Wedergeboorte Graupner Cirrus (Opknapdraadje)

@Dutchy en JapieG:
Houden jullie er rekening mee dat je die uitgegloeide stalen pennen niet meer kunt gebruiken als vleugelpen.
Doordat hij zo sterk (rood) verwarmd is geweest, heeft het staal alle hardheid verloren. De weerstand tegen buigen is hierdoor minimaal gehalveerd!

Dit had voorkomen kunnen worden door meer tijd te nemen en rustiger te verwarmen. Om de epoxy te lossen was 200 gr C meer dan genoeg. 'Ontharden' gebeurt pas boven de 300 à 400 gr C.
Dus minder warm maken en meer tijd gunnen om de warmte naar binnen te laten trekken.

Theoretisch kun je dat staal wel weer opnieuw harden. Daarvoor moet je hem weer opnieuw verwarmen tot een vrij nauwkeurige temperatuur, en daarna snel maar niet te snel afkoelen. Kortom, niet iets wat wij modelbouwers 'even thuis doen'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harden_(metaalbewerking)

Gr. Dirk

Bedankt voor de waarschuwing. Ik was hiervan op de hoogte. Ik ga echter nieuwe pennen maken. Dit omdat ik minder v-stelling wil hebben in verband met de werking van de rolroeren. In mijn geval voldeed het dus om met 'lomp' hittegeweld te werk te gaan!

Jaap

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de waarschuwing. Ik was hiervan op de hoogte. Ik ga echter nieuwe pennen maken. Dit omdat ik minder v-stelling wil hebben in verband met de werking van de rolroeren. In mijn geval voldeed het dus om met 'lomp' hittegeweld te werk te gaan!

Jaap

Dito voor mij.
Ik ga rolroeren en remkleppen inbouwen dus pennen mogen bij het oude ijzer.

Hou er dan even rekening mee dat de vleugelpennen van een Cirrus 4,5mm dik zijn. Geen gangbare maat, wel te bestellen bij bijv. Hangar in Kampen.

Omdat 5mm niet in de buisjes past?

hihihi
koo-koo.gif

Omdat 5mm niet in de buisjes past?
????????:confused:???????
Die vleugelpennen waren erin gelijmd!
Zijn er net met de brander uitgestookt!
A. je gaat toch geen buisjes inlijmen als je de pen vast in de vleugel wil verlijmen.
B. als dat toch het geval was zul je nu ook de buisjes moeten verwijderen, want na uitstoken van de pennen is de verlijming van de buisjes ook naar de knoppen ....

Of ben ik nu gek?! :confused:

Dirk.

Nou ik denk niet dat je gek bent hoor.
De pennen zaten met epoxy in de vleugelbuisjes en in de romp zitten ook buisjes. Zelf heb ik ook een Cirrus waar de pennen met een beetje epoxy in de vleugel waren gezet, dan raak je ze niet zo snel kwijt. Maar ik prefereer losse pennen dus ik heb ze los gemaakt. En dan passen ze nog in alle buisjes.

Of de buisjes nog goed in de vleugel verlijmd zitten weet ik niet, bij mij wel.

En Dirk - mij ontgaat ook de logica van pennen verlijmen in buisjes - maar het is meer regel dan uitzondering.....

De verlijming van de buisjes in de vleugel is zowiezo niet erg interessant, die neemt niet of nauwelijks kracht op. (Er zijn systemen waar deze buizen van een soort karton zijn, als ze maar door voldoende ribben lopen kan dat best)

Mijn conclusie:

Het Clark-Y en het "Cirrus" profiel zijn twee totaal verschillende profielen.

Dit is duidelijk geen Clark-Y!
Dat duidt op sterk verhoogde kans op een laminaire wervel, dus meer weerstand en venijnige overtrek (zonder turbulator).

Dirk.

