Op het water is Futaba met 2.4Ghz het meest gebruikt omdat deze het meest betrouwbaar is. De 4PK wordt veel gebruikt en als het iets goedkoper moet een 3PM of 3PK met 2.4Ghz module.
4PK is inmiddels niet meer in de handel. Soms 2e hands, maar vaak nog aan de prijs. Waarom gebruik je voor een speedboot 4 kanalen? 1. voor gas, 2. voor sturen. Een derde kanaal als nog een extra feature wilt toevoegen misschien...?
Kanaal 3 vaak voor een killswitch. 4e kanaal wordt maar zelden gebruikt inderdaad. Het gaat meer om de betrouwbaarheid van de zender, ontvangers en ontvangst. Daarin blinkt Futaba gewoon uit op het water. (water blokkeert al snel radio-golven, de spray die een speedboot opwerpt blokkeert al snel ontvangst bij "goedkopere" merken, ook wordt er veel carbon gebruikt in een boot wat isoleert. Bij Futaba gaat dit wel gewoon goed, ik heb bij de meeste van m'n boten de antenne ook gewoon in de radiobox liggen) Die zenders zijn niet voor niets aan de prijs 2e hands, ze zijn gewoon goed.
Ik heb een futaba 3pk kunnen scoren. Nu heb ik wel een module in de zender alleen geen receiver. Weet jij toevallig of er een receiver samen gaat met deze module of alleen de rf603? En welke modules zijn er passend voor de futaba en geschikt voor auto of boot. Van fryski zijn voor alles wat vliegt volgens mij. Of maakt dit niks uit? Hoop vragen sorry
FrSky FF-1 2.4Ghz Combo Pack for Futaba w/ Module & RX heb deze bij HK gekocht voor mijn 3pk , werkt erg goed in mijn autos en boten en een gigantisch bereik , alleen de 8 kanaals ontvangers zijn een beetje overkill maar heel betaalbaar
Het FASST systeem is een van de beste voor gebruik in bootjes. Die zou ik dus aanraden. Werkt dan ook alleen met de FASST ontvangers van Futaba. Er zijn een paar andere goedkope ontvangers die ook werken met deze zendtechnologie. Ik gebruik de goedkope ontvangers alleen in kleine bootjes (kleiner dan 50cm) In de benzineboten en serieuze electroboten gaat gewoon origineel Futaba. Een boot van 1K+ ga ik niet op het spel zetten om bij een ontvanger een besparing van enkele tientjes te doen.
Nadat ik de Hotshot heb afgebouwd. De Wasabi maar weer eens van stal gehaald. Nu twijfel ik een beetje of ik deze moet gaan afbouwen. Deze twijfel is ontstaan na het goed bekijken van de boot en het teruglezen van het boekverslag. Ik loop tegen de volgende problemen aan: - Stinger komt vrij laag te zitten 1 a 2 mm vanaf de onderzijde. Levert dit raar vaargedrag op? - De gehele aandrijflijn staat 9 mm uit het midden inclusief motor. Dit is mogelijk te veel en motor had volgens mij gewoon in het midden moeten staan? - Strakes zijn verlijmd voordat de boot gelamineerd was. Nu heb ik de tussen stukken wel gelamineerd maar heb vraagtekens bij het feit of dit genoeg sterkte oplevert? De meeste punten zouden met een hoop extra werk op te lossen zijn alleen de bodem met strakes heb ik mijn twijfels over. Zou graag jullie mening willen horen over bovenstaande problemen. Zou overigens wel een dure les zijn als ik deze niet afbouw. Als ik zou moeten besluiten om deze niet af te bouwen zal ik de hardware in willen bouwen in de Lizard Extreme van Mhz. Maar hoor graag eerst van de mede bouwers wat jullie er van vinden. Is dit nu een modelbouw dip Gr Roy -
Die gedachten waren bij mij ook al opgekomen. Ik heb je bouwverslag gelezen op dutchelectric helaas zijn hier geen foto's meer te zien. Als het goed is heb je er meerdere opgebouwd. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tips. Wil niet weer de mist in gaan. As uit het midden? Afstand motor spiegel etc. Ik kan het wel een beetje inschatten vanaf de foto's die wel te vinden zijn maar dat blijft dan natte vinger werk. Als ik deze boot bestel in de aramide variant moet dan de spiegel ook nog verstevigd worden of is deze dan goed? Ik kwam er overigens ook achter dat het roer wat ik heb van MTC te kort is om precies naast de prop uit te komen. Scheelt 4 centimeter. Is het noodzakelijk om er precies naast te komen ivm propwalk? Ik kan de site van MTC al een tijdje niet bereiken dacht misschien hebben ze een vulklosje ofzo. Weet iemand hoe dat zit? Mijn Duits is niet al te best.
