Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb het even nagevraagd : ± 25 kg/m³
     
    Berrie vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is geen aanduiding, EPS wordt aangeduid met de druk per m2.
    De lichtste versie is EPS40, de zwaarste EPS250.
    Het zal iets van EPS100 zijn, dat gebruik ik ook en de fabrikanten van modelvliegtuigen en vleugels ook.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je naar de foto's kijkt zie je dat hij restanten van vloerisolatie uit de bouw gebruikt. Dat spul zit echt rond de 25 à 30 kg/m³. Ik schat dat hier de een-na-lichtste versie is gebruikt.

    En hoe kom je erbij dat kg/m³ geen valide identificerende eigenschap zou zijn? R-waarde, lamda-waarde, drukresistentie bij 10% vervorming, lange duur drukresistentie bij max. 2% vervorming, volumieke massa, vochtopname, afschuifweerstand, en nog veel meer, zijn allemaal mogelijke identificerende eigenschappen. Welke je gebruikt is sterk afhankelijk van de inzet. Warmte weerstand voor (ons) gebruik in een vleugel lijkt me onzinnig. Drukresistentie zou kunnen, maar massa is voor onze toepassingen toch zeker ook zeer relevant.
    Omdat de EU in 2000 heeft aangegeven dat men gaat normeren op drukweerstand bij 10% vervorming, wil niet zeggen dat volumieke massa 'geen aanduiding' meer is.

    Stel dat de EU voortaan kleuren gaat aanduiden met RAL-nummers, zou dat betekenen dat we de term rood niet meer moeten gebruiken?!
     
    Rick NL en Justus vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik hier naar de professionele bouwmarkt ga en vraag naar EPS van 25 kg/m3 dan krijg ik niks.
    EPS60 of EPS100.
    Ik heb een paar dagen rondgelopen bij een EPS boer, Polycel in Gouda, daar maakten ze enorme blokken EPS, iets van 2x3x6 meter.
    Ze zochten een manier om dat snel in platen te snijden, op wens van de klant.
    Dus heb ik een snijder voor ze gebouwd.
    Maar daar heb ik dus vrij veel geleerd en ook dat men over drukvastheid praat en niet over gewicht.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit weekend zijn de hulzen van de tipvleugel aan de beurt. De hulzen zelf, en het verlijmen met de twee liggers.

    Voor die laatste genoemde stap moest de workmate erbij getrokken worden. Er ligt dan goed 3mtr vleugel op de werkbank:

    [​IMG]

    Onderstaand de hulzen. Dun glas en dun kevlar. Dat laatste om het bij elkaar te houden tijdens het verwerken:

    [​IMG]

    Ik liep tegen een onverwachts, maar logisch (achteraf gezien uiteraard :rolleyes:), probleem aan. Het deel van de verbinder dat het tippaneel in gaat is behoorlijk taps. Dat tekende ik zo om de verbinder onder de pijlstelling van de capstrip te laten vallen.

    Alleen als je zo'n vorm 2-3mm uit de huls trekt zit de vleugel gelijk enorm los! Dat wil je natuurlijk echt niet.

    Ik heb het zaakje na de ontdekking een uurtje aan de kant gelegd en ben maar een boek gaan lezen.

    Toen viel het kwartje. Het is zo verdraaid lastig om de 2 vleugeldelen met de 2 voudige pijlstelling én 2 voudige V-stelling uit te lijnen dat ik daar nog niet uit was hoe dat aan te vliegen. Maar nu wel. Het volgende ga ik doen: uitlijnen van de ligger en verlijmen van de hulzen. Zo goed mogelijk. (Elk vleugeldeel afzonderlijk kan ik prima maken.) De verbinder in het tippaneel lijm ik uiteindelijk, aan het einde van de rit, met z'n te tapse verloop vast in het tipaneel en als ik dat doe kan met wat schuren en passen het zaakje perfect gericht worden. (Een beetje zoals Isola al opperde als ik goed refereer uit mijn hoofd) Kan ik ook nooit meer m'n verbinders vergeten. En alles is opgelost.

    Steek je hand op als je op de mooiste dag van het jaar een keertje je verbinders thuis had laten liggen. Ik begin wel.....:bye:

    Vannacht kan het zaakje lekker uitharden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    Lyckele, MaartenCornelissen, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind het echt wonderbaarlijk mooi wat jij daar allemaal tevoorschijn tovert.
    Hulde!

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag zit het resultaat wat verstopt.

    [​IMG]

    Kernen van beide middenpanelen zijn verlijmd met Bison alles lijm. Tussen onder en bovenkern mag dat een dagje uitharden.

    Boven de hulzen van de middenverbinder zat nog ruimte. Twee plaatjes balsa voorzien van tape aa weerszijden aangebracht en het bakje dat dan ontstaat gevuld met een prakkie katoenvlokken/microballoons.
     
    Lyckele, tjarko en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    :bye:
    Ik heb ze allemaal wel een keer gehad hoor: vleugelverbinder, vleugeldelen, stabilo, zender, accu :(:mad::confused::hammer:
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Daarom dat ons hoofd vast staat :D
     
    aurectar, DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik zal die keer nooit vergeten dat ik op de donderdag avond vóór de wedstrijd de Schweissel op gelopen was en boven merkte dat ik mijn verbinder was vergeten. Teruglopen en weer naar boven mét de verbinder. Dan erachter komen dat ik slechts rechtervleugels van de Freestyler mee naar boven had.
    Weer terug gaan was ook geen optie omdat de zon dan te ver gezonken zou zijn geweest. :frustie:
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Een week geleden stond ik op het veld met ineens maar 1 xres verbinder in de romp. Rara waar is de andere gebleven (nog steeds niet teruggevonden).
    Nieuwe gekocht, vandaag nog een poging. Ballast set thuis laten liggen. Gaat goed!! :)
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Geweldig om stap voor stap de wederopbouw van de JS1 hier te kunnen volgen en jij bouwt ook zo netjes @Berrie.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    Berrie vindt dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    En de linker hulzen uitgelijnd en geharst. Je doet je best, maar het blijft handwerk en dus een beetje spannend of het totaal plaatje uiteindelijk goed zal passen.

    [​IMG]

    Kernen middenpanelen zijn ook verlijmd, zoals je links op de foto kunt zien. Vier losse kernen per paneel. De deelnaden moeten licht geschuurd worden om zo strak mogelijk te worden. Helaas is er best wel lijm uitgelopen en naast de naad op het schuim gaan zitten. Dat is geen fijn schuurklusje...

    Met een week (of twee) gaan we de keuken vervangen, en het plafond daarboven. Aan de ene kant zal dat de komende maanden dit project vertragen, aan de andere kant helpt het dit project. De afzuigkap uit den oude keuken zal ik gebruiken om als afzuiging te laten dienen in de te maken 'spuitcabine.
     
    wes, jve, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Als eerste mijn complimenten voor inspirerende bouw en verslag!

    Je opmerking deed mij denken aan iets wat ik eens heb meegemaakt. Mijn thuis is letterlijk 3 minuten rijden van een weiland waar ik regelmatig vlieg/vloog... Ik kwam een keer thuis, doe de klep open en zie geen zender in de auto..... Doe de klep weer dicht om terug te gaan en zie dat ie nog keurig op het dak van de auto ligt... Blij dat ik geen 'need-for-speed' behoefte had in dat laatste ritje.
     
    wes, ISOLA2, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @jacobbos : bedankt voor je compliment. Ik maak het verslag graag. Het geeft mij ook een soort 'dagboekeffect'.

    Rijden met een zender op je autodak heb ik ook eens meegemaakt met een vliegmaat!:rofl:

    Momenteel is het vooral onderdelen die al klaar waren op z'n plek lijmen.

    [​IMG]

    De 4 eindribben tussen middenpanelen en tippanelen zijn met PU bruislijm op de uiteinden van de kernen verlijmd. Als het goed is in de juiste hoek. Na het uitharden moeten ze, gewoon met het handje, in profiel met de kern geschuurd worden.

    [​IMG]

    Totaal oninteressante foto hierboven maar zojuist dan de bovenste capstrip op de ligger gelijmd van het linker middenpaneel. Beetje spannend... blijft de ligger strak recht als de gewichten er af gaan??
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
    wes, carbonglider, Lyckele en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    :banana:

    [​IMG]

    Zojuist de twee middenliggers middels de middenverbinder in elkaar kunnen steken.

    De liggerdelen krijgen nog wat liefde met een schuurblok en dan:
    - glas naast de hulzen overlappend met de webbing.
    - glas om de liggers
    - kevlar wikkel om ligger ter plaatse van de hulzen.
     
    aurectar, wes, Vincent de Bode en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Resultaat mag er weer zijn!! Daar wordt je toch blij van :beer:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Al het goede heeft tijd nodig en zo te zien is dit perfect.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven

    Vanavond heb ik het zogenaamde 'Rick' plaatje aangebracht. ;) Naast de hulzen 5 lagen 160grams glas, overgaan in de webbing.

    [​IMG]

    Voordat de hars aan gemaakt werd strookjes glas snijden. Steeds een langer stukje zodat de tapering naar 0 gaat.

    [​IMG]

    Hars wat nog over was voorzien van microballoons en weg gesmeerd. Morgen het schuurblok over alle 8 de plekken en helemaal strak plamuren met epoxy/microballoons. Veel zal ik niet nodig hebben.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
    jve, Vincent de Bode, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wow, mooi man! Ik moet nog steeds meer geduld oefenen. ik denk veel te snel "mwah, zo is't ook wel goed".
    Ik ben heel benieuwd hoe dit er allemaal uit komt te zien!

    :kwijl:
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina