Graupner Cirrus
De Cirrus was ook in mijn modelvliegverleden een zwever met blijvende herinneringen.
Mijn eerste RC vliegtuig was een Dandy van Graupner daarna stapte in een keer over op de Cirrus. Dat makte doen wel indruk op mij. Het was voor mij een enorme stap voorwaarts.
Vele uren heb ik met hem gevlogen, op het veld en op de bergen. Later heb ik nog een Cirrus gekocht en deze heb ik met rolroeren uitgerust en een T-staart. Spanwijdte vergroot naar 3200mm, V-stelling verminderd naar twee graden (eenzijdig).
Met dit toestel heb ik geleerd met het richting- en rolroer onafhankelijk van elkaar te sturen.
Dit was absoluut noodzakelijk. De verhouding spanwijdte en romplengte waren niet meer optimaal en nog eens minder V-stelling, het feest was compleet.
De prestatie was iets beter dan de originele Cirrus.
Ik heb twee keer een Cirrus gebouwd maar ik weet ook niet welk profiel hij heeft.
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden. Als ik dit draadje terug lees vind ik het hoogste tijd om nu voor altijd het raadsel, profiel Graupner Cirrus op te lossen.
Ja, wat moet ik nu geloven als er zoveel verschillende percentages profieldiktes worden genoemd.
Wie is in het bezit van een originele Cirrus vleugel?
Wil deze gelukkige bezitter voor mij het wortelprofiel meten?
Mijn laatste wens is de omtrek van dit wortelprofiel op een A4 aftekenen en scannen.
Het gescande profiel kan ik in mijn tekenprogramma importeren en alle genoemde profielen erop leggen.
Één profiel is nog niet genoemd waarvan ik denk dat het dicht in de beurt komt en dat is het Clark-z.
Of het Is inderdaad een gemodificeerd profiel.