Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Afgelopen weekend is ook weer aardig wat bereikt. Dirk heeft met zijn machine de kernen gesneden. Het ziet er superstrak uit. En nogmaals bedankt Dirk!

    Bio ethanol is in huis gehaald. Gisteravond de twee verbinders van de buitenpanelen gesopt. Ze liggen nu onder het elektrisch deken. Vanmiddag/vanavond kunnen ze op maat getrimd worden.

    Volgende dat op het programma staat zijn de capstrips voor de liggers van de middenpanelen.
     
    jve, tjarko, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Het is een stapel kernen geworden. :)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.979
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ik blijf vol bewondering volgen. Hout snap ik.
    Maar epoxy is nieuw voor me, dus ga door, ga door. ;)
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    @serge pot : ik vind het erg leuk om verslag te doen, dus ik ga er zeker mee door.

    Vrouwlief draait een avonddienst. Dan kan ik natuurlijk lui gaan Netflixen op zaterdagavond, maar beter stekker ik nog even door...

    [​IMG]

    De verbinders zijn uit de mallen bevrijd. De 600mm lange middenverbinder is met ca.650 gram een indrukwekkend ding geworden. De verbinders voor de buitenpanelen zijn ook erg strak uit de mal gekomen. Zowel de V-stelling als de pijlstelling én het taps weglopen van de capstrips waar ze tussen moeten zit er goed in. Ik meen ook goed het effect te kunnen voelen van uitharden bij temperaturen rond de 40 graden. Wellicht heb ik in het verleden te weinig gebruik gemaakt van m'n elektrisch dekentje.
    De drie verbinders moeten nog wel op lengte gezaagd worden.

    [​IMG]

    Voorbereidend werk voor de eerste capstrips is het controleren of de knik klopt. De middenpanelen zijn qua bovenaanzicht wel netjes trapeze, maar het dikte verloop van de profielen is dat niet. In ProgeCad had ik vast gesteld dat de sprong 2.96mm zou moeten zijn die de onderste capstrip moet maken. Met een dunne kevlar vislijn heb ik die 3mm inderdaad vast kunnen stellen.

    [​IMG]

    Van zulk nauwkeurig snij werk wordt ik een gelukkig mens @DirkSchipper !

    Nu kan ik de mal voor de (onderste) capstrips af maken.

    Tevreden, maar voor vandaag ben ik er klaar mee.
     
    MaartenCornelissen, Ariel, Rick NL en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    De eerste capstrip zit in de mal onder vacuüm. Helaas is er ergens een dusdanig lek dat de noodpomp continu moet lopen.. Maar goed dat er een noodpomp in m'n systeem zit die continu kan lopen.

    Het lamineren ging verder erg goed. Voor het eerst met de langzame hars/harder gewerkt van HP Textiles. Dat geeft echt rust! Nu het elektrisch dekentje er weer op. De temperatuur zal langzaam oplopen en dan morgen de schade eens bekijken.

    Nog wat anders. Voor de schuimkernen had ik 1000 gram gereserveerd. Dat blijkt 750 gram te zijn.
    De middenverbinder had ik ook geschat op 1000 gram, maar blijkt 640gram te zijn. De verbinders van de middenpanelen pakken met 85gram per stuk ook gunstiger uit.
     
    tjarko, jve en Lyckele vinden dit leuk.
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.110
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dus de al vervangen slang is niet de enige boosdoener? Lek al gevonden?
     
  7. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.499
    Locatie:
    Gouda
    Dus je moet grotere ballast kamers maken?
     
  8. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het systeem zelf is prima gebleken! Maar zoals ik nu de mal afgedicht heb klopt het niet. Het probleem zit op de kopse kanten. Dat moet ik anders afdichten.
     
    serge pot en Lyckele vinden dit leuk.
  9. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    Da's een optie. Een wild idee is wellicht FES.
     
    jve, Lyckele en Rick NL vinden dit leuk.
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.152
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is toch wel een permanente vorm van ballast!
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.400
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even zomaar een idee, is een rovingtränkvorrichtung, ik weet het NL woord niet, niet iets voor je?
    Al die honderden meters die je met een kwastje moet doen, dan minimaal 10 minuten in laten werken.
    De profies hebben een soort ding waar ze vanaf de rol de rovings door een bedje epoxy trekken en dan zijn ze aan het einde verzadigd.
    Aan het begin zit soms een soort kam waarmee ze de rovings beter spreiden zodat de epoxy er nog makkelijker intrekt.

