Zal het zsm doen Alvast wat plaatjes voor de inbouw van het setje: http://www.silhouetteart.de/SA_Extra300_Anleitung.pdf Bij de rolroeren zie je een soort schroefje die een carbon-as vastklemt. Gr ruud
Ja, das een erg mooie set. Had hem al bij mamo zien staan. Derk vliegt er ook mee op de extra. Ik gebruik een zelfontworpen 0,5mm dikke gfk set. Pull pull hoogte er richting die versteld kunnen worden met een stukje kooperdraad. En aan de kant waar het doorheengaat zonder koperdraad zit er een zeer kort stukje (>1mm) krimpkous in de hevel gelijmd zodat op lange termijn het draad niet doorgesneden kan worden. En dan heb ik de scharnieren op die plek nog verstevigd met heel iets plat 'accu krimpkous'. Voor de ailerons geen z bocht maar een L. Die met een heel kort dun stukje krinpkous + ca op de plek word gehouden. Alle stukjes verenstaal heel kort gehouden maar toch weegt het wat omdat het 1,5 mm moet zijn want daarmee is het gefreesd. Ik ben wel tevreden over hoe hij stuurd. Zal wat foto's maken van de aansturing.
Warom wil je trouwens je ailerons verstellen? 1x goed en dan niet meer aanzitten toch? Ik heb met de manier dat het hier op de foto's staat mer kripkous enkel problemen gehad, het moet zulke hoeken maken (tijdens de duw kant op) dat het niet stevig blijft. En je scharnierpunt zich verplaatst omhoog en omlaag. Daarnaast ook krimpkous kapot gehad, dan ook een draadje erin gedaan zodat er wel iets controle bleef. Daarnaast heb je allerlij vlakken die net zoveel doen als je sfg's. En dat zit in de luchtstroom van je hoogteroer. Goed, je zal altijd wat houden maar toch.
Nando.. temperatuur! (verschillen) Als jij depron aansturingen (=zelfde cooficient) voor elkaar kunt krijgen...
Ik heb nog nooit iemand vlak voor de wedstrijd zijn ailerons zien aanpassen... Die afstand is niet zo groot. Rudder/hoogte wel, bij pull pull. (en bij cfk push pull via trim), maar dat is een veel grotere afstand.
Ik ben ook een Xerces aan het bouwen en zit even vast bij de motor setup. Ik had er een Strecker op willen zetten vandaag gebeld maar kreeg te horen levertijd 8 weken. Als een klein kind kan niet wachten heb verder zitten neusen en kwam de volgende optie's tegen de CMB F3P en de Epower 2202/1550 heb alleen geen ervaringen met deze types wie wel. mvg robert
Hoi Robert, Ik vlieg mijn Xerces met een CMB Motor. Deze heb ik bij donuts-models besteld en was in ongeveer een week in huis. Vandaag heb ik er mee gevlogen en is een prima combi met de Xerces. Als je info wil hoe ik de motor geplaast heb moet je het maar even laten weten. Groet, Ruud
Er is ook een erg lichte 24 pools hobbycity motor, vloog niels mee op zijn FT elipsia tijdens de laatste wedstrijd. Dan is er nog rond de 15g de neutrino, die had Derk op de FT omdat anders het zwaartepunt niet goed kwam. Bij de xerces uit aero en gemilled is dat probleem er niet zozeer. Ik zou als je onder de 100g gaat en het budget niet zoveel uit maakt ook kijken naar de M-Fly motoren. Daar vliegen redelijk wat duitsers mee. Motor zelf is niet heel ongelovelijk licht maar je kunt met een 4A yge en 2s 120 vliegen wat de totale setup erg licht maakt. En dan is er nog de axi 52 windingen. Een zware motor (lichter te maken door extra gaten) maar die met een 10" prop is super efficient dat je ook met erg kleine accu's kan vliegen. Daarnaast remt zoon grote prop goed (oa donatas vliegt er mee (wel gesponserd), met minder dan volgas op volgas). Zelf zou ik gewoon mijn 19g tgy met 8X4 WES, 6A tgy reg en 2s 120 of 180 mAh. En minder dan volgas bij de stick op volgas. Komt hij ook wel onder de 100g mee verwacht ik.
Wij vlogen de Elipsia met de E-Power 2202-1550 van donuts, de kist woog 126 Gr. met de 6A e-power regelaar voldoen de vermogen met de wes prop om goed door de figuren te komen. Deze motor begon lager problemen te geven en is nu vervangen door de Neutrino. het was wel behoorlijk zoeken met de timing om de motor icm de e-power regelaar mooi rond te laten lopen, maar draait nu goed. Deze combi geeft aanzienlijk meer vermogen, waarbij volgas niet meer gebruikt kan worden. verticaal wordt nu gevlogen met ong 3/4 gas.
Goh, dat ik dat fout heb... Waarschijnlijk de neutrino gezien tijdens het praten over de TGY... (heb ik trouwens wel even mee gevlogen, de 18g variant die nog maar 16 woog toen ik er mee klaar was. te veel vermogen voor F3P-A te weinig voor AM, de 16g versie trok minder stroom en zou nog wel eens goed kunnen zijn, nog niet mee gevlogen.) Tja, teveel vermogen is bij heel veel motoren een 'probleem'. Ik denk dat ze wat props moeten gaan maken met minder spoed, 8X3 WES, mss zelfs 2,5... En ook in de 9" maat. Nog steeds de graupner 8X3 niet gezien.
AXI, Cbm enz.. Kun je bij www.rplanes.nl bestellen. 1 dag levertijd en lage verzendkosten. Daar heb ik dat 14 grams Pietu motortje vandaan.
Over props gesproken: Ik ben nu aan het experimenteren met hele lichte carbon props met niet al te veel spoed. Volgens opgave 3.8 inch Er zijn drie maten verkrijgbaar: 9 x 3.8 narrow, +/- 2 gram 9 x 3.8 wide , +/- 3 gram 9.5 x 3.8 wide +/- 4 gram De 9x3.8wide is vergelijkbaar met een 8x4. De 9.5x3.8 is voor b.v. de AXI 2203/54 die propt remt ook mooi in de daallijnen. De narrow 9x3.8 is voor 12 grams motoren. Of voor wat dikkere motoren en dan heb je een voordeel dat je heel snel op toeren bent. Er zijn verloopringen verkrijgbaar waardoor deze props op de neus van een axi passen. Voor andere motoren moet je misschien zelf iets maken. Ik heb die props de 9-januari bij me, dan kan je eens kijken. Evt kunnen we daarna een bestellijstje maken. Groet Winfried
de duitse vliegers gebruiken veel de grotere prop, 9,5x3,8 wide en geven als reden het remmen van deze props. Winfried, zijn deze van glavak?
Winfried, je hebt dan wel meer diameter met ongeveer gelijke spoed. Dus, ja. in verhouding gaat je spoed opmlaag, maar (als je er van uit gaat dat de motor de extra belasting aankan) de topsnelheid niet. Ik denk wel dat het heel goed mogelijk is dat die prop's een verbetering zijn, ik heb op rc-groups al gelezen dat er wat mensen mee vliegen. Maar het betekent toch dat je met een gascurve moet blijven vliegen die niet op 100% eindigt bij een aantal motoren. Ik zou graag wat 3" spoed zien. Alleen op foto's ziet de graupner er niet zo goed uit, dus ik heb niet zoon zin hem te bestellen. Over de aansturing, ik heb een post gemaakt waarin ik laat zien hoe het bij mijn Extra zit. [121065] indoor-extra-2 Voor de Xerces zou je het zelfde kunnen doen, alleen met iets andere gaten voor minder uitslag.
@Nando: Ik denk dat toch ook de bladform mee speelt, de props lijken wat anders te pakken als een GWS of APC. Ik heb zelf nooit met een WES gevlogen dus daar heb ik geen vergelijk mee. Nu de WES props een collectors item gaan worden, zijn deze props volgens mij het enige alternatief voor mooie lichte props. Ik zeg niet dat deze voor iedereen de beste zijn, maar dat ze mij goed bevallen en mooi lopen. Ik had je verslagje van de Extra gezien, erg nuttig en duidelijk. @Jan: Ja, deze zijn van Glavak. Ik ben nu ook zijn 12 grams motor aan het uitproberen. Heb er pas 5 vluchtjes mee gemaakt, vooralsnog loopt het motortje erg mooi qua geluid en met die 4A YGE regelaar pakt ie netjes op. Het vermogen voor de +/- 90 gram xerces is ruim voldoende.
Natuurlijk doet de vorm ook wat, ik weet wel dat ik me niet alleen op de nummertjes moet focussen. Er is maar 1 ding te doen, vliegen en vergelijken. Ik ben benieuwd. En bij een groeps bestelling hoor ik het graag. Vorige wedstrijd vloog ik trouwens met een 8X4,3 GWS, die had ik er nog op zitten tijdens de training omdat het toestel daarvoor voor een demo is gebruikt en ik was de WES vergeten. En als je hem afsteld met een bepaalde prop moet je daar ook de wedstrijd mee vliegen...
Dit is de regelaar: YGE Brushless Controller en hier een lijst die die zouden moeten verkopen: YGE Brushless Controller Winkel ze
Wat daar niet vermeld staat (of het ligt aan mijn duits, goed mogelijk) is dat er geen BEC op zit. Niet dat een probleem is, maar je moet het wel weten. Hij is (daarom) wel extreem licht/klein. http://www.mamo-modelltechnik.com/r...-06-g-max-4-amp-ideal-fuer-spektrum-6400.html Deze geeft meer info dan YGE zelf... :S en een nedelander (google gebruikt) http://www.rc-helipower.nl/?cat_id=823&action=produktdetails&ItemID=2277
Het grote verschil wat wij hebben ontdekt na wat experimenteren met props, is de negatieve invloed van een grotere diameter op het draai koppel van de kist. (lengteas) Vandaar was onze keuze een kleinere propmaat. Ook het gewicht van de prop heeft een grote invloed hierop, (massa traagheid), en wil de kist meer laten rollen bij optoeren dan lichte prop. Winfried, ben benieuwd naar je alternatieven. Nando, klopt, we hadden het over de TGY