Wedergeboorte Graupner Cirrus (Opknapdraadje)

de stabilohelften met 2mm verenstalen pennetjes ....
speling in het busje ....
en ook dat is nooit vrij van speling....
Het stabilo zelf is vervolgens heel licht maar niet overdreven stijf ....

maar het volgende punt is dan de 4,5mm vleugelpennen ....

Samenvattend:
Voor raggen is die kist niet gebouwd. :rolleyes:
Dat in ogenschouw nemend, is Clark-Y of een ander sterk gewelfde en dus veel lift genererend profiel een zinnige keuze.

Maar ga er geen "[URL="
Burns Clip2[/URL]" dingen mee doen.
Ook niet een beetje?
Nou, een heel klein ietsie pietsie beetje. Maar je moet het op de racefiets bij kunnen houden ....

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik zo'n stabilo-verbinding wil borgen, buig ik de uiteinden van de verbindingspennen (de laatste 1 à 2 cm) een beetje krom zodat ze met enige moeite de bus in schuiven.
Wel de uitenden van die pennen afronden en glad maken zodat het niet gaat vreten.

Gewichtstoename = 0 (nul)!

Gr. Dirk.

Zo'n pendelhoogteroer is altijd lastig om goed vast te zetten. Altijd klooien met spelden en elastiekjes.
Het Cirrus pendelstabilo heeft een zwakke constructie.
Vond op het duitse zusterforum een mooie oplossing om de 2 stabilohelften redelijk stevig te bevestigen.
Hier is de link:

RC-Network Modellbau Magazin - Geteiltes Pendelleitwerk – mein Vorschlag zur Befestigung

Succes, JH

Oei, dit is mooi! Dat ga ik ook zo doen! Iemand een idee waar je dergelijke rubbers kan krijgen? Buigen is ook een optie, maar de rubber oplossing vind ik mooier!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik vind de oplossing van Dirk het ei van Columbus.
Eerlijk gezegd zat ik onder het lezen van die Duitse truc te denken: En als je nou een heel klein beetje contactlijm (UHU-por bijvoorbeeld) op die pennen deed??? (en helemaal laten opdrogen)

Of je de pennetjes nou wel of niet verbuigt, de helften blijven echt wel zitten. Ik heb ze zelf wel wat verbogen maar ook als ze "los" zitten gaan ze er niet zomaar af. De problemen krijg je bij hoge snelheid, dan gaat de boel aan het klapperen en dan helpt verbuigen/UHU Por/gummie ringetjes echt niet meer 8)

Dirk: De truuk met het buigen van die pennen ken ik ook, maar het valt niet altijd mee om pianodraad fatsoenlijk te buigen, zeker niet als het wat dikker is. Tenminste: ik heb niet het juiste gereedschap ervoor.

Maar de methode van de rubbertjes is de moeite waard om te proberen, anders kan het weg. Ik probeer zelf ook wat tips te verzamelen. Dat zou mooi in een apart topic passen.

Groeten, JH

Ik heb het buigen van de pennen destijds op mijn Sagitta900 toegepast. De pennen hoeven maar heel licht verbogen te worden (ik deed het halverwege), werkt perfect.

Graupner Cirrus

De Cirrus was ook in mijn modelvliegverleden een zwever met blijvende herinneringen.
Mijn eerste RC vliegtuig was een Dandy van Graupner daarna stapte in een keer over op de Cirrus. Dat makte doen wel indruk op mij. Het was voor mij een enorme stap voorwaarts.
Vele uren heb ik met hem gevlogen, op het veld en op de bergen. Later heb ik nog een Cirrus gekocht en deze heb ik met rolroeren uitgerust en een T-staart. Spanwijdte vergroot naar 3200mm, V-stelling verminderd naar twee graden (eenzijdig).
Met dit toestel heb ik geleerd met het richting- en rolroer onafhankelijk van elkaar te sturen.
Dit was absoluut noodzakelijk. De verhouding spanwijdte en romplengte waren niet meer optimaal en nog eens minder V-stelling, het feest was compleet.
De prestatie was iets beter dan de originele Cirrus.

cirrusk.jpg

cirrusf.jpg

cirrust.jpg

Ik heb twee keer een Cirrus gebouwd maar ik weet ook niet welk profiel hij heeft.
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden. Als ik dit draadje terug lees vind ik het hoogste tijd om nu voor altijd het raadsel, profiel Graupner Cirrus op te lossen.
Ja, wat moet ik nu geloven als er zoveel verschillende percentages profieldiktes worden genoemd.

Wie is in het bezit van een originele Cirrus vleugel?
Wil deze gelukkige bezitter voor mij het wortelprofiel meten?
Mijn laatste wens is de omtrek van dit wortelprofiel op een A4 aftekenen en scannen.
Het gescande profiel kan ik in mijn tekenprogramma importeren en alle genoemde profielen erop leggen.
Één profiel is nog niet genoemd waarvan ik denk dat het dicht in de beurt komt en dat is het Clark-z.
Of het Is inderdaad een gemodificeerd profiel.

Mijn laatste wens is de omtrek van dit wortelprofiel op een A4 aftekenen en scannen.
Het gescande profiel kan ik in mijn tekenprogramma importeren en alle genoemde profielen erop leggen.
Één profiel is nog niet genoemd waarvan ik denk dat het dicht in de beurt komt en dat is het Clark-z.
Of het Is inderdaad een gemodificeerd profiel.

