De 8 cilinder in V-vorm en wel in een 90 graden opstelling is zeer gunstig te noemen.. Wanneer je een ééncilinder in beschouwing neemt, zul je zien, dat ,wanneer de zuiger in BDP staat, er theoretisch evenveel gewicht boven de hartlijn van de kruk zit , als onder, echter, wanneer de kruk 90 graden gedraaid is, en de contragewichten een deel van hun massa boven de hartlijn plaatsen, er een flinke onbalans ontstaat. Neen de Ducati of de Moto Guzzi, beide 90 graden V-twins. Wanneer de ene zuiger halverwege de cilinder staat, dus heel veel onbalans heeft, compenseert de andere dat verschil en vice versa. Okee, je hebt een ongelijke vonkinterval, maar wel een motor die redelijk in balans loopt.
De V-6 en de V12 zijn motoren , waarbij 720 krukgraden prachtig door 60 graden is te verdelen en dus een mooie ontsteking is te construeren. bovendien is er al na elke 60 krukgraden een verbranding, wat een mooie, soepele loop garandeert. Rest mij nog te vermelden, dat de V-6 smaller is dan de V8, compacter is te bouwen.
en wat de dure auto's aangaat; er hangt nou eenmaal een mythe rond de motor; veel vermogen en veel cilinders. Toen ik 18 was, was het een trend om groot en veel te rijden; ik had een 2300 Ford Capri, met een V6 waar je verliefd op het geluid kon zijn.....en de porrie :wink: