WK F5B, Buzau Roemenie

Vers van de pers.

Ronde 6
Directe link


http://www.rcdirect.nl/buzau/round6.jpg


round6.jpg



Resultaat tm vandaag, 19 september
Directe link


http://www.rcdirect.nl/buzau/sept19.jpg


sept19.jpg




GJ
 
Go Belgians, nog een ronde volhouden en dan in de laatste ronde er vol voor gaan...


1 GER 4976.8 4930.8 4805.4 14713
2 ITA 4950.3 4885.8 4799.4 14635.5
3 BEL 4896.6 4853.1 4816.6 14566.3
4 FRA 4871.9 4827.3 4819.6 14518.8
5 SUI 4954.8 4937.9 4599.9 14492.6
6 JPN 4826.5 4711.1 4703.6 14241.2
7 AUT 4868.8 4788 4536.6 14193.4
8 DEN 4799 4676.6 4658.4 14134
9 USA 4860.6 4550.4 4461.9 13872.9
10 POL 4599.9 4599.4 4321.1 13520.4
11 NED 4811.9 4490.4 9302.3
12 GBR 4649.9 4502.8 9152.7
13 AUS 4780.7 4338.1 9118.8
14 RUS 4880.5 2833.4 7713.9
15 BUL 4559.4 4559.4
 
Voor zover ik het nu begrijp heeft de landenklassering geen schrap.
De individuele piloten hebben al een een schrap, dus de slechtste vluchten zijn er al uitgehaald.



GJ
 
Laatst bewerkt:
En weer een dagje vliegen in Buzau zit erop. Het spel is in volle hevigheid begonnen. De zwitsers hebben een reflight voor de vlucht van gisteren van Patrick afgedwongen, nadat hij de safetyline gepaseerd was. Volgens hen stond de peilinrichting niet gelijk met de paal bij B en daarmee kregen ze hem toegewezen...vreemd want verder had niemand een probleem..
Het gaf heel wat discussies tussen de diverse teammanagers, verhitte gezichten en reglementenboeken die opengeslagen werden.
Na de reflights van Patrick en Karl Waser begon de dag. Het was frisjes vanmorgen, T-shirt, jasje en 2e jasje waren nodig om het behaaglijk te houden. Joris begon met wederom een degelijke 40, wat in de taaie ochtendlucht niet slecht was. Zonder landingspin glijdt zo'n wurm nogal ver door, van neerzetten voor de kleine cirkel, door de hele kleine cirkel heen, tot jammer genoeg toch weer in de 2e cirkel. Ik was als laatste voor de korte pauze onderweg, begon lekker, tot de 5e set waar ik spontaan ipv een 6 een 4-rakker vanaf 6-rakker hoogte vloog. Dat verstoorde de boel zodanig dat ik uiteindelijk eigenlijk voor een 7-had moeten gaan, maar datniet doorkreeg, 46 op de klok, met nog 10 seconden over, jammer het had makkelijk 47 geweest..Na de pauze deed Willy een degelijke 46, Luc alweer (!) een 48 en Hugues een hele mooie 49(!).
Spectucalir was het nieuwe Japan record van Ogawa Kazunori, met 49 rakken. Het laatste rak wou hij zo graag dat hij het model net na het b-rak in de grond drukte...De toppers waren net na het middaguur aan de buurt, blijkbaar was het weer snel, Christian vloog 50, Wolf en Piermario wisten er een 51 uit te vissen en allemaal de volle duurvlucht.
Zo in de loop van de dag werd het comfortabeler, de korte broek kon weer aan, jasje weer uit.. De gemoederen waren ietwat gekalmeerd. In de middagpauze van 13:00 tot 14:00 hebben ze hier iedere dag een lunchbox met een smakelijke maaltijd met iedere dag ander vlees, polenta of aarduppelpuree oid, salade of zoals vandaag een chocoloadecakeje en dan nog een 2ltr fles water. En als je wat anders wilt, bestel je een pizza voor een paar Lei. Prima verzorgd hier, we hoeven zeker niet te verhongeren..
In de middagpauze werd de nieuwe Neu-telemetrie-limiter gedemonsteerd, inhakend op de nieuwe reglementen. Nu is live op de grond te zien hoeveel Wmin iemand verbruikt en verbruikt heeft. Interessante techniek die vrees ik wel door zal zetten, wat voor wedstrijdorganisaties extra kosten zou betekenen. De tijd zal het leren hoe dit doorzet..
De middag verliep zonder al te dramatische zaken, die 50-rakkers worden al een beetje saai.. Inmiddels zitten we weer aan tafel in een leuk tentje, natuurlijk weer met het BE pylon team en Marcel Schlage en Franz Koukol.. hoofdgerecht komt nu dus ik stop ermee....
 
. De zwitsers hebben een reflight voor de vlucht van gisteren van Patrick afgedwongen, nadat hij de safetyline gepaseerd was. Volgens hen stond de peilinrichting niet gelijk met de paal bij B en daarmee kregen ze hem toegewezen...vreemd want verder had niemand een probleem..
Nu wordt Golikov helemaal kierewiet
 
Laatst bewerkt:
Er zit tegenwoordig echt iets in het water in Belgie.
De vrouwen daar zijn de laatste jaren knapper geworden maar nu gaan ze ook nog eens in de wereldtop meevliegen?

