Zoals ik al eerder in dit draadje heb geschreven is het gevaar van dit soort draadjes, dat men elkaar al gauw van negativisme beschuldigt en dat het wenselijk is, dat men elkaars mening leest en respecteert. Reacties, die uitsluitend op de man gespeeld zijn, horen daar dus niet bij en voegen uiteraard niets toe aan de discussie.
Als reactie op de posting van Henri wil ik het even bewust zo goed als niet hebben over de moderatie. Niet omdat daarover m.i. niet geschreven mag worden, maar omdat ik daar even geen zin in heb. Ik wil er nu alleen op wijzen, dat het lastig vrijwilligerswerk is. Ook lijkt mij dit slechts een ondergeschikte oorzaak van de afnemende aantallen actieve leden.
Volgens mij ligt een groot deel van de oorzaak aan de schaalvergroting. Momenteel zijn er tien keer zo veel leden als toen ik mij voor het eerst aanmeldde. Hierdoor krijg je ook in de meeste draadjes een sterke toename in postings, die weinig of niets bijdragen. Een tweede oorzaak is het sterk veranderende modelbouwpubliek. Tegenwoordig zijn er velen, die alleen met ready-to modellen zijn opgegroeid. De benodigde kennis voor het zelf bouwen van bijvoorbeeld een vliegend model ontbreekt dan en veel van de 'nieuwe' modelbouwers zijn daarin ook niet geïnteresseerd. Daarmee is niets mis, maar het niveau van de vragen en antwoorden daalt daarmee sterk tot het beginners niveau. Trouwens, de meeste vragen op een forum zijn sowieso van beginners, die om hulp vragen.
V.w.b. de kliekjesvorming heeft Henri gedeeltelijk gelijk. Er zijn echter twee manieren, waarop dit tot uiting komt. Het kan zijn, dat iemand persoonlijk wordt aangevallen en dan wordt bijgesprongen door zijn 'vriendjes'. Daarmee is niets mis. Het kan ook zijn, dat men in een discussie met tegengestelde meningen partij kiest voor de persoon in plaats van voor zijn argumenten. Dit is uiteraard onjuist en hierin zou de moderatie wel strakker mogen. Het is dan echter wel voorwaarde, dat een moderator de discussie heeft gevolgd en dat is met de huidige aantallen nogal (te) veel gevraagd. Nu hoort in dit gevallen ook eigenlijk het zelfregulerend vermogen van het forum in te grijpen.
Ik werd zelf als kapstok gebruikt om dit aan de orde te stellen en dat vind ik prima. In het geval, dat ik door iemand voor rotte vis word gescholden vind ik het prima en ook prettig als mijn 'vriendjes' het voor mij opnemen. Ook als het wildvreemden zijn verwacht ik eigenlijk, dat ze dit doen. Als het er echter om gaat, dat iemand het met mij oneens is over een bepaald discussiepunt is bijval ongewenst als men vindt, dat 'ik-het-vermoedelijk-wel-beter-zal-weten', maar is het uitsluitend de argumentatie, die het 'm zou moeten doen. In dit geval zou er op z'n minst één iemand moeten roepen, dat het om de argumenten gaat en om niets anders.
Hoe vaak dit laatste nog voorkomt weet ik eigenlijk niet. Ik volg eigenlijk weinig tot geen draadjes meer, waarin het tot een discussie komt. Behalve dan op de Berg, maar daar is het juist de bedoeling om elkaar (met een knipoog) in de haren te zitten.