Wild Thing

Discussie in 'Speedboten' gestart door addy, 19 okt 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik weet niet zo veel van mono's, maar ik vermoed dat ze nog behoorlijk "nat" loopt. Dat betekent dat relatief veel romp op het water zit te kleven. Dit zou relatief makkelijk op te lossen moeten zijn door de CG iets naar achter te verschuiven (stapje voor stapje). Het gevolg daarvan zal zijn dat de boot wat instabieler oogt of mss naar één kant gaat hellen door het wiel-effect van de prop. Dat is dan weer te ondervangen door wat gewicht naar tegenoverliggende zijde te verplaatsen of daar waar nodig wat lood te plakken.
     
  2. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Hoi Eric, Ik moet eerst even uitvogelen waardoor het water in de romp komt. dit filmpje is opgenomen aan het einde en toen lag hij beduidend dieper als in het begin. Ik zal eens kijken of ik kan ontdekken waar dit water vandaan komt want de electronica is wel waterdicht (regelaar) stuurservo en ontvanger waren droog, maar water in de boot is niet fijn. Ik vermoed dat de aansluitingen van het koelsysteem nog wat mankementen hebben.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy, dat vaart mooi, misschien nog wat te nat, maar mooi rustig.

    Wen je aan om overwegend rechter bochten te varen, linksom werken roer en propwalk elkaar tegen, wat linkerbochten altijd ruimer maakt dan rechter.
    Aan het eind van het filmpje hoor je dit fenomeen, als de boot begint te wippen.

    Op deze snelheid (nog) geen probleem, maar als je harder gaat, zal de boot óf uitbreken, of omslaan als gevolg hiervan.
    Als je de lekkage gevonden en gemaakt hebt, ga dan nog eens testen terwijl je rechtsom grote ovalen vaart, je kunt dan ook het gas erop houden gedurende de hele run...

    Groeten, Jan.
     
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Addy. Ik kan het niet zo goed zien maar de teflon ring moet altijd gelijk of iets kleiner dan de diameter van de buitendiameter as zijn. Je hebt kans dat doordat opstaande randje water naar binnen geperst word. Hij vaart goed hoor misch nog wat afstellen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Een Flexas wordt ook iets korter onder last dus het is beter om iets ruimte te laten tussen de teflon ring en het eindstuk anders kan het stroomverbruik hoger worden 0.5 is meestal voldoende succes
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik meen me te herinneren dat Addy een flex-as heeft die tegen de gebruikelijke richting in draait en intussen ook een corresponderende prop. Mss kan Addy dat bevestigen?
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
  7. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Dat klopt, ik heb een ccw as en prop. Hij draait door de wielwerking makkelijker linksom i.p.v. rechtsom.
    Is de standaard een cw as? dan weet ik waar ik op moet letten met een volgend project.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dat was me even ontschoten, met een, vanaf de achterkant bekeken, rechtsom draaiende prop vaar je inderdaad beter linksom dan rechtsom.
    Alleen zit nu je roer aan de verkeerde kant, eigenlijk...

    Standaard is inderdaad, vanuit de motor gezien, een rechtsom draaiende as en prop, precies het tegenovergestelde van wat je nu gemonteerd hebt.

    Groeten, Jan.
     
  9. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Duidelijk, bedankt voor de info.
    Er komt geheid een volgend project, bootjesvirus heeft mij wel een beetje te pakken na de Cosy van Dirk Jan.
     
    ekstazie vindt dit leuk.
  10. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Vandaag weer gevaren, lekkage bleek een lek in het koelsysteem te zijn. Hij loopt een stuk minder nat

     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Beter, nu dat wippen er nog uit trimmen.

    Groeten, Jan.
     
  12. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Wat is een goede manier om te trimmen? Ik zie boten met allerhande attributen aan de achterkant maar wat is nuttig en/of noodzakelijk.
    Gewicht is uiteraard een bepalende factor maar haal je dat wippen er uit door gewicht naar voren te brengen?

    Addy
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Is dat niet inherent aan het minder nat lopen? ‘t Ziet er al een stuk sneller uit en ik verwacht dat je dat in het gemiddeld stroomverbruik moet kunnen zien.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik speel het meest met de plaats van de lipo, mijn favoriet is als de boot op de laatste centimeters van de romp vaart met de neus lichtjes omhoog, dan gaat het het hardst en zal de boot hooguit langzaam de neus op en neer bewegen (da's wat anders dan zenuwachtig op en neer gaan).
    Nadeel hiervan is dat je behoorlijk gevoelig bent voor wind, een blowover vol gas in de wind ligt altijd op de loer...
    In een wedstrijd neem ik dat risico niet en trim de boot een beetje meer voorover.

    Ook de vorm van de prop, veel lift, of weinig lift, heeft invloed op hoe de boot vaart/wipt.

    Trimvlakken zijn een lapmiddel voor een slechte set-up, maar, als het maar hard genoeg gaat, heeft een klein trimvlak nut, omdat je quasi de romp langer maakt.

    Groeten, Jan.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Zou het wippen in dit geval ook veroorzaakt kunnen worden door de stand van de as: te grote hoek? (naast propeller)
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Zeker wel; mijn boten met vaste as hebben een negatieve hoek van 2-3°, dat is nodig om de boot op het water te houden als de snelheid oploopt.
    Méér ashoek drukt de neus naar beneden, wat weer wordt tegengewerkt door de V stelling van de romp, resultaat: wippen.

    Hoe kleiner de romp, hoe nauwer het allemaal luistert.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina