Vintage ASW 15 Hegi

Hoi,
Ja zo zit hij al een stuk natuurlijker.
Als je lood in je neus nodig hebt is het inderdaad weinig zinvol om zo drastisch tekeer te gaan. Ik moest mijn vliegaccu heel ver naar achter doen om de balans goed te krijgen, iedere gram die ik won met de pop was pure winst (en ik ben bijna 200 gram kwijtgeraakt)
Jouw Ken zit wel vlak voor het zwaartepunt, dus zijn gewicht maakt weinig verschil voor het zwaartepunt. Of het de moeite waard is weet ik ook niet :-)

Je ASW wordt wel heel gaaf zo hoor. Ik zie dat je het instrumentenpaneel net zo hebt gedaan als ik, dat is heel fraai.
Nu enkel nog een plaatje grijs depron langs de zijkanten, dat is ook wel mooi (ik hou je lekker bezig toch?)

Waarom ben je me toch steeds 1 slag voor?

Die zijkanten wil ik inderdaad ook nog afwerken. Wil er eigenlijk ook wel wat kleppenhandels en zo inmaken, lijkt het nog wat echter . .

Vwb zwaartepunt, ik denk dat ik per saldo iets zwaarder uitkom omdat Ken inderdaad net voor het zwaartepunt zit. Bij mij moest accu regelaar, UBec (ja, ja ik heb er een) en de regelaar allemaal naar voren, zit nu onder de instrumenten. Die instrumenten zijn niets meer of minder dan een foto van de originele ASW-15 cockpit. Beter schaal kun je niet krijgen . . ;)

Depron heb ik nog niet eerder mee gewerkt, enig idee waar je dat haalt?

Groet,

Jacob

:D
Depron hebben ze sowieso bij je lokale modelbouwwinkel. Daar is het duurder dan bij de parkethandel maar heb kost echt maar een paar euro. Voor zo'n cockpi maakt het niks uit, als je tientallen vierkante meters wilt hebben is het de moeite.
Je kunt het best een plaatje van 3mm nemen. Er is op het forum wel een draadje over waar je depron kunt kopen, moet je even zoeken.

Je verlijmt het met Uhu Por of gewone knutsellijm van je kinderen. Verven met acrylverf (kun je ook afpakken van de kinderen)

Ik ben ook aan het knutselen om het nog wat beter te krijgen

090427ASW2.jpg

Laatst bewerkt:
Depron

Heb het draadje net gevonden. Morgen weer werken en zal in dé stad waar ik werk (Grunn) eens langs de Hornbach en een parketboer die vlakbij de zaak is.

Ziet er goed uit in je cockpit!

Jacob

Modelbouwland...............

is een eigenwijsland jacob.
Ik nam de viltkant van zwart klitteband voor de afwerking van je cockpit.
Mooier denk ik.
Mijn cirrus heb ik van binnen zwart mat gespoten.
Ook erg mooi.
Succes!

Eigenwijze

Kees,

Je hebt helemaal gelijk. Ik doe het ook graag op eigenwijze. Maar ook een beetje origineel. De echte ASW heeft gewoon lichtgrijs gespoten binnenwanden waarin je de structuur van glasvezel mat nog ziet. Zit er nu zelfs aan te denken om een depron/balsa bakkie te bekleden met glasmat en dat grijs te spuiten. Maar ach, zijn de details!

Veel plezier in het Duitse trouwens! Ben wel een bietje jaloers . .

Jacob

Mooier misschien maar....

...de cockpit van een ASW is van grijs plastic. Zwart vilt zou niet helemaal kloppen.

Y3cockpit19-1.jpg

Zo wordt grijs geverfd depron

090427ASW3.jpg

Mat.......

grijs spuiten dus!
Ja................het Sauerland!
Woensdag weg en zondagavond weer terug.;)
En........het weer wordt beter in de loop van de week.

Heerlijk

Vanavond viel de wind weg, dus snel nog een weilandje opgezocht en om 20:45 nog 2 korte vluchten gemaakt. Moest opnieuw wat bijtrimmen, nu rolroer. Is ook logisch de plakletters zijn niet helemaal eerlijk verdeeld over de vleugel.

Daarvoor Ken nog even zwaar aangepakt, rug dwars door, arm er af . . maar hij zit rechtop en zijn hand kan een stuurknuppel vastpakken. Moet ik nog wel even maken.

Maar verder nog even heerlijk gevlogen!! Dit waren vlucht 11 en 12. Komende dagen werken en s'avonds finetunen, cockpitje afbouwen, prachtig! Wat hebben we toch een lekkere hobby!

Jacob

Laatst bewerkt:
Geboortejaar bekend!

Via via kom ik vandaag ineens op de site van Hegi. De fabrikant van deze zwever destijds. Blijkt er een historisch overzicht op hun site te staan waarin vermeld wordt wanneer welk model op de markt is gekomen. Deze ASW 15 is van het jaar 1971! Met recht een Vintage model dus.

Groet,

Jacob Bos

Filmpje

Vanavond zijn er wat opnames gemaakt van de ASW. Dat maar weer eens achter elkaar geplakt en dan is dit het resultaat:

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is mooi....
En wat een snelheidsbereik zeg! Je kunt er aardig mee knallen maar in de landing zo te zien heel goed af te remmen. De overtrek leek mij ook dik in orde.

En leuk gemonteerd, dat ook nog eens.

en dat is 20

Vanmorgen de 20e start (en landing) met de ASW uitgevoerd. Bewust vandaag gevlogen met een ruime windkracht 4. Gewoon om de ASW verder te leren kennen. Ging goed, was erg turbulent dus lekker roeren met de sticks . .

Circuitjes blijven draaien tot de wind even wat minder was en daarna mooie landing. Weer een ervaring er bij. Kon je dit maar de hele dag doen . . .

Groet

Jacob Bos

Afgelopen zaterdag de ASW nog maar weer eens het blauwe zwerk ingestuurd. Ben nog niet zo vertrouwd met de verstoorders en de snelheid waarmee de ASW dan naar beneden komt in de landing. Wat het nog wat lastiger maakt is dat de knop voor de bediening van de verstoorders, ik heb een Futaba 6EX, eigenlijk op de verkeerde plek zit. Bovenzijde links, de kant waar ook hoogte mee wordt gestuurd.

Dat brak mij zaterdag wat op. Ik kon niet snel genoeg de schakelaar omhalen om de verstoorders naar binnen te halen. Gevolg is dat ik net in de slootkant landde, nogal hard. Geen schade .. dacht ik. Vanavond nog wat omgerommeld en ik zie bij toeval dat de buis in de romp waarin de hoofdpinnen vallen voor bevestiging van de vleugels losgeschoten is. Dus direct maar weer in de epoxy gezet. Mooi dat ik het nu ontdek en niet zondag a.s.

Gelijk ook de zender maar eens opengeschroefd, want ik wil die schakelaar op de positie niet meer gebruiken, bevalt me niet. Mijn idee is om de schakelaar om te wisselen met die aan de linker voorzijde van de zender. Ergonomisch wat handiger. Helaas zijn de draadjes in de zender daarvoor net te kort. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken, draden verlengen en de schakelaar op de voor mij ideale positie gemonteerd. En het werkt ook nog :D

Nu nog een beetje minder wind om nog even te testen.

Groet,

Jacob Bos

ASW: even niet

Afgelopen week een paar mooi vluchten gemaakt met zeer thermisch weer, af en toe werd hij te klein.

Vandaag met de SkyAssistant weer op zoek willen gaan neer thermiek, maar helaas. De start was niet goed. Weet nog steeds niet of ik iets verkeerd deed. Gevolg was een neus/vleugel landing.

Schade:
- servoplank losgeschoten
- vleugelpennen verbogen
- barstjes/scheurtjes in de romp, vooral in de scherpe hoeken van de cockpit-uitsnijding
- cockpitkap deels los van frame geschoten

Vraagt dus weer enige tijd ter reparatie . . . maar hoort bij de hobby, wel balen.

Denk dat deze kist toch echt een beetje tegenwind nodig heeft, met 2,9 kilo is ze niet licht en van snelheid houdt ze ook wel. Weer wat geleerd.

Daarna toch de Mosquito maar eens omhoog gestuurd met de SKyAssistant, en dat was geweldig!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Jacob

Door Rene ben ik er op geatendeerd dat je weer actief bent in de modelbouwwereld. Leuk, ik geloof dat het al weer een paar jaartjes is geleden dat ik van jou m,n eerste modelletje had gekregen. Hierna heb ik verschillende zwevertjes gemaakt en gevlogen. momenteel heb ik er nog een paar. Grunau Baby (Krick) Ka6 E (gemodificeerd naar CR van Rodel) en nog een eigenbouw houten zwever die elk jaar mee gaat op vakantie naar frankrijk (helling zweven aan het strand) Misschien had je al gehoord van Rene dat ik ook een 1:1 zwever aan het restaureren ben. Mocht je het interessant vinden, hiernaast staat de link: www.carmam.jimdo.com

Mvgr, Bas

Geweldig!

Bas,

Wat ontzettend gaaf om op deze wijze weer iets van jou/jullie te horen! En die M200 is ook niet slecht.... Je hebt enige Noordelijke roots dus je weet dat dan iets heel enthousiasts bedoeld wordt.

Ben ik in de buurt dan ga ik me zeker melden!

Groet,

Jacob Bos

Carbon/Koolstof staven, wie weet er meer van?

Na mijn laatste foute start vandaag de ASW leeggehaald en begonnen om de schade te herstellen. Als eerste de scheurtjes blootgelegd en kaalgeschuurd. Bleek enigszins mee te vallen. Het lijkt alsof er 2 lagen mat zijn losgelaten. Binnenzijde geen scheur waarneembaar, buitenzijde wel.

Omdat er nog wat lood in de neus lag besloten om die ballast maar om te zetten in nuttig gewicht door wat koolstofband in te lijmen en zo de cockpithoeken wat te verstevigen.

Daarna weer de spullen gaan inbouwen en afspuiten. Is te overzien gelukkig.

Wat ik nu wel overweeg is om de stalen vleugelpennen (van 9 en 4 mm) te vervangen door Carbon / Koolstof staven, gaat denk ik toch weer 100 gram schelen. Iemand tips/trucs/adressen? Hoor het graag.

Uiteraard nog een paar foto's:

SV106225.JPG

SV106226.JPG

Jacob Bos

Back