Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Ha Domi,

Ik ben het eens met Berrie dat die 2 mm veels te veel is. Als je dit hebt bereikt door het bovenste malletje te verhogen klopt er van het profiel niet veel meer.
De kern bij de trailing edge moet flinterdun zijn, maar niet weg. Als je dan 2-3 mm wegsnijdt, wat je toch moet doen om het laminaat van de bovenkant met de onderkant te kunnen verbinden, moet het een strakke lijn zijn.
Als je eerst de onderkant snijdt en daarna de bovenkant, kan de afbrand nauwelijks een rol spelen.

Ik zou je aanraden om voor de malletjes HPL te gebruiken ipv triplex. Dit kun je vaak in reststukjes bij een interieurbouw bedrijf halen. Dit werkt naar mijn mening beter dan triplex.

Gewoon blijven proberen. De eerste kernen moet je weggooien, daarna gaat het steeds vaker goed.

Succes!

Hallo Peral, ja ik wilde eerst aluminium nemen maar, die kennis die me de malletjes CNC gefreest heeft wilde alleen maar hout:(
Ik zal je advies de eerste kernen weg te gooien volgen, tot nu heb ik ze bewaard maar gebruiken kan men ze toch niet.
Groetjes:)
 
Hallo allemaal ik heb weer een beetje geprobeert schuim te snijden. Het lukt nog niet zo erg. Eerstens heb ik geen 3mm minder maar 10mm aan de eindkoorde. Verder heb ik zo in de lengte strepen erin:onweer: Ligt dit aan mijn triplex? of schuren jullie die eruit. (profielvervalsing?)
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onder de voorwaarde dat je straks een redelijke druk behaald (minimaal -0.6 bar) denk ik dat die ribbels er wel "uitgedrukt" worden.
 
Laatst bewerkt:
@ Oswaldo, met een vacuumpomp kom je niet verder dan circa -1 bar relatief. Wil je een hogere druk op je vleugel of te verlijmen onderdeel, dan moet je een autoclaaf maken. Dan kun je meer druk op je onderdeel brengen dan die -1 bar relatief.


@Domi, wat betreft je ribbels. Die zouden er niet moeten zijn. Kun je ook op geen enkele zinnige manier wegwerken. Er is iets mis met je snijproces. Ik heb er ook wel eens mee te maken gehad. Om niet weer dat hele verhaal op te hoeven schrijven kun je hier eens neuzen:

A 1M Zone Wing - Page 4 - RC Groups

In mijn beste steenkolen-engels staan wat belevingen opgetekend. Kijk maar eens of je daar iets aan hebt.
 
Hallo allemaal ik heb weer een beetje geprobeert schuim te snijden. Het lukt nog niet zo erg. Eerstens heb ik geen 3mm minder maar 10mm aan de eindkoorde. Verder heb ik zo in de lengte strepen erin:onweer: Ligt dit aan mijn triplex?
Wat bedoel je met die 10 mm? Is je kern 10 mm te kort? Dan is er of iets mis met de maten van je templates, of er gaat iets mis bij het positioneren op het schuim.
Ik leg mijn schuimkernen op een vlakke ondergrond, dan gaan er zoveel mogelijk bakstenen op. Daarna speld ik de templates vast. De kern, en de bakstenen komen niet meer van hun plek totdat de hele kern gesneden is.

Triplex zou goed moeten werken. Hoe dik is het triplex dat je gebruikt?
Schuur het zoveel mogelijk rond, zodanig dat de snijdraad de template op een heel smal stukje raakt. Ik schuur, polijst de templates echt spiegelglad, t/m korrel 2000. De ribbels zouden kunnen veroorzaakt worden door kleine oneffenheden in het template oppervlak.
Maak ook je snijdraad voor iedere cut schoon door hem flink te verhitten en met een doekje even schoon te vegen.

En snij zo langzaam mogelijk. Mijn boog heeft echt meerdere minuten nodig om van voor naar achter te snijden.
 
