Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ow, de GPS logger 3 met TEC duse van SM modelbouw. Heb meermaals met mijn vinger boven de bestelknop gehangen, maar tot dusver de verleiding kunnen weerstaan.
Ben benieuwd hoe het bevalt in de praktijk.

Een eerste stap richting de afwerking.

Ik ga 1k primer van Finixa gebruiken. Dat is in de kleur wit verkrijgbaar. Heb er nog nooit mee gewerkt, maar hoor er enthousiaste verhalen over. Leuk om weer wat nieuws te proberen.

8kCGfM.jpg

Verder heb ik ontvetter, 'finishing putty', silicone plamuurspatel, afplakspullen en waterproof schuurpapier binnen gekregen.

Ben benieuwd of dit schuurpapier beter is dat dat ik bij de DHZ koop.

Het stukje garage is steeds leger. Omstandigheden zijn er niet optimaal, maar ik denk goed genoeg voor de primer laag. Dan heb ik in de kerstvakantie wat te doen..

Laatst bewerkt:
Volgens mij allemaal van CROP Nonpaints in Rotterdam.
Die leveren goed spul, dus dat gaat helemaal goed komen.
Maar waarom siliconen verwijderaar, ben je met siliconen aan de gang geweest?
Wat ik nog mis zijn kleefdoekjes, die zijn zo fijn en nemen echt alle stof weg.

GJ

De spullen komen inderdaad bij CROP vandaan.

De siliconen verwijderaar is ook een ontvetter: Siliconenverwijderaar Aqua in Spuitbus SprayMax - CROP (nonpaints.com)

Ik heb voor net iets meer dan €50,- gekocht. Dan heb je geen verzendkosten. Dus koop ik net genoeg om een stap te maken, en de volgende keer heb ik een zending sneller vol. De kleefdoekjes komen nog.

ik doe dit ook omdat ik niet goed kan overzien hoeveel en wat er nu echt nodig is.

Inmiddels is de romp in de primer/vuller gezet. Echt een feest om weer een geheel witte romp te zien!!

Een egaal witte romp:

Wh6G5M.jpg

Ik zie nog een paar pinholes. Daar smeer ik putty over. De grondlaag dient daarna effen glad geschuurd te worden.

De plek rond de breuk in het midden van de romp is vrijwel niet zichtbaar. Voor 99% gelukt dus. Als je goed kijkt met strijklicht zie je het wel.

Maar hoe schuur je zoiets nu helemaal zuiver?

Maar hoe schuur je zoiets nu helemaal zuiver?

Er zal op die plek wel een curve in die romp zitten maar anders zou ik zeggen, pak een lange schuurlat.
Je kan het proberen met een lang stuk XPS, daar schuurpapier op en dan bij de breuk met lange halen schuren.
Het XPS buigt een beetje dus zal de curve volgen.
Als je lang genoeg schuurt zal het helemaal glad worden.
Maar het ziet er al geweldig uit, gefeliciteerd!

GJ

Wat een prachtig resultaat en je bent nog niet tevreden :worship:
Mijn ondervinding is dat je met strijklicht altijd wel iets blijft zien , veel lagen lak opbouwen en dan nat schuren met steeds fijnere korrel , maar je mag niet door de laatste laag lak schuren want dan kan je terug beginnen.
Als je schuurt op lagen van verschillende hardheid blijft je dat zien zeker op een bol/hol oppervlak.

Ik denk dat je dit al lang kent, maar wie weet helpt het: zie schuurinstructies ergens halverwege het filmpje.

In de lengte schuren met een flexibel blok zoals GJ zegt en niet vergeten in de "rond" richting te bewegen anders
maak je meteen platte stukken. Voor de laatste "fijne" stap kun je ook een zachte schuurspons
of flexibel schuurblok gebruiken, met daarop het natte schuurpapier. Iets wat de ronding mooi volgt.

Ik zorg altijd dat het plamuur (Finixa Light polyester) bovenop de romplijn ligt.
Dus dan moet je een hobbel wegschuren.
Als het een recht stuk is dan kan je een normale schuurlat gebruiken maar dit soort multi concave delen moet je iets flexibels zoeken.
De romp kennende en lettende op de plek zou ik denk ik een stuk van 5x5 cm en een cm of 40 lang nemen.
Ik denk dat dat stijf en lang genoeg is om dan iets van 15cm heen en weer te kunnen schuren boven de plek.
Als je het ziet met strijklicht en je ziet een kuil, dan zou ik dat een paar lagen spuitplamuur geven.
Zie je een bolling dan is het gewoon doorschuren.
Wat ik wel wil zeggen is, jouw resultaat geeft mij weer motivatie om verder te gaan met de Ogar romp die ik aan het opknappen ben.
Dank je!

GJ

Omdat je het zelf doet weet je precies waar de kleine minnetjes zitten waarvan jezelf eigenlijk wel weet dat een ander ze nooit zal zien;). Het nu behaalde resultaat ziet er echt weer super uit:thumbsup:

Ik ben blij! Eerst met putty de zichtbare pinholes dicht gesmeerd. Daarna met korrel 400 nat aan het schuren geweest. Dat kan ik prima binnen doen.

Het resultaat laat zich niet zo makkelijk in beeld brengen. Toch een poging om een idee te geven. Een foto met een veeg water over de romp:

y8EiPl.jpg

Al het voorwerk heb ik met schuurpapier op een latje gedaan. Ook het plamuren heb ik met een flexibel plamuurplaatje gedaan. Het resultaat is top.

