Hallo Marijke,
Geschikt, ja, zou ik het kopen? Nee.
Glad dubbel gecoat Icarex is een kleine ramp om te verwerken, als je er zeilen met profiel van wilt maken, het is dusdanig glad dat je beheersing van populaire scheldwoorden er flink van zal groeien...
Welk materiaal je voor de zeilen aanschaft, hangt af van wat je ermee wilt doen:
Als je de originele zeilen als mal gebruikt en voor vlakke zeilen gaat, neem dan een 'stevige' soort spinaker of Dacron, dat blijft in model zonder zomen en je snijdt het met een hete soldeerbout, dan rafelt het niet meer.
De zeil eigenschappen zijn niet geweldig, omdat de zeilen vlak zijn.
Hier kun je wel wat aan doen door een bolling aan de mastzijde en voor de fokken aan de voorstagzijde toe te voegen, dan heeft het zeil iets meer vorm en zal het beter trekken.
Met software als SAILCUT (
http://www.sailcut.com/ ) kun je zeilen ontwerpen zoals bij een 'echte', met horizontale, of vertikale banen (voor de CA zou ik vertikaal gaan), maar dan niet zoveel als op de meegeleverde zeilen gedrukt staan, maar hooguit drie banen per zeil.
Hiervoor neem je een soepele doeksoort, niet het 'stevige' Dacron, dat is te stijf en zal niet 'doorvallen' als je overstag gaat.
Die plak je in elkaar met dunne smalle (4-6mm) dubbelzijdige tape, die je eventueel kunt overstikken (zigzag) zodat je kleinkinderen er ook nog plezier van kunnen hebben...
Versterkingen op de hoeken maak je van spinaker reparatie tape, bij de afmetingen voor de CA hoef je hier geen super zware verstevigingen te maken één laagje aan weerszijden is voldoende (kun je desgewenst nog vast stikken) enhet gat voor de bevestiging met een gloeiende naald er in prikken.
Houdt er rekening mee, dat het maken van zulke relatief kleine zeilen waarschijnlijk niet de eerste keer het gewenste resultaat zal opleveren, dus koop materiaal voor minstens twee setjes.
Op de foto's de nieuwe fok op mijn Seawind, een boot van één meter, deze is gemaakt uit drie horizontale panelen, met stukjes plastic buis aan het voorlijk geplakt met spinaker reparatie tape om het voorlijk aan de voorstag te bevestigen. Op de tweede foto zie je hoe de fok de bolling aanneemt die je door de ronding in de panelen hebt 'ingebouwd'.
Het gebruikte materiaal is spinaker.
Het aan elkaar plakken, met de correcte ronding, doe ik met behulp van een z.g.n. Claudio gadget.
Groeten, Jan.