Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik weet niet of een frees nu zo geschikt is voor deze toepassing. Hoe diep je moet is een gevoelskwestie. Over de lengte van de scharnierlijn zal de benodigde diepte ook niet overal op de enkele 100e identiek zijn.

uDu48O.jpg


Met het slijpschijfje voel je op welke laag je zit. Je ziet het ook aan de kleur van het slijpen. Wittig is de buitenste laag glas, zwart is carbon, dan weer wittig van de 2 lagen 50grams glas. Je moet het kevlar net raken. Dan niet verder.

RWSTiJ.jpg


Geleiding langs een stalen liniaal gaat goed. Ik plaats de liniaal altijd tussen mijzelf en de te slijpen scharnierlijn. Heb één klein krasje ernaast op goed 6mtr...

Van het weekend moet de spoiler ingebracht worden. Het kan maar gebeurd zijn..

2m6KOv.jpg


Het slijpertje van Proxxon is echt super. Het diamand schijfje vond ik echter te dik. Op Aliexpres heb ik tandarts gereedschap gekocht. Deze diamant schijfjes zijn slechts 0.2mm dun. Het gaatje voor de bevestigingsschroef is te klein maar een boor van 2.5mm is er zo doorheen gejast.

sZEQtU.jpg


Een eerste proefsnede ging fantastisch! Daar durf ik de spoiler wel mee uit de huid te snijden.

Op bovenstaande foto zie je de webbing goed door de huid. Da's erg fijn nu ik deze exact wil vinden ivm (deels) lossnijden van de flaps. Bekijk ik dit fenomeen over de hele spanwijdte dan valt op dat naar de tip het effect steeds minder wordt. Hoe minder schuim hoe minder vervorming door de tempertemperatuur, denk ik.

Vanavond alleen nog wat meet en aftekenwerk. Morgenmiddag verder.
 
Ik ga de 3 blads spoiler inbouwen.

Gisteravond de twee middenpanelen middels verbinder in elkaar gestoken.

A6PxNf.jpg


In de lichtvlek zie je een streepje. Dat is het kevlar draadje dat van kant tot kant gespannen staat. Deze stelt dan de achterzijde van de ligger voor. Daar moet de spoiler ver genoeg vandaan blijven.

Er lopen ook 2 servokabels tussen de spoiler en de ligger.

9SG7fX.jpg


De spoiler kan ook niet teveel naar de training edge. Heb nog even snel een 'vorkje' van hout gemaakt met als tussenafstand de minimaal benodigde ruimte, inclusief vleugelhuid.

Het moet allemaal passen, zo lijkt het.

De flap van 1780mm lang wordt strak op ca. 500mm uit de wortel aangestuurd. Moet net kunnen.

Ik wil eigenlijk een wat harde aansturing dan de standaard kwiklink M3. Eens nagaan of de aansturing van Baudis los te koop zijn.
 
Stukje tekst wat ik tegen kwam ;


The main reason for making them mostly white is thermal properties and their effects on composite structures. A dark-colored composite such as epoxy/fiberglass or epoxy/carbon fiber can get hot enough on a hot, sunny day to significantly soften and weaken the epoxy, with the possibility of warpage or even structural failure. Burt Rutan did an extensive study of this as part of the development work on the original VariEze design. A dark color sitting for a long time parked in the sun could reach temperatures of 180 F (82 C) or more. That is above the GTT ("Glass Transition Temperature") of many resins systems. If you're going to park your darker-colored composite model (including one with partial composite structure, such as carbon spar caps) outside, try to put it in the shade, or cover it with something to keep it from getting cooked. In flight there's enough airflow to keep the temperature down, but if it's already hot from being parked in the sun, you could have a problem at the beginning of the flight.
 
@serge pot : bedankt voor de info. Straks als er een coating in de kleur ral9003 op de vleugel zit kont dat goed. Op z'n kop vliegen is dus geen probleem.

Ik vermoed wel dat de aluminium spoiler behuizing tegen de epoxy/carbon huid gelijmd door verschil in uitzettingscoefficient zichtbaar zal zijn. Het blijft de poormans method..

Spoiler openingen zijn gesneden. Gaat echt geniaal met het 0.2mm schijfje!

Eerst aftekenen op afplaktape en een stalen liniaal plaatsen.

wtsIj4.jpg


Eerst even kijken of jij en je gereedschap voldoende speelruimte hebben. Daarna even diep ademhalen en snijden maar. De kopse kanten gaan met een klein liniaaltje op identieke wijze.

