zelf bedacht vrachtschip

vandaag na school de radar en de beweegbare radarmast gemaakt en gespoten (ik weet nog niet of ik die ook electrisch beweegbaar maak) en een sketchup tekening gemaakt van het interieur voor de stuurhut... als de spullen droog zijn zal ik een foto uploaden...

ja die muguet is een leuk schip. ik kom hem ook wel soms tegen in de containervaart rotterdam en antwerpen.
gr vincent

ja, daar werd imij ook een Futaba F14 navy 35MHz gesleten toen ik net ws begonnen met mijn allereerste bootje..

Volgens mij hebben ze daar gewoon 1000 van die dingen liggen..
Anyway, ik zou een 8kanaals F14 of een FC16 kopen. Of een 2de hands 35MHz van ditzelfde merk voor weinig, en dan ombouwen naar 2.4GHz.
Daar heeft Cheeta hier op t forum de spullen voor. Kan je zo bij hem bestellen
kan je ook nog uitbreiden met 2x een 7kanaals multiswitch

@vincent1 hij komt wel vaker door gouda heen, dan komt hij uit alphen a/d rijn bij van Uden vandaan, dan gaat hij via rotterdam naar antwerpen... lading: Heineken bier :P

@cotjuh, mij werd een futaba attac aangeboden, een goedkope maar goede zender (45.-)

ik zal eens kijken, in iedergeval bedankt voor de tips allemaal!

vandaag een beetje over en weer gemailt, en we zijn eruit:

de boot word een verlengde kempenaar op schaal 1:25!

vandaag nog een drijftest gedaan, nu met kajuiten erop, ik ga nu de stuurhut (die niet precies op schaal is gemaakt) wat opknappen, de deuren moeten groter etc.

fotos volgen nog

ok. bier dat is grappig. ben je zelf daar aan boord geweest ofzo? ik zie hem wel eens maar ik wist niet dat er een terminal in gouda was.:D
gr vin

hij vaart vanaf van Uden (een terminal in Alphen a/d Rijn, daar komt hoofdzakenlijk bier van de hoofdbrouwerij van heineken in zoeterwoude) en om naar rotterdam te gaan komt hij door Gouda, dus als je een containerschip in gouda ziet (op de gouwe) zit er meestal bier in ;)

okay, zal ik even doen...

ik heb net even op de site van quartel gekeken waar de afstandbediening die ik uiteindelijk op de boot wil zetten, (GRAUPNER X-412 35MHz) daar is hij 115 euro en heeft hij 6 kanalen... dat is beter dan 12 ;)

Q moet haar personeel eens beter instrueren dat ze modelschippers géén, ik herhaal géén 35 mHz zenders verkopen... (Tenzij jij niet hebt vermeld dat je de zender voor een modelschip koop natuurlijk.)

Even voor de duidelijkheid en wellicht nogmaals:
27 mHz: Schepen, auto's vliegtuigen/heli's
35 mHz: ALLEEN voor vliegtuigen/heli's. Schepen, auto's, tanks alles wat niet vliegt is op deze frequentie verboden!
40 mHz: schepen, auto's, vliegtuigen
2,4 gHz: schepen, auto's, vliegtuigen

Wat kunnen de gevolgen zijn als je met 35 mHz tóch gaat varen:
Tijdens shows, als de organisatie haar werk serieus neemt, kan je niet varen.
Als de Radiocontroledienst komt controleren, ben je je zender kwijt en heb je een fikse boete.
Als je een crash veroorzaakt doordat je op een "vliegfrequentie" zit, en je word betrapt, ben jij aansprakelijk voor de schade.

Zonde als je uiteindelijk een mooi schip gebouwd hebt en je kan het niet varend laten zien op Open Dagen...
Lees voor de duidelijkheid dit topic maar eens door:

35mhz-sinds-nov99-weer-gereserveerd-voor-rcvliegen

Laatst bewerkt door een moderator:
dit weekend niet veel aan de boot gewerkt, en deze week ook heel druk met school (examens komen eraan...) wel de deuren gemaakt en gleufjes voor de scharnieren, maar k ben nu de deuren helaas even kwijt :(

eneeh @roel, ik heb de zender iets na de boot gekocht en niet gezegt dat hij voor een boot was... maar ik had toen geen idee dat er verschil inzat, (wel vreemd dat ze niet vroegen waarvoor het was...)

