Vintage ASW 15 Hegi

@Arjen, die zit . . van dat gewicht.

Hoeveel lichter in procenten tov het totaal gewicht denk je dat ik bespaar tov kevlar . . nu jij weer :-D

Jacob

Veel. En omdat het zo ver achter het zwaartepunt zit maakt het ook nog eens echt veel uit. Ik denk dat wat je nu hebt net zo zwaar is als een normale bowdenkabel. Niet dat je er wakker van moet liggen natuurlijk maar twee meter Kevlar kun je zo ergens op de kop tikken (krijgen misschien wel als je een bevriende DLG'er in je buurt hebt, die gebruiken niks anders).

Dank voor de tip. k'heb hem bij mijn wishlist op Hobbycity toegevoegd. Verschil verzendgewicht is 12 gram. Werkelijk verschil zal ook wel ongeveer die orde van grote zijn. Zelf heb ik dus niet een buitenkabel gebruikt. Staalkabel zweeft los in de romp.

Een gewicht van 10 gram over een lengte van ongeveer 1 meter achter het zwaartepunt zal schat ik met factor 3-4 aan de voorzijde moeten worden gecompenseerd. Dit weekend heb ik de spullen eens ongeveer op hun plek in de romp gelegd. Zwaartepunt lijkt mooi uit te komen zonder lood toe te voegen. Mocht het niet zo zijn dan ga ik zeker met Kevlar enige grammen winnen en voorkomen dat ik dood gewicht toevoeg. Deze dag was dus weer nuttig want weer wat geleerd.

Was trouwens sowieso een goede dag, ben vandaag definitief benoemd in mijn functie na een jaarcontract . . . :D Zweef nu zelf ook nog een beetje.

Jacob

hey
Gefeliciteerd!
En dat van die bowden gaat toch zo:
De bout met rondje gaat aan een kwik-link daaraan komt het kevlar draadje?
mvg Rick

Rick-r

Van links naar rechts gaat als volgt:

Servo-arm, daaraan de kwiklink bevestigen, oogje daarin vastdraaien, draad (kevlar of staal) daaraan bevestigen. Vervolgens aan het andere eind van de draad de omgekeerde volgorde

Groet,

Jacob Bos

Maiden!!

Vandaag de laatste klusjes geklaard: richtingroer definitief bevestigd en uitgelijnd, motor ingebouwd, regelaar en accu bevestigd, balanceren. Tja, en dan is ze luchtwaardig. De nieuwe kap moet nog, romp moet nog gespoten worden. Met dit mooie weer vanmiddag was op zolder zitten dus geen optie meer. Op naar een geschikt weiland!

Daar aangekomen was het windstil, dus koos ik er voor om in de lengterichting van het weiland te starten. Net op dat moment blijkt er toch een zucht wind voorbij te komen, helaas uit de verkeerde richting: mijn rug. De ASW vertrok op spectaculaire wijze: 45 graden naar links hangend, vol tegenstuur, gelukkig recht kunnen trekken. Maar toen bleek dat ze nogal de neiging had om de neus omhoog te richten. Veel down getrimd en toen werd het zoals het hoorde . . ik weet nu weer dat ik over adrenaline beschik.

Op hoogte de verstoorders er maar eens uitgezet, werkt prima. Ze zakt mooi door, beet up er bij, verder mooi vlak.

Tijd voor de eerste landing. Nu wel in de goede richting. Deze was gewoon perfect. Al van ver lekker laag binnenkomen, nu blijkt dat ze goed zweeft op snelheid. Man wat ging ze ver door. Maar de landing was super.

Daarna vlucht 2 en 3, mixen wat bijgesteld, beetje trimmen hier en daar. Geweldig, wat een vogel, totaal andere ervaring dan de Mosquito.

Fototoestel was helaas de batterij van leeg, daarom een wat overbelichte foto vanaf de mobiel:

ASW_Maiden.jpg

Nu mooi gaan afwerken en klaar maken voor de 17e mei!

Jacob Bos

Gefeliciteerd alweer
Het was vandaag prachtig zweef weer met thermiek. Vandaag was er iemand op de club met ook een asw t'was prachtig
mvg Rick

Gefeliciteerd! Het was wel een prima dag voor een maiden. Ik hoop dat je veel plezier van deze kist zult hebben.

Cockpit

Van de week voorzichtig begonnen met het maken van een frame voor de kap en cockpit. Daarnaast het komende lange weekend veel schuren en plamuren om de romp spuitklaar te maken.

SV106085.JPG

Groet,

Jacob Bos

Je bent.............

goed bezig, behalve wanneer je dit weekend gaat schuren.
Het wordt vliegweer Jacob!!!
Genieten.........;)

Klopt!!