En als ik al naar verbetering zoek is dat niet uit ontevredenheid maar uit plezier dat het me geeft iets moois te maken en nieuwe vakkennis op te doen.

De primer/vuller werkt prettig. Tijdens het schuren voel je het glad worden onder je vingers. Je hoort het ook aan het geluid.

Enkele plekken krijgen nog een keer een laagje. Dit om voor de aflak een zo egaal mogelijke ondergrond te creëren.

asVp7X.jpg

De romp is dus bijna klaar voor de eindlaag.

Nu zijn de tipvleugeltjes aan de beurt.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er al heel mooi uit Berrie. Je lijkt prima op schema te zitten voor het sleeptreffen in Maart!

Ik ben bang dat ik dat niet ga redden. Had gehoopt dat voor de kerstvakantie de garagedeur voor een nieuw geveltje vervangen zou zijn. Dan had ik in de kerstvakantie de binnenkant af kunnen werken zodat de spuitplek met afzuiging af zou zijn. Dat geveltje is er nog niet en het momentum is daarmee verdwenen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het er geweldig uitzien!
En haast je niet, er zal eind 2022 wel weer een meeting komen in Kampen.

GJ

Romp heeft een tweede behandeling met primer/filler gehad. Z'n laatste. Hij is nu aan de kant gezet, wachtend op z'n laatste schuurbeurt.

De winglets/tipvleugeltjes zijn ook ruw in de grondlaag gezet. Bij kleine onderdelen moet ik leren iets langer tussen de laagjes in te wachten..

vOTJee.jpg

1rvlqG.jpg

De ongeschuurde laag primer/filler komt uit op 100gram per vierkante meter. Daar gaat nog wat van af. Valt me niet tegen!

Nu verder met de tippanelen. Bovenkant paneel opschuren met korrel 400, nat.

Interessant wat je dan te zien krijgt:

VlPuZb.jpg

muSMk1.jpg

Het is nauwelijks/niet voelbaar. Toch tekent de ligger af.

Ik twijfel nog of dit met finishing putty te lijf gegaan moet worden. Of dat de primer/filler dit moet oplossen. In twee sessies met schuren ertussen. Ik denk het laatste omdat het om vrijwel niets gaat.

De servobakjes tekenen zich niet af. Da's leuk.

Laatst bewerkt:
Bizar wat je terugvindt dan. Ik zou denken dat je dit met primer / filler moet kunnen oplossen mits je 'm niet helemaal wegschuurt.
Je kunt makkelijk een dik genoege laag opbouwen, truc zal zijn om egaal en glad te schuren dat je de aftekening kwijt raakt.
Schuurplank (of stuk schuim of zo) en grote bewegingen, en niet alleen in de lengterichting schuren.

Ik ben trouwens wel verbaasd dat je met 400 nat nog zulke zichtbare krassen krijgt. Is dat echt daarvan?

Romp heeft een tweede behandeling met primer/filler gehad. Z'n laatste. Hij is nu aan de kant gezet, wachtend op z'n laatste schuurbeurt.

De winglets zijn ook ruw in de grondlaag gezet. Bij kleine onderdelen moet ik leren iets langer tussen de laagjes in te wachten..

vOTJee.jpg

1rvlqG.jpg

De ongeschuurde laag primer/filler komt uit op 100gram per vierkante meter. Daar gaat nog wat van af. Valt me niet tegen!

Nu verder met de tippanelen. Bovenkant paneel opschuren met korrel 400, nat.

Interessant wat je dan te zien krijgt:

VlPuZb.jpg

muSMk1.jpg

Het is nauwelijks/niet voelbaar. Toch tekent de ligger af.

Ik twijfel nog of dit met finishing putty te lijf gegaan moet worden. Of dat de primer/filler dit moet oplossen. In twee sessies met schuren ertussen. Ik denk het laatste omdat het om vrijwel niets gaat.

De servobakjes tekenen zich niet af. Da's leuk.
Dat is die rups boven op je ligger welke niet heeft kunnen vloeien (lees egaliseren) als je het zo mag noemen. Persoonlijk ik zou zeggen dat je spuitplamuur het wel uit egaliseert.

Berrie waar maak je je toch druk over.....
Is het echt zo erg dat je onder precies die hoek, met een puntlichtbron van exact daar, je een hint van de ligger kunt zien? Ik geloof er niet in dat je dat met vliegen gaat merken, of dat het ook maar een hond opvalt als de kist op het veld ligt. Misschien moet je ergens een grens trekken aan je perfectionisme ;).

@Fotor : jij hebt een hond hè? Die laat je wel eens uit toch? En soms wel eens kort, vermoed ik. Dat kan soms gewoon niet anders. Dat doe ik met onze hond ook. Wat die van ons bij een kort rondje doet, doet die van jouw wellicht ook.

Zodra die merkt dat we weer terug naar huis lopen gaat'ie tijd rekken. Want hij wil niet naar binnen. Buiten is het leuker. Dan wordt aan elk blaadje gesnuffeld. Elk verticaal vlakje moet een druppie pis tegen. Een keertje extra op z'n gat gaan en z'n piel gaan zitten poetsen. Sjokken, stil gaan zitten en met knijpogen naar me gaan zitten kijken, rechts af gaan waar ik links wil... Tja ik snap hem wel...

M'n JS1 is bijna klaar... en dat is fijn, maar ook een beetje gek, en dan ga je tijd rekken...

Back