Wederopbouw van de JS1 1:3.

image_1_47038.jpg
image_9_47038.jpg


.... :banana:
 
Het verbouwinkje:

Wat al is:
- de woonkamer is doorgebroken naar de garage. (garage en huis staan naast elkaar.)
- de helft van de garage is bij de woonkamer betrokken.
- de woonkamer is in de lengte uitgebouwd
- het stuk voormalig garage is daarin meegenomen en heeft daarbovenop nog een erker gekregen. Resulteert in een ruimte van circa 2.8*6.5mtr. Dat is mijn "walk in man cave" geworden. (3werf hulde aan mijn vrouw:friends:)
- We gebruiken het tuinhuisje om te frituren. (loop je door weer en wind heen en weer.)
- Het reststukje garage is in gebruik als (fietsen) schuurtje en de vriezer staat er.
- De stalen kanteldeur met loopdeur zit daar nog gewoon in.
- Er is geen isolatie.
- Het stukje garage is bereikbaar via de woonkamer door een deur, kwaliteit binnendeur. (welliswaar goed voorzien van tochtstrip.)

Kortom: het is in het stukje garage net niet hetzelfde als buiten.

Wat het wordt:
1) stalen garagedeur er uit. Wordt kunststof gevel met loopdeur. Die maken we net effe wat breder. (voordelen: geïsoleerde gevel + bredere doorgang. Handig met fietstassen etc.)
2) Sta je buiten, zie je dat de nieuwe gevel naast de oude voordeur komt. Valt uit de toon. Bovendien is het zo'n deur met onder en bovenkant. Dus extra tochtkier. Geen isolatie. Enkel glas (voelde er vanmorgen al de kou vanaf komen), tochtige brievenbus. bovendien te weinig glas omdat de overkapping later is aangebracht en die neemt veel licht mee. Dus dat vervangen we mee. (voordelen: Eenheid, meer licht, veel betere isolatie.)
3) Wanden van het stukje garage isoleren, dak isoleren (beide van binnenuit) Klein nadeel: we verliezen iets ruimte. Voordelen: lekwarmte van huiskamer naar stukje garage maakt de temperatuur in de koudste helft van het jaar veel stabieler. En als het moet piep ik de temperatuur op door of de kamerdeur open te zetten of even een elektrisch kacheltje te plaatsen.
4) Vloer bedekken met iets wat prettiger aanvoelt dan koud beton. Dat en het waarschijnlijk stabiele klimaat maakt deze ruimte dan tot meer een bijkeuken. En we lopen eigenlijk best vaak heen en weer dus dat is fijn.
5) Beter passende kasten kiezen ipv die uit het oude huis, wat nét niet handig is.
6) Gat boren in het platte dak voor een schoorsteen naar buiten voor (dubbele) afzuigkap. Voordeel: we kunnen de frituur binnen gebruiken. (niet dat we leven uit de frituur.. het gaat om de dubbelfunctie...)
7a, b, c etc.) div. geneuzel als elektra, handig gordijn bedenken, compressor een plekje geven, ringleiding maken(?), werkbank of lage kast kiezen, tuinhuisje herorganiseren, oude spullen weg, spullen die blijven tijdelijk ergens anders plaatsen, blablabla enzovoort.

Uiteindelijk komt één wand vrij van kasten. Daar komt een werkbank/kast met daarop het frituur. En als ik dan de frituurpannen verwijder, een fiets naar buiten verplaats, een gordijn door de helft van de garage trek heb ik, na wat afplakwerk, een spuitplek van pakweg 3mtr breed, 2mtr hoog en 1.5mtr diep. Daar moet ik wel wat mee kunnen.

Dat dus ongeveer. Het is hopelijk duidelijk genoeg.

Stap 1 & 2 is al uitgekozen en besteld. Ik hoop dat het voor de Kerst al klaar kan zijn, maar ik reken er niet op.

Gisteren ben ik met vrouwlief begonnen met activiteiten uit stap 7. Vanavond strijk ik weer een keer een laagje microballoons over de romp/vleugelovergang en dan weer verder met verbouwing stap 7 zodat morgenochtend een ritje naar de stort gedaan kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tegenwoordig een tuinhuisje met daarin een pelletkachel.
Nooit geweten dat dat zo lekker is.
In een mum van tijd lekker warm.
 