JxtGnN.jpg


Voorzichtig met een mesje onder het spoiler kapje en dan voorzichtig langzaam lostrekken van het schuim.

Het spannendste is achter de rug. Nu ruimte in het schuim creëren.
 
Ik weet niet of een frees nu zo geschikt is voor deze toepassing. Hoe diep je moet is een gevoelskwestie. Over de lengte van de scharnierlijn zal de benodigde diepte ook niet overal op de enkele 100e identiek zijn.

uDu48O.jpg


Met het slijpschijfje voel je op welke laag je zit. Je ziet het ook aan de kleur van het slijpen. Wittig is de buitenste laag glas, zwart is carbon, dan weer wittig van de 2 lagen 50grams glas. Je moet het kevlar net raken. Dan niet verder.

RWSTiJ.jpg


Geleiding langs een stalen liniaal gaat goed. Ik plaats de liniaal altijd tussen mijzelf en de te slijpen scharnierlijn. Heb één klein krasje ernaast op goed 6mtr...

Van het weekend moet de spoiler ingebracht worden. Het kan maar gebeurd zijn..

2m6KOv.jpg


Het slijpertje van Proxxon is echt super. Het diamand schijfje vond ik echter te dik. Op Aliexpres heb ik tandarts gereedschap gekocht. Deze diamant schijfjes zijn slechts 0.2mm dun. Het gaatje voor de bevestigingsschroef is te klein maar een boor van 2.5mm is er zo doorheen gejast.

sZEQtU.jpg


Een eerste proefsnede ging fantastisch! Daar durf ik de spoiler wel mee uit de huid te snijden.

Op bovenstaande foto zie je de webbing goed door de huid. Da's erg fijn nu ik deze exact wil vinden ivm (deels) lossnijden van de flaps. Bekijk ik dit fenomeen over de hele spanwijdte dan valt op dat naar de tip het effect steeds minder wordt. Hoe minder schuim hoe minder vervorming door de tempertemperatuur, denk ik.

Vanavond alleen nog wat meet en aftekenwerk. Morgenmiddag verder.

Welke tandarts gebruikt van die 0.2mm slijpschijfjes? :eek:

Mooi werk Berrie! Snaarstrak zoals gewoonlijk :thumbsup:
 
Volgende stap is het infrezen van de spoilers.

Met een balsa strip voorzien van dubbelzijdig tape zorg ik er voor dat de frees (haaks) waterpas staat met het vlak van de werkbank. Zo komt de spoiler mooi haaks op de koorde te staan.

CrXAgG.jpg


M'n assortiment freesjes is bijzonder karig. Ik heb maar één geschikte en die redt de diepte echt maar net. Laag voor laag wordt weg gefreesd. De zijkanten werk ik nog eens na terwijl de frees langs een stalen liniaal loopt.

EbuwRG.jpg


De laatste freesgang is langs/onder de huid. Daar komt een belangrijk stukje vannde verlijming te zitten.

IZxKuQ.jpg


Als je het frees met de bovenzijde van het snijdende deel zo afsteld dat dit net onder de huid valt loop je zo langs de rand. Ik zal met een klein schroefdraaiertje nog wat extra ruimte maken om voldoende lijm oppervlakte te krijgen.

Uiteindelijk moet de spoiler aan onder en bovenhuid vast zitten. Misschien ook nog met wat propverbindingen in/aan de schuimkern.

HAd00v.jpg


Spoiler past! Grootste uitdaging ligt in het maken van een strak bedje voor de spoilerkap.
 
Laatst bewerkt:
@DirkSchipper : bedankt voor je adviezen. Ik wist de oplossingen niet over hoe aluminium met epoxy te verlijmen.

In het geval van deze spoiler verlijm je niet direct het aluminium. Er zit een stevige coating op. Die is er wellicht op aangebracht juist om goed te kunnen lijmen.

Via PB werd ik, terrecht, gewezen op het feit dat het setje spoiler wel eens minder buigzaam zou kunnen zijn dan de vleugel zelf. Met als resultaat dat tijdens stevige belasting de spoiler of iets opent of (breuk)spanningen in de verlijmingen/huid veroorzaakt.

Ik ben natuurlijk even in de weer geweest met het middenpaneel. Natuurlijk is het paneel/ligger behoorlijk stijf, maar niet onbuigzaam. Ik zie de spoiler niet openen onder belasting. Maar ik kan niet inschatten of de spanningen niet te hoog op zouden lopen. Daar moet ik nog eens een paar nachtjes over slapen...