Maar de avonden zijn er ook nog!!

Zin, tijd en gelegenheid om iets met de Mosquito's te doen??

Hoor het wel.

Jacob

Spuiten en gaatjes

Van de week gestart met het spuitklaar maken van de ASW. Na licht waterproof opschuren van de romp blijkt dat er allerlei gaatjes/putjes aan het licht komen. Mijn idee is om deze te laten verdwijnen met spuitplamuur. Dunne laagjes aanbrengen en dan weer er af schuren. Maar het zij er zoveel, lijkt wel of de hele romp aan de oppervlakte poreus is. De volgende foto is gemaakt nadat ik een lichte laag spuitplamuur aangebracht heb.

SV106105.JPG

Wie heeft er tips en trucs om deze gaten eenvoudig te dichten?

Alvast dank voor de reacties.

Jacob Bos

Dat ken ik, mijn ASW had dat ook op sommige plekken. Je bent dan door de gelcoat heen aan het schuren.
Je moet een laagje spuitplamuur aanbrengen en dat licht OPschuren (niet: AFschuren want dan begint het feest opnieuw). Daarna primer en aflakken.

Jacob,

Ik had het zelfde met mijn "namaak" Cirrus romp. Met spuitplamuur komen inderdaad alle ongeregeldheden aan het licht.

Ik denk dat je met kwast plamuur meer succes hebt. Lijkt mij, omdat je het van vershillende richtingen op de romp brengt, de gaatjes gevuld worden.

Schuur je romp voor het lakken heel goed, en kijk of alles glad is. Na het aflakken zie je alles nog beter dan na de spuit plamuur.............:cool:

Maar dat zul je wel weten.;)

Succes, ziet er weer strak uit.

Gr Harry

Hallo Jacob

Prachtig dat je een oude zwever terug helemaal terug opknapt.
Ik ben ook bezig met zulk gelijk opknapbeurt van mij Bleuzaccu hotlinner.
Toen ik mijn vleugels wilde spuiten merkte ik op dat er ook verschillende gaten in de vleugels waren.
Eerst met Polyfilla Allesvuller
Terug alles opschuren en dan heb ik meerdere lagen met "porienvuller"op gesmeerd.
Die porienvuller kan je halen bij je lokale doehetzelfzaak,het is transparant van kleur
Het werkt fantastisch
Gr,
Pascal

Hallo met Willem

Ik heb veel ervaring met polyester en epoxy.
De putjes en gaatjes die jij ziet worden "pinholes" genoemd.
Komen veel voor in polyester, komen vaak na het schuren aan het licht.

Oplossing:
Grote gaten vullen met dunne epoxyplamuur.
Standard plamuur is veel te dik, maak dunne plamuur door epoxy lamineer hars te mengen met microbaloons.
Door de microbaloons is de plamuur veel lichter en makkelijker te schuren.
Voor hele kleine gaten werkt dit niet, gebruik daarvoor grondverf of spuitplamuur tijdens het spuiten zie je de gaatjes, spuit in de rechterhand en in de linkerhand een kwastje waarmee je de verf in de gaatjes stampt, dit noemen ze "tamponeren".
Dit laatste eventueel herhalen.
Nat schuren kan maar laat de romp goed drogen!
Polyester houdt vocht vast wat problemen met de lak kan geven!

Succes, Willem

Dank voor de tips, ben er nu druk mee en het komt allemaal goed. Je hebt er wel veel geduld voor nodig .. .

Als afleiding heb ik de stickers aangebracht die van de week zijn ontvangen (mijn dank aan Plotterwelt). Daarmee zijn de vleugels helemaal af en lijkt ze steeds meer op het origineel:

SV106107.JPG

SV106108.JPG

Verder met de afwerking van de romp!

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Het begint te lijken

Na veel plamuren, schuren, plamuren, schuren, enz. heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Na elke spuitplamuurlaag was er nog wel weer ergens een 'pinhole' te vinden. Echter, zoals ze er nu bij staat was ik tevreden. Dus, dan komt de afwerking in het wit. Behoorlijk goed gelukt, ik ben meer dan tevreden, perfectie is het zeker niet, maar dat is ook niet mijn doel.

Vervolgens gelijk maar even doorgepakt en de 'kentekenplaat' aangebracht. Tja, en als je dan de vleugels op de romp plaatst verschijnt er vanzelf een glimlach om je gezicht. Laatste loodje is het afmaken van de kap en cockpit. Dit zijn de foto's van vanavond:

SV106117.JPG

SV106118.JPG

SV106119.JPG

SV106120.JPG

Zoals gezegd, nu nog wat gas geven op de cockpit en dan heb ik er een mooie vlieger bij!!

Jacob Bos

Back