waarom motor opnieuw wikkelen

Hallo iedereen

zijn er mensen die me een goede rede kunnen geven waarom je een model motortje zou laten her wikkelen ? Behalve stuk natuurlijk dat is logisch een goede reden ! maar zijn er nog ?

kan je bv een motor die normaal op 4s werkte her wikkelen zodat hij bruikbaar is voor 6s.

ik geef maar een voorbeeld...

Grt Joeri

Laatst bewerkt:
Voordelen: zie eerste regel van eerste bericht
scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen

Een motor die op 4s werkt, werkt ook goed op 6s: motoren gaan niet kapot van spanning (mits toerental niet te hoog wordt) maar van te hoge stroom.
Wil je motor op zelfde toerental houden bij overstap van 4s naar 6s dan moet aantal wikkelingen per spoel factor 1,5 meer worden. Kv wordt daardoor factor 1,5 lager. Netto maakt het niets uit, je krijgt hetzelfde systeem, dat zelfde vermogen kan leveren, bij zelfde bedrijfstemperatuur

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron jou moest ik juist hebben maar ik kon je geen prive bericht sturen bedankt voor je reactie hier ik ga het even lezen thanks!

oke ik heb het gelezen goed. Maar nu mag je zomaar de draad dikte verhogen enzo? of zijn er berekeningen voor en waar vind ik die dan?

Efficiency governs power/weight ratio
Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark, i.e. a the power/weight ratio will be higher.

An example
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50watt input. That means it can get rid off 30% × 50 = 15watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75%. The motor's ability to loose those 15watt has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60watt before it hits the 15watt (25% × 60watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50watt to 60watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to more copper.
A rather extreme example, just for calculation's sake/fun: going from 80% to 90% efficiency would increase the input power the motor can handle by a factor two (a.k.a. 2).

Zelfs Kontronik motoren, bepaald geen flauw spul, zijn voor verbetering vatbaar door ze met de hand te wikkelen. Vergelijk de elektrische weerstand R van een gewone Pyro maar eens met handgewikkelde Pyro Competition versie
PYRO COMPETITION

Kontronik_Competition-Pyro_web_gr.jpg

Kontronik_Competition-Pyro_Backside_web_gr.jpg

... oke ik heb het gelezen goed. Maar nu mag je zomaar de draad dikte verhogen enzo? of zijn er berekeningen voor en waar vind ik die dan?
Gewenste Kv bepaalt aantal wikkelingen. Voor dat aantal wikkelingen draad zo dik mogelijk kiezen.

in plaats van 1 dikke meerdere dunnen draden parallel geeft een betere vulling dus hoger rendement.
In de meeste gevallen geeft 1 enkele draad betere vulling en daarmee hoger rendement en meer vermogen. Kijk maar eens hoe Bert Dekker motoren wikkelt. Als je een draaddoorsnede opsluit in een vierkant, of gelijkzijdige driehoek, is de verhouding tussen draadoppervlak en oppervlak van vierkant resptievelijk driehoek onafhankelijk van de draaddiameter. Fabrikanten gebruiken meerder dunne draden omdat dat makkelijker/sneller/goedkoper wikkelt. Een getwiste meervoudige draad is ook nog 's een helix, hogere weerstand.

Dit plaatje ooit gemaakt voor deze discussie. 2002 OMFG
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=65245&pp=10#post526850
a37046-121-tesselation.gif

En Rick Page maakte dit plaatje voor die zelfde discussie
a37245-73-wire1.gif

Hoi Ron thanks! Ik weet hoe ik het berekenen maar ik ken mijn draad lengte jammer genoeg niet ze waren helemaal door gebrand! hoe bereken je dat dan nog? Grtj

Dus ik had een 900kv motor op 4s 14.8v is 13320rpm

Dus als ik op 6s wil gaan wil zeggen 22.2v moet er er een 600kv van maken om de zelfde stroom en toerental te houden klopt dat wat ik nu zeg? Om de motor niet stuk te maken. Dus als het toerental het zelfde blijft blijft dan ook de stroom het zelfde? Grtj

Laatst bewerkt:
Berekenen kan je het alleen als je alle bepalende factoren kent. Behalve het aantal wikkelingen is ook de sterkte van de magneten een hele belangrijke factor die je niet weet. Daarom kan je dit niet zomaar berekenen.
Je kan wel via bepaalde trucjes wat bepalen. Eén truc is om één pool met een dunne draad en bijvoorbeeld 50 wikkelingen te wikkelen.
Je sluit een goede multimeter aan op die wikkelingen en stelt die in op wisselspanning!
Laat de motor met een andere motor of een boormachine draaien.
Meet de wisselspanning die wordt opgewekt en het toerental.
Deel het toerental door de spanning.
Nu weet je (ongeveer) het aantal toeren per Volt (kv) bij 50 windingen.
Stel je komt uit op 150 toeren per Volt.
Steeds wanneer je het aantal windingen halveert verdubbelt het aantal toeren per Volt. Dus bij 25 windingen kom je op 300 toeren per Volt en bij 12 windingen op 600 toeren per Volt en bij 6 windingen op 1200 toeren per Volt.
Voor deze berekeningen heb ik een (heel) simpel excel programmaatje gemaakt wat ik je wel wil toesturen.

Je berekeningen voor de stroom kloppen niet. De stroom die een motor gebruikt loopt op met de derde macht van het aantal toeren per Volt (kv). Ron heeft daar al meerdere keren uitleg over geplaatst. Een mooie uitleg vindt je HIER.

Stroom heb ik niet berekend he. Ik heb berekend dat ik om op 6s het zelfde toerental te hebben een 600kv moet maken van die 900kv die ik heb. Maar dat klopt mss ook niet?

En jou link HIER klopt die wel? :-)

Laatst bewerkt:
Die link moet kloppen, je moet bij een posting van Ron van Sommeren uitkomen waar hij het het verband tussen kv en toerental en stroomopname uitlegt.
Daar zou je uit moeten kunnen halen dat het verband tussen toerental, en stroomopname niet recht evenredig is. Dus door van 900 toeren per minuut naar 600 te gaan zal je niet de zelfde stroom blijven gebruiken als je een hogere spanning gaat gebruiken. Hoe ver je moet zakken in het toerental en welke stromen er dan zullen gaan lopen kan ik zo niet berekenen. Je kan wel op de aangegeven manier bepalen hoe je de motor bijvoorbeeld 600 toeren per minuut kan laten draaien. Hoeveel stroom er dan zal gaan lopen zal je alleen door testen kunnen bepalen.
Er is een vuistregel die aangeeft hoeveel vermogen een motor zou kunnen verwerken. Als je die aanhoudt kan je ook de maximale stroom bepalen die voor die motor nog "veilig" is. Helaas weet ik die vuistregel niet zo uit m'n hoofd.
De meest simpele regel is dat de motor niet te warm mag worden. Zolang de motor niet warmer dan pakweg 50°C wordt is er niets aan de hand. Veel magneten verliezen hun magnetisme als ze warmer dan iets van 80°C worden dus daar moet je wel goed voor uitkijken. Let op dat het verlies van magnetisme, als de magneten te heet worden, permanent zal zijn. Als de magneten weer afkoelen krijgen ze hun magnetisme niet terug!!!
Je kan daar meer over lezen op DEZE site.

Dat is gek. Als ik er op klik kom ik in het heliforum bij de uitleg van Ron. 8O
Hier snap ik geen bal van. Maar probeer DEZE link eens. Het zou de zelfde moeten zijn maar ik heb hem via een andere weg gemaakt.

Deze doet het vreemd genoeg wel thanks! Maar even dit

"Gewenste Kv bepaalt aantal wikkelingen. Voor dat aantal wikkelingen draad zo dik mogelijk kiezen"

Zegt Ron paar posts geleden maar de juiste berekening of de tool daarvoor waar vind ik die dat ik daarmee verder kan? Grtj

"Gewenste Kv bepaalt aantal wikkelingen. Voor dat aantal wikkelingen draad zo dik mogelijk kiezen"

Zegt Ron paar posts geleden maar de juiste berekening of de tool daarvoor waar vind ik die dat ik daarmee verder kan? Grtj
Een motor waar je niets van weet kan je bij wijze van proef met veel dunnere draad tijdelijk wikkelen.
Hij kan dan alleen onbelast draaien.
Dat is zo gebeurt omdat je ruimte genoeg hebt.
De motor zal dan onbelast gemeten kunnen worden t.a.v. motor kv.
De motor kv is dan bekend voor dat aantal wikkelingen en kan dan opnieuw gewikkeld worden met het zelfde aantal wikkelingen maar met zo dik mogelijke draad.;)

Dat de motor vijf windingen per spoel heeft zal je geteld hebben neem ik aan. Als in de specificaties staat dat het er zeven zouden zijn kijk je waarschijnlijk bij een ander (verkeerd) motor type.
Je moet invullen wat je wilt of denkt wat er nodig is. Als er dan uit die berekening niet komt wat je wilt moet je het aantal wikkelingen aanpassen.
Als je er uit bent hoeveel wikkelingen je nodig hebt kan je uitrekenen hoe dik de draad kan worden. Stel dat je de keuze hebt uit draad met een diameter van 0,8 en 1mm. Je hebt uitgerekend dat je 1mm kan gebruiken dan zou ik dat zeker doen want hoe dikker de draad des te lager de verliezen daarin zullen zijn.

Hoewel dit een behoorlijk uitgebreid programma lijkt is het maar een heel eenvoudige berekening die de echte waardes aardig zal benaderen. De echte waardes zullen wel verschillen met de berekeningen. Stel er komt uit de berekeningen dat de motor met vijf windingen 1200 omwentelingen per minuut zal draaien. Als dat in werkelijkheid 100 omwentelingen per minuut hoger of lager zal blijken te zijn is dat helemaal niet vreemd.

Back