Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Het jeukt inderdaad aan alle kanten, als ik iets in mijn kop heb zit het niet in mijn kont;) Ik haat wachten!!!!

Het nut!! Tja wat zal ik zeggen, baat het niet schaad het niet, misschien doet de AC-3X er z'n voordeel mee die is best wel gevoelig voor onnauwkeurigheden in de aansturing, ik denk dat ik nu iets van de sponzigheid van de servo rubbers heb weggenomen wat bij de zometeen nog hogere belastingen best wel eens een rol kan gaan spelen, en zo als Michiel al aangaf heeft Robert Sixt het ook zo uitgevoerd, maar dan nog met alu servo hevels om het nog stijver te krijgen.

Ik heb trouwens eerst de kogel links op de goede maat er op geklikt, en toen alle servo bevestiging's boutjes los gedraaid (zit wat ruimte op) en daarna weer alles vast gezet, denk dus zelf dat de extra belasting wel meevalt.

Zou z'n mod niet op een brandstof heli uitvoeren, omdat daar vanwege de trillingen elke koppeling extra naar je servo niet echt wenselijk is.

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt:
Als je het doet om de demping van de rubbers te verkleinen, dan kan je beter de rubbers er af halen!? Zoals je zegt je hebt vele malen minder trillingen, ik zou toch graag nog wat demping willen hebben maar dat is puur een gevoel.

Laurens wat zou dat voordeel dan moeten zijn? Kijk je lagers worden radiaal belast zonder deze feature. Nou en? Daar zitten ze er voor. En als je de levensduur uitrekend is die waarschijnlijk vele malen langer dan die van het motortje. Het enige dat nog zou kunnen is dat de kunstof gaat kruipen onder de belasting waardoor er speling zou kunnen ontstaan ter plaatse van de lager zitting. Echter is dit wel erg ver gezocht omdat de belasting zeer laag is en de gebruikte kunststof een glasvezel gevulde is, welke minder kruipt. Of wel in mijn heli ontwerp komt het er in het eerste prtotype niet in :-) Wel een andere "revolutionaire" bevestigings oplossing die perfect kan bij electro, maar ik houd jullie nog even in spanning ;-)

Greetz,

Michiel.
 
Als ik kijk naar de servo's in mn Trex 500 dan denk ik wel dat er een voordeel zit in deze montagemethode. Momenteel is het namelijk zo dat bij de Hitec 5245 die ik gebruik de middelste as van de tandwieletjes in de behuizing word weggeduwd in een crash, waardoor de behuizing stuk gaat. Het lijkt me als je de uitgaande as beter ondersteunt dat er op de middelste al alleen radiale krachten komen ipv ook een beetje axiale krachten.
 