Laatst bewerkt:
@Loet,

Heb dit zelf ook gehad maar met wit schuim.. daarna de ingevette mylars er overheen en in de vacuum zak. Druk opgevoerd tot .6 bar en de ribbels waren na afloop niet meer zichtbaar/voelbaar.
 
@Loet,

Heb dit zelf ook gehad maar met wit schuim.. daarna de ingevette mylars er overheen en in de vacuum zak. Druk opgevoerd tot .6 bar en de ribbels waren na afloop niet meer zichtbaar/voelbaar.

Dat kan ik me voorstellen met styropoor, verder niet. Je profiel is natuurlijk wel heel anders
Ik begrijp je onderstaande bezorgdheid dan helemaal niet

Wel eens gehoord van profiel vervalsing? Dat krijg je toch wanneer o.a. je aan een mal schuurt?
Waarom gebruiken we ook al weer een specifiek profiel? Ehm... vliegeigenschappen van je model?

Heb je misschien een foto van zo'n vleugel?

Loet
 
In post 12 van dit draadje is te zien dat Theo de 0.8*3stripjes verticaal verwerkt heeft. Ik heb dat zo ook gedaan. Theo gaf aan dat het profiel dun is, daarmee de vleugel ook minder stijf. Logisch.

Robert, als ik je foto's goed intepreteer heb jij de stripjes plat ingebouwt. Zo deed ik dat ook altijd. Theo's manier is sneller en met minder profiel verstoring. Dat wilde ik wel eens proberen.
Berrie,
even terugkomend op een post van 26okt. Namelijk over hoe de liggers ingebouwd kunnen worden. IK heb ze plat en Theo reachtop. Gister had theo wel het idee alsof mijn vleugelhelft met de liggers plat erin iets stijver was dan met de lichter rechtop erin. Ik hou dus mooi mijn manier aan.
 
Gister had theo wel het idee alsof mijn vleugelhelft met de liggers plat erin iets stijver was dan met de lichter rechtop erin. Ik hou dus mooi mijn manier aan.

Dat klopt met de theorie aangaande traagheids en weerstands momenten. Maar Theo's maniertje om de liggers in te brengen is wel snel! Dus als het bijna niets scheelt in praktijk.........

Ik ben benieuwd hoe hoog ik uiteindelijk kan gooien met de Zone V2. Als dat tevredenstellend is naar mijn beleving van het DLG-en, maak ik meer vleugels op deze manier.

Bijna vergeten: Staaldraadjes aansturing kom ik nog op terug Robert! Theo heeft dat ook al ooit eens als tip gegeven, maar ik ben tot nu toe te beroerd geweest dit aan te passen in mijn Edge. Ik bouw liever een nieuwe kist dan dat ik een bestaande wijzig........
 
Laatst bewerkt:
De stijfheid bij de tippen was merkbaar beter met liggende liggers. Dat is simpel te verklaren. De hoeveelheid carbon is bij staande liggers nog niet de helft van liggende liggers.
Toch hou ik het bij mijn manier en hoop voldoende stijfheid te krijgen met het te gebruiken spreadtow
 
Wat bedoel je met die 10 mm? Is je kern 10 mm te kort? Dan is er of iets mis met de maten van je templates, of er gaat iets mis bij het positioneren op het schuim.
Ik leg mijn schuimkernen op een vlakke ondergrond, dan gaan er zoveel mogelijk bakstenen op. Daarna speld ik de templates vast. De kern, en de bakstenen komen niet meer van hun plek totdat de hele kern gesneden is.

Triplex zou goed moeten werken. Hoe dik is het triplex dat je gebruikt?
Schuur het zoveel mogelijk rond, zodanig dat de snijdraad de template op een heel smal stukje raakt. Ik schuur, polijst de templates echt spiegelglad, t/m korrel 2000. De ribbels zouden kunnen veroorzaakt worden door kleine oneffenheden in het template oppervlak.
Maak ook je snijdraad voor iedere cut schoon door hem flink te verhitten en met een doekje even schoon te vegen.

En snij zo langzaam mogelijk. Mijn boog heeft echt meerdere minuten nodig om van voor naar achter te snijden.

