.

http://www.flybrushless.com/tools/thrustCalc

upload_2020-11-21_21-15-42.png
 
Back
Top