Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Peter,
    Bas was van de zomerse koeling.

    Maar alweer 110mm.
    Dus ook een joekel.

    Willum
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Nog de zelfde willum
    Grt peter
     
    willum vindt dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Werkvolgorde straalbuis fabriceren:

    Om de pvc mof netjes recht op de ligt conische startmotor buis te krijgen heb ik een hulpstuk gebruikt.

    upload_2020-4-10_17-28-32.png

    Dit ding zat net als een draaibeitel in de beitelhouder en rolde, drukte de pvc mof netjes recht op de buis.
    Helaas geen foto van gemaakt.
    Als ik het ding weer een keer gebruik zal ik een foto maken.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag:
    Haaks in de beitel houder, lager afstand = buiten diameter van de straalbuis?
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    "Stoompomp,
    Vraag:
    Haaks in de beitel houder,
    lager afstand = buiten diameter van de straalbuis?

    Ik zal kijken of ik een foto kan maken.
    Morgen een mof 110mm zoeken.
    Het lager rolt tegen de kopse kant van de te maken straal buis.

    Willum
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Foto van het hulpmiddel in actie.
    upload_2020-4-11_11-34-41.png
    © w.p. 4-20
    upload_2020-4-11_11-35-12.png
    Als het rolletje, het kogellager,
    netjes meeloopt zit de pvc buis/werkstuk goed (op de startmotor).
    Op deze manier druk ik ook weer netjes het pvc werkstuk van de conische drager af.
    Altijd meedraaiende tegencenter gebruiken, dit is geen speelgoed.

    Opmerking:
    Ik heb het © geplaatst bij de foto's.
    Ik kom met regelmaat van onder anderen dit forum
    foto's tegen bij bijvoorbeeld google foto's.
    Ik maak vaak (net als nu), foto's speciaal voor dit forum.
    En daar moeten ze ook blijven.


    Veel modelbouwplezier
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander vindt dit leuk.
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zoals ik schreef vond ik mijn brandspuiten te grof, niet mooi en de bediening van de bewegingen nix.
    De servo regeling vond ik een mooie, echter die stangen op dek nix. Misschien gebruik ik ze als nog, maar dat komt later als ik mn n40 motoren binnen heb van 15 rpm die de spuit moet gaan draaien.
    Het op en neer van de spuiten heb ik anders gedaan met haakse motoren en schroef spindel.
    De motor zit in de voet (die moet ik nog bij werken als opstap).
    15867777383464476908147987004712.jpg 15867777639793410454087059936904.jpg
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kaaaanonne... zijn dat waterkanonnen?
    Wat ben je van plan Peter!
    Dat heb ik zelfs niet in de komplampsproeiers! Die zijn al des olifants...
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi inventief gemaakt.
    Maar weet je zeker, dat het brandspuiten zijn?
    Mensen, die marineschepen bouwen kunnen je ontwerp zo toepassen als luchtdoel geschut.
    Maar even een serieuze vraag.
    Bij het omhoog- en omlaag gaan van de brandspuiten verandert de afstand van de vertikale spindel en het draai- ,scharnierpunt van de brandspuit, hoekverdraaiing.
    Je hebt bij de brandspuit in de spindel een lager(soort kogelscharnier) aangebracht, maar ik zie bij het tandwielkastje geen flexibele koppeling om deze afwijking op te vangen.
    Ik vraag dit, daar ik een vergelijkbaar probleem heb met de vangarm van het bijbootje van de Theodor Heuss.
    De vangarm zit net als bij jouw op een stijve spindel. Door het kantelen verklemde deze de draad spindel.
    Mijn oplossing was eenvoudig een sleuf frezen in de houder, waarin de verstelpen kon schuiven.
    Zie de foto met tekst bij : https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-8#post-4033642
    Je moet in jouw geval anders toepassen/denken.
    De scharnierpen van de vanginrichting is in jouw geval de scharnierpen in de houder.
    Nu in de spindelmoer een pen in de sleuf van de houder.
    Nu nog de draadspindel aan de voet lageren tegen verbuiging en je zal zien, dat de brandspuit op en neer gaat zonder verbuiging van de draadspindel. Het lagertje van de verstelmotor wordt nu niet belast door het schuin gaan staan van de spindel.
    Veel succes.
     
