Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Ook een manier natuurlijk, maar je houd nog geen mm over van m2,

Even schroefdraad informatie:
Eenvoudig. Op de tap staat M2x0,4mm.
Dit houdt in, dat de spoed 0,4mm is, maar ook de kerndiameter.
Bij een schroefdraad zijn er drie doorsneden belangrijk:
- De buitendiameter,
- De gemiddelde doorsnede, hierop wordt de trekkacht van de schroefdraad berekend.
- De kerndiameter, is de diameter van de kern, deze is de buitendiameter min de spoed.

Samengevat voor enkele schroefdraden:
- M4x0,7mm = kern/boordiameter 3,3mm
- M3x0,5mm = kern/boordiameter 2,5mm
- M2x0,4mm = kern/boordiameter 1,6mm.

De snijplaat, indien van goede kwaliteit, dan heeft deze een tolerantie van 6g.
Dit houdt in, dat de snijplaat de schroefdraadkern enkele µmm dunner snijdt.
Hetgeen ook geldt voor handelsschroefdraden.
Dus door wegslijpen van de schroefdraad is de moer los van de schroefdraad.

Samengevat, indien je de schroefdraad M2 tot op de kern wegslijpt, dan hou je een as over van ø1,6mm.
In extreem, dan slijp je af tot ø1,55mm, de spindelmoer lubbert nu.
Dit is beduidend dikker, dan dat jij aangeeft.

Over veren, de echt dunne veren, die ik gebruik komen uit een ouderwetse aansteker, de veer van het vuursteentje.
Overigens de "O"-ringen uit de aansteker gebruik ik ook in de afsluiters van de stoominstallatie van de Dockyard V.
Henk.
 
Ok, je er meer kijk op dan ik, dat blijkt. Maar dan nog pas ik deze manier niet toe, de spindel draait in een draaiend scharnier punt. De kans dat hij scheef terug komt is aanzienlijk en loopt de boel vast. En daar maak ik het niet voor.
Grt peter
 
De kans dat hij scheef terug komt is aanzienlijk en loopt de boel vast. En daar maak ik het niet voor.

Niet in dezelfde woorden, maar dat zei ik ook tegen een helaas overleden collega modelbouwer, die met heel eenvoudige technieken, denk daarbij geen draaibank, toch de draadspindels liet werken.
 
Het moeten inderdaad niet altijd ingewikkelde methodes zijn, mijn ervaring is trouwens dat al die ingewikkelde dingen ook op electronica gebied geen lang leven zijn beschoren, als ik ze kan vermijden doe ik dat altijd. Ook mechanisch vandaar mijn opmerking om het toch maar gewoon met servo's te doen, die kan je altijd makkelijk vervangen, en waarschijnlijk binnen een aantal jaar heb je gewoon veel beter materiaal en kan je dat gewoon uitwisselen.
 
Tja servo,s raak ik in de brandspuiten niet kwijt, te lomp, zoals bij mn andere model.
Zit er wel aan te denken om het draaien wel met servo,s te doen, hoe weet ik nog niet maar dat is knobbelen.
Leuk om uit te denken :)
Grt peter
 
hey Peter, je kan altijd of tandwielen gebruiken, kijk even hoe ik dat doe mij mijn boot, anders stangen maar ook eventueel een bouden kabel daarmee kan je alle bewegingen maken die je wil, als je een staal draad van 0,5mm neemt kan je duwen en trekken en dat kan je overal kwijt de buiten diameter is 2mm en je kan een bochtradius van 0,5mm maken. je kon het op en neer gaan zo ook doen.
veel en veel makkelijker en ik denk zelfs meer bedrijfszeker...

kijk even bij Sjoerd's Boxer bouwverslag hij heeft bvb zijn zijpinnen zo gemaakt...
 
:rofl::hammer: komt ie nu mee aan, nu ik druk bezig ben met het relaisblok bezig ben, wat overigs wel werkt. :thumbsup:
Voor de op en neer met een kabel zie ik niet zo zitten, door de verdraaiing moet die kabel dus mee. Dan moet ie zn lengte ergens kwijt, daar zie ik een probleem in, of zie ik dat verkeert.
Grt peter
 
Schijf (trommel) op de servo en monotor, net als bij een zeilwinch Peter. Dan kun je met een snaar op en neer. Gr. Klaas
 
Goede en mooie ideeën :thumbsup:, eerst maar eens kijken of ik die servo im mn pijp kan plaatsen, en dan zo dat ik er bij kan.
Grt peter
 