Johannes, dat plaatje op basis van de coördinaten is natuurlijk veel beter dan mijn "overtrek". Ik ging er altijd vanuit dat door het overtrekken en de bouw-onnauwkeurigheid de (kleine) verschillen met Clark-Y optraden. Dat is dus niet zo.
Okay, nu is het duidelijk dat het geen Clark-Y is...maar wat is het dan wel?
De hoge weerstand die Dirk noemt kan ik gevoelsmatig bevestigen (zoals ik al schreef - het is bepaald geen profiel waarmee je goed kunt steken) maar de venijnige overtrek dan weer niet.

Is het ook mogelijk het Cirrus-profiel met een rekenprogramma te beoordelen? Ik kan dat niet maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Op zoek naar iets heel anders op dit Forum, bladerde ik door het draadje http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/116486-sagitta-tekening-knvvl.html#post1789925
en mijn oog viel op post 7 in dat draadje:

anierop zei:
De Sagitta 900 en 600 zijn zijn modellen van het merk Airtronics. Uit Amerika.
Veel gebruikt vleugel profiel in die tijd is Eppler 205.
De Cirrus heeft dit profiel en ook deze Sagitta's.
Dat waren toen echte winnaars.

Tekeningen van de Sagitta 600 zijn hier te koop.

Aerosphere: Sagitta 600 Plans

Gevonden op Ebay.

http://cgi.ebay.nl/Sagitta-Scalemode...t=RC_Modellbau

Groet Arthur.

Misschien de oplossing van het Cirrus-profiel-mysterie?

Van E205 heeft het nog veel minder weg...

E205_profiel_cirrus_clarky.jpg

Ik heb het E205 profiel wel gewoon uitgetrokken om dezelfde dikte te krijgen maar ook de vorm is totaal anders.

Vond nog wel het SPICA profiel, lijkt er erg op, maar is wat dunner. Dit profiel wordt gebruikt in de Graupner BUSSARD.

Groeten, JH

full

Hier is dan het SPICA profiel. 11,7 % dik, terwijl het CIRRUS profiel 13 % dik is. De onderkant is vlak, lijkt iets bol
Jammer genoeg kan ik geen 2 profielen op elkaar projecteren, maar wie het wel kan moet ze maar eens vergelijken. Ik kan me herinneren dat het "cirrus profiel" ook zo heette.

Groeten, JH

Eppler 205

forumprofiel.jpg

Het SPICA profiel is ook anders dan het cirrus profiel.
Als ik de coördinaten van het spica profiel heb kan ik het tekenen.

Johannes

Het SPICA profiel is ook anders dan het cirrus profiel.
Als ik de coördinaten van het spica profiel heb kan ik het tekenen.

full

Dat kan best Johannes, Ik weet het ook niet precies.
Zijn de getallen leesbaar? Kun je hier wat mee?

Alvast bedankt, JH

full

Dat kan best Johannes, Ik weet het ook niet precies.
Zijn de getallen leesbaar? Kun je hier wat mee?

Alvast bedankt, JH

Het is leesbaar, bedankt.
Morgen heb je het profiel. :)

Johannes

Graupner vleugelprofiele

Voor mij is het duidelijk. Graupner heeft voor de Cirrus het profiel zelf getekend.
Zij hebben gekozen voor geprofileerde balsa neuslijsten, vlakke vleugel onderkant en driehoek eindlijsten met een standaard hellingshoek. De basis voor hun vleugelprofielen was de neuslijst en eindlijst. Daar tussen was de onderkant vlak. Aan de bovenkant hebben ze gespeeld met de profieldikte, welving en plaats van de grootste profieldikte.

-Der Kleine UHU
-Dandy
-Cirrus
Allemaal hebben ze een Graupner profiel.

Johannes

Ondertussen ben ik een beetje aan het denken geslagen over de vleugels. Het eerste wat ik wil gaan doen is de aansturing van de remklepjes bouwen. Ik wil eigenlijk de originele graupner klepjes behouden, maar ik wil de aansturing daarvan in de vleugel hebben. Heeft iemand een idee voor een constructie waarmee dat mogelijk is? Ik kom er niet helemaal uit zo..

EDIT: Ik heb hier een manier gevonden. Dat lijkt me wel aardig, maar dan moet ik ergens busjes en dergelijk vandaan halen en gaan solderen. Iemand anders een ander idee?

Laatst bewerkt:
Back