WACO SRE 1/6

Inmiddels heb ik de juiste veertjes binnen.
Het plan is er en de juiste locaties van de bevestigingspunten zijn uitgerekend.

Alleen ben ik nu even verder gegaan met de strut en de kapjes die daar bij horen.
De strut is mooi geschuurd en ik ben nu bezig om een malletje te maken voor de kapjes die de bevestigingen van de struts bedekken.

Wordt vervolgd...

Hulpvraagje

Ik heb nu bijna een positieve mal(letje) af. Er moet nog een beetje weggeschuurd worden aan de onderkant en een oplossing bedacht worden voor dat lipje aan de achterkant.

Mijn eerste idee was om het uit plastic te laten trekken bij Hobby-In maar dat gaat wegens de vorm niet.
Nu is het plan om met glasvezeldoek en epoxy te werken. Dit heb ik nog nooit gedaan en ik maak me zorgen dat ik dadelijk mijn malletje verpest. Ook maak ik me zorgen om de maat van het malletje, het is echt een klein dingetje, en ze moeten alle acht helaas verschillend...

Heeft iemand toevallig nog een idee voor een andere aanpak? :confused:

Het malletje:

img7515n.jpg

Even de plaatjes van de echte erbij:
img7137mc.jpg

hallo,
mooie kist!!,het meeste werk gaat vaak in de kleinste dingen zitten,en toch zijn ze onmisbaar.
heb je aan dun aluminium gedacht??
ik heb ze zelf wel eens van die alu serveerschalen gemaakt.
kost niets en werkt prima.
ik verwarm het materiaal eerst,is het beter plooibaar.
het verwarmen vergt enige oefening,eerst smelt je het alu:( kwestie van proberen.
gaat prima met een verfstripper.
dan vouw ik het grof om het malletje heen.
vervolgens strijk je met een houten ronde pen de spanning uit het materiaal.
je werkt hierbij van binnen naar buiten,en in kleine stukjes.
het is een gevoelskwestie,en je moet wel even oefenen.
maar............je kunt dan bijna alles maken!
van fairing,tot cockpitraamwerk enz..
ik heb het zelfs op de kist in model gekregen,en het zag er erg mooi uit.
heel veel succes!
ik ben benieuwd.

groet,Paul.;)

hallo,
ik verwarm het materiaal eerst,is het beter plooibaar.
het verwarmen vergt enige oefening,eerst smelt je het alu:( kwestie van proberen.
groet,Paul.;)

Een goed hulpmiddeltje is afwasmiddel (Dreft of zo). Een zijde ermee insmeren en aan de andere zijde verwarmen. Het afwasmiddel gaat eerst bruisen en verkleurt dan naar bruin/zwart. Op dat moment is ongeveer de goede temperatuur bereikt.
GrRené

Dat snap ik ook wel.
Effe doordenken.
Kim zijn handen zijn denk ik net zo groot als bij mij.
Zal het vanavond eens proberen. Is wel leuk.

Han.

Een goed hulpmiddeltje is afwasmiddel (Dreft of zo). Een zijde ermee insmeren en aan de andere zijde verwarmen. Het afwasmiddel gaat eerst bruisen en verkleurt dan naar bruin/zwart. Op dat moment is ongeveer de goede temperatuur bereikt.
GrRené

dat is een goede tip!!:p
ga ik ook proberen,bedankt!!:D

Bedankt voor de reacties, het blijft lastig natuurlijk. Han, heb je je proefje al uitgevoerd?
Hoe heb jij trouwens die positieve mallen voor de wielkapjes van de Riama afgewerkt?

Mal

Het malletje is afgemaakt, door midden gezaagd en beide helften zijn op een plankje geplakt. De twee helften zitten nu in een paar lagen parketlak en ik moet weer 4 uur wachten voor de volgende laag erop kan.

img7522ob.jpg

Daarna ga ik met glasdoek een negatieve mal maken en daarin vervolgens het eindproduct. Alles moet een keer voor het eerst...........

Weer even terug naar de landing en flying wires.
Inmiddels weet ik precies hoe ik het maken moet.
Aan één kant van de staaldraad zit een trekveertje en het andere uiteinde haak ik vast om een koolstof staafje.

Ik ben nu bezig met de rechter vleugel bij te werken tot dezelfde fase als de linker. De servo's zitten er nu in en één van de twee strut bevestiging beugels ook. Vanavond de tweede erin zetten. Daarna kan ik de landing en flying wires voor die vleugelhelft ook maken.

Het ziet er makkelijker uit dan het was. De wires moesten intern bevestigd worden en daarvoor zat er van alles in de weg.

Dit heeft Kim dus heel veel hoofdbrekens gekost ... plus een hoge telefoonrekening. ;) Maar toch voor elkaar gekregen!

Ja, hier zie je de makkelijkere van de twee sets. De andere, die naast de strut in de bovenvleugel komt, is veel moeilijker en die twee kabels worden bevestigd aan een driehoekig plaatje alu, die weer aan een trekveertje zit. Dat alu plaatje wordt geleidt tussen plaatjes hout.

20130422210439.jpg

Alle 8 metalen stukjes zijn af. Morgen alles uitlijnen (moet ik de romp, vleugels etc 2 trappen af sjouwen, en dat kan nu niet langs de kleine die probeert te slapen) en de struts verder in elkaar zetten. Deze tweede helf gaat wel een stuk vlotter dan de eerste ;-)

De eerste helft van de tweede strut (hij bestaat uit twee gelamineerde lagen) is af.
Nu moet de tweede helft erop, en dan kan ik de flying en landing wires af maken.

Back