Nee ik bouw nooit een boot met een motor of as uit het midden is in mijn optiek niet nodig. Plaats de as niet tot op de kiellijn dan krijg je een te hoog lopende boot tevens een lizard mag zwaar zijn rond de 4½ a 5 kg is het beste , props 47mm metaal of carbon 50mm terug gebracht naar 48mm . De fotos bestaan nog steeds maar de provider/imageshack oid gooit ze eraf na zo veel tijd. Hier heb je mijn mapje met wat fotos nog. https://www.xs4all.nl/~focused/lizard Een aramide lizard is leuk , ik lamineer m zelf altijd maar plaats zeker wel een stevigere achterwand dus ook bij de carbon/kevlar versie gewoon doen. Misschien ken je een handig iemand met een draaibank die je een alu opvul blokje kan frezen, ook he ik wel eens boten gezien die een opvulblok hadden van een alu profiel buis vierkant of rechthoekig gelang de afstand die nodig is. Wat betreft de maten mbt afstand motor kan ik je niet meer helpen ik heb de lizard al een tijdje verkocht en kan het niet meer nameten maar misschien kan ik iemand voor je vragen met dezelfde setup om het te meten.
Bedankt voor de foto's daar kan ik wel wat mee. Met plaats de as niet op de kiellijn bedoel je niet te ver tot de bodem neem ik aan. Is er iemand die mij kan voorzien van de maten zodat ik in de goede richting zit straks.
Hallo Roy, 1) Het hart van de as bij mijn Arowana zit 13,5 mm boven de kiellijn, achteraf bezien had dat wel 15 mm mogen zijn, want de boot loopt behoorlijk los. Jouw Wasabi heeft een runpad die extra lift genereert, dus ik zou voorzichtig zijn met de stinger erg laag in de spiegel, voor je het weet springt de boot op snelheid (ongecontroleerd) alle kanten uit. 2) Gewoon proberen, werkt het (na het grondig afstemmen) niet zoals je wilt, dan kun je de aandrijving altijd weer in het midden zetten. 3) De strakes zijn dus niet voorzien van glasweefsel en epoxy, dat is vragen om schade als je eens ergens overheen tettert. Ik zou minstens vanaf de hartlijn naar buiten een strip glasweefsel over de strakes heen lamineren, het vertikale deel krijgt alleen een paar lagen epoxy. Waarmee heb je de delen tussen de strakes gelamineerd (gewicht per m²)? Desnoods maak je de strippen breder, zodat je de vanaf de runpad/kiel tot aan de eerste strake een laag glasweefsel en epoxy aanbrengt en na uitharding vanaf de eerst strake tot aan de tweede hetzelfde en vanaf de tweede strake tot aan de rand van de bodem. Het extra gewicht is geen probleem met de aandrijving die je hebt en op deze manier versterkt kan je bodem wel een klapper aan... 4) - Nee hoor, ik heb ook projecten die al tien jaar duren, ik werk er alleen aan als ik zin heb, anders wordt het niks. Groeten, Jan.
De strakes zelf zijn inderdaad niet gelamineerd. Tussen de strakes zit vanaf het midden 2 laagjes 50 gram misschien zelfs wel 3 dat weet ik niet meer zeker. Ik heb overigens al een deel geplamuurd kun je daar nog extra over heen lamineren of wordt dat een zooitje? Doordat de gehele aandrijflijn een beetje rechtsstaat en de motorredelijk ver voorin licht heb ik last om de juiste balans te vinden In de boot. Boot helt naar rechts zelfs als de regelaar links zit en de lipo's moeten bijna de punt in om tot een juist center of gravity te komen. Ik zou natuurlijk de aandrijflijn kunnen verwijderen en hoger kunnen zetten en in het midden. Zou een boot met dit ontwerp goed kunnen varen met zo'n runpad? Bedankt voor het meedenken in iedergeval.
Hallo Roy, 1) - Als je epoxy plamuur (twee-componenten) gebruikt hebt kun je daar overheen lamineren en een goede hechting hebben, vooraf schuren en ontvetten. Bij één componenten plamuur komt het er op aan wat je gebruikt hebt; dringt de epoxy er doorheen (poreuze plamuurlaag) dan zal de hechting wel goed zijn, blift de epoxy er op liggen, dan is een goede hechting twijfelachtig. Het is geen 1:1 boot die permanent in het water ligt, dus al te zwaar zou ik er niet aan tillen, maar je wilt ook niet dat door de klappen op het water de buitenste laag epoxy en glasweefsel zich los kan werken... Ik zou een proefstukje doe om te bepalen hoe goed de hechting is. 2) - Een aandrijflijn rechts van de hartlijn gaat propwalk tegen. Heb je een paar foto's van hoe de boel in de romp zit, dan kunnen we ons een beeld vormen. Zwaartepunt moet rond de 30% van de romplengte liggen, gemeten vanaf de spiegel naar voren, in de buurt van de 27 cm, dus. 3) - Persoonlijk zou ik eerst proefvaren met hoe de boel nu ingebouwd zit (rechts van de hartlijn), de stinger hoger in de spiegel zetten kun je eventueel ook na de testruns doen, dan weet je gelijk het effect van de as zo laag in de spiegel. De Wasabi is een goed ontwerp, de runpad (het platte deel van de kiel) hoort daar bij. Groeten, Jan.
Het is overigens polyester plamuur 2 componenten wat erop zit. Het is een dun laagje dus dat is wel te verwijderen.