Zwever voor beginner isola 3

De langs stabiliteit : vleugel 36 dm² , stabilo 4.75 dm², afstand neutrale as tussen beiden 595 mm .

Ik mis nog de gemiddelde koorde.
De formule is: (Stabilo-oppervlak x Afstand) / (Vleugel oppervlak x Gem. Koorde) = 0.36 - 0.45

De hogere waarde bij veel welving in de vleugel.

Rick
 
Gem. koorde 180 mm. koorde overal gelijk.
Dus (4.75 dm² X 5,95 dm) / ( 36 dm² X 1,8 dm ) = 0,436
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje , waar word de stroom gemeten om een idee te hebben van het vermogen van je motor, wisselstroom tussen motor en regelaar of gelijkstroom, tussen regelaar en accu ?
 
De tang die ik heb is alleen voor wisselstroom, kan dat omgerekend worden als je tussen motor en regelaar meet ?
 
Even een vraagje, het aansturen van stabilo en richting via 1 draad, je hebt dan een veer nodig die de stabilo in de andere richting trekt, je servo staat dan steeds onder druk door deze veer, is iedere servo daar geschikt voor ?
De voordelen begrijp ik eenvoudig en speling vrij, maar hoe bepaal je de sterkte van veer en servo ?
Begrijp dat dit niet bruikbaar is voor kisten waar vrij veel kracht op stabilo en richting komt, want je servo moet de dubbele kracht verwerken.
 
Omdat mijn bouwsel te zwaar was om te leren vliegen heb ik nu een romp in isolatie plaat 30 mm en vleugels gevouwen in depron gebouwd.
Afm romp 900 mm span 1400 mm met koorde 190 mm.
Servo's in de vleugel en achter in de romp voor richting en sabilo.
De 2 halve rompen uitgehold en tegen elkaar gelijmd met epoxy.
Vooraan een motorschot in multiplex met prikkers en epoxy tegen het schuim gelijmd..
Alles samen weegt het nu 722 gr met een vleugel opp van 26.6 dm².

De 3D tekeningen, foto's volgen.

FLUIT064.jpg


FLUIT065.jpg
 
De foto's , ook nog een snijraam , de draad is hier een 0.5 mm inox , lengt 800 mm ,die ik verwarm met de auto batt lader bij start 12 V 8A zakt naar 6.5 A als de draad warm is.
Speciale weerstand draad zal waarschijnlijk beter zijn, maar deze had ik nog.

De gevouwen vleugel ( http://andrewpnewton.blogspot.be/ ) systeem word in het midden gesteund door een dunwandig alu. buis 10 X 500 mm
Voor en achterkant heb ik 2 latjes gelijmd van 80 mm , de onderzijde vlak om de vleugel beter uit te lijnen en tegen het indrukken door de elastiek te beschermen.

IMG_0600.JPG


IMG_0602.JPG


IMG_0601.JPG


IMG_0603.JPG
 
Een begin voor het echte werk.
36 vleugel ribben balsa 2 mm
Wortel rib 200 X 20 mm

Uitsparing hoofd liggers 10 X 4 mm spruce
Uitsparing rol/flap liggers 10 X 3 mm balsa

Steunplankje om bij het schuren de achterzijde niet te beschadigen

IMG_0605.JPG


IMG_0606.JPG
 
Onder dekking met ribben , liggers en webbing droog gemonteerd.

Plastiek folie over mijn werkplank,

Vleugelpen in 2 messing bussen en mal vleugel helling 5 °

IMG_0607.JPG


IMG_0609.JPG
 
Nog een multiplex wortelrib en tip eindstuk tegen lijmen en dan is de houtbouw klaar.
De indekking achter is zo breed omdat hier de rolroeren en flaps worden uitgezaagd

IMG_0626.JPG


IMG_0627.JPG
 
Zo ver sta ik nu1 vleugel 270 gr span 2000 koorde 220 / 160 10 %.
2 Liggers balsa 8 X 5 voor de stoorkleppen ingewerkt
Tip in balsa en wortelrip triplex 3 mm. met messing bus ingelijmd.
Dekking en ribben 2 mm

IMG_0630.JPG
 
Bedankt :)
Mooi wel maar naar mijn zin te zwaar , nu beide vleugels met de stalen vleugel pennen en messing buisjes 590 gr. en de bekleding moet er nog op.
Wat liep er fout , liggers te zwaar, vleugel is zo stijf als een plank, ook de indekking 2 mm is te dik voor deze afmeting.
Nog een fout, de voorste ligger is wat te mager, heb weinig over als ik de neus in profiel schuur.
De rolroeren heb ik los gemaakt , de ligger in de vleugel en de ligger voorkant klep waren niet tegen elkaar gelijmd , alleen op de ribben en indekking.
Tussen de 2 liggers was plaats voor een breekmes, zo was het vrij gemakkelijk om de kleppen van de vleugel te scheiden.

IMG_0632.JPG


IMG_0633.JPG


IMG_0634.JPG
 
Dit is mooi, lichtgewicht, met oog voor detail. Of je dit gaat merken tijdens het vliegen? Reken maar! Ik denk dat stabilo, richting en fuse ook nog wel een flink stuk lichter kunnen, maar alles op z'n tijd.
 
Als ik lees wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is ! daar konden we vroeger alleen maar van dromen.
Alle raad is welkom, maar waar ik niet wil van horen is koop een bouwdoos :) daar is voor mij geen lol aan.
Dus zelf tekenen en ontwerpen , zoals ik ook altijd met mijn zeiljachten heb gedaan.

Nou, volgens mij ben je een aardig eind op weg naar succes! :thumbsup:
 
Back
Top