Zeilschip in elkaar zetten.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 4 apr 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    In plaats van omkeerblokken (katrollen) kun je ook werken met gebogen buisjes, dat is iets meer werk om die mooi knikvrij te buigen, maar dan kun je op andere plekken uitkomen dan je met omkeerblokken zou doen.
    Natuurlijk heeft een gebogen buisje iets meer weerstand, maar als alles mooi glad is en van 'trompetjes' voorzien (uitwaaierende uiteinden om slijtage te reduceren) dan merk je het verschil in weerstand alleen bij héél licht weer, dan heeft de wind moeite om de schoten van onder dek te trekken.

    Heb je een bovenaanzicht van de romp, zodat we kunnen meedenken over de schootvoering?

    Groeten, Jan.
     
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
     
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik kan wel iets onder het dek komen, maar hooguit 10 cm...
     
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik ben niet blij met die deense klojoos die mijn bouwpakket voorzien van dunne blikken onderdeeltjes die zo ver zijn doorgestanst dat ze breken bij plaatsing. Ik heb een heel gevecht geleverd met de grote mast en de ophanging van de boom. Gelukkig had ik nog messingplaat liggen slingeren en kon ik alles zelf overmaken.

    daar komt nog bij dat de bouwtekening nu mijn enige aanwijzing is om de rest te plaatsen, de bouwhandleiding zegt mij niks over waar de rest komen moet. Niet eens hoe je de boom aan de grote mast vastmaakt. Gelukkig heb ik veel aan de foto’s van arjan, alhoewel, die is nog niet veel verder als ik nu ben. Ik ga maandag maar eens bellen met kobnhavn....
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Als je wilt schelden op ze: Kløøtzåkken.
    (Maar røvhul verstaan ze ook.:D)
     
    Marijke vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Als de giek van het grootzeil 17,5 cm uitslag heeft, wat meet je dan?
    Vanaf de plek recht onder het uiteinde van de giek op het dek, tot wanneer de giek de verstaging raakt?
    Als dat het geval is, heb je maar 17,5 cm schootlengte nodig als het punt waar de schoot door het dek komt in het midden van de boot zit (dus niet zoals Gary het in z'n video's laat zien, daar heb je, door het dek er al op te zetten, geen ruimte voor...).

    Het grootzeil en de bezaan laten zich wel bedienbaar maken door het dekluik van 20 x 30 cm.
    Om de overlappende fokken te kunnen bedienen heb je jezelf een beetje in de voet geschoten door de toegang tot het inwendige te beperken.

    Zoals je op Gary's video hebt gezien, heb je een flinke lengte schoot nodig (= grote rondlopende snaar) om dat te realiseren, dus dat zal nog wel even puzzelen worden hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

    Groeten, Jan.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Bb zegt: touwtjes aan zeilwinch maken, ze uit het dek laten komen door hier in gemaakt gaatje, ze aan het zeil binden, winchen maar! Volgens mij zeilen ze zelf niet. Ik laat de moed niet varen (woordgrapjuh) en maak een paar proefopstellingen.... op zich zijn die getrompette buisjes geen slechte oplossing om aan dek te komen. Laat ik de snaar rondlopen (vierkant voor de ameisenfickers...) heb ik toch gauw vijftig centimeter lengte, zou genoeg moeten zijn. En over twee hoog heb ik al nagepiekerd, een asje met twee katrollen op elke hoek moet kunnen. Plaats ik de ene winch effens hoger, zodat het niet scheef loopt. Voor de rest loopt het allemaal goed met masten en bomen bouwen, alles dubbel sterk verankerd en vastgeschroefd en gelijmd. Ik puzzel verder aan de grote deense lijmpuzzel.
     
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    en dan met het dek eraf varen? Best een kittig goed idee! Enne, ik heb even gekeken, maar met los dek bouwen kan niet. (Dat ken helaas net...) overigens, stuur ik de stagzeilen ook? Of blijven die los.... dan nog even aan alle klazen, ben inmiddels met kleine franse bootje aan het kijken qua electrificeren....
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2021
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    gordon bennett, das een best scheldwoord....;) ik dacht meer aan Utæt bådebygger, goed deens voor lekke botenbouwer....:banana:
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Niet met het dek eraf varen, ik bedoel, dat je het monteren van de bediening van de zeilen best kunt realiseren door dat dekluik, het is alleen lastiger werken in de romp als je door een dekluik moet opereren, dan wanneer het dek nog niet op de romp gemonteerd is.

    Als je met stagzeilen, de overlappende fok(ken) bedoeld, dan zou ik die zeker bestuurbaar maken; de CA is sowieso een bescheiden zeiler, de fokken trekken een stuk beter, als ze in de goede positie getrokken kunnen worden.

    Groeten, Jan.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Marijke vindt dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Beste @pompebled ,
    Wat aardig dat je daar gisteren, speciaal voor mij dus blijkbaar, achteraan gegaan bent. Meteen even hele draadje gelezen, dat zeildoek is gesteven, als je het wast is het weer slap, maar dan vangt het geen wind. Dus ga ik ook maar op zoek naar spinakerdoek, alhoewel een ouwe tent (winddicht nylondoek) voor mij misschien goedkoper is. Ik woon naast het zwarte crossterrein en hier scoor je nog wel eens een ouwe tent....

    de beste gudmundt sprak van een huge ruim, als je ziet hoe hij de draadjes heen en weer laat lopen is het blijkbaar niet huge genoeg.

    vandaag maar eens wat touwtjes spannen op een plank met dezelfde grootte als ik beschikbaar heb en kijken hoever ik kom....
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    De oplossing van Gudmund lijkt me deels geboren uit onkunde, waardoor het onnodig uitgebreid en complex geworden is, maar tot ik het in actie heb gezien onthoud ik me van verder commentaar, anders dan dat het volgens mij eenvoudiger kan...(zie Gary's oplossing).

    Mocht je voor de Turnigy TGY6114MD winches gaan, koop ze dan niet bij Hobbyking voor €35 per stuk maar bij een shop als deze: https://www.twfmacademy.com/index.php?main_page=product_info&products_id=58568
    Dezelfde winch voor de helft van de prijs (zonder verzendkosten).

    Groeten, Jan.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    C3A20385-EBCA-44E6-9EF2-6D024193F461.jpeg 83F4C41A-2910-4A06-8DDD-FA32EF93CB68.jpeg De blikkerige bb deeltjes zijn vervangen door stevig messing. Daar kun je ook echt wat aanhangen. Winch in elkaar gezet, moet hier en daar nog ingekort maar mijn rug speelt op... lopen kan niet laat staan iets doen. Lezen kan wel gelukkig.

    Zeilen in een optimist gelezen, om door te krijgen wat je nu precies doet in zoon zeilschip. Optimist heeft een zeil, erg basic, maar maakt wel duidelijk dat je, behalve stuurt, ook overstag gaat en het zeil aantrekt met een schoot, als ik het verkeerd begrepen heb hoor ik t graag.

    Bijgaand een paar kleine details en een iets groter geheel.

    oei, bij inspectie van de foto val ik door de mand.... ik heb de bout door de messing omhulling vastgesoldeerd zodat hij niet losraakt. Ik had wel alufolie om het hout gedaan maar niet genoeg. Met verven zal dat niet meer zichtbaar zijn.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
    reinaart en Jaap Smith vinden dit leuk.
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zo zie je maar weer dat met alles wat je doet je meer leert.
    Weer een ervaring rijker geworden:yes:

    Grt John
     
    Marijke vindt dit leuk.
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    F50DE21C-ACC3-4AA8-B88B-E6D976D92C2C.jpeg Is dit doek geschikt om zeilen mee te maken? Komt van een vliegerwinkel....
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Geschikt, ja, zou ik het kopen? Nee.
    Glad dubbel gecoat Icarex is een kleine ramp om te verwerken, als je er zeilen met profiel van wilt maken, het is dusdanig glad dat je beheersing van populaire scheldwoorden er flink van zal groeien...

    Welk materiaal je voor de zeilen aanschaft, hangt af van wat je ermee wilt doen:
    Als je de originele zeilen als mal gebruikt en voor vlakke zeilen gaat, neem dan een 'stevige' soort spinaker of Dacron, dat blijft in model zonder zomen en je snijdt het met een hete soldeerbout, dan rafelt het niet meer.

    De zeil eigenschappen zijn niet geweldig, omdat de zeilen vlak zijn.
    Hier kun je wel wat aan doen door een bolling aan de mastzijde en voor de fokken aan de voorstagzijde toe te voegen, dan heeft het zeil iets meer vorm en zal het beter trekken.

    Met software als SAILCUT ( http://www.sailcut.com/ ) kun je zeilen ontwerpen zoals bij een 'echte', met horizontale, of vertikale banen (voor de CA zou ik vertikaal gaan), maar dan niet zoveel als op de meegeleverde zeilen gedrukt staan, maar hooguit drie banen per zeil.
    Hiervoor neem je een soepele doeksoort, niet het 'stevige' Dacron, dat is te stijf en zal niet 'doorvallen' als je overstag gaat.

    Die plak je in elkaar met dunne smalle (4-6mm) dubbelzijdige tape, die je eventueel kunt overstikken (zigzag) zodat je kleinkinderen er ook nog plezier van kunnen hebben...

    Versterkingen op de hoeken maak je van spinaker reparatie tape, bij de afmetingen voor de CA hoef je hier geen super zware verstevigingen te maken één laagje aan weerszijden is voldoende (kun je desgewenst nog vast stikken) en het gat voor de bevestiging met een gloeiende naald er in prikken.

    Houdt er rekening mee, dat het maken van zulke relatief kleine zeilen waarschijnlijk niet de eerste keer het gewenste resultaat zal opleveren, dus koop materiaal voor minstens twee setjes.

    Op de foto's de nieuwe fok op mijn Seawind, een boot van één meter, deze is gemaakt uit drie horizontale panelen, met stukjes plastic buis aan het voorlijk geplakt met spinaker reparatie tape om het voorlijk aan de voorstag te bevestigen. Op de tweede foto zie je hoe de fok de bolling aanneemt die je door de ronding in de panelen hebt 'ingebouwd'.

    Het gebruikte materiaal is spinaker.
    Het aan elkaar plakken, met de correcte ronding, doe ik met behulp van een z.g.n. Claudio gadget.

    Groeten, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
    Stoompomp vindt dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    hoi Jan, ik ga de meegeleverde zeilen gewoon maken, kan ik meteen de kinderziektes overwinnen. Er is zoveel keus! Ik kom 60 en 45 grams spinnakerdoek tegen, ik ga dan dus voor de 60 grams. Dubbelzijdig tape had ik ook al gezien.....
     
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb met het roer gestoeid, na oversolderen brak de hele handel door, ik werd er moedeloos van. Morgen ga ik het roer aanbrengen, ik heb een mooooie oplossing bedacht, morgen zien jullie meer.
     

Deel Deze Pagina