Vic Smeed Tomboy

Maandag zal ik meten wat de D Power AL 28-09 presteert met 7 inch propellers.

De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch.
Motor: D-Power 28-9
Accu: D-power HD-800/3S

8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP
7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM
7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM
 
De test is uitgevoerd. Metingen zijn statisch.
Motor: D-Power 28-9
Accu: D-power HD-800/3S

8 x 4 Graupner 10,6 volt 7,1 ampère 75,3 watt, 9330 RMP
7 x 4 Robbe 10,8 volt 5,7 ampère 61,6 watt, 9870 RPM
7 x 4 Kavan 11,4 volt 3,7 ampère 42,2 watt,10890 RPM

Bedankt voor de test Nico. Opmerkelijk dat er toch zoveel verschil in toeren en vermogen zit met precies dezelfde maat propeller van ene ander merk.
 
Wat ik bij de Ausie Sam600 zie is een rekenfactor dat je het gewicht in Oz * 60 doet om op de accu capaciteit uit te komen.
Kom dan met mijn Tomboy uit op 733 mAh dat naar mijn idee te veel is en je daardoor te lang zal vliegen (reglement van 2011)
In New Zeeland wordt ook zoiets gedaan maar is al weer bijgesteld naar beneden je zou daar uitkomen op een 2S 450mAh of 3S 350mAh

Hier mijn voorstel ; als we het gewicht van het model nou eens aanhouden als Lipo capaciteit.
Je mag of beter nog moet de accu leegvliegen, of als je de motor uitzet ook niet meer aanzetten.
Mijn Lipo zou daarmee uitkomen op een 3S 350mAh en het leuke is die heb ik liggen kan dat dus mooi testen
 
Laatst bewerkt:
Wat dachten jullie van deze optie, een vleugel oppervlak kan iedereen wel meten. 450 sq. inch > 290322 mm2 > 2903 cm2 > 29 dm2.
Voorbeeld van de grote Tomboy vleugel ( geen 36 inch dus) maar 1052mm spanw * koorde 155mm = 163060 mm2
Kom daarmee uit op 16 dm2 best al een aardig formaat. dat een mooie basis is toch.
Mijn Blazer is bijv maar 14,5 dm2 en zou dus ook gewoon mee kunnen doen.

upload_2020-11-24_21-22-20.png





upload_2020-11-24_20-57-32.png
 
Leegvliegen mag een ieder voor zich weten maar motor uit is motor uit.
Maar klopt als je de bec op Lipo min. spanning instelt is het in ieder geval safe.
Anders zijn er in de TFA shop misschien wel nieuwe accu's leverbaar voor een tweede vlucht :rofl:
 
Allemaal interessante voorstellen en formules, maar het gaat mij wel een beetje duizelen en dan ben ik toch redelijk technisch aangelegd. Alles bij elkaar lijkt mij een lijstje standaard motoren in een redelijke prijsklasse nog niet zo'n gekke oplossing. Het is een funwedstrijd wie een beetje aardig vliegt en bouwt en niet wie de slimste techneut is. Welke motoren dat precies worden maakt mij niet zoveel uit, als iemand een specifieke favoriet heeft mag hij die aandragen. Ik stel voor om zo de knoop door te hakken en dan een lijstje met standaard motoren op te stellen waar iedereen me kan leven.
 
En dan ook een vaste prop dus geen klapprop.

Een lijst met motortje mag er natuurlijk ook bij als voorstel en hulpmiddel, want dat kan de bouwers helpen een motortje te selecteren die dan prima bruikbaar is.
 
Mannen even een gedacht fart..
Is het mogelijk een formule te vinden met GEWICHT en THRUST. Dit alles is eenvoudig te controleren.
Als je kunt vaststellen hoeveel thrust je toestaat bij een bepaald gewicht maakt het niet uit wat voor motor of accu je hebt..
Stel, niet gehinderd door enige kennis, dat je 50% van het totale gewicht toestaat aan trhust, dan maakt het verder niet uit of je dat met een 3536 doet of een 2822.
Het is dan aan de bouwer slim om te gaan met zijn aandrijf systeem.
E.e.a. is ook eenvoudig vast te stellen, te controleren met zon handige digitale unster tijden wedstrijden
 
Maakt mij eigenlijk niet uit wat we doen als we maar iets doen om met zijn alle een beetje gelijk uit te komen.
De grote vraag is nu wie neemt de beslissing over op welke basis we doorgaan, zodat we lekker kunnen gaan vliegen en tijden kunnen neerzetten.

Denk dat we de accu's kunnen vastzetten op max 350 mAh 3S of 500 mAh 2S al het andere maakt dan niet meer uit.
Oja de prop kunnen we ook vastzetten op een vaste prop en dus geen klapprop.

Niet om me zin door te drijven maar zou zeggen Henk zet dit maar vast, dan hebben we een basis om te starten, we zien dan wel wat er gebeurt en welke vliegtijden haalbaar zijn.

Heb de accu verhoogt naar 350 mAh 3S omdat ik andere geen hits kreeg op HK
https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-c...726&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products

Ook de 450 mAh 2S iets opgehoogt naar 500 mAh en denk dat de Lipo op de link prima bruikbaar is.
https://hobbyking.com/nl_nl/rhino-5...860&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products
 
Het is niet de BEC spanning die je moet instellen op de ESC, maar de cut-off spanning.
De BEC spanning is die welke naar de ontvanger (en servo's) gaat en is meestal 5 -5.5 Volt.
De cut-off spanning die je kan instellen op de meeste regelaars is de accu spanning waarbij de motor wordt uitgeschakeld en wordt meestal in volt per cel ingesteld.
Daarbij kan je denken aan bv 3.3 Volt als veilige waarde voor een aandrijving.
De ESC weet hoeveel cellen aangesloten zijn, bij 2S en 3S iha door de beginspanning te meten en bij meer cellen moet je het aantal programmeren.
Bij het onderschrijden van de accuspanning zal de motor worden uitgeschakeld maar de BEC spanning blijft staan.
 
Weet niet of je dat op elke esc kunt instellen soms kun je enkel de nicad of lipo kiezen en geen cut-off spanning instellen.
Of men vliegt op de timer op de zender en weet niet eens dat de ESC een cut-off instelling heeft.

Verder nog een vraagje ; Waarom wordt de vaste prop niet genoemd in de klasse specs.
We willen toch geen zwever klasse, maar van alles en nog wat en het liefst modellen als een Tomboy , Cardinal etc
 
Kunnen toch ook de cut-off als advies puntje neerzetten, want verwacht dat niemand de accu en model stuk wil laten gaan.
Het is tenslotte geen WK maar een fun evenement.
 
Back
Top