Hallo allemaal,
-Ja Peral mijn kern is, als ik alles wat niet meer te gebruiken is eraf gesneden heb, 10mm te kort!
-Dat positioneren doe ik zoals Loet beschreven heeft, mijn snijboog is ook niet geschikt om tussen schuim en boog nog bakstenen te leggen! Te weinig plaats
-Mijn templates zijn 2mm maar (nog) niet rondgeschuurd. Probeer ik nou natuurlijk.
-Mijn draad maak van tevoren altijd zuiver, maar zo langzaam zoals jij beschrijft heb ik niet gesneden.
In ieder geval weer bedankt voor je/jullie tips.

Ik krijg HPL alleen in 0,8mm, laminieren/plakken jullie meerdere lagen op elkaar of komt er weer Triplex tussen?

Groetjes Domi
 
Ik krijg HPL alleen in 0,8mm, laminieren/plakken jullie meerdere lagen op elkaar of komt er weer Triplex tussen?


Ik gebruik dit 0.8mm zoals het is. Het spul dat ik heb buigt uit zichzelf 1 kant op. Dat laat ik dan in de lengterichting met de koorde mee lopen. De snijmalletjes zet ik met enkele spijkertjes vast in het schuim. De kromming verdwijnt dan gemakkelijk.

Als je slim bent boor je de gaatjes voor de spijkertjes bij boven en ondermal op dezelfde plek. Dan hoef je niet zo op te letten als je de tweede snede doet ;)
 
Ik gebruik dit 0.8mm zoals het is. Het spul dat ik heb buigt uit zichzelf 1 kant op. Dat laat ik dan in de lengterichting met de koorde mee lopen. De snijmalletjes zet ik met enkele spijkertjes vast in het schuim. De kromming verdwijnt dan gemakkelijk.

Als je slim bent boor je de gaatjes voor de spijkertjes bij boven en ondermal op dezelfde plek. Dan hoef je niet zo op te letten als je de tweede snede doet ;)

Hallo Berrie ook dit zal ik proberen, dank:thumbsup:
De gaatjes voor boven en ondermal had ik nu ook al op dezelfde plek. Dank Loet's site.
 
Hallo allemaal, mijn stabilo en kielvlak zijn uit de bag:p hebben echter aan de rand weinig stabiliteit! Waar kan dat aan liggen? Is mijn mylar te veel over de rand, te stijf (0.40) Misschien heeft iemand van jullie het zelfde probleem gehad en kan mij weer eens advies geven.
Groetjes Domi
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens aan! Mooi resultaat.

hebben echter aan de rand weinig stabiliteit!

Wat bedoel je hier nu precies? Vindt je de achterrand niet stevig genoeg? DLG-staartjes zijn een compromis tussen gewicht/stijfheid en kwetsbaarheid. Mijn menig is dat je bouwt om te vliegen, dus maak je geen staartstukken die het overleven als je ze tussen de voordeur steekt.....

Welk glasdoek heb je gebruikt? 25grams zou voldoende moeten zijn. En dan zo droog gerold dat de lay-up niet meer glimt van de epoxy. Ik rol de lay-up droog, maar voordat ik de mylars sluit trek ik nog een streep epoxy tpv de achterrand. Die wil je niet te droog hebben.
 
Hallo Berrie Ik bedoel dat op sommige plaatsen de twee lagen glasvezel (25) niet aan elkaar kleven, dus jouw advies, voor men de mylars sluit daar nog een beetje epoxy extra te verven is zeker niet verkeerd. Dank.
Heb nu ook HPL malletjes laten maken dus kan nu ook aan de grote vleugel beginnen.
 
Ik bedoel dat op sommige plaatsen de twee lagen glasvezel (25) niet aan elkaar kleven

ik gebruik een strookje 25gr glas op heel dun dubbelzijdig tape. dit plak ik op de leading edge en rol daar epoxy op voordat ik het bag (zie ook deel5)

bij de trailing edge sluiten de 2 lagen glas die op de mylar zitten op elkaar aan.
 
Bison col ... Bison lijm, dus.. de spuitende variant.

Niets dan lof trouwens voor de prachtige verhalende teksten van Loet!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top