Heeeeeel apart.
Maar wel leuk!

(h)up Belgie!!

En dan die telemetrie neu limiter.
Ik stem tegen.. zie het nut niet en kost alleen maar extra geld voor de organisatoren van wedstrijden.

GJ
 
Er zit tegenwoordig echt iets in het water in Belgie.
De vrouwen daar ...

GJ
Bedoel je die van Thomas Levin? Dat is een Duitse...., is trouwens heeeel lang geleden. Rick Ruysinck moet die ook nog kennen...

Als ik het goed heb is dat telemetrieding enkel voor wereldkampioenschappen en zo bedoeld, niet voor de gewone huis tuin en keukenwedstrijden... Frequentie : 433 Mhz
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik bedoel belgische vrouwen in het algemeen, niet specifiek 1 persoon.
De frequentie van de telemetrie logger ligt buiten het spectrum van de besturingen.
Ik vermoed dat er een commerciële gedachte achter zit, SM heeft het niet en Neu nu wel.
Mocht de telemetrielogger verplicht worden dan slaat Steve een grote slag.
Het kan ook mijn achterdochtige instelling zijn...

GJ
 
maar wat is het praktisch nut van dit systeem als ik het goed heb begrepen worden de limiters gecontroleerd dus kan ik hier uit concluderen dat dit systeem is ontwikkeld omdat er gesjoemeld wordt met de limiters.

Is dit systeem niet illegaal want bij mij weten is het staat in de de reglementen van de FAI staat dat er geen gegevens van het model naar de grond gestuurd mag worden althans bij de F5J is dit wel zo.
 
Het idee wordt dat je als piloot of helper de download niet realtime mag zien of gebruiken.
Ontvangeraccu alarm mag op dit moment wel met telemetrie gedownd worden maar vario weer niet.
Je mag dus niets gebruiken wat je vlucht zou kunnen verbeteren, veiligheden mogen wel.
Tenminste, zo begrijp ik het.
Ik heb inmiddels ook gehoord hoe je de boel kan bedriegen maar is voor de wedstrijdleiding vrij simpel te controleren.
Het heeft te maken met een mixer in je zender en dat is dus te controleren.
Bij onze wedstrijden controleren we de limiters (nog) niet maar we weten ongeveer wat iemand normaal vliegt, als ie ineens veel meer gaat vliegen valt dat op.. oeps, terwijl ik dit schrijf denk ik, dat hadden ze ook van mij kunnen denken.
Maar we zitten bij de NL wedstrijden allemaal in elkaars logdata te kijken dus er is ook nog eens sociale controle.

Ik durf bijna mijn hand in het vuur te steken dat het in de Eurotour niet voorkomt.
Mocht je gepakt worden dan ga je zo vreselijk af dat je ook gewoon niet meer kan vliegen op een eurotour.

GJ
 
Gesjoemel met de limiters zou er al in the USA geweest zijn. Bleek dat als je je batterij door de sensor/limiter oplaadt dat je een aantal wattminuten "voorgift" kreeg. Geen idee of iemand dat ook daadwerkelijk heeft gedaan, maar Golikov kon al niet slapen door het feit dat het kon.Ik meen dat de bedoeling is dat het F5B subcomité of zo een aantal van deze systemen zou aankopen om op wereldkampioenschappen en zo te gebruiken. persoonlijk vind ik dit niet nodig, geen haar op mijn hoofd denkt eraan om op zo'n manier betere resultaten te halen, ik zou daar helemaal geen voldoening van hebben. Maar voor sommigen blijken alle middelen goed, zie het gedoe met de reflights. daar het hier overschrijden van de SAFETY lijn betreft begrijp ik al helemaal niet dat de jury daar gevolg aan gegeven heeft. De gebeurtenissen geven Golikov gelijk. Spijtig dat hij zich nogal grof uitdrukt. Als het zo doorgaat vliegen straks op het WC de reflyspecialisten enkel nog tegen elkaar, als er nog gevlogen word tenminste... gelukkig zijn er nog Nederlanders en Belgen om te tonen dat het ook anders kan. De frisse wind F5B wind die Gert Jan en Gerben door de lage landen hebben laten waaien de laatste jaren heeft het voor mij terug heel aangenaam gemaakt. Ik ben een paar jaar terug 1 of 2 jaar met wedstrijdvliegen gestopt wegens dezelfde problematiek (wantrouwen...) Ik doe het voor mijn plezier ( nou ja, een winnaar word ik wel nooit...), en ik hoop velen met mij. Bewijzen genoeg dat het ook zo kan de laatste 2 jaar... En ik vind persoonlijk sociale controle ook genoeg...maar een gewijzigd regelaarprogramma is voor de wedstrijdleiding echt niet eenvoudig te controleren...

Wat betreft de legaliteit, dit zal uiteraard in de FAI reglementen aangepast worden, zoals GJ al zei zijn "veiligheids" voorzieningen nu al toegelaten...
 
Golikov gebruikt zelf het systeem met 1 schakelaar voor 2 kanalen, dat zegt ie zelf.
Als je dan de europeanen beschuldigd dat er niet eerlijk gevlogen kan worden dan moet je daar zelf ook geen aanleiding toe geven door dit soort dingen in je zender te zetten.
Dat met die safetyline is raar maar kan ik niet beoordelen omdat ik er niet bij was.
Ik heb wel de duitsers raar zien doen op de A lijn, dat soort dingen gebeuren ook in voetbal, hoewel ik dan liever naar een F5B kist kijk..
We kunnen als wedstrijdleiding/organisatoren altijd de limiter controleren en ook de loggerdata opvragen.
Ik hoop zelf nooit zoiets tegen te komen, ik denk dat de lol er dan snel af is, net zoals bij jou jaren geleden.
We hebben nu een leuke ploeg deelnemers die respect voor elkaar hebben en competatief bezig zijn maar na de wedstrijd gezellig met z'n allen optrekken en uit eten gaan.
In het zuiden zijn ze bezig met een trainingskampje, binnenkort waarschijnlijk aangevuld met een oud-gediende, Pieter.
Ik ben inmiddels ook al bezig met de wedstrijdkalender voor volgend jaar.

Maar nu eerst even de WK afwachten, kijken of de belgen op 2 kunnen komen.
Morgen weten we meer en aangezien ik mezelf toch zit te vervelen zal ik zo gauw ik uitslagen weet het weer posten.

Trusten!

GJ
 
De bedoeling was om de toch wat oude techniek die gebruikt maakt van een tweede ontvanger te vervangen door een apparaatje in het model die kijkt naar het echte vermogen verbruik. Daarbij zou de Energie limiet en het motor aan/uit verhaal in 1 apperaat in het model worden geintegreerd, zoals we nu met de Unilog vliegen. Eigenlijk best simpel.

Het voordeel is idd dat er dan niet meer geschoemeld kan worden met wanneer de motor aan en uit gaat. Ook hoeven we niet meer blind te hopen dat de Unilog zijn taak heeft gedaan maar de wedstreid leiding kan dit LIVE zien op een scherm.

Je kunt namelijk makkelijk de regelaar rechtstreeks in je ontvanger pluggen en net doen of dat het signaal door je Unilog loopt. Dan kun je de Unilog bij zo iemand wel testen maar als hij hem toch niet gebruikt.......

Als bijkoment voordeel kunnen we dan de regels aanpassen zodat het minder moeilijk wordt voor beginners. Als de 1750W.min limiet geen harde limiet meer wordt maar je enkel straf punten krijgt als je meer energy gebruikt. Je maakt dan de 10 minuten altijd vol, dat is ook weer goed voor de doorstroom op groote wedstreiden. Dit plan is ook al opgenomen in de nieuwe regelgeving.

Gr, Jos
 
Oké ik snap het verhaal ik ben het alleen met Wim eens dat het gemoedelijk moet blijven.
Alleen Jos het verhaal dat de wedstrijden sneller zullen verlopen klopt niet want de werktijd zal niet veranderen. Bovendien vind ik het kunstje van het spelletje weg als iedereen de 10 minuten vol kan maken.
Ik ben ook van mening dat als we allerlei elektronische controle middelen moeten
gaan bedenken om een wedstrijd eerlijk te laten verlopen dat we beter eens kunnen gaan bedenken hoe je deelnemers weert die dat soort ongein veroorzaakt.
 
Oké ik snap het verhaal ik ben het alleen met Wim eens dat het gemoedelijk moet blijven.
Alleen Jos het verhaal dat de wedstrijden sneller zullen verlopen klopt niet want de werktijd zal niet veranderen. Bovendien vind ik het kunstje van het spelletje weg als iedereen de 10 minuten vol kan maken.
Ik ben ook van mening dat als we allerlei elektronische controle middelen moeten
gaan bedenken om een wedstrijd eerlijk te laten verlopen dat we beter eens kunnen gaan bedenken hoe je deelnemers weert die dat soort ongein veroorzaakt.

Het blijft juist gemoedelijk, het verhaal met de tweede ontvanger is gewoon oude koek.

Ook vliegen we in de top vaak zo precies en snel en is de technologie tegenwoordig zo goed dat we eigenlijk wel een compleet automatisch parkoer dienen te hebben. Mee gaan met de tijd heet dat.

Kunstje van het spelletje blijft, als jij 300 W.min extra nodig hebt voor 10 minuten en ik niet dan win ik wegens de punten telling. De nieuwe regels geven 1 straf punt per 3 W.min extra. In dit voorbeeld is dat dan 100 punten aftrek (10 rakken) voor jou.

De competitie loopt beter door omdat iedereen op het juiste moment land en niet ineens 3 mannen op 1 landings plek afkomen omdat ze geen Energie meer hebben.
 
Back
Top