Beste Johannes, ik wil niet eigenwijs overkomen maar ik weet 99% zeker dat het een Clark-Y 13% is. Ik wil morgen wel even het KNvvL handboek van 1979 opzoeken en dan een kopie maken van de coördinaten, dan kunnen we het vergelijken. Die van Clark-Y staan er ook in, volgens mij op dezelde pagina dus dat vergelijkt makkelijker. Zelf wil ik het ook graag 100% zeker weten :D:D
Leuk haar trouwens op de foto :celebrate: Jasje en overhemd zijn ook niet verkeerd!

Overigens heb ik nog een orignele set ABS wortelribben, die wil ik je wel opsturen, dan weten we het helemaal zeker!!

Laatst bewerkt:
lijm

Kijk, dit is net wat ik doe met mijn vortex.
Ik naam een heel klein beetje witte lijm op de top van mijn vinger en vrijf het (net aanraken bij wijze van spreken) op één van de verbindingspennen.
Ik zeg wel ,een klein beetje want ik heb eens meegemaakt dat het net iets te veel was.
Dan was het moeilijk om het geheel weer uit elkaar te krijgen.
Nu op de duur leer je de juiste dosis.
Handig is ook het systeem van de Antares met een inbusmoertje geintegreerd in de messingbuizen
Je ziet het haast niet en toch zit de boel stevig vast.
Ik denk dat de Metrick ook voorzien is van een dergelijk systeem.

.
Nou, ik vind de oplossing van Dirk het ei van Columbus.
Eerlijk gezegd zat ik onder het lezen van die Duitse truc te denken: En als je nou een heel klein beetje contactlijm (UHU-por bijvoorbeeld) op die pennen deed??? (en helemaal laten opdrogen)

Dirk: De truuk met het buigen van die pennen ken ik ook, maar het valt niet altijd mee om pianodraad fatsoenlijk te buigen, zeker niet als het wat dikker is. Tenminste: ik heb niet het juiste gereedschap ervoor.

Maar de methode van de rubbertjes is de moeite waard om te proberen, anders kan het weg. Ik probeer zelf ook wat tips te verzamelen. Dat zou mooi in een apart topic passen.

Groeten, JH
Heb je een bankschroef?
Heb je een (kleine) ringsleutel?
Pen met het uiteinde in de bankschroef vastzetten (goed vast!!!).
Ringsleutel erover schuiven tot aan de bankschroef (buigplek)
Ringsleutel met het korte armpje tegen de pen aanzetten
Voorzichtig buigen met de ringsletel ....

Makkelijker kan ik het niet maken. ;)

Op deze manier buig ik zelfs 12 mm dik verenstalen pennen.
Zo heb ik ooit de pen van mijn Alpina weer recht gekregen na een crash.
Van zo'n pen buigen wordt je wel sterk! :mrgreen:

Dirk.

Edit: Met een gerichte klap met een hamer waarbij de pen op een (relatief) zachte ondergrond ligt kan ook.
Mits de pen niet te dik is. Tot 4 mm lukt wel denk ik.
Leg de pen op een stevig stuk multiplex (18 mm dik of zo).
Leg een (dik, 10 mm of zo) rond stuk staal (dwars) op de te verbuigen pen (een andere hamer kan ook).
Geef daarop een klap met een hamer.
Voorzichtig beginnen, terugbuigen is veeeel moeilijker.

Laatst bewerkt:
Cirrus_root001.jpg
[/IMG]

wortel=197mm, grootste dikte 25mm maakt 12,7%

Dit is duidelijk geen Clark-Y!

Dit wel:
clarky.gif

Let op met het profiel dat Arjan getekend heeft.
Het dikste punt ligt erg ver naar achteren (zeker 10% verder dan 'mijn' Clark-Y).
Dat duidt op sterk verhoogde kans op een laminaire wervel, dus meer weerstand en venijnige overtrek (zonder turbulator).

Dirk.

Edit: plaatje komt uit http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/coord_database.html#C
Daar kun je zo'n 1500 profielcoördinaten downloaden.

Laatst bewerkt:
Cirrus profiel

Mijn conclusie:

Het Clark-Y en het "Cirrus" profiel zijn twee totaal verschillende profielen.
De coördinaten van het cirrus profiel zijn afkomstig van het KNVvL handboek modelvliegtuigbouw.

Clark-Y = 11,7%
Cirrus profiel = 12,5%

profielcirrusclarky.jpg

Een interessante site is deze www.worldofkrauss.com/foils/list
Overzichtelijke informatie.

Johannes

Laatst bewerkt:
Inderdaad Johannes,

Zelf dacht ik ook dat het CIRRUS-profiel anders was, maar kon het nergens terugvinden in mijn profielen verzameling.
Op het duitse zusterforum wordt ook beslist gesproken van een Clark Y profiel maar dat blijkt toch niet juist te zijn.
Vond nog wel het SPICA profiel, lijkt er erg op, maar is wat dunner. Dit profiel wordt gebruikt in de Graupner BUSSARD.

Groeten, JH

Ondertussen de tip uitvoeren om de vleugelpennen te verwarmen
En inderdaad, de epoxy wordt zacht als boter! Werkt perfect! De verlijmde pinnen zijn er dus uit!
Cirrus2_plamuur&vleugel2-6.jpg

Zo'n forum is toch geweldig want dit is weer de gouden tip die ik zocht 8)
Vroeg me nl. ook af hoe ik die verlijmde vleugelpennen uit de vleugel kon krijgen (zonder de halve vleugel te molesteren).

Ga zo verder, ik lees met interesse mee :thumbsup:

(Sorry, de herbouw van mijn Cirrus ligt wegens medische redenen even stil, gaat over een maand of 4 weer spelen)

Laatst bewerkt:
Back