marco_leeflang zei:
wat zijn de huidige eisen voor de prop? moet dit 7" zijn of is 6" toegestaan?
mag je een 7" verkleinen naar 6" of mag dit weer niet.
Mag je de prop buiten balanceren ook bewerken uiteraard met in acht nemen van de veiligheid.
moet de prop commercieel verkrijgbaar zijn of mag je ook specials toepassen?
van welk materiaal moet de prop zijn?
ik weet het een hoop vragen. volgens mij sluit het nederlandse MTR regelement hierin niet geheel aan met het Duitse regelement voor MTR
zag laatst in Karken dat er met 6" werd gevlogen veelal APC's welke maat 6"x?"
Meteen het grootste onderwerp van discussie.

DE PROP
Officieel zegt het Nederlandse Regelement: 7"commercieel verkrijgbare nylon propellor, glasvezel versterking is toegestaan.
Schuren van propellors is niet toegestaan, alleen voor balancering. (Je mag hem dus niet bewerken)
Compleet glasvezel/epoxy propellor zijn niet toegestaan.
1 en 3 blad propellors zijn niet toegestaan.
Na de vlucht mag de propellor max 3 mm in diameter kleiner zijn dan origineel.
APC is dus toegestaan, alleen mag hij niet ingekort worden (wat hem dus meteen waardeloos maakt voor MTR

Goed dat was genoeg gratis info voor vandaag

)
Nu komt de discussie. Duitsland heeft deze regel niet, en nu wordt ook nog eens op de wedstrijd in Gorinchem gezegt dat ze de 7" regel niet zullen handhaven. WAAROM hebben we deze regels dan???

Tot nu toe heeft de proppellor regel meer verwarring gebracht dan voordeel.
Hij is ingevoerd om de PAW motoren meer kans te geven om Fora's en TYR's bij te houden. Na een paar propellor testen op zowel een TYR als een TBR-PAW, blijkt dat de PAW het meeste moeite heeft met deze regel.
Compleet mislukte regel in mijn ogen.