    GJ
     
  12. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    @GJVO : ik heb daar wel eens op mijn manier serieus over nagedacht. Ik zag als grootste nadeel dat het mogelijk zo'n plakkerig kledderzootje zou worden steeds met die natte rovings in je handen. Daarbij komt dat je heel goed op moet letten hoeveel van welke roving lengte al verwerkt is in je capstrip. De capstrips zijn trapsgewijs op gebouwd. In het geval van de middenligger gaan er 13 stuks 50K rovings over de volle lengte (1810mm), daarna steeds korter, zo dat er aan de wortel 34 rovings van 50K uit komen. Ik ga gegarandeerd de tel kwijt raken als ik dat via zo'n installatie moet lamineren. Daarbij, zoals HP de rovings opgewikkeld heeft, daar kan ik een huilbui van krijgen. Laat mij dan maar op mijn gemakkie knippen en de rovings netjes zo strak mogelijk en op volgorde klaar leggen. Het uiteindelijke soppen van 1 capstrip voor de middelligger kwam gisterenavond uit op 1.5 uur soppen.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Een eerste capstrip is een feit. Met ca. 255gram zo'n 60 gram lichter dan begroot. En dat straks 4x maakt 240 lichter.

    Op de vermeende plek van de breuk zit nu 28x3mm=84mm^2. Dat was 35mm^2. Ik zal de rovings wel niet helemaal lekker verdeeld hebben want in post #104 schatte ik het nieuwe oppervlak op 63mm^2.

    Nou. Nog 3 te gaan. Niet echt de leukste fase.
     
    tjarko, jve en Lyckele vinden dit leuk.
  14. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    674
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooi verslag weer Berrie!
    Wat is nou de bedoeling van die langwerpige MDF box?
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    Die langwerpige box functioneerd als bouwhelling en is absoluut recht en niet getordeerd. En al zou die het zijn kan ik via mijn werkbank de box uitlijnen om hem zo goed mogelijk te krijgen. De topplaat van de box is eenvoudig te vervangen. Ik kan er dus wanneer nodig in schroeven etc. Dat kan straks handig zijn als ik de v-stelling met pijlstelling uit moet lijnen.
     
    Peral vindt dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    799
    Als er gewicht in moet zou ik het zo doen..


    Ik wil er ook een bouwen, gewoon zooooo moooiii
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.400
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik heb volgens mij een volledige rol maar dat werkt niet noodzakelijk goed hoor. Vaak gedraaid en niet meer mooi vlak tegen de tijd dat ik het er af heb.
    Maar goed, er valt mee te werken. I feel your pain Berrie, nog even doorzetten! Resultaat is mooi.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.146
    Locatie:
    Schoonhoven
    De eerste rol van 250mtr 50K roving is ruim op. De vier capstrips voor de middenpanelen zijn klaar.

    [​IMG]

    Ik heb even geen zin meer in rovings knippen. Daarom vanaf nu aan de slag met de kernen.

    Even uitstapje: de JS1 TFA wil ik wat beter kunnen remmen. Daarom zal de grote flap onder scharnierend worden. Meer uitslag is dan mogelijk. Ook kies ik voor een andere uitvoering van de spoilers. Er zat '2-stöckig' op met een lengte van 500mm. Ik kies voor '3-stöckig', lengte weer 500mm. Dat levert ca.20% meer oppervlakte op. Een lengte van 450mm kan ook. Maar dat levert maar ca.7% meer op.

    Terug naar de kernen: één middenpaneel bestaat uit 4 kernen. Ik wil de spoilers in handen hebben om te zien of ik voor het verlijmen van de kernen vast ergens in een horizontaal tunneltje moet voorzien. Dus van de week de spoilers maar bestellen.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    jve, prop-er, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.955
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Geweldig om zo een wrak uit zijn as te laten verrijzen , ik neem je vast mee als ik nog eens over de woestijn vlieg ;) :worship:
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina