Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Hmmm, ik zou tóch maar even kijken naar de brushless motoren, zeker de outrunners hebben meer punch in dezelfde (of kleinere) package en ik denk dat je profiteert van een betere gewicht/kracht ratio. Daarbij kan je een "goedkope" vliegtuig-regelaar gebruiken, de motor hoeft maar één kant op te draaien.

Probleem is dat brushless meteen in een duurdere prijsklasse valt, rendement zal in een aantal opzichten ongetwijfeld beter zijn dan borstelmotoren.
Maar het is nog niet helemaal zeker of deze jet goed gaat functioneren, misschien is hij niet vooruit te branden ongeacht wat van motor erin zit, of misschien knalt hij helemaal uit elkaar en begeeft hij het na 5 minuten.

Voorlopig hou ik het bij een goedkope borstelmotor, als hij daarop goed draait dan zal hij met een brushless ook goed functioneren.

Gisteren een nieuwe motor gehaald voor een dumpprijs van 3,50 euro, hij had een hele doos van deze jongens liggen. Was even aan het twijfelen of hij wel in de body past maar voor deze prijs kon ik hem niet laten liggen.
Hij past maar net, de opening in de body is 37mm breed, de diameter van de motorkast is 36mm.
De as heeft geen gaatje zoals de voorgaande motor waar een pinnetje in valt, maar deze as is 3mm en heeft in het midden groeven die 0,17mm uitsteken.

full

Ik heb een koperen buisje met een binnendiameter van 3mm over de motoras getikt, de buitendiameter van het buisje is 4mm waar de tandriemschijf weer overheen gaat. Het inbus schroefje zorgt er weer voor dat de schijf op zijn plaats blijft en knelt het buisje extra vast op de as.

full

Nieuwe motorsteun moeten maken, omdat de bevestigingspunten in de motorkast verder uit elkaar liggen kon de motorsteun in één geheel gemaakt worden. Bij de voorgaande motor ging dat niet omdat de schroefjes achter de schijf zaten waardoor ze niet meer bereikbaar waren.

full

Motor heb ik al getest op een 9 volt batterij, hij draait uitstekend en is erg stil vergeleken met de eerste motor, daar zat een rateltje in.
Denk dat ik er nog een paar ga halen, altijd handig om deze op voorraad te hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Johnson

Hallo Robbie,
Is zo te zien ook een echte JOHNSON , dan blijf je in lijn met de fabrikanten van outboards en Z-drives, dus moet wel goed komen:D.
Mooi gemaakt, en knap dat je dat met eenvoudig gereedschap allemaal voor elkaar krijgt! Veel succes nog!

Gisteren een nieuwe motor gehaald voor een dumpprijs van 3,50 euro...
full

Thanks Max :worship:

Heb toch nog een kleine aanpassing moeten doen aan de motorsteun, doordat de motorkast bij de as een stukje uitsteekt zat de tandriemschijf te veel naar voren waardoor hij niet meer op dezelfde lijn lag als de tandriemschijf in de jet.
Twee alu plaatjes van 3mm dik heb ik met epoxy vastgelijmd aan de motorsteun zodat de motor wat meer naar achteren gaat, ze fungeren in feite als afstandshouders.

full

hallo robbie

die tandriem die draait toch iet in het water hé???
want als dat wel zo is dan gaat die werken als een scheprad en pomp je water in het motor compartiment

gr raf en weer mooi werk

@raf

heeft ie wel over nagedacht hoor :)

Even snel een update er doorheen drukken.

De tunnel had nog een gat nodig waarin de askoker komt, doordat het in een bocht zit was het lastig te bepalen waar dat gat moest komen. Een laser was de oplossing om ervoor te zorgen dat de nozzle, het gat in het kruisje en het gat in de tunnel allemaal op één lijn komen te liggen. De rode stip gemarkeerd met een stift om vervolgens het gat te kunnen boren.

full

De askokertje is van Graupner net als de 30mm snelheidsschroef, van de schroef heb ik 1mm van de bladen afgehaald zodat hij in de tunnel past zonder er tegenaan te lopen. De tunnel heeft een diameter van 30mm.

full

De jet word aangedreven door middel van een tandriem met de nodige tandriemschijven.

full

De tandriemschijf voor op de motor heeft een gat voor een as van 4mm, de motoras was iets van 2,5mm dus die moest aangepast worden. Gebruik gemaakt van een 4mm messingbuisje die precies over de as van de motor valt, de motoras had al een gaatje waar een pin doorheen kan, enkel nog een gaatje moeten boren in de messing buis en de twee assen zijn met elkaar verbonden zonder dat ze gaan slippen.

full

De motorsteun is gemaakt in twee delen omdat als eenmaal de tandriemschijf erop zit ik niet meer bij de schroeven kan komen die in de motorkast zitten.

full

De tandriemschijf op de schroefas heb ik moeten aanpassen omdat het anders niet in de jet past, het gat in de tandriemschijf was 2,3mm die ik heb uitgeboord naar 4mm zodat de schroefas erin past. Ook 2mm van de dikke schijf af moeten halen zodat hij niet tegen de kast aanloopt, vervolgens een gaatje daarin geboord (net als de schroefas) waarin een pin komt die het geheel borgt.

full

Twee productie foutjes, ikzelf liet per ongeluk de schroef met as op de grond vallen waardoor 1 blad gebroken is. Het polyurethaan waarvan de tandriem is gemaakt heeft een mankement die tijdens de kwaliteitscontrole in de fabriek er tussendoor is geglipt, het lijkt erop dat er lucht in hun mal zat waardoor er gaten in de riem zitten. Ook 1 tand ontbreekt, deze moet ik vervangen samen met de schroef.

full

Next update, zo snel mogelijk.

Top werk Robbie, ik volg je bouwverslag weer met plezier! Ik ben heel benieuwd hoe die het op het water gaat doen. Maar voor nu, lekker doordouwen en foto's blijven posten voor ons forumers :)

Dank jullie wel mensen :worship:

hallo robbie

die tandriem die draait toch iet in het water hé???
want als dat wel zo is dan gaat die werken als een scheprad en pomp je water in het motor compartiment

gr raf en weer mooi werk

Dat is niet de bedoeling, ik hoop dat het motor/jet compartiment waterdicht is want anders zinkt de Wetbike als een baksteen :-)
Als de Wetbike stil in het water ligt dan ligt de jet onder de waterlijn, als hij gaat lekken zal het water waarschijnlijk via de askoker naar binnen komen. Heb hem weliswaar goed ingevet maar het blijft een punt dat in de gaten gehouden moet worden.

Zojuist het zaakje weer even in elkaar gezet voor een test, hij draait soepel zonder spelling of gekraak. Maar het 9 volt batterijtje heeft het erg zwaar om de motor/jet draaiende te houden, na 10 seconde trekt hij het niet meer.

full

Ik kan wel wat hulp/advies gebruiken met betrekking tot een accu want stroomvoorziening en elektronica is niet mijn afdeling.

9,6 of een 11,1v Lipo eraan hangen.. die heb je in alle vormen en maten ;)

Heb hier nog wel 2 redelijk kleine 11,1V lipo's liggen... had ze verkeerd besteld, dus je mag ze hebben voor n prikkie :P

Qua gewicht zou ik zeker voor een lipo gaan. 2S of 3S is even de vraag. Naar mijn weten gaan de Johnson motortjes tot 9.6 Volt. Dan is 3S = 11,1 Volt onder last misschien teveel gevraagd. Aan de andere kant is een 2S misschien net te licht qua vermogen.

Een simpel buitenlopertje met bijv. een Turnigy vliegregelaartje heb je voor 30-40 euro bij elkaar. Dat scheelt een hoop gewicht en geeft je veel meer oomph. Het is het overwegen waard...

Dank voor de reacties mannen :thumbsup:

Het mag wel wat gewicht hebben, de jetaandrijving inclusief motor wegen ongeveer net zo veel als de Wetbike zelf. De motor zit helemaal achteraan, als ik de Wetbike nu in het water zou leggen dan komt de voorste ski uit het water, denk ik. Een zwaardere accu moet wat tegenwicht geven aan de motor zodat de Wetbike gelijk met de waterlijn komt te liggen. Gewicht zorgt er ook voor dat als de Wetbike eenmaal over het water skiet de ski's tegen het water gedrukt worden, anders gaat hij stuiteren denk ik.

Het moet een kleine zware accupack worden die op de bodem komt te liggen van de body, denk dat voltage wel een belangrijk punt is. Is het niet zo dat hij meer volt de motor krijgt des te meer toeren hij kan leveren ?
Als de motor maximaal 9,6 volt aan kan dan word het een accu van 9,6 volt, zit dan nog wel met de vraag hoeveel mAh erin moet zitten.

De Wetbike hoeft niet lang te kunnen varen, het is beter om korte vaarsessies te doen om overbelasting van de Jet te voorkomen. De motor heeft/krijgt geen waterkoeling.

Zou dan even bij Hobbyking gaan kijken Robbie..

Daar hebben ze heel veel keuze en daar staan alle maat/ gewicht details van de lipo accu's bij ;)

Als ik hem bestel dan word het bij Conrad, moet bij hun namelijk ook nog een nieuwe tandriem bestellen.

Ik heb twee 9,6 volt accu's gevonden waarvan deze qua afmetingen het beste past in de body Conrad energy NiMH Penlite (AA) aandrijf accupack 9.6 V / 800 mAh Vorm Block Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop deze heeft een accucapaciteit van 800 mAh

Volgende kandidaat heeft meer capaciteit maar de afmetingen kunnen een probleem gaan worden Conrad energy NiMH Penlite (AA) aandrijf accupack 9.6 V / 1800 mAh Vorm Stick Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop

800mah is echt niet veel, dat is zo op.... (en het voltage is dus al snel te laag om een goede werking te krijgen)

800 mAh is inderdaad niet veel, hoelang zou de motor daar op volle toeren kunnen draaien ? (2 minuten ?)
Hij past precies voor de motor op het vlakke deel van de body, andere pack is langer waardoor hij op het schuine deel komt te liggen.

800 mAh is inderdaad niet veel, hoelang zou de motor daar op volle toeren kunnen draaien ? (2 minuten ?)
Hij past precies voor de motor op het vlakke deel van de body, andere pack is langer waardoor hij op het schuine deel komt te liggen.

denk dat t met 30sec ophoud...

Back