Zoom 400 verslag! :D

Tijdens het fixen van mijn staarttandwiel trok ik lichtjes aan het metalen tandwiel:
afb5171.jpg
8O 8O 8O

Zodeju! die zat gewoon los :hammer:
Dus even nakijken voor de zoom bezitters ;)

Nieuwe tandwieltje zit erop en ik heb hem helemaal vol met kogelager vet gesmeerd. Had geen siliconenkranenvet maar dit leek mij ook prima :mrgreen:

Heb net even buiten bij ons in de straat een testhovertje buiten gedaan. Was wel even spannend met al die EK spandoeken en oranje vlaggetjes die over de hele straat zijn gespannen. Windkracht 4 ook nog 8O

Hij vliegt erg lekker moet ik zeggen. Nog een beetje bladspoor en de gyro staat wat te sterk. Hij vliegt eigenlijk net als die grote Logo10, alleen wat feller. Windkracht 4 is ook een beetje lastig voor het kleine beestje, dus dat doe ik voorlopig maar niet meer.

Pitch curve stond op 65%. Moet wel zeggen dat hij enorm energie verslint. Alleen een paar minuten beetje hoveren koste gewoon 450 mah 8O. Met die hummingbird kon ik gewoon 18 minuten vliegen op 2400 mah. Misschien dat ik de timing van de controller nog wat efficiënter kan zetten.

Verder schrok ik even bij de landing. Toen ik de motor uit zetten met throttle hold shoot hij ineens een 40 cm omhoog. Om vervolgens netjes op z’n pootjes te landen. Blijkbaar stond mijn pitch curve in trottle hold modus anders dan in idle 1:hammer:

Ach ja… nu maar wachten op mooi weer met weinig wind om in het park te vliegen.

Nou dat probleem had ik ook al gekregen met het tandwieletje wat los zat. En ik heb nu ook mijn tandwielentje in gesmeerd met een klein beetje teflon vet. Ga het morgen uit proberen maar hij loopt zo als als een tiet dus dat zit wel goed. Nu stoppen want nederland moet bijna spelen.

doeidoei

Satoer zei:
Pitch curve stond op 65%. Moet wel zeggen dat hij enorm energie verslint. Alleen een paar minuten beetje hoveren koste gewoon 450 mah 8O. Met die hummingbird kon ik gewoon 18 minuten vliegen op 2400 mah. Misschien dat ik de timing van de controller nog wat efficiënter kan zetten.

Dat komt dus door die zeer hoge KV van je himax :( . Kan je niet een nog kleiner pinion monteren? Het kleinste dat je kan vinden. 1 tandje minder scheelt toch weer al een stuk hoor...

Niels

Net even in de rust gevlogen... WOOOOWWIE!! wat een powerrrrrr!!! 8O 8O 8O omhoog 3 keer zo snel als die Logo10 8O

Eerste echte indruk: Hij is wel heel erg springerig en direct. moet ik even aan wennen. de hover pitch neemt ook een beetje nauw. dus ik zal de pitch curve eens van linear naar 0% - 40% - 50% - 60% - 100%v zetten. De staart is nog steeds niet fel genoeg met draaien. dat gaat echt te traag. halve sec naar links en die logo had al 3 rondjes gedraaid. deze net 90 graden. Moet ik even wat op verzinnen.
Vlucht tijd: ongeveer 9-10 minuten op een 1500 mah accu. valt tegen :(

Tja Niels... misschien toch de verkeerde motor dan? deze is het populairst op Runryder. Ik zal die timing eens op zuinig zetten. zou die ook zuiniger zijn als ik er een 8 tandig tandwiel op zou zetten?

motor staat nog steeds op 65%. Toch gaat het ledje van de PX25 continue branden. Dat betekend toch volle bak power?
Nog iets vervelends met de motor. Opstarten staat op z'n traagst (fragile gearboxes) tijdens het opstarten gaat hij eerst wat op en neer rommelen voordat hij echt begint te draaien... bekend?

Verkeerde motor, mnee, maar wel op het randje zou ik zeggen. Voor gewoon rondvliegen is het rendement laag nu.

Als het ledje brand is het normaal volgas :?

Je kan proberen de timing op 0 graden te zetten. Dit helpt een beetje maar niet veel. Beter is inderdaad een 8 tands tandwiel ipv het 10 tands (?) nu. 2 tanden minder is heel wat verschil, scheelt 1/5 8O .

Dat draaien klint bekend ja. Ik zet de spool up sneller, dan start de motor gemakkelijker. Bij mij staat hij op fast spool up, maar slow (niet slowest)is misschien beter voor jouw gearbox.

niels

Maar bij 8 ipv 10 tandjes op de motor gaat toch ook je staartrotor minder omwentelingen maken?
Dan zal die straart toch nog trager worden. :?

Groetjes, Erwin

Nee, blijft in verhouding gelijk. omdat de hoofdrotor ook trager gaat lopen moet de motor gewoon sneller draaien. (er zit nu een 9 tands op)

Ik zou ook een 8 tandig tandwiel op de hoofdas kunnen zetten en een 9 tandig op de staart. Ben alleen een beetje bang dat het zwakke tandwieltje in de staart dat niet zo goed gaat trekken :(

Natuurlijk. Stom. :oops:

Zo juist van RC-Groups.

CNC-aluminium tandwieltje bij helihobby.
Kunt voor 29 dollar ( :hammer: ) voor inschrijven.
Verwachting is begin juli leverbaar.
http://www.helihobby.com/html/zoom_400_upgrades.html

Is nog niet het tandwieltje bij de motor.
Dat was degene die bij direct sneuvelde (ook zo'n kut constructie).

Groetjes, Erwin

Shiiitzeg 29$$$ 8O 8O
zoomCNCTailGear.jpg

Hufters. weten wel wat ze er voor kunnen vragen :evil:

Tandwieltje bij de motor is het zelfde. Dan moet je alleen het middelste pijpje weg vijlen/bijten/zagen/knagen

en waarschijnlijk houden die het wel langer uit maar ook niet zo heel lang met die middeleeuwse constructie.

die hornet gearbox lijkt mij nog de beste oplossing, met die kegeltandwielen.

uit de advertentie van het tandwiel: "and it will handle the most aggressive flying and even sustain its integrity after a major crash."

hehe niet geheel onbelangrijk dat laatste :)

"Hornet-constructie" komt mij ook beter over.
Alleen kost dat ook weer ca 36 Euro.

Daarbij zojuist mijn standaard motor omzeep geholpen.
:evil: :evil: :evil:

Nou ja.
"t is niet dat ik niet voor micro's ben gewaarschuwd. :cry:

Groetjes, Erwin

Nieuwe motor ruilen voor 2 staart-tandwieltjes? ;)

Heb hem hier nog ongebruikt en on-ingelopen liggen.

Ik heb hier een voorraadje Tail-INPUT-wieltjes.
Die bij de motor zeg maar.

Daar zit niet dat langere busje aan.
Die heb ik dus ook niet. :(

Inlopen....
Dat was ik dus vergeten. :hammer:
Motortje opengesloopt en een van de koperen strips waarop de koolborstels zitten was compleet verdwenen.
(wat een bende in die motor zeg)

Groetjes, Erwin

Je mag hem van mij hebben. doe er toch niets mee.
Mail je adres maar, dan zal ik m toesturen.

Wel laten inlopen hoor, scheeld enorm in power. gewoon een 1,5V batterijtje op leeg laten lopen.

Graag! :D

Ik zal ook wel borstelloos gaan, maar dan kan ik nu tenminste weer even vliegen.
Ruilen voor een zakje met twee van die tail-rotor-input-gear wieltjes, verpakt in 5 eurie? (is dat andere kut tandwieltje bij de motor / een must om op voorraad te hebben).
Ik stuur mijn adres wel even per PB.

Tanks! :thumbsup:

Groetjes, Erwin

Zie je dinsdag ;)

Derde vlieg ervaring:

Ik heb de pitch curve op 0-40-50-60-100 gezet om wat nauwkeurigere controle te krijgen in het hover gebied. Vloog super bagger dus na een wat ruwe landing (dat trainingskruis blijf er voorlopig nog even onder ;) ) gauw terug naar lineair gezet.

Het is een lastig te vliegen ding. Hij is gewoon te snel. Vooral met die turbulentie van de wind is het erg lastig hem op gelijke hoogte te houden. Misschien moet ik de pitchcurve op 40 - 50 - 70 zetten. Moet ook eens zonder wind vliegen. Windkracht 3 is ook wel erg pittig voor een micro.

De staartservo is ook veel te traag. Als ik vol pitch omhoog geef (0,3 sec op 10 meter hoogte 8O ) heeft hij een half rondje gedraaid. Dus of een hoger toerental op de staart of misschien de servoarm langer maken zodat deze sneller wordt.

Dinsdag wel wat te vliegen mee brengen hoor. 8)
(is geen enkel probleem)

Wat jij nu beschrijft herken ik niet hoor.
10 meter hoog in 0,3 sec??
Ik vind juist dat alles wel gemoedelijk gaat.
Alleen hoveren in de huiskamer is lastiger dan buiten.
Hoewel?.. met de wind van vandaag.

Mijn instellingen zijn:
Throttle - 0-90-95-100-100
Pitch - 0-35-50-70-100
(maar ja da's voor met 1 koolborstel in de motor :? )

Groetjes, Erwin

Ik vind juist dat alles wel gemoedelijk gaat.

dat is het verschil met de originele megaspeed motor en de ontborstelde supermotoren denk ik.
ik heb fimpjes gezien van die dingen en dat is net alsof er raketaandrijving inzit met die brushless setups :D

:evil: Goed, 4de en tevens voorlopig LAATSTE vliegervaring met de Zoom400:

Ik was dus even bij het vliegclubje van Erwin om een zoom motortje te brengen en meteen zelf even te vliegen.
Goed ik vlieg net 1 minuut ofzo, maakt hij ineens een vreemd geluid en duikt onbestuurbaar de pit in 8O Oei oei… meteen een lekkere binnenkomer, gastvlieger die meteen een heli de pit ingooit. Je hoeft het niet te raden… tandwieltjes gestript :evil: :evil: Nu heb ik het dus echt helemaal gehad met dat ding. Als ie vliegt, vliegt ie leuk. Maar dit is gewoon echt niet leuk meer. Schade viel mee, canopy paar scheurtjes verder alleen die tandwieltjes.

De lol van dat ding is er voor mij nu wel af, het is mij echt duidelijk, niet vliegen met zo’n ding totdat dit euvel opgelost is. Ben bang voor veel meer schade als weer dat tandwiel de geest geeft.

Heb een rumoer gehoord dat ze bezig zijn met conische tandwieltjes. Anders moet ik toch maar aan de 29$ geloven. En dat is slechts maar 1 metalen tandwiel :? . Ik heb ook nog een sterke voor bij de motor nodig. Grapje zal dan wel 60€ (inc. verzending) gaan kosten, en daar heb ik echt geen zin in. Om zoveel te gaan betalen voor een stukje aluminium. Stelletje naaiers

Zucht… :(

Gelukkig heb ik nog wel lekker 20 min met m'n Logo gevlogen. Die heeft mij nog nooit in de steek gelaten ;)
Ook nog even met de brandstof heli van Erwin 8O wow die staat echt als een blok beton in de lucht.

Back