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
foto`s maken moet ik nog leren, maar er is zo ong. wel te zien wat het is...
vandaag is de zender van SRS binnengekomen en kan ik van de week de motoren kopen, maar ik heb pas in het weekend weer tijd om daarmee verder te gaan doordat het nu een drukke week is...

foto`s maken moet ik nog leren, maar er is zo ong. wel te zien wat het is...
vandaag is de zender van SRS binnengekomen en kan ik van de week de motoren kopen, maar ik heb pas in het weekend weer tijd om daarmee verder te gaan doordat het nu een drukke week is...

Eh, wat voor motoren wil je er in hebben? (heb hier een bak vol :rolleyes:)

@SRS, k zoek nu een motor (liefst van graupner zodat het zeker past op uw zender) die een grote boot kan voortstuwen, ik zoek er maar 1 maar dan wel een sterke, ik heb hier een kyhoso xspeed watergekoeld liggen maar die was van een (snelle) speedboot, die boot was 60 cm en ong 2 kilo en ging er ong 4o kmp/h mee, maar als ik die in het vrachtschip zet word het hem een beetje teveel denk ik...

en nog een vraag in het algemeen, de zender is van graupner, en de zender die we voor de toekomst op het oog hebben ook, nu was mijn vraag: als ik een willekeurige (sterke) graupner motor koop, past hij dan ook op een willekeurige graupner schroefas en kan er dan ook een willekeurige 4 blads schroef aan?
ook wil ik een cardanasje ertussen zodat er iets speling kan voorkomen...
past er dan ook een willekeurige graupner vaartregelaar aan?

t lijkt mij van wel maar ik vraag het voor de zekerheid even...

Een beetje motor (in mijn geval Graupner 720 BB Torque) heeft een as van rond 5mm.
De schroefassen (in mijn geval ook Graupner) zijn 4 mm.
Dat verschil vang je op met je kardankoppeling (wéér Graupner): Aan de ene kant zit een gat van 4 mm, aan de andere kant één van 5 mm.

De schroeven kun je dan met een M4 draad kopen. die draai je op je zo op je as.
(ik heb er een messing vierblads, linksdraaiende, 45mm van Raboesch onder hangen)
Ik draai altijd eerst een moer op de as en dan de schroef.
Dan draai ik op het laatst de moer tegen de schroef aan, dan zit het geborgd.
Zelf geef ik de voorkeur (als je enkelschroefs gaat, tenminste) aan een linksdraaiende schroef.
De reden daarvoor is dat deze zichzelf vastdraait op de as als je vooruit vaart.
Zo is de kans dat je een schroef verliest (om hem nooit weer terug te vinden) heel klein.
Een rechtsdraaiende kan zichzelf loskrijgen. (al hoor ik er zelden geluiden over, het is theoretisch goed mogelijk.)

Over de vaar regelaar: Ik heb bij de kopschroef een 500 E motor, daar ligt een regelaar van Graupner voor. Een Navy V30R.
Echter is deze voor een 720 BB Torque te licht.
Die heb ik als voorstuwing staan: Daar ligt een blauwe regelaar bij, het merk en type zou ik even voor je moeten opzoeken.
Deze regelaar is geschikt voor de iets zwaardere motoren.
Verder heeft Robbe goede regelaars die veel kunnen hebben. (o.a. de 120 MP)

SRS gaat vanavond even grabbelen in de grote bak. Want ik weet zeker dat er een torretje bij zit voor jouw scheepje. Motorkeuze en regelaars hoeven niet persé van hetzelfde merk te zijn.

de 120 MP van Robbe zijn erg goed en betrouwbaar. En schroef zou ik niet al te groot nemen, 4,5 cm tot 5 cm zou groot genoeg moeten zijn.

okee, maar ik heb net mn robbe servo in de graupner ontvanger proberen te pluggen maar dat ging niet, dus wilde ik er een merk indoen...

@klaaskamstra, ik heb PRECIES dezelfde schroef op het oog, alleen weet ik nog niet welke kant de motor opdaait...

@SRS, ALLEEN ALS U ER ZELF NIKS MEER AAN HEEFT! anders betaal ik er WEL voor...

Back