paulbo
verslagschrijvers
Beste modelbouwers,
Hoewel ik niet helemaal nieuw ben op dit forum (heb wat reacties geplaatst), wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Paul, ben 57 jaar oud en bouw sinds een paar jaar modellen. Ik ben begonnen met een plastic model: de Batavia van Revell, en vervolgens de Botter 1912 van Artisania Latina. Aan dat model moest erg veel aangepast worden om het correct te krijgen. Foto's zijn te vinden op een ander forum
.
Na de botter 1912, kan ik beginnen aan een nieuw project, en eentje die me de komende jaren wel gaat bezighouden: de HMS Victory van Caldercraft/Jotika.
Ik heb voor dit model gekozen omdat
- het grotendeels historisch correct is, hoewel er nog heel veel uit te zoeken is (dit maakt het modelbouwen pas echt interessant)
- de onderdelen van het model kloppen, en het zonder veel frustratie te bouwen is (hoop ik)
- het originele schip in de 1805 Trafalgar versie (althans hoe het eruit ziet; het is voor het grootste deel in de loop van de eeuwen vervangen) nog bestaat en in Portsmouth ligt. Er zijn heel veel foto's van dit schip in omloop waardoor het gemakkelijker is om historisch correct te bouwen.
- er een paar fantastische forums zijn met dit schip.
De HMS Victory was het vlaggenschip van de vloot die de gecombineerde Frans-Spaanse vloot versloeg bij Trafalgar. Admiraal Lord Nelson werd zelf tijdens deze slag dodelijk getroffen door een Franse geweerkogel, maar Engeland won de slag.
De HMS Victory was het 5e schip met deze naam, en veruit de grootste. De opdracht voor de bouw werd in 1758 gegeven. Het is een zgn. First Rate: meer dan 100 kanonnen aan boord. Vergelijk het maar met een vliegdekschip uit onze tijd. Het hele (ontwerp van het) schip stond in dienst van vuurkracht. In 1805 (Trafalgar) stonden er:
- op het onderste kanonnendek: 30 kanonnen voor 32-ponds kogels
- op het middelste kanonnendek: 28 kanonnen voor 24-ponds kogels
- op het bovenste kanonnendek: 30 kanonnen voor 12-ponds kogels
- op het quarterdeck (halfdek in het Nederlands
): 12 kanonnen voor 12-ponds kogels
- op de voorplecht (forecastle): 2 kanonnen voor 12-ponds kogels en 2 carronades voor 68-ponds kogels (!!)
De lengte van het schip is zo'n 70 meter, de waterverplaatsing meer dan 2000 ton en er kan bijna 5500 vierkante meter zeil gehesen worden.
Nog wat getallen: 40km touwwerk in het staande want, 1400 blokken (katrollen), 300 ton drinkwater, 50 ton kolen, 20 ton hout, 50 ton bier:squarewink:, etc.
Index
Allereerst wat foto's van de (inhoud van) de kit.
Daarbij een kleine bibliotheek voor achtergrond, foto's, etc. Inmiddels komt daarbij McKay en McGowan
OKÉ, het bouwen kan starten. Het begint simpel met het lijmen van de boeg aan de valse kiel. Legoblokjes bewijzen hun dienst bij het recht of haaks verlijmen van onderdelen.
Daaronder het lijmen en klemmen van de kiel onder de valse kiel.
Ik hoop dat dit het begin is van veel bouwplezier voor mij, en veel kijkplezier voor jullie.
Groet, Paul
Hoewel ik niet helemaal nieuw ben op dit forum (heb wat reacties geplaatst), wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Paul, ben 57 jaar oud en bouw sinds een paar jaar modellen. Ik ben begonnen met een plastic model: de Batavia van Revell, en vervolgens de Botter 1912 van Artisania Latina. Aan dat model moest erg veel aangepast worden om het correct te krijgen. Foto's zijn te vinden op een ander forum

Na de botter 1912, kan ik beginnen aan een nieuw project, en eentje die me de komende jaren wel gaat bezighouden: de HMS Victory van Caldercraft/Jotika.
Ik heb voor dit model gekozen omdat
- het grotendeels historisch correct is, hoewel er nog heel veel uit te zoeken is (dit maakt het modelbouwen pas echt interessant)
- de onderdelen van het model kloppen, en het zonder veel frustratie te bouwen is (hoop ik)
- het originele schip in de 1805 Trafalgar versie (althans hoe het eruit ziet; het is voor het grootste deel in de loop van de eeuwen vervangen) nog bestaat en in Portsmouth ligt. Er zijn heel veel foto's van dit schip in omloop waardoor het gemakkelijker is om historisch correct te bouwen.
- er een paar fantastische forums zijn met dit schip.
De HMS Victory was het vlaggenschip van de vloot die de gecombineerde Frans-Spaanse vloot versloeg bij Trafalgar. Admiraal Lord Nelson werd zelf tijdens deze slag dodelijk getroffen door een Franse geweerkogel, maar Engeland won de slag.
De HMS Victory was het 5e schip met deze naam, en veruit de grootste. De opdracht voor de bouw werd in 1758 gegeven. Het is een zgn. First Rate: meer dan 100 kanonnen aan boord. Vergelijk het maar met een vliegdekschip uit onze tijd. Het hele (ontwerp van het) schip stond in dienst van vuurkracht. In 1805 (Trafalgar) stonden er:
- op het onderste kanonnendek: 30 kanonnen voor 32-ponds kogels
- op het middelste kanonnendek: 28 kanonnen voor 24-ponds kogels
- op het bovenste kanonnendek: 30 kanonnen voor 12-ponds kogels
- op het quarterdeck (halfdek in het Nederlands

- op de voorplecht (forecastle): 2 kanonnen voor 12-ponds kogels en 2 carronades voor 68-ponds kogels (!!)
De lengte van het schip is zo'n 70 meter, de waterverplaatsing meer dan 2000 ton en er kan bijna 5500 vierkante meter zeil gehesen worden.
Nog wat getallen: 40km touwwerk in het staande want, 1400 blokken (katrollen), 300 ton drinkwater, 50 ton kolen, 20 ton hout, 50 ton bier:squarewink:, etc.
Index
- Beplanking
- Berghouten
- Geschutpoorten
- Bekopering
- Upper Gun Deck, kanonnen en uitrusting
- Quarter Deck
- Boeg
- Campagnedek
- Spiegel
- Galerijen
- Romp details
Allereerst wat foto's van de (inhoud van) de kit.
Daarbij een kleine bibliotheek voor achtergrond, foto's, etc. Inmiddels komt daarbij McKay en McGowan

OKÉ, het bouwen kan starten. Het begint simpel met het lijmen van de boeg aan de valse kiel. Legoblokjes bewijzen hun dienst bij het recht of haaks verlijmen van onderdelen.
Daaronder het lijmen en klemmen van de kiel onder de valse kiel.
Ik hoop dat dit het begin is van veel bouwplezier voor mij, en veel kijkplezier voor jullie.
Groet, Paul
Laatst bewerkt: