Bedoel daar mee het centerblok die je kan verstellen in de breete van het bed.
De losse kop, kan je inderdaad zijdelings verstellen. Hierdoor is het mogelijk om conische delen te draaien.
Dus een zijdelingse verstelling geeft een verschil in diameter tussen de as in de klauw en de as bij het center.
Het goed in lijn krijgen van de draaibankklauw en het center in de losse kop is niet eenvoudig.
Hierover ook gecorrespondeerd met
@Dunsz, zie
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ningsbelevenissen.221292/page-44#post-3931607
Deze heeft een mooi stuk gereedschap gepost om het losse center weer mooi in lijn te kunnen krijgen.
Asje was 12 cm, een kant in de drieklauw ander op mee draaient center.
Indien een as van deze lengte in het midden doorbuigd, dan is deze dun naar verhouding van de lengte.
Ik draai ook dunne assen over een grote lengte.
Mijn werkvolgorde is:
Het onbewerkte materiaal van de as in de volle lengte inspannen, na aanbrengen center boring, tegen het meedraaiend center.
Vervolgens, over een lengte van b.v. 25mm, de as voordraaien met een overmaat van ca. 0,1mm. gezien vanaf het meedraaiend center.
Vervolgens per 25 mm de bewerking herhalen.
Het onbewerkte stijve stuk in de klauw zorgt ervoor, dat het reeds bewerkte deel niet doorbuigt.
Dit herhalen, tot de totale lengte is voorgedraaid op +0,1mm.
Nu in twee bewerkingen, afname 0.05mm per snede, de as op eindmaat bewerken.
Op deze wijze heb ik ook borstbouten M2x15mm gemaakt, alleen nu per 5mm lengte de borst gedraaid.
Succes.
Henk