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat wist ik van te voren al henk, dus daar had ik al rekening mee gehouden.
    Dat scharnier kantelpunt is de motor zelf, die draait in een gat spesiaal zo gemaakt.
    Maar foto,s zeggen meer :)
    15868001335727234329569999625855.jpg
    Grt peter
     
    MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bas voor een marine schip 1 op 50 zou dit idd een loop van een kanon zijn.
    Maar omdat die van mij 1 op 25 is zijn ze op maat.
    De lans is prs zo als op tekening, de rest echter niet :D
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hey Peter, wat een spuiten!
    Er gaan niet veel boten in de buurt durven komen, werk jij bij Karcher misschien:p.

    Alle gekheid op eens stokje, wil ik toch even mijn inzicht meegeven je doet er mee wat je wil natuurlijk, neemt niet weg dat ik je heel inventief vind, ik denk zelfs soms misschien iets te.

    Waarom stap je van servo's af? Voor het draaien en tilten is dit toch wel het best regelbaar.

    Als ik jou setup eens goed heb bekeken zou ik het volgende doen, de spuiten staan op een "hol" dekje, daaronder kan je dus makkelijk een links rechts aandrijving maken, ik zou dit met een servo doen, als hij niet vergenoeg uitslaat kan je dat aanpassen op de zender, mocht je geen computerzender hebben (koop er een, dat minimaliseert frustraties ik weet wat ik zeg!) kan je ook weerstanden op de eindtrap van de servo potentiometer solderen en zo de servo uitslag veranderen, als je klein pot-metertjes gebruikt van ongeveer 2 a 3k kan je de uitslag zelfs regelen, let wel de middenstand veranderd ook wel op deze rudimentaire manier.

    Het op en neer gaan van de spuit, als je dat echt wil kan je natuurlijk doen met een schroefspindel maar eerlijk, prachtig gemaakt he, maar waarom?

    Neem een klein staalkabeltje en een coude (gain) en een servo en je hebt direct een echt regelbaar systeem, maar als je enkel de bedoeling hebt om de afstand van de, in jou geval, waterval wil bepalen, zou ik een ESC tussen de pomp zetten dan moeten de monitoren niet op en neer en je past perfect de spuit afstand aan.

    De Halsensor optie is ook erg simpel, een halsensor die ik gebruik:

    https://www.aliexpress.com/item/32814450417.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dns9CfI

    Hij werkt van 4,5v (op 3v ook hoor) tot 28v, dus je moet hier nooit iets aanpassen, let op hij schakelt de + dus je moet een relais hebben die een positieve impuls ingang heeft, voor multi switches wordt vaak een negatieve gebruikt van daar ik gebruik deze, ze zijn instelbaar positieve of negatieve ingang:

    https://www.aliexpress.com/item/32880648815.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.59184c4dg7PMnR

    Op de schakel uitgang zet je een diode en op de inschakel kant de Vcc (+ normaal 5v bvb van de ontvanger of Ubec...) de min en de schakelwaarde (output). Breng je een magneet in de buurt van de sensor dan schakelt de motor uit. In omgekeerde richting kan de stroom nog door door de "Bypass" van de diode.

    Als je nu hallsensoren aan beide kante van de "verplaatsing" worden geplaatst met hun bijhorende magneet heb je 2 eindswitches die niet mechanisch zijn...

    Ik heb het geprobeerd te filmen ik hoop dat het duidelijk is anders doe ik het morgen wel opnieuw tijdens de daguren...

    Het is mijn eerste instructie video dus de "vorm" kan nog wel wat verbeteren :oops:...

    Misschien zijn andere modelbouwers ook wel iets hiermee...