Wat een hoop oplossingen voor twee simpele beweegrichtingen.
- 1 De verdraaiing, Indien door servo, dan moet je constant de verstel servo aansturen.
- 2 De hoogte verstelling, indien door servo, dan moet je constant de verstel servo aansturen.
Ad 1, Een reductie motor , die de hoekverdraaiing stuurt, Deze moet helaas voorzien worden van een kamwals, voor de sturing van de eindschakelaars, begrenzing van de verdraaiing.
Ad 2, De eerder getoonde draadspindel voor het in hoogte verstellen van de brandspuiten door het aansturen van de spindelmotor, ESC vol links- of rechtssturen, omhoog of omlaag, beveiligd door eindschakelaars, reeds uitgevoerd en getest..
Indien beide aangestuurd door een reductie motor met directe aandrijving, dan hoef je alleen de verandering aan te sturen en alleen, na starten van de pomp, de waterkannen bijsturen.
Alleen het bijsturen, verstellen zal stroom vragen.
Henk
 
In afwachting van materiaal, verder kijken in de boot.
Zo kwam ik tot de ontdekking dat de boeg schroef vast zat (toen gemaakt van haakse schroevendraaier voor op de boortol).
Dus ja dat werd de patient opereren, wat ik niet meer wist waar ik het van gemaakt had (de buis) kwam ik dus nu weer achter :rofl: , en wel een messing T stuk van 40 naar 28 mm. Nu een gewonde boot , dus dat word repareren, en een nieuwe boegschroef maken.
15871376766612042260143406605967.jpg
15871376991072478736557561945272.jpg
15871377165175775793199928631184.jpg


Grt peter
 
Oehwah! Flink uitgegraven! Heli onderdelen... vaak ook haakse overbrengingen. Maar of dat watervast is?
Succes... maar je komt er vast wel uit! Top!
 
Vandaag even een rustdag na keihart aan mn afdak gewerkt te hebben dit afgelopen weekend, dus maar even hobby dag.
Begonnen met de boegschroef te maken, tandwielen komen er aan, net als de 2 bestelde 3 blads 50 mm schroeven.
Zo gemaakt dat alles weer uit elkaar kan en de motor ver boven de waterlijn.nu even wachten op de onderdelen voor ik verder kan. De as houder waar de schroeven op komen kan ik naar gelang inkorten mocht dat nodig zijn. Hier al wat foto,s van de vorderingen.
20200420_163247.jpg
20200420_164014.jpg


Grt peter
 
Opmerking:
Ik heb het © geplaatst bij de foto's.
Ik kom met regelmaat van onder anderen dit forum
foto's tegen bij bijvoorbeeld google foto's.
Ik maak vaak (net als nu), foto's speciaal voor dit forum.
En daar moeten ze ook blijven.


Veel modelbouwplezier
Willum

Hé Willum,

Ik herken je ergenis dat je foto's ongevraagd hergebruikt worden. Het plaatsen van een 'watermerk' (bijv. met programma Photoshop Elements) zorgt er voor dat je foto's herkenbaar blijven als 'jouw' foto's. Zie voorbeeld hieronder.

Groeten,
M@rcel

View media item 250792
 
Vandaag de ontvanger terug van marten (die hem voor me afgeregeld heeft, daar voor dank!) Dus direct in mn sloep gepropt, daar ik zeer nieuwschierig was hoe die vaart. Nou dat ging prima op wat waterplanten in de schroef na hahaha.
Maar na de vaart uireaard controlle op nattigheid, geen druppel gelukkig.

Al waterplanten ondweikend deed hij het prima, hangt wat over naar bb, maar dat is even balanzen met de lading.
Grt peter
 
Had wat last van wier in mn schroef, zou een blendermesje net voor de schroef niet helpen? :rofl:
Verder heb ik het roer systeem aan gepast, stuurt nu met de helmstok.
20200421_200744.jpg

Grt peter
 
Vandaag met mn draaibank bezig geweest, asje draaien. Wat blijkt voor achter 0,4mm verschil....zucht.
Weer met de micrometer en punode in de weer (wat een freselijk gek... euch werk).
Test asje draaien....... nog erger :mad:, weer op nieuw. Iets minder maar nog steeds shit.
Na 5x zo aan het stellen geweest was ik het spuug zat. Die micro meter is een kl...rot ding dus.
Stuk as gepakt en af gedraait een 0,2 mm, nog steeds verschil. Suport iets om, werd al beter, nog iets, te ver.
Na veel gepiel het voor elkaar, zit 1 tiende verschil in, hopelijk blijft ie goed.
Heb me hele middag bezig gehouden, maar nu strakke as.
Grt peter
 
Back
Top