Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Ik begrijp wat je bedoeld Jan met stator, het zijn in feite vinnen die ervoor zorgen dat de waterstroom gericht word.

Die 4 vinnen zijn goed te zien bij de 40mm jet, ze zitten vóór de impeller en lopen door tot het einde van de nozzle,

CIMG4919.jpg


Foto-WWMDEYPZ-D.jpg


De jet voor de Wetbike heeft deze vinnen (nog) niet, wacht ik nog even mee totdat de impeller binnen is want misschien moet er nog geboord worden of een glijlager in het gat van het kruisje gedaan worden, anders zitten die vinnen alleen maar in de weg.
Voorlopig hou ik het bij die 29mm impeller van Graupner, het is een echte impeller die normaal gesproken gebruikt word in een Graupner Jet.
 
Zojuist de Graupner impeller besteld bij de LHS, komt na het weekend binnen.

Even snel een kartonnen versie gemaakt van de stator,

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Robbie,

stator zijn ook gebogen bladen die tegengesteld aan je rotor zitten. dit omdat je anders enorm verlies gaat krijgen. je moet proberen een mooie "flow" te krijgen.

en stator zit toch altijd "achter" de rotor??

succes!! ziet er super uit!
 
Dan krijg je zoiets, enkel twee bladen omgebogen als voorbeeld.

full


Probleem is als het kruisje erin zit de bochten erachter zitten waardoor het effect waarschijnlijk weg is, misschien kunnen de bladen in een soort S vorm gelegd worden zodat ze aansluiten aan de (afgeronde) rechterkanten van het kruisje.

full


"voor" of "achter" de rotor, het is maar net hoe je het bekijkt :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, gewoon vanaf het kruisje torderen. Het is het belangrijkst dat het water netjes de goede kant op begeleid wordt, zonder veel obstakels, dus vanaf de rand van je kruisje je statorbladen laten "weglopen".
 
Heb even een doorsnede schetsje gemaakt, schets A is zoals de laatste foto waar het gebogen blad achter het kruisje zit. Schets B is de 'S' bocht waar ik op doelde, sluit dan aan op de bocht van het kruisje. Er zit aan de andere kant wel een ruimte dat een probleem kan worden, aangegeven met een vraagteken. Ik kan die ruimte eventueel opvullen met plamuur zodat de loze ruimte weg is en hij een vloeiende bocht krijgt.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moet je het zo doen, Robbie:
full


Waarbij de schroef het water in dit geval vanaf rechts de buis in blaast, schroef draait counterclockwise als je de jet vanaf de aanzuigkant bekijkt.
Je moet het draaiende water als het ware opvangen en met zo min mogelijk kronkels naar achteren zien te mikken.

Overigens lijkt het me toe dat je het kruisje nog wel wat smallere pootjes kan geven, aan de rechte kant wegvijlen dus, dan haal je gelijk een flink stuk van de "loze ruimte" weg.

Ik weet niet of je stator aan het kruisje vast gaat komen? In dat geval haal je daar waarschijnlijk ook nog wat extra stevigheid uit, zodat je kruisje nóg wat dunner kan. Is altijd goed voor de doorstroom.

...En nu aan de echte jet-kenners om mijn janboernfluitjesverhaal nog even aan vlarden te schieten ...euh.., bij te schaven ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er kan inderdaad nog wat van de pootjes van het kruisje afgehaald worden, de stator word waarschijnlijk op het kruisje gelijmd met epoxy zodat het geheel uit de nozzle gehaald kan worden indien nodig. Anders had ik die vinnen in de nozzle gelijmd.

