Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi werk Berrie. Jemig, die hele rol al op, wow!

    Zijn je oude remkleppen gesneuveld? Ik zou denken dat haakse flaps ERG veel gaan helpen dus dat de oude dan ook
    Wel afdoende zouden zijn misschien. Maar ja, ik land (nog) niet op berghellingen...
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    De oude spoiler is best wel kapot.

    [​IMG]

    Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de flaps straks erg efficiënt zullen zijn. Sterker nog, de spoilers zijn dan zelfs overbodig. Maar ik vind het een supergaaf gezicht als je met zo'n bak binnen komt vliegen voor de landing en de spoilers staan vol open! Dus komen ze er hoe dan ook op. Misschien is die ca. 7% extra spoileroppervlak wel genoeg, bovenop de efficiëntere flaps.. ( Het scheelt weer 10cm spanwijdte verknoeien met dicht getrokken spoiler.)
     
    jve, Lyckele, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat is wel overtuigend stuk, ja...
    Succes!!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Het tempo is er nu uit. En het moet er ook uit, anders ga ik fouten maken.

    Eindribben worden uitgezaagd. Verbinderhulzen staan ook op het programma. Tijdens bouw en afwerking van alle liggeronderdelen en verbinders houd ik een tabelletje bij met de afmetingen. Met als doel de ligger niet te hoog te laten komen. Speciaal bij de verbinders loert dat risico.

    De grootste uitdaging ligt in het inbouwen van de ligger met rechthoekige middenverbinder ZONDER dat er hoekverschil tussen de twee vleugelhelften komt.

    Ow, en de spoilers zijn besteld. 500mm lang en 3-stöckig.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2020
    serge pot, Hans V, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Succes, Berrie!

    Heb je bij deze vleugel minder het probleem dan bij de Supra dat de verbinders eigenlijk niet tussen de sparcaps inpassen,
    heb je inderdaad wat verticale ruimte over? Zo ja, zou je dan niet 1 of zelfs 2 mm bewust te weinig hoogte kunnen nemen in de ligger, zodat je later kan bijvullen
    in plaats van dat je een bult overhoudt? Dat had ik bij de supra heel prettig gevonden, maar tsja ... Opvullen met een balsastrookje en terugschuren bleek
    redelijk eenvoudig, op de plaatsen waar ik wel genoeg hoogte over had.

    Mijn middenpaneel gaat zeker wat zichtbare bulten overhouden maar daar ga ik fijn overheen kijken en niks van merken ;-)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @Berrie , Uitlijnen huls van de vleugel verbinder dat kan toch in de onder mal van je schuimkern ? Een binnen vleugel afwerken en de 2 de huls in de schuimkern lijmen alles uitgelijnd op een vlakke tafel met een mal voor de V stelling en de breedte van de romp tussen de 2 wortel ribben.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die huls zit geintegreerd in de ligger, je zal dus de hele ligger met schuimkern moeten uitlijnen en verlijmen in 1 stap. Lastig inderdaad om dat precies goed te krijgen lijkt me.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Ik ben opgelucht. Het webbing pakket dat voorbereid klaar lag is goed verzaagd. Heb ook gebruik gemaakt van het feit dat je de zaagtafel tot 45° kan verdraaien. De capstrips volgen nu zoveel mogelijk de contouren van de vleugel. Kon er weer een millimeter meer liggerhoogte gecreëerd worden.

    De hulzen zitten inderdaad strak tussen de capstrips. De bouwwijze is identiek aan die van de Supra. En ik heb mezelf ook zo weinig speling opgelegd.. Ach ja, geboren om te tobben vrees ik...

    Het volgende dat kan gebeuren is het verlijmen van de webbing met de onderste capstrip. Ik heb het gevoel dat het daarna best mee zal vallen om de hulzen goed te verlijmen.

    Eerst een lijm experimentje met die 'speciale lijm epoxy. HP-E60K-375.
     
    jve, TheNorb, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ziet er weer gelikt uit! Ben benieuwd naar de uitkomst van je “experiment”
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2020
    Berrie vindt dit leuk.
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Schuur jij die capstrips niet voordat je ze verlijmt?
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat ziet er onmogelijk schoon en netjes uit. Knap werk!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    De capstrips zullen zeker geschuurd worden. Daarna voor het verlijmen goed ontvetten met aceton, wat ze hopelijk bij ons in de DHZ hebben staan.

    Omdat de overgangen van de rovings in de capstrips nog goed zichtbaar zijn, en dus een spleet creëren tussen strip en webbing, zal ik de lijmepoxy aanmengen met katoenvlokken. Dat ging gisterenavond prima. Vanmorgen was de lijm nog taai. Vanavond eens kijken wat er verbeterd is. Er staat tenslotte 16 uur voor bij 23 graden. En vanmorgen waren er nog maar 8 uren verstreken bij 19 graden.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mag die lijmepoxy dan niet onder het (e-)dekentje?
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    dat mag wel maar maakt niet echt uit. Als het uiteindelijk maar 1 keer goed warm wordt hardt het (eventueel weken later nog) alsnog goed uit.
    Je kunt overigens in mijn ervaring prima gewoon epoxyhars met katoenvlokken en wat aerosil gebruiken, maar ik moet toegeven dat ik die
    speciale epoxylijm niet geprobeerd heb. Vooral gemak, vermoed ik, met minder mengwerk.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Voor nu was het een test. Zonder extra warmte. Als het langzaam gaat kan ik een beetje volgen wat het doet. Aan de test te merken (gevoelsmatig) is het een blijvertje.

    Overigens heb altijd gewerkt zoals Hein aangaf. Ik wilde deze lijm gewoon eens proberen.

    Als ik het in de ligger toepas zal deze zeker een poos verwarmt komen te liggen. Een graad of 60 gaat wel lukken.
     
    DirkSchipper en Lyckele vinden dit leuk.
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Bij de DHZ hebben ze geen echte Aceton meer, het is een eco versie die absoluut geen Aceton genoemd mag worden.
    Alleen in verf speciaal zaken zal je nog aceton vinden (of online)
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    ik heb het net gekocht... De apotheek heeft het wellicht ook.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Vandaag de verbinderhulzen maar gemaakt. Er zit nog huishoudfolie tussen verbinder en huls. Dat voorkomt verlijmen, want de dunne laag glas is iets poreus en epoxy vind altijd een weg...

    De lijm is een blijvertje. Ik krijg het stukje carbon capstrip niet los. En het stukje webbing waar ik een gelamineerd stukje 193grams spreadtow tegen het geplakt krijg ik alleen losgepeld door het weefsel te slopen.

    Het gekochte aceton ruikt toch echt naar die ouderwetse stinktroep...
     
    jve, Lyckele en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als het goed bevalt ga ik het toch ook maar eens proberen. Dank voor de tip, even wachten tot ik weer wat ga bestellen bij HP-textiles.
    Wat is de uithardingstijd?

    Aceton, voor diegenen die moeite hebben het te vinden, kun je in ieder geval bij FA Duursma (Wolvega) per meerdere liters kopen
    tegen redeljike prijs. Waarschijnlijk bij de andere epoxy-boeren in NL ook wel, hoewel ik niet weet of ze het ook versturen.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Bij isero haal je ook de juiste aceton.
     

Deel Deze Pagina