Wedergeboorte Graupner Cirrus (Opknapdraadje)

Jaap,
Ik snap niet helemaal waarom je die aansturing in de vleugel wilt hebben. Dan heb je 2 servo's nodig, moet je stekkers aan gaan sluiten enzovoort.
Het originele systeem werkt feilloos, sluit correct aan zodra je de vleugels monteert en heeft maar één servo nodig.
Misschien moet je eens komen kijken? Ik heb hier trouwens naast de stickers ook nog een zelfgemaakte cockpitkap liggen.
Ik hoor het wel

Jaap,
Ik snap niet helemaal waarom je die aansturing in de vleugel wilt hebben. Dan heb je 2 servo's nodig, moet je stekkers aan gaan sluiten enzovoort.
Het originele systeem werkt feilloos, sluit correct aan zodra je de vleugels monteert en heeft maar één servo nodig.
Misschien moet je eens komen kijken? Ik heb hier trouwens naast de stickers ook nog een zelfgemaakte cockpitkap liggen.
Ik hoor het wel

Beste Arjan,

Ik gebruik de niet originele romp (die van de blauwe vleugels), samen met de originele vleugels (die van H de Winter). Deze niet originele romp is niet voorbereid op het gebruik met de Graupner klepjes. Ik zie het niet zitten om het graupner systeem in te bouwen in de GF romp. Ook omdat deze romp wat afwijkende maten heeft! Verder kan ik bijna niet meer zo ver in de romp komen om de aansturing te installeren. Laat staan dat ik zo'n aansturing ergens nog kan kopen? Om dezelfde reden denk ik overigens dat het cockpitkapje dat je me aanbiedt niet zal passen op deze romp. Echter zou ik hem dan toch graag willen reserveren voor de wel originele cirrusromp waar ik nog niet aan begonnen ben :-) T.z.t. kom ik graag eens bij je langs om wat technieken van je aan te horen ;-)

Zoals beloofd nog even wat betere foto's van mijn spuitwerk op de cirrusromp. Deze foto's geven een goed beeld van hoe het rompje er nu bij staat, en ook van de putjes die her en der toch nog aanwezig zijn. Echter neem ik er voor nu genoegen mee. Van een klein afstandje zijn deze putjes al niet meer te zien! Er komt nog een laklaagje overheen, waarna de stickers erop kunnen en natuurlijk een laagje blanke lak om dan alles af te werken.

cirrus_rompfinish-1.jpg

cirrus_rompfinish-2.jpg

cirrus_rompfinish-3.jpg

cirrus_rompfinish-4.jpg

cirrus_rompfinish-5.jpg

cirrus_rompfinish-6.jpg

cirrus_rompfinish-7.jpg

Al met al ben ik toch nu al zeer tevreden met het resultaat. In acht nemende dat ik nog nooit eerder iets heb gespoten of wat dan ook :-)

Laatst bewerkt:
Aha op die manier. Dan is het logisch.
Bij de methode die je gevonden hebt moet je wel de hele vleugel open maken....en als er iets los of kapot gaat moet dat weer. Het zou mijn voorkeur niet hebben.

Je romp is mooi hoor. Dat met die gaatjes is lastig. Maar op 2 meter afstand zie je daar helemaal niks meer van.

[...]
Je romp is mooi hoor. Dat met die gaatjes is lastig. Maar op 2 meter afstand zie je daar helemaal niks meer van.

Dankje!

Nee, ik wil ook liever niet de servo tussen de beplanking inbouwen. Ik zou liever een constructie hebben dat de servo gewoon tussen de ribben bij de kleppen ingebouwd wordt. Als er ooit iets kapot gaat hoef ik dan alleen de oracover los te halen.

Ik ga nu maar eens bezig met het bouwen van een nieuw kielvlakje!

Het kielvlakje opgebouwd.

Omdat de romp dus qua formaat niet helemaal overeenkomt met het origineel heb ik zelf maar wat verzonnen. Wel dusdanig dat de vorm en afmeting ongeveer met het origineel overeenkomt.

