Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 17 mrt 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Berrie,
    wat gebruik jij als stuurlijn? in mijn kisten met 0.3mm staal als stuurlijn hoef ik nooit te trimmen met d47. dyneema is wel iets temperatuurgevoelig en daar moet wel iets getrimmed worden.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  4. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Lijkt me een uitstekend alternatief voor de hyperions maar wel iets duurder en met hogere stelkracht..
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Er liggen er, net vandaag, twee voor me op het postkantoor, ga ze morgen ophalen.
    Ik ben benieuwd of ze net zo goed voldoen als de grotere DS 6125.
    Rick
     
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    En helaas ook dikker.
     
  7. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    0.2 mm, waar hebben we het over? :):)
     
  8. R0Bnijhuis

    R0Bnijhuis Guest

    toch over de MKS DS 6100 hoop ik
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Volgens de specs. 10 mm tegen 9 van de hyperion. Gaat dus niet passen.
     
  10. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Verdikke... dacht ergens gelezen te hebben dat ze 9.8mm dik waren. Mijn eigen DS-09AMDs opgemeten kom ik op 9.15-9.2mm uit.
     
  11. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    schuim snijden?

    Hallo ik heb weer een vraagje en wel over schuim snijden.
    Ik heb malletjes gemaakt van triplex. Nu blijkt na het snijden dat de gesneden delen aan het einde oftewel zeer dun zijn of zelfs te klein.
    Kan dat aan de afbrand liggen? Tellen jullie er voor de afbrand iets bij, hoeveel en hoe?
    bij voorbaat dank.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ja dat kan aan de "afbrand" liggen. Je kan kouder gaan snijden maar aan de foto te zien is de temp wel goed.
    Als je met twee mallen werkt, waarbij je eerst de onderkant snijdt en daarnaa de bovenkant kan je wat gaan smokkelen door van het onderste malletje van de onderkant wat af te schuren zodat die mal IETSJE dieper komt te liggen. Zo compenseer je het snijverlies een beetje
     
  13. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Theo,dank je voor de snelle beantwoording. Ja ik werk met 2 malletjes, een voor beneden, een voor bovenkant. Op deze oplossing ben ik niet gekomen, ga ik nog meteen proberen. Maar ik schuur niets af, nog niet, maar maak de bovenste mal een beetje hoger. in ieder geval bedankt voor de tip.:banana:
     
  14. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Werkt super, moet alleen nog de juiste hoogte vinden:bye:
     
  15. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo allemaal, werkt prima, ik heb nog nieuwe gaatjes moeten boren voor de pennetjes! Ik heb nu aan de achterlijst een dikte van 2mm. Is dit goed of nog teveel?
    Hier nog fotos van mijn 2de projekt, een nieuwe Mimi.
    I love this plane.
    Slaap lekker:razz:[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een dikte van 2mm is naar mijn smaak veel te dik. Zelf vindt ik het afgebrande achterlijstje juist handig. Ik snijd met een stanley mesje zo'n drie mm van de achterlijst af. Dus de koorde word dan 3mm korter. Echter, die 3mm gebruik ik om met het glas van boven en onder mylar een scherpe strakke achterlijst te vormen.

    Je zou eigenlijk eens moeten meten hoe dik het dikste deel van je profiel is. Dit zou op een 10e mm moeten kunnen kloppen. Is je achterlijst dan te dik, dan kun je de mal voor het bovenste deel van het profiel tpv de achterlijst wat lager schuren. Doel is, zoals boven uit gelegd, binnen de gewenste koorde een achterlijst te krijgen van glas op glas. Als je achterlijst te dun is, bij juiste profieldikte, dan zou ik niet de onder snij mal aan passen. Dan pas je de welving van het profiel aan.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
     
  17. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Aan een mal schuren kan toch echt niet de bedoeling zijn.. of hoe bedoelen jullie dit??

    Wel eens gehoord van profiel vervalsing? Dat krijg je toch wanneer o.a. je aan een mal schuurt?

    Waarom gebruiken we ook al weer een specifiek profiel? Ehm... vliegeigenschappen van je model?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2011
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Rustig maar. Het gaat alleen om de laatste 3-4mm bij de trailing edge zodanig aanpassen dat je zo strak mogelijk een glas op glas aansluiting krijgt. Dit is in bereik van 10e mm's. Praktische fijntuning van het snijsysteem zeg maar.
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ha Domi,

    Ik ben het eens met Berrie dat die 2 mm veels te veel is. Als je dit hebt bereikt door het bovenste malletje te verhogen klopt er van het profiel niet veel meer.
    De kern bij de trailing edge moet flinterdun zijn, maar niet weg. Als je dan 2-3 mm wegsnijdt, wat je toch moet doen om het laminaat van de bovenkant met de onderkant te kunnen verbinden, moet het een strakke lijn zijn.
    Als je eerst de onderkant snijdt en daarna de bovenkant, kan de afbrand nauwelijks een rol spelen.

    Ik zou je aanraden om voor de malletjes HPL te gebruiken ipv triplex. Dit kun je vaak in reststukjes bij een interieurbouw bedrijf halen. Dit werkt naar mijn mening beter dan triplex.

    Gewoon blijven proberen. De eerste kernen moet je weggooien, daarna gaat het steeds vaker goed.

    Succes!
     
  20. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo allemaal, eerstmaals veel dank Berrie voor de goede uitleg! Mijn profiel is helaas 0.5mm dikker geworden op het dikste deel! Gelukkig heb ik nog niets geschuurd! Ik moet geloof ik nog veel oefenen. Ik probeer weer eens zonder verhoging van de bovenmal. Jammer zag al zo goed uit:eek:nweer:
    Groetjes Dominique
     

Deel Deze Pagina