     
    Superkeyer, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo jan,
    Ten eerste dank voor je uitleg en je fimpje, erg duidelijk :)
    Dat dek is niet hol, en de steunbalken zijn maar 5mm dik, dus alles wat je er onder bouwd komt in het zicht wat ik dus niet wil.
    De rede dat ik van de servo,s af gestapt ben is dat ik die stange over het dek geen gezicht vond. Daarbij komt dat ik bij die servo,s in de schoorsteen heel slecht bij kan komen. Ik heb dagen zitten pielen om de juiste plaatsing op de servo potmeter as te krijgen. Verder is de uitslag daarvan zeer beperkt iin die schoorsteen zodat een voledigge uitslag niet mogelijk was. De gebouwde monitors met de kist waar de servo in zat om de spuit op en neer te bewegen niet mooi en te lomp vond.
    Idd zou ik het toerental van de pomp kunnen regelen, maar dan krijg je een zwakke straal in een pies bochtje :D
    Dus wilde ik ze verstelbaar maken, dat is me met de schroef spindels goed gelukt, vind het ook erg leuk om dit te bedenken en uit te voeren. De verdraaiingen gebeurt met de n40 motoren van 15 rpm, die kan ik altijd knijpen in volts. Verder heb ik piep kleine micro schakelaars gevonden vam 8mm x 6mm x 3 mm die ik dus wel onder dat dek kan monteren en aan de spuit. Maar die hall sensoren spreken me erg aan.
    Ik doe ook veel ideeën op uit jou en andere verslagen, je vakmanschap straald er af. Voor mij is dit de 1e modelboot die ik maak, ook al is ie ruim 30 jaar oud. Orgineel bouw ik niet, ik breng daar mijn eigen ideeën op aan, beetje oud en modern.
    De Enterprijs heet nu de christos 22 en vaart onder griekse vlag, ook daar zijn veel veranderingen in aan gebracht uiteraard.
    Verder heb ik de frsky teranis met 32 kanalen tot mn beschikking en kan idd dus alles netjes afstellen in de zender. De sloep gaat ook varen met een teranis x-lite zender die ik met de kraan overboord kan zetten en weer op kan pikken. Erg leuk om te bouwen, heb er echt schik in.
    Nogmaals dank en grt peter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Daar ik andere brandspuiten maak vervielen ook de gaten voor de motoren, die moest ik dus of reparen of ....... nieuw maken. De keus is op het laatste gevallen, zodat ik de rand van het dek ook wat breder kan maken om de motoren en kabels en slangen weg te werken. Dus zagen maar :D
    15868835954252431781488120287126.jpg
    Grt peter
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Vandaag verder met de water kanonnen (voor bas), uiteraard moesten daar beveiliggingen op.
    Inimini micro schakelaars gevonden van 8x6x3mm die er op gefreubelt en werkt als een speer :)
    Draden moet ik nog weg werken, maar dat kan pas als ik de n40 motoren binnen krijg. Alles straks met een gaatje in de sokkel en slopgat in het dek, zodat alles onderdeks verdweind en uit het zicht.
    15869633388071637084546737297164.jpg

    Grt peter
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag, waarom heb je eindschakelaars op de spindel gezet?
    De verstelling is door een schroef spindel, dus in elke stand blijven deze staan, totdat je weer spanning op de motor zet.
    In het bericht #309, laat ik naast de verstelling van de vanghaak ook mijn uitzet spindel zien.
    Ik heb een vergelijkbaar probleem, aan het eind van de slag mag de motor niet vastlopen.
    Dit probleem heb ik opgelost, door aan het eind van de slag de schroefdraad te verwijderen. De motor kan nu onbelast draaien. Door een simpel stukje veer uit een ballpoint wordt de moer bij terugdraaien in de schroefdraad gedrukt.
    Ik geef toe, dat als je dit vele duizenden keren wilt doen er schade op de schroefdraad van de moer kan ontstaan..
    Maar met deze toepassing kan je zonder problemen de motor te lang laten draaien.
    Verder voordeel, je hebt geen diodes nodig voor omkeren van de draairichting.
    Henk
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Henk, mooie oplossing heb je gemaakt, echter heb ik de ruimte daar niet voor en m2 is zeer moeilijk af te draaien.
    Ik werk met rvs m2 draad, daar blijft weinig van over als je het draad er af haald. Tevens breekt het daarna snel af.
    En penne veer werkt op m3 ok, op m2 zijn die te ruim. Daarom deze oplossing.
    15869765028655790961777405549676.jpg
    Grt peter.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Schroefdraad afdraaien bij M2 is mij ook nooit gelukt. Zelfs het afdraaien van schroefdraad bij een draadstang M4, AISI 304, is mij niet gelukt, wel mislukt.
    Nu, na inklemmen in de klauw van de draaibank, zet ik de Dremel met een blauwe siliconen slijpschijf in het support van de draaibank en slijp dan, tegen draaiend, de schroefdraad weg.
    Bed wel afdekken tegen slijpstof.
    Henk
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ook een manier natuurlijk, maar je houd nog geen mm over van m2, laat staan dat je daar veertjes voor vind.
    Ik vind deze manier eenvoudig en zeer doeltreffend.
    Diodes zijn er af, die komen onderdeks, geen pan met die dingen.
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er goed uit Peter. Fraai gemaakt!
     

Deel Deze Pagina