Foto's
Sorry voor de kwaliteit, behalve de laatste heb ik ze met de iPhone gemaakt..

cirrus_kielvlak-1.jpg

cirrus_kielvlak-2.jpg

cirrus_kielvlak-3.jpg

cirrus_kielvlak-4.jpg

cirrus_kielvlak-5.jpg

cirrus_kielvlak-6.jpg

Voor het idee ;-)
cirrus_kielvlak-7.jpg

Nog een anecdote in dit kader.
Het beste wedstrijdresultaat ooit gehaalt op wereldcampioenschappen met een Cirrus is de vierde plaats door de Spanjaard Pedro Rebasa in 1975.
Zijn Cirrus was uitgerust met een Davisprofiel.

Gezien we het hier over veelgebruikte profielen hebben bij de firma Graupner vermeld ik in de marge van dit draadje dat zwevers zoals de Amigo, Hy-Fly, Mosquito en ULTRA-FLY uitgerust waren met de NACA 4409
Dit profiel heeft weinig met het Cirrusprofiel vandoen.

Voor mij is het duidelijk. Graupner heeft voor de Cirrus het profiel zelf getekend.
Zij hebben gekozen voor geprofileerde balsa neuslijsten, vlakke vleugel onderkant en driehoek eindlijsten met een standaard hellingshoek. De basis voor hun vleugelprofielen was de neuslijst en eindlijst. Daar tussen was de onderkant vlak. Aan de bovenkant hebben ze gespeeld met de profieldikte, welving en plaats van de grootste profieldikte.

-Der Kleine UHU
-Dandy
-Cirrus
Allemaal hebben ze een Graupner profiel.

Johannes

Kleine update

Nog een kleine update. Ik heb de cirrus een nieuw smoeltje gegeven:

Foto's

cirrus_smoel-1.jpg

cirrus_smoel-2.jpg

cirrus_smoel-3.jpg

cirrus_smoel-4.jpg

cirrus_smoel-5.jpg

Even voor de vorm (cockpitkap gaat vervangen worden ;-) )
cirrus_smoel-6.jpg

cirrus_smoel-7.jpg

Klopt, dat gedeelte zit nog los :-)

Er komt een kunststof tape over de overgang, dus het zal straks een stuk minder opvallen!

Dat neusje is wel gaaf hoor.
Ik zat later nog te denken...als je er een sleepkoppeling in maakt is het helemaal leuk natuurlijk.

Dat neusje is wel gaaf hoor.
Ik zat later nog te denken...als je er een sleepkoppeling in maakt is het helemaal leuk natuurlijk.

Ga ik zeker doen hoor! Ik heb zo'n ding van hobbyking. Is dat wat? Verder nog nooit een sleepstart gemaakt hehe.. Dat kan dus lachen worden als ik die koppeling daadwerkelijk ga gebruiken...

Er zijn verschillende mogelijkheden. In mijn Cirrus 75 zit een gaatje in de bodem waar een pennetje overheen schuift. Beetje zoals deze van Graupner, maar dan nog simpeler

Graupner-Schleppkupplung-1065.jpg

Dat is nog simpeler. Die van Hobbyking ken ik niet - is dat zo'n buisje met een haakje er in?
DMDL0801-2.jpg

Dat werkt ook prima maar moet je in de neus bouwen - en daar wil je vaak juist je lood hebben.

Sleepstarten is erg makkelijk, makkelijker dan lieren of zelfs op elektro starten. Dus dat komt wel goed :-)

Er zijn verschillende mogelijkheden. In mijn Cirrus 75 zit een gaatje in de bodem waar een pennetje overheen schuift. Beetje zoals deze van Graupner, maar dan nog simpeler

Graupner-Schleppkupplung-1065.jpg

Dat is nog simpeler. Die van Hobbyking ken ik niet - is dat zo'n buisje met een haakje er in?
DMDL0801-2.jpg

Dat werkt ook prima maar moet je in de neus bouwen - en daar wil je vaak juist je lood hebben.

Sleepstarten is erg makkelijk, makkelijker dan lieren of zelfs op elektro starten. Dus dat komt wel goed :-)

Die onderste is exact wat ik heb. Klusje voor later :-)

Back