Wederopbouw van de JS1 1:3.

Kan me voorstellen dat een spoiler zo geplaatst word om de neiging van de vleugels om naar voor te klappen tijdens het remmen te beperken ?
 
Weer wat wijzer. Bedankt Vincent.

De vleugel/romp overgang aan de onderzijde van de vleugel heb ik gemaakt van roving.

3aKSuT.jpg


Gevoelsmatig de 50k roving een beetje met de schaar getrimd zodat op plaatsen met weinig overgang ook weinig roving zou komen.

Op plekjes met meer overgang korte stukjes roving er bij gemaakt.

De 50k roving heb ik afgedekt met stroken uit het 193grams doek dat voor de vleugel is gebruikt. Daar komen prachtig platte en strakke 'rovings' uit. Je ziet ze voor in beeld op de bovenste foto liggen.

Voorzichtig opbrengen en impregneren met hars. Dan voorzichtig aanstrijken met een plat stokje of een vinger met folie er om gewikkeld.

MAoOmP.jpg


Na een uurtje kan het plakband weg. De roving massa kan nog een klein beetje in vorm bijgewerkt worden.

C2rcnH.jpg


Morgen het model weer rechtop zetten en hopelijk pakt de overgang van onder naar bovenzijde bij de neuslijst goed uit. Dan kan de eindafwerking plaats gaan vinden van de vleugel/romp overgang.
 
Bedankt voor je compliment prop-er ;)


Nadat de irritante laag plaksel van de paktape rondom de vleugelaansluiting op de romp verwijdert was heb ik het gat voor de stekkerdoorvoer 10mm om geschoven. Naast de verbinder doorvoer 10mm er bij geglast, aan de andere kant 10mm groter gefreesd.

Dfuad3.jpg


Morgen het geglaste nog even glad en in vorm schuren. Dan is de romp op één ding na klaar voor de afwerking en eindlaag RAL9003.

Het instelhoek verschil moet even gecontroleerd en desnoods aangepast worden. Dat gebeurt op het kielvlak, dat is het oplegvlak voor het stabilo.

Van het linker middenpaneel is de wortelrib voor 95% gereed voor de eindlaag. Met m'n vingers voel ik nog wat golven in het oppervlak.

yD0MJc.jpg


Ik ben blij dat er restcarbon verwerkt zit op zo'n eindrib. Vind het er leuk uitzien.

Nu de tweede nog zover afwerken. Daarna ook de doorgangen voor de stekkers in alle eindribben maken. Dus ook die van middenpaneel naar tippaneel.
 
Kabeldoorvoergaten in de romp zijn klaar.
In de wortel van de middenpanelen is de passing voor de Sub D connector ook gereed.

32Qko3.jpg


Op de deling tussen middenpanelen en tippanelen zijn de kabel en stekkerdoorvoeren ook gereed.

Xx0mez.jpg


In de tippanelen komen de stekkers verlijmd te zitten. In het middenpaneel komt een losse stekker.

(Ik zag wat bruislijm in kabelgoten zitten. Hopelijk valt het mee. Anders heb ik een heel, heel irritant probleem.)
 
Laatst bewerkt:
Elke servo krijgt zijn eigen snoer naar de powerbox. Met 4 servos in de vleugel levert dat 12 connecties op. Er zat in de vorige JS1 ook sub D. Dat werkte. Dus zie ik geen redenen om dat nu anders te doen.

Stabilo gemonteerd, een middenpaneel op z'n plek en een kevlar lijntje gespannen. ( die zie je als je heel goed kijkt).

LDDiBe.jpg


Ik heb er het instelhoekverschil mee bepaald. Wat bleek, samen met de XFRL5 analyse? Het verschil bleek vrijwel precies dat te zijn wat ik een aantal jaren geleden als 'tuning' had aangebracht. Dat kon er dus weer af. Bezigheidstherapie dit....