Ondertussen rommel ik wat met de inbouw van spoiler en flap servo. Zonder een echt vast plan te hebben was de basisgedachte wel om zo min mogelijk hout te gebruiken en zoveel mogelijk restmateriaal. Waarom zo min mogelijk hout? Je ziet toch door de jaren heen de werking van o.a. vocht en verschil in uitzettingscoefficient. Daardoor tekent de plek waar de servohouder zit zich licht af in de huid. Vliegt er niet minder om, maar de sport is dat te minimaliseren.

Ik denk, in ieder geval voor de spoilerservo, de volgende oplossing te hebben gevonden.

Van rest carbon worden om reststukjes schuim een U goot gemaakt. Van twee verschillende breedtes.

iJSCYs.jpg


Lekker instoppen met net voldoende hars. Ondertussen strak opspannen om het schuim.

EvXpFa.jpg


Vervolgens gaat dit in de vacuümzak.

tBcNVg.jpg


Dit herhaal ik van de week voor het tweede gootje.

Van die gootje kun je strookjes zagen. Dat levert stukjes U op die 90° gedraaid op elkaar geplakt wen bakje vormen. De bodem is dan 2 lagen 193grams carbon dik. Dat geeft een goede versteviging van de huid. In het schuim frees/schuur ik dan precies voldoende ruimte om die bakjes in te harsen. Tenminste, dat is het plan.

Nu eerst online op jacht naar een frees die wél lang genoeg is..
 
U gootje 2 zit in de zak. Ik geloof dat ik de komende dagen weinig tijd heb, dus dan er zal niet zoveel mee gebeuren. Lekker lang uitharden dus.


Ben eens aan het denken geweest over de spoilerinlijming.
W8WHSz.jpg


Eerst een spoiler los in de gleuf gelegd. Middenpaneel op de tips afgesteund. M'n handen links en rechts naast de spoiler op de ligger geplaatst en vervolgens mijn schrale gewicht erop. Duwen maar. Het is dan lastig meten maar ik schat dat in het midden van de spoiler de vleugel dan 1-1.5mm doorbuigt.

De andere spoiler eens op twee punten afgesteund. Kan mooi langs de rand van de werkbank. Met m'n vingers drukkend blijkt dat de spoiler niet eens zo heel stijf is. Het verraste me. (Riskant oordeel, want hij zit niet ingebouwd dus zijwaarts uitzetten is mogelijk.)

Vervolgens het middenpaneel zo neergelegd dat links en rechts van de spoiler een steunpunt is. Dan kun je dus de stijfheid testen over een halve meter lengte. Er is dan een vergelijk mogelijk met de stijfheid van de spoiler zelf. Dat ligt werelden uit elkaar.

Neemt niet weg dat de krachten die nodig zijn om.de spoiler mee te laten buigen goed ingeleid moeten worden.

De opties zijn:
1) simpelste: vol inlijmen met microballons.
2) minder simpel: vol inlijmen met microballons en wat roving versterking bij de uiteinden van de spoiler. (Of verplaats je de 'problemen' er alleen maar mee)
3) lastig: 'slim' lijmen. Dat wil zeggen, hoe vast moet de spoiler werkelijk? Waar breng je extra versterking? Waar zit vervormingscapaciteit, maak je daar gebruik van en lijm je niet?

Leuke hobby dit...
 
Laatst bewerkt:
Gewoon volpeuren met epoxy en microballoons zou ik zeggen (maar niet gefundeerd).
Waarschijnlijk wel de huid proberen er aan vast te lijmen, maar zonder gaat vermoedelijk ook al wel goed.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is de spolier juist niet aan de huid te lijmen maar alleen aan het schuim, maar
als er dan iets gaat wringen werk je waarschijnlijk de huid van het schuim los. Dat wil je ook niet.
 
Volgens mij gaat zo een alu U gootje meer buigen dan de hoofdligger als alles stevig gelijmd is , onder en boven huid stevig verbonden.
Het zou nuttig zijn om eens bij de 1/1 te kijken hoe het daar uitgevoerd word ?

Hier kan je zien wat er met de spoiler gebeurt tijdens de wingtest

 
Laatst bewerkt:
Mooi om te volgen dit allemaal!
Is 'zwevend' verlijmen (is dat een term?) iets, de spoiler verlijmen met kit. Dan blijft er werkruimte over voor de verschillen tussen carbon en alu.
Of eerst rondvragen of er anderen zijn die last hebben gehad van niet werkende/ te fanatiek opploppende spoilers bij belasting van de vleugels..
Succes met de vervolgstappen.
En toffe testopstelling bij die 1:1 JS1....
 
Back
Top