Wasabi e900 setup

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 19 mei 2016.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Dat zijn geen dikke platen plamuur, goed opruwen en ontvetten, dan kun je daar wel overheen lamineren.
    Als je toch bezig bent, neem dan de spiegel ook even mee zonder glasweefsel en epoxy trek je de hardware er bekant doorheen...
    Nu is dat niet zo erg, maar als al je boutjes speling krijgen krijg je lekkage (en een onbetrouwbare besturing als het roer kan zwabberen aan z'n bevestigingsboutjes).

    De motor zit niet vreselijk ver naar voren, in onze 80 cm Arowana's is de 2 mm verenstalen as 42 cm lang en zit de achterflens van de motor 34,5 cm van de spiegel, de lipo ligt links achterin tegen de spiegel aan.

    Groeten, Jan.
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De flens van de motor zit op 25 centimeter.
    Ik zal de boot nog een keer opbouwen. En dan goed bepalen op hoeveel procent het zwaartepunt ligt. Aangezien ik de spiegel en de bodem nog een keer ga lamineren kan ik dan ook gelijk bepalen of ik de aandrijflijn ga veranderen.
    Mocht het nodig zijn kan ik nu mijn motor die vrij zwaar is nog een stukje naar achteren te zetten.

    Nu rest mij nog 1 vraag. Buiten het lamineren moet de bodem nog strak gemaakt worden. Kan ik dat nu beter voor het lamineren doen of erna.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ervóór, anders loop je het risico dat je weer door de glaslaag heen schuurt bij het strak maken.
    Ik vul het weefpatroon van het glasweefsel ook altijd met een tweede (en indien noodzakelijk derde) laag epoxy zodat ik meer te schuren heb.

    Groeten, Jan.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de strakes en de bodem nogmaals voorzien van een laagje 80 en een laagje 50 gram weefsel. Nu het laatste stukje van de achterzijde boot verlijmd.
    Nu is de deksel vrij zwaar en zou het mooi zijn als deze op een of andere manier op zijn plek blijft.
    Nu dacht ik zelf aan de voorzijde inhaken maar voor de achterzijde heb ik nog geen goed idee gevonden. Dit omdat het geheel waterdicht afgeplakt moet kunnen worden.
    Iemand nog een goed idee.
    1535705601054.jpeg
     
  5. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De gehele aandrijflijn heb ik overigens naar achteren verplaatst. Om het zwaarte punt goed te krijgen.
    Vandaag hoop ik de bovenzijde nog een laagje weefsel te geven en dan kan ik hopelijk morgen grond/filler spuiten.
    De kleuren ben ik nog niet over uit. Ik heb staan wit. Wit parelmoer/blauw. Metallic zwart. Metallic zilver en metallic blauw.
    En natuurlijk sneldrogende 2k blanke lak.

    1535705957471.jpeg
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    En dicht is hij. Wordt nu toch wel een beetje zenuwachtig. Straks heb ik niks meer te bouwen
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Hierbij de foto 20180831_120435.jpeg
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Mooi!

    Voor het gemak (het jouwe) zou ik het glasweefsel nog een keer ontvetten en licht schuren en voorzien van een (of meerdere) lagen epoxy zodat de structuur 'verdronken' is, dat schuurt, plamuurt en lakt straks een stuk eenvoudiger.

    Groeten, Jan.
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    50 gram, 80 gram weefsel dat is toch wel erg dun
    Veel extra stevigheid zou ik daar toch niet van verwachten
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik had de strangers al geplakt daarna heb ik daar tussen 2 lagen 80 gram toen wat geplamuurd en toen alles nog een keer in in de weefsel gezet omdat de strangers onbehandeld waren.
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De bodem heb ik na het drogen voorzien van 2 extra lagen epoxy.
    Als de boot straks helemaal behandeld is ga ik deze waterproof schuren.
    Ik heb ooit wel eens gelezen dat je de droging versneld door warmte is dit aan te raden of niet?
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Zeker kun je het uithardingsproces versnellen door warmte.
    Ik had bij de eerste heat in Moormerland schade aan de kap van m'n boot opgelopen, gelijk na de race gedroogd, geschuurd en geplakt met 24h epoxy en de reparatie achter de voorruit van m'n auto gelegd, in de zon werd het daar rond de 35°C.
    Vóór de volgende heat (een uurtje later) was de reparatie uitgehard en kon ik weer lek vrij varen.

    Een grote romp zet ik in een passende kartonnen doos met aan één kant een inlaat voor de warme lucht, föhn of blaaskacheltje (géén verfstripper, dat is veel te heet!) en aan de ander kant een uitlaat voor de warme lucht.
    Door het spelen met hoe wijd de uitlaat openstaat kun je de temperatuur in de doos rond de 40 °C houden.

    Té warm en de lucht die uit het laminaat wil ontwijken zal voor bubbels zorgen!

    Groeten, Jan.
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Zoiets
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Nu met foto 1535726928387.jpeg
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Da's een forse blaaskachel, pas op met het oververhitten van het laminaat!
    Niet de hete lucht rechtstreeks op de romp laten blazen, zet een een schot voor zodat de warme lucht circuleert.

    Groeten, Jan.
     
  16. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Zo de verf zit erop nu nog opbouwen. Ik was er alleen nog niet over uit of de strepen door moesten lopen over de kap.
    En of er een ruitje op moest komen. De Wasabi heeft nogal bijzondere vormen. 20180906_105448.jpeg 20180906_105501.jpeg 20180906_105514.jpeg
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die grote zwarte oogt lekker gemeen :)
    En de kleinere witte is een schatje.
     
  18. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Als hij net zo vaart als hij eruit ziet komt het wel goed.
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    En als dat nou zo echt zo is he , zou verassend zijn als ie de maiden gelijk goed afgesteld zou zijn.
    Hoe is het met vlak en recht zijn van je romp, de gewicht verdeling/cog en het testen van props op naar je beste prop voor je boot , hij is erg mooi geworden
     
  20. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb hem gebouwd op een bouwplank in theorie zou hij dus recht moeten zijn.
    Wel wat moeite gehad met het runpad goed te krijgen. Had er bijna een v romp van gemaakt
    Die problemen ontstonden nadat ik bij de gebroeders de beplanting had gehaald en die adviseerden mij dunnere platen te gebruiken op de romp.
    Dit pakte niet zo goed uit bij het runpad.
    Conclusie hou je aan de tekening.
    Nu heb ik deze handmatig moeten bijwerken om deze vlak te krijgen.
    In de lengte richting is dat niet zo'n probleem maar in de breedte erg lastig vast te stellen. Vond ik.

    De Maiden zal nog even moeten wachten ik moet nog iets bedenken voor een sluiting van de klep.
    Alleen met tape gaat deze bij een flip zeker loskomen.
    Dacht voor inhaken en achter misschien magneet sluiting.
     

Deel Deze Pagina