( en ja, de aantekeningen die je ziet gaan over iets anders dan het vaststellen van het instelhoekverschil. Maar aangezien ik niet bezig ben met een formatie dacht ik dat deze foto wél kon..)
 
Laatst bewerkt:
Elke flap krijgt één servo: tip aileron, aileron, flap en de spoiler. Met name de flap is erg lang, zo'n 1770mm. Dat heeft prima gewerkt met 1 servo. Dat houdt ik nu ook maar weer zo.

Voor de flap en spoiler: Hitec HS-5645 MG
Voor de ailerons: KST X10 V8 wing servo

(en naar die laatste ben ik nieuwsgierig... maar even geduld nog bewaren.)
 
Een uurtje peinzen en pielen achter de rug. De winglets moeten een keer af gemaakt worden. En dat is nu aan de beurt.

De bouwhelling is er weer bij gepakt. Die kan met oversteek over de werkbank. De vleugeltip heeft dan een vrij en vlak oppervlak onder zich.


Uitgangspunt is de verbinder.

fGaKka.jpg


Daar zit een blokhaak op geklemd.

De hoek van de winglet, achter/vooraanzicht, wordt geborgt door een steuntje.

sHB2MS.jpg


Op de winglet zijn twee streepjes gezet. Op de neus en op de achterlijst. De streepjes staan horizontaal. En er zit toevallig 70mm koorde tussen.

Vanaf de winkelhaak is een kevlar draadje gespannen naar het puntje op de achterlijst van de winglet. Haaks op de blokhaak. Daar is ook een puntje gezet én een stipje 70mm verder op de blokhaak.

Als je nu van puntje winglet tot puntje blokhaak meet, zowel bij de leading als de trailingedge kun je iets zeggen over de hoek waarmee de winglet tenopzichte van de langsas staat. En dat is wat je wilt.

Zoals ik het voorbereid had zat de eerste meting op 5.5 graad....

Ik haal m'n Perma Grit blok maar weer eens te voorschijn.
 
Het uitmeten op bovenstaande manier gaat best goed. Met mijn middelen krijg ik het niet beter.

Het instelhoekverschil van de winglet is ongeveer precies dat van het XFRL5 model geworden. Dus de winglet kan aan de tipvleugel verlijmd worden.

Eerst werk ik de aan elkaar te lijmen vlakken wat open.

chfZBU.jpg


Een niet te dikke mix van epoxy, katoen en tyxo moet voor de verlijming zorgen.

Dan het zaakje weer op z'n plek en nogmaals de uitlijning controleren

NGou8K.jpg


Na het uitharden moet de carbon huid deels weg geschuurd worden. Daar komt dan als laatste een glaslaagje overheen.

Vanavond zijn ze ook langs geweest om de kozijnen voor de 'fritspuitplek' in te meten. Met wat mazzel staan ze nog voor de kerst. Wat betekent dat ik de kerstvakantie zou kunnen gebruiken om de fritspuitplek lekker door te pakken.
 
Zijn de winglets verlijmd aan de vleugel?
Als dat zo is lijkt me dat kwetsbaar met vervoeren.
Of mis ik ergens iets?
 
@Bertus :
als ik je vraag goed begrijp:
stap 1 = verlijmen. Stap 2 = huidje over de lijmnaad.

Stap 2 komt komende week. Ik laat het je zien.

Eerst straks de rechter winglet uitlijnen en verlijmen.

En ik denk dat het komende zaterdag prima weer om de Grunau BABY uit te laten.
 
Ik bedoel kan je ze verwijderen voor transport?
Ze hebben me sinds kort gestrikt met het helpen van het restaureren van een kerkorgel op de zaterdagen.;)
Ik zit voorlopig vol.
 
[QUOTE="Berrie, post: 4198996,


En ik denk dat het komende zaterdag prima weer om de Grunau BABY uit te laten.[/QUOTE]

Als je zaterdag 300 km naar het zuiden zou vliegen is er kans dat je de Kranich III tegen de romp loopt.
 
Back
Top