Zit net te kijken naar een patent tekening van de Wetbike Jet en zie de statorvinnen niet zitten, behalve een kegel/spinner.

full


Geeft die kegel niet het zelfde effect als die vinnen ? De 40mm jet heeft geen kegel in de nozzle, wel die vinnen.
Ik weet het even niet meer...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
die kegel is er om achter de rotor geen loze ruimte te creeren en dus geen turbulentie, dit betekend nl performance verlies.

en ik zie in de tekening toch wel een stator zitten...

zie de rode lijnen in jouw foto:

stator.jpg
 
So be it, dan komt er een kegel en 4 vinnen in de nozzle.
De vinnen maak ik vast aan de kegel, en de kegel komt vervolgens met epoxy tegen het kruisje aan te zitten zodat het één geheel word.
 
misschien zijn 2 of 3 stators ook al voldoende... gaat er om dat je de draaiing achter de rotor uit het water haalt... 4 lijkt me contra productief (weerstand)
 
Als 2 voldoende is dan komen er 2 in, 3 word wat lastiger om te monteren, 2 of 4 vinnen.
Eerst maar even kijken voor een kegel, heb volgens mij nog ergens wat 'kegels' liggen van 7.62mm met full metal jacket.
 
Kegel gevonden, uiteinde van een balpen.
Vorm van de bladen aangehouden zoals op de tekening.

full


Zat te denken om in plaats van de randen van de bladen bij het kruisje in een bocht te buigen, de bladen in zijn geheel lichtjes te twisten/torderen, dan krijg je zoiets,

full


Weet niet of dit een goed idee is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe sterk is sterk, totdat de punten van de bladen in het midden zitten van twee pootjes ? (van bovenaf gezien)
Nu is zeg maar alleen het middelpunt getwist waardoor de bladen schuin staan, maar niet gebogen zijn.
 
Hoi Robbie,

Gaat weer mooi man, in de vertrouwde kwaliteit!

De statorbladen moeten in het begin redelijk gebogen lopen om de waterstroom 'af te vangen', dan een stuk recht naar de nozzle. Hier de stator van een Kehrer jetdrive, die jongens maken goede jet aandrijvingen. Misschien kun je daar de vorm/buiging wat van afkijken, hieronder is vanaf de impeller gezien.

d57b874b0572273b14f60ee4046134d3.jpg


Dat alu kruis kun je mijns inziens beter vergeten. Gaat heel veel weerstand opleveren!
 
Dank voor je input Lex, de KMB jet heb ik ook gebruikt als referentie, vandaar dat bij het alu kruisje enkel de rechterkanten zijn afgerond zodat het lijkt op de flow die KMB aanhoud.
Alu kruis is voor deze jet een essentieel onderdeel, het houd de tunnel en nozzle bij elkaar en geeft ook ondersteuning aan de impelleras. Het zal ongetwijfeld weerstand geven, zal proberen om de pootjes zo slank mogelijk te maken.

Heb even een visualisatie gemaakt van de gebogen bladen, het karton werkte niet echt mee, de bladen moeten aan de buitenkant meer gebogen worden want nu staan ze een beetje naar binnen.

full


Even een close-up van het kruisje gemaakt, 3mm dikte en de pootjes zijn op dit moment zo'n 4.75mm dik.
In de pootjes zitten gaatjes waar de schroeven invallen om het geheel vast te zetten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Karton overgezet op aluminium, getwist en de bladen gebogen.

full


Denk dat het beter is om 4 bladen erop te zetten aangezien deze bladen niet volledig doorlopen tot aan het einde van de nozzle. De KMB jet heeft ook 4 bladen en die lopen wel volledig door de nozzle.

full


Eerst even afwachten totdat de impeller binnen is voordat ik het geheel in elkaar ga zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robbie, de bedoeling van deze bladen is om een rotatie snelheid om te zetten in een axiale snelheid, daarbij neemt je rendement met enkele factoren toe... bladen moeten in de buurt van je propeller bijna de bolling van je propeller volgen, daarna afbuigen totdat ze (bijna) recht naar achter lopen.

kijk ook eens bij contra roterende propellers, daar lijkt het op, alleen staat de 2de propeller stil.

ScienceDirect.com - Ocean Engineering - Numerical flow and performance analysis of waterjet propulsion system

het is een heel bla bla verhaal, maar eerste paar tekeningen geven duidelijk weer wat je nodig hebt in waterjet.

geeft bij de flow plaatjes ook duidelijk weer waarom je de intake vloeiend moet maken...
 
Back
Top