Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Josse,

ik begrijp dat je vaaraccu en verlichting apart wil houden, echter je redenering van 115A blokkeerstroom is fout.

de moment dat jouw motor 115A trekt, dan gaan jouw accu's smelten - incl de draden in je model en het resultaat gaat een brandend model zijn. Dus op die moment is verlichting irrelevant.

Vergeet de motor/regelaar maar niet te zekeren.

Patrick
 
@ Perk,

Dat over dat afbrandende model klopt niet. Ik heb deze motor meerdere keren geblokkeerd zien worden en het model waar die toen in zat heeft nooit ook maar enig teken van brand of doorsmelten van stroomdraden vertoont, en exact de zelfde spullen hebben nu in de Zwarte Zee getoont dat het allemaal nog naar behoren functioneert.

Groetjes Josse
 
Josse,

dan heb je geen blokeerstroom van 115A oftewel gaat je accu gewoon door haar knieen als de motor blokkeert. Zeer waarschijnlijk het laatste.

Ik kan je echt wel verzekeren dat als je 115A trekt, zelfs gewone 1.5 carre stroomdraden door hun isolatie zullen smelten. ik zou je aanraden eens de stromen te meten indien mogelijk en toch zekeringen te gebruiken.

Patrick
 
@ Perk,

Zekeringen ga ik pas plaatsen als er versies van te koop zijn voor een leuk bedrag die de stroom uitschakelen en vervolgens na korte tijd weer stroom doorlaat. Op een lege accu vaar je nog enigsins, maar als de zekering gesmolten is gegarandeert de enige oplossing zwemmen. Daar heb ik inmiddels iets te veel slechte ervaringen mee, en heb daar geen zin in. Maar wel bedankt voor het meedenken.

Groetjes Josse
 
@ Perk,

Zekeringen ga ik pas plaatsen als er versies van te koop zijn voor een leuk bedrag die de stroom uitschakelen en vervolgens na korte tijd weer stroom doorlaat.

Groetjes Josse

Die zekeringen bestaan wel heb er zelf ook een.!!!!!
Niet zo.n zware voor op een boot maar toch.
Maar als deze uitschakeld door blokkeerstroom.
Zal hij nooit meer inschakelen want zodra hij weer inschakeld gaat hij er meteen weer uit.
Je zal eerst de storing moeten opheffen wil hij weer ingeschakeld blijven hoor
mvg
Frederik:D
 
tja, waarom gaat een zekering er door.

- overbelasting door troep in de schroef ... moet je eerst oplossen
- kortsluiting ... moet je eerst oplossen
- zekering te zwak gekozen .. kan je vermijden

ach ja... je doet maar. In mijn snelle boten steek ik ook geen zekeringen.

Ik heb nog eens naar de foto van je motor en as gekeken. Zeer inventieve setup. Rammelt het niet te erg? Ik zou wel je motor met meer dan 1 kabelbinder vastzetten.

denk er ook aan je as te smeren, ik zie geen nippel maar daar heb je wellicht geen plaats voor.

Patrick
 
@ Perk,

Voor het smeren van de as schroef ik eerst de tussenas los, die schuif ik door de koppeling die op de motor zit. Dan is de schroefas zelf ook al een stukje meegekomen. Ik schroef dan de tussenas helemaal los en daarna gaat de schroefas er in zijn geheel uit. Kogelagervet ertussen en dan het gemelde proces omgekeerd uitvoeren.

Groetjes Josse
 
@ Perk,

Voor het smeren van de as schroef ik eerst de tussenas los, die schuif ik door de koppeling die op de motor zit. Dan is de schroefas zelf ook al een stukje meegekomen. Ik schroef dan de tussenas helemaal los en daarna gaat de schroefas er in zijn geheel uit. Kogelagervet ertussen en dan het gemelde proces omgekeerd uitvoeren.

Groetjes Josse

Ja dat gaat in het echt ook zo he:rolleyes:
Motor uitbouwen bok er bij om op te tillen enz enz:confused:
mvg
Frederik:D:D
 
@ F. van.Gent,

Het maakt mij niet echt uit hoe dit in het echt gaat. Ik heb wel gekeken of ik dit kan maken, maar ik heb niks om schroefdraad te maken en de schroefas laat zich niet solderen, dus kan dit in mijn geval alleen als ik het gereedschap heb om schroefdraad te kunnen maken. Dit is dus puur een mooie oplossing.

EVEN EEN FOTO-UPDATE!!!!

normal_verlichting_oud_001.jpg


normal_verlichting_oud_002.jpg


normal_Zwarte_Zee_001.jpg


De verlichting op de bovenste 2 foto's gaat vervangen worden door kleinere LED-jes. De ondertse foto toont de behoorlijk machtige boeg zoals die een aantal weken geleden was.

Groetjes Josse
 
@ F. van.Gent,

Het maakt mij niet echt uit hoe dit in het echt gaat. Ik heb wel gekeken of ik dit kan maken, maar ik heb niks om schroefdraad te maken en de schroefas laat zich niet solderen, dus kan dit in mijn geval alleen als ik het gereedschap heb om schroefdraad te kunnen maken. Dit is dus puur een mooie oplossing.

Dan heb u niet goed gekeken bij een of andere modelbouwzaak
Er bestaan namelijk speciale smeer nippels die hoef je niet te solderen o i d:
Alleen maar te schroeven er omheen klemmen zeg maar
mvg
Frederik:D
 
@ F. van.Gent,

In dat geval zal ik toch schroefdraad moeten maken in mijn schroefaskoker, en dat is het probleem, niet dat ik die nippels niet kan krijgen.

Groetjes Josse
 
@ F. van.Gent,

In dat geval zal ik toch schroefdraad moeten maken in mijn schroefaskoker, en dat is het probleem, niet dat ik die nippels niet kan krijgen.

Groetjes Josse

Ik stop met u daar over :want u wil of kan het niet begrijpen van wat ik bedoel.
Moet een ander dan maar uiteenzetten hoor
Er valt niks te solderen of draad te tappen:rolleyes::rolleyes:
mvg
Frederik:D
 
Er zijn van Graupner behuizingen die om de schroefas geschoven worden.
Deze behuizing kan zels als steun dienen want er kunnen ook 2 schroeven in gedraaid worden.

Op de plaats waar de behuizing komt boor je een gaatje in de schroefaskoker.
In de behuizing zit een nippel waar je vet in kan spuiten dit gaat dan door het geboorde gaatje.

Een andere oplossing is om een 4 MM messing buisje op de schroefaskoker te solderen hier kan je met een injectiespuit gevuld met vet het via het buisje in de schroefaskoker spuiten.

Wat wordt het voor boot een Cruise Passagiersschip met die kerstboomverlichting.
 
ik heb nog nooit draad getrokken voor een model. Ik zet die nippels op elk model dat ik heb.

Nu, in werkelijkheid sluiten de lagers van de assen zo goed af dat ik er toch bijna geen vet in gepompt krijg tenzij ik de as demonteer....

Zeg, die verlichting van jouw. Zie ik daar een soort trafo or electronische eenheid ? Welke voedingspanning heb je hiervoor nodig?

Patrick
 
@ Patrick,

Dat witte "kastje" is de batterijpak voor 3 AA-tjes.

@ Jan Vos,

Ik heb die kerstverlichting die als dekverlichting voor het varen in het donker moest dienen inmiddels verwijderd, want het bouwen van het interieur in mijn model maakt deze verlichting te groot. Maar het wordt een zeegaande bergingssleper die gedurende de eerste 30 jaar van haar carriere de sterkste en snelste sleper ter wereld was. Ze werd overtroffen door haar nieuwe naamgenoot (no. 4) 30 jaar na haar indienststelling.

Groetjes Josse
 
Even een update,

Ik ga, als de romp, de schotten en de verlichting op het hoofddek af zijn beginnen met het maken van het meubulair, waaronder een paar ladekasten met zelf te maken gereedschap en reserve onderdelen. Deze ladekasten wil ik zo maken dat ze echt te openen zijn om bij het daarin verstopte gereedschap te kunnen komen, maar mijn eerste prioriteit is nu eerst beter worden, dan de romp tot aan het hoofddek waterdicht maken, dan de schotten plaatsen en verven, en daarna de scheepshuid ertegenaan. Ik plaats eerst de schotten omdat ik die wil gaan gebruiken om de romp de gewenste sterkte en stijfeid te geven. De huidige spanten die nog op de losse stukken scheepshuid zitten gaan er voor het grootste deel vanaf, en degene die blijven ga ik dunner schuren zodat er geen lelijke uitsteeksels in de schotten zitten. Ik kan helaas niet zo vaak meer foto's plaatsen omdat mijn camara niet meer scherp kan stellen en iemand die niet met eigen ogen gezien heeft wat er op de foto staat kan er niet wijs uit worden. Mijn vader wil zijn camara ook niet uitlenen en hij maakt uitsluitend bij daglicht foto's.

Groetjes Josse
 
Even een vraag,

Wat is een goede motor voor de Zwarte Zee? Ze krijgt een waterlijnlengte van ongeveer 1,28m, een breedte van bijna 20cm, en een diepgang van ongeveer 12cm. De schroef wordt zeer waarschijnlijk een plastic 4-blads met zo klein mogelijke spoed van ergens tussen de 60 en 70 mm diameter. De as heeft M4 draad. Ik heb er nu een Speed 500 BB VZ in staan, maar die draait onbelast 19.500 toeren per min. De motor mag maximaal €45,- kosten, anders vindt ik het te duur worden. Of is het misschien slimmer om mijn huidige motor (die heb ik uit de Maasbank gehaald) op een vertragingskast te zetten, want ik heb gelezen in andere bouwverslagen dat dit soort modellen om een veel langzamere motor vragen.

Groetjes Josse
 
Even een vraag,

Wat is een goede motor voor de Zwarte Zee? Ze krijgt een waterlijnlengte van ongeveer 1,28m, een breedte van bijna 20cm, en een diepgang van ongeveer 12cm. De schroef wordt zeer waarschijnlijk een plastic 4-blads met zo klein mogelijke spoed van ergens tussen de 60 en 70 mm diameter.
Groetjes Josse


Als het van mij moest zijn GEEN plastiek schroef
En wel een power 1000 met een zo groot mogelijke schroef dus die 7 cm daar zou ik voor gaan hoor:rolleyes:
Maar ja wie ben ik he
groeten:D
 
@ F. van.Gent,

U kunt goede tips geven!! hier kan ik een hoop mee Wat betreft die nippel op de schroefas, u had gelijk, ik kende dat systeem nog niet. Het is nu helaas te laat om nog te plaatsen, maar ik onthoud alles voor mijn volgende model.

Groetjes Josse
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een graupner 900 speed BB torque in mijn amsterdam liggen.. Deze kost iets van 43 euro ofzo.. Maar voor een plastic schroef zou ik niet gaan.. Ten eerste.. niet mooi onder zo'n schip natuurlijk :D En ten tweede.. ze kunnen kapot trillen.. Zelf heb ik een 60mm vier blads schroef onder zn kont hangen onvertraagd op de motor.. 70 zou ook nog wel net lukken denk ik zonder vertraging.. :wink:

Christian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top