Ik heb even 2 vragen:

xyMe5W.jpg


1) hoe kan ik de krassen en doffe plekken uit de cockpitkap weg poetsen?

2) waar kan ik aan nieuwe passende trekveren komen voor de klepjes van het landingswiel?
 
Tegen de tijd dat je hopelijk 100 jaar bent geworden heb je de veertjes wel op....[emoji56][emoji1787]
 
Krassen kan je gewoon wegpolijsten met cleaner.
Ik heb de koplampen van mijn auto ook weer glanzend en strak gekregen, hoewel ik daar wel eerst tot korrreltje 3000 moest schuren.
Maar daarna met Commandant 4 of 5.
Dan poets je het als laatste met lossingwas.

GJ
 
Lekker zo'n avond 'verplicht' zonder WhatsApp. Je doet nog eens wat dan..;)

Het schot boven de verbinder is geheel klaar. De rompdoorgang tpv de verbinder is goed verstevigd met stukjes 50K roving en wat verdikte hars.

Ik zie af van extra glasstrook over de romp/schot lijmverbinding. Het is sterk zat zo.

Landingswiel zou nu zo gemonteerd kunnen worden.

Het laatste scharnierpunt voor de wielluikjes is op z'n plek geharst. Ook dat werkt weer.

o8TdnK.jpg



De spoilers moeten een keer de vleugel in. Spannend! Er moet een hap van circa 27x520mm uit de vleugel gehaald worden, net achter de hoofdligger.

Een van de aangeleverde spoilers had nog een drup olie nodig op de scharnierpunten. Nu loopt die ook als een zonnetje. (Nogmaals dankjewel voor de hulp achter de schermen!)

Het zijn hele apparaten! De 3-voudige lamellen komen ca. 70mm uit de vleugel!

3Bc1sx.jpg


Heel belangrijk is het antwoord op de vraag: hoever kan de spoiler uit de romp hartlijn geplaatst worden? Tot waar is de vleugel dik genoeg?

Ik heb van mijn werkgever een avondje de grote schuifmaat geleend. Die heeft een bek die diep genoeg is om ver genoeg op de vleugel te kunnen meten.

9UV1vS.jpg


Ik plaats ze 170mm dichtbij de romp dan bij de vorige JS1 het geval was. Dan zit ik aan de veilige kant qua inbouwhoogte. Ook gunstig voor de massatraagheid. De spoilerservo én de flapservo komen dan ook 170mm mee naar binnen.

Er zit dan nog 360mm tussen tip stabilo en begin spoiler. Er werd mij gezegd dat de spoiler liever niet het hoogteroer beïnvloed. Dit gaat met 360mm ruimte vast goed komen.

(De locatie is vast niet schaal maar daar geef ik niet om.)

Nou, en wat rechtop kan, kan ook op z'n kop..

Iy0uM6.jpg


De aanvorming met de romp aan de onderzijde van de vleugel is aan de beurt. Die moet uiteindelijk in carbonlook afgewerkt worden. Eens kijken hoe dat uitpakt.
 
Laatst bewerkt:
Toch spannend om zo maar in je prachtige vleugel te snijden, 3 X meten en dan voor de zekerheid toch nog een keer :worship:
 
  • Like
Reactions: jve
Waarom zitten de spoilers eigenlijk standaard niet dichter bij de romp?
Is daar een reden voor?
 
Ik denk dat Bertus bedoeld:

Als in het geval van het schaalmodel er ruimte is om de spoilers dichter naar de romp te halen, waarom gebeurd dat bij de 1:1 zwevers dan ook niet standaard?
 
Basisregel: Het hart van de spoilers zit altijd op 1/3 van de lengte van een halve vleugel.
Het zal voor een JS1 niet anders zijn.

Dichterbij de romp? Vervorming/verstoring van de stroming vind waarschijnlijk plaats over een breder gebied dan enkel de spoilerlengte. (interferentie)

Meer richting de tip dan? Lokaal ontstaan afwijkende torsie- en buigkrachten in de vleugel. Daarnaast moet er genoeg profielhoogte aanwezig zijn. En je moet bij de ailerons uit de buurt blijven.

Langere spoilers? Ingeklapte spoilers zorgen altijd voor imperfecties (afhankelijk van hoe netjes kunt bouwen), en daarmee omslag naar turbulente flow. (weerstand).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top