Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 17 mrt 2011.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Waarom heb je de ligger bij de wortel zover naar voren??
     
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    om plek te hebben voor de d60 die ik had liggen voor de rolroeren.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Robert & Theo (jij vliegt inmiddels toch ook een Zone V2?), hoe ervaar jij de buigstijfheid van je Zone V2 vleugel? Ik vindt dat niet erg stijf, zo met de liggertjes in de vleugels verticaal. (Theo's truuk met het zaagblaadje)

    Er is hier weer wat uit de zak getrokken, deze keer het stabilo:

    [​IMG]

    Weer 25grams glas, 1K disser en bewuste koolstofband als ligger. Een klein beetje kevlar daar waar het hoorntje komt te zitten. De rest van het scharnier wordt tape. (Gewoon om te kijken of dat werkt bij full size. Bij mijn Mini Zone werkt dat al twee jaar naar tevredenheid.)

    Dit stabilo heeft het 'Freak' profiel. Gewoon omdat het me leuk leek dit eens te maken. Het heeft namelijk een knik in de onderzijde.

    [​IMG]

    Dat is natuurlijk lastig te maken. En daarom aardig om toch te proberen.

    Eerste vereiste is een knikje in de lengte richting van de mylar, precies op de plek van de knik in het profiel. Dat bereik je door aan de achterzijde van de mylar een ondiepe snede te maken. Dan kan je de mylar een strak knikje geven. Op de foto is het niet zo best te zien, maar ter hoogte van de zwarte lijn zit dat knikje.

    [​IMG]

    Vervolgens moet je zorgen dat je de schuimkern precies op dat knikje legt. Dat doe je door op de kern, eigenlijk op het glasrandje van de leadingedge, een duidelijke markering aan te brengen. (met potlood, balpen en stift worden door epoxy opgelost en maken een gore vlek)

    Dan moet schuimkern/mylar in de vacuumzak, tussen de breathers, goed op het onderbed geplaatst worden. Als je een dunne duidelijke streep op de achterzijde van de mylar zet kan je die streep gebruiken om zowel de schuimkern, als later het pakketje van schuimkern/mylar/breather goed op het onderbed te krijgen.

    Als breather gebruik ik dan nu een gesplitste tissue. Daardoor kan je nog net goed de lucht wegzuigen, en het is toch doorzichtig genoeg om de zwarte streep op de mylar te zien.

    Als dan nu nog het onderblok van een streep wordt voorzien kan het niet meer mis gaan. Je kunt dan het schuimblok precies op de juiste plek plaatsen. Hiervoor zuig ik het zaakje licht vacuum (-0.5 barg). Dan het schuimblok in positie met afplakbandjes tegen de vacuumzak plakken. Het hele zaakje op de werkbank leggen. Bovenste schuimblokken erop, gewichten erbij en dan zo hard zuigen als de pomp maar kan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2011
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Berrie, Ik heb nog niet gevlogen met de zone V2. Alleen de eerste vleugelhelft nog maar klaar. Deze weeg zonder servo 59 gram. Layup is 25gr glas 2x met 67tex disser. Tip en middendeel 100 grams kool. Toch heb ik het idee dat mijn vorige zelfbow vleugel (tantalus) stijver is. Vliegtestszullen het moeten uitwijzen. Eerst vrolijk verder bouwen is de planning.
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De stijfheid van mijn twee zone V2 vleugels doen niet onder voor molded vleugels met een dergelijk profieldikte. De Helios is wel een stuk stijver maar dat lis geen verrassing. De opbouw is anders en Rohacell maakt een wereld van verschil.
    Hoe dik zijn de liggertjes die je ingbouwd hebt?
     
  6. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Laatst bewerkt: 26 okt 2011
  7. KareldeK

    KareldeK Guest


    maar daar staat dat ze 3 keer 0.8 mm zijn. ik snap wel dat die vleugel dan slapper is. Die 3 keer 0.8 is toch eigelijk voor disser bedoelt.

    ik ga als voorlijst een vliegerstokje gebruiken van 4 mm en die vindt ik al dun en slap maar ik neem ook nog liggers in de vleugel.
     
  8. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de liggers zijn strips koolstof van 3mm breed en 0.8mm dik. Voldoet prima voor liggers.
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    In post 12 van dit draadje is te zien dat Theo de 0.8*3stripjes verticaal verwerkt heeft. Ik heb dat zo ook gedaan. Theo gaf aan dat het profiel dun is, daarmee de vleugel ook minder stijf. Logisch.

    Robert, als ik je foto's goed intepreteer heb jij de stripjes plat ingebouwt. Zo deed ik dat ook altijd. Theo's manier is sneller en met minder profiel verstoring. Dat wilde ik wel eens proberen.

    @KareldeK: op welk tussengewicht zit je voor je vleugel? Maak je een full size of een Mini? Veel vliegstrokjes zijn van glas. Die zijn van nature slapper dan de carbonstokjes. Maar Ø4mm in een voorlijst.... Ga je op duivenjacht?
     
  10. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik kan me voorstellen dat het een stuk simpeler is een stripje verticaal in het schuim te duwen, en inderdaad minder profielverstoring.
    Maar het lijkt mij logisch dat het een stuk minder stijf is. Er zit zo immers een hoop kool in het midden van de vleugelkern en dit draagt nauwelijk iets bij aan de stijfheid lijkt mij.
    Ik zou zelf de stripjes altijd plat leggen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In principe heb je gelijk, maar...
    Platte stripje knikken gemakkelijker uit, zijn ook minder gemakkelijk echt recht te leggen.
    Daarom prefereren veel topvliegers waaronder Drela opstaande liggertjes.

    Rick
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Berrie,

    de strips heb ik gewoon plat. Dit was voor mij een methode waar ik ervaring mee had. Dit is maar mijn 2e vleugel die ik bouw. stijfheid lijkt OK. Niet superstijf maar goed te doen.
     
  13. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
  15. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik stap af van de Hyperions op de aileron en zoek een alternatief. Op hoogte/ richting blijf ik de D47 houden.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb nu op twee full size DLG's D60 servo's op de flaperons. Werkt tot nu toe zonder 1 probleem. Op de Zone V2 gaan ze dus ook.
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  19. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
  20. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich

Deel Deze Pagina