Wederopbouw van de JS1 1:3.

2e spuitsessie is achter de rug.

Spuitcabine op 20°C gebracht en de verf nu 5% verdunt.

Dekking van de rand langs de cockpit is nu voldoende. Polijsten en poetsen is daar nog wel nodig.

Ik ben blij met het resultaat van de winglets:

0ApY7N.jpg

Nog wel een sinasappelhuidje. Maar dat kan weggepoetst worden.

De luikjes voor het landingswiel zijn klaar. Nat geschuurd met korrel 2000, daarna 3000 en gevolgd door poetsen met commandant 5.

Vanavond een 1.2mm spuitnozzle bestellen en een nog fijner polijstmiddel. Eens kijken wat dat brengt.

Laatst bewerkt:
@crins : ik zal de JS1 vooral op de Ginkelse heide vliegen.

Gisteren kwamen de nieuwe polijstmiddelen en de 1.2mm nozzle binnen.

De werking van het polijstmiddel is wel zo mooi dat ik besloten heb alles wat gespoten is te schuren met K2000, 3000 en daarna in 2 stappen te polijsten. Het is prettig simpel werk. (Hier kom ik nog op terug, eerst zorgen dat zoveel mogelijk onderdelen gespoten raken.)

Gisterenavond gelijk maar het eerste tippaneel gespoten met de 1.2mm nozzle en zo'n 7 à 8% verdunde verf. Dat viel een beetje tegen. Dikkere klodders verf ipv een fijne nevel.

Het zag er zo uit vanmorgen:

h58WZu.jpg

Slechte foto, maar misschien als je inzoomt zie je er wel wat van.

Vannacht nog eens liggen denken en besloot het volgende te doen: hogere lucht druk vanuit de compressor reduceer zodat er meer lucht te regelen valt op het pistool. En de verdunning weer naar 10% bij egaal witte ondergrond.

Vanmorgen een gecalculeerde schatting gemaakt van de benodigde verf voor de romp, een keer diep ademhalen en gaan met de spuit.

vRA9S4.jpg

En het pakte veel beter uit! Nog steeds niet vrij van een sinasappelhuidje, en ook een enkel stofje, maar al beter dan de winglets! De verf is in meerdere laagjes aangebracht waarbij ik na de eerste dunne maar aaneensluitende laag zo'n 5 minuten uit heb laten dampen. Daarna een iets vollere laag, waarna enkele minuten weer laten uitdampen. Toen afgespoten. Nu maar hopen dat op het moment van schrijven geen druipers ontstaan...

Er was nog genoeg verf over waarmee ik het tippaneel nogmaals gespoten heb. Nabewerken moest toch al.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Mooi berrie. Ben benieuwd!

Hoeveel werk heb je jou aan de schoonmaak? Dat houdt me tot nu tegen om het ook te proberen...

Dat valt mij héél erg mee! Belangrijk is dat de afdichting van de naald goed is. Anders druipt daar verf tussendoor. Dat komt dan op de 'trekker', vervolgens op je vingers en dan wordt het een bende.

Dankzij de thinner in de spuitfles, een perslucht pistooltje is de spuit zo schoon te maken. Ik kiep eerst het restje verf terug in de mengbeker. Dan wat thinner in de verfbeker. Echt maar een maar milliliter, even sprayen in een doek. Dan is het ergste al weer uit de spuit. Daarna het mondstuk loshalen tot aan de naald en via herhaaldelijk wat thinner sprayen op de onderdelen, wat poetsen en doorblazen tot alles schoon is. Goed te doen.

Ik hield altijd de 3 seconden regel aan.
Dus je roerhoutje/liniaal in de verf dopen.
Er uit trekken dan moet de verf na 3 seconden gaan druppelen.
Dan zit je aardig in de juiste richting.
Zelf zou ik hem wit spuiten met 2000 schuren.
Stickers plakken en met blanke lak afspuiten.
Dat werkte veel makkelijker vond ik.
Ik maak de spuit als het volgt schoon.
Eerst de verf er uit laten lopen.
Hem leeg spuiten.
Dan met een stukje doek of papier de beker af doen.
Dan met thinner in de beker goed schudden en doorspuiten.
Dit 2 keer herhalen.
Daarna de nozzle er af draaien de ring er achter en de naald.
Ook even afdoen en dan wat thinner in de beker en de nozzle er in gooien.
Ben je helemaal klaar net spuiten geen thinner meer in de beker doen.
Of dat het goed was weet ik niet maar ik spoot ook wel eens wat wd 40 op de naald.

Laatst bewerkt:
@Bertus : ik sta op het punt het tweede tippaneel te spuiten. Zal eens kijken wanneer de verf van het roerstokje gaat druppen. Hangt denkt ook erg af van soort verf en hoe diep het stokje in de vef gezeten heeft.

De romp is heel aardig gelukt. Vanaf dit niveau is afwerken vrij eenvoudig.

ZvyjaC.jpg

De 3 seconden regel klopt aardig.
Gewoon onderin duwen en er uit trekken.
De verf is dan best redelijk op dikte.
Maar wel eerst met de juiste verhoudingen mengen natuurlijk.
Ik gebruik het als controle.
Maar echte auto spuiters zouden het wel anders doen.

Ik deed altijd roeren en de stok eruit, en dan kijken wat voor druppel daar vanaf komt. Is die rond en snel ? dan is hij dun. Is hij langwerpig en traag ? dan is hij wat dik. Daar tussen ging ik meestal zitten. Verf aangemaakt volgens de richtlijn en peilstok, 2 delen vef, 1 deel verharder. Met de verdunner bepaal je uiteindelijk de dikte van de verf.

Ik had ronde snelle druppels. Na 45 milliliter aangemaakt te hebben kon het stokje er ook echt niet ver ingestopt worden. Anyway, tweede tippaneel is gespoten.

Dan het polijsten. Ik had hier een hele oude bus commandant 5. Kreeg ik best aardig resultaat mee, maar toch... eens kijken wat er nog meer is. Dus een modern polijstmiddel gekocht.

499c2O.jpg

Bovenste winglet is zoals na het spuiten. Onderste na het schuren en polijsten. Zoals gezegd, korrel 2000, dan 3000. Polijsten met die microvezeldoek, eerst met Rupes geel, daarna met wit. Het werkt heel fijn! Met het resultaat ben ik blij. Geen spijt van dit probeersel. (Uitvergroot zie je alles.... ik had nóg iets langer met K2000 kunnen schuren.)

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Superfilmpje @Bertus ! Dat Vlaams is geniaal, en verteld door een meester die heel graag wil dat je echt begrijpt wat hij over wil brengen. Heel fijn.

Met de aanpassingen die ik vanmorgen heb gedaan zit ik al in de richting waarin deze uitlegger wijst.

Ik heb uiteraard ook drukverlies in m'n 'darm' :rofl:. (In het Nederlands: luchtslang) Maar de druk mag bij mij nog verder omhoog zie ik. Ook mag/moet ik rustiger bewegen. Zie ik nog sinasappelhuid dan kan ik dus direct nog een keer over dezelfde baan. Misschien is het geringe debiet van een LVLP mini spuitje juist een valkuil voor een sinasappelhuidje.

Ik heb nog twee midden panelen waarop de tips toegepast kunnen worden.

Laatst bewerkt:
Haha ja ik vond het ook goed uitgelegd.
Maar aldoende leert men.
Gelukkig zijn er polijst middelen.

Ik kan natuurlijk doen alsof die talloze kleine pinholes niet in het oppervlakte van de middenpanelen zitten na al het werk wat er al in zit. Maar daar hou ik alleen mezelf mee voor de gek.

Dus, effe zuchten, moed verzamelen, jezelf voorhouden dat dit het moment is in je leven waarom je op de kleuterschool hebt gevingerverft en smeren maar met de verdunde polyesterplamuur...

hW8JKz.jpg

Schuren maar weer.

Als je de ellende van het schuren al lang vergeten ben, duurt het plezier van je mooie kist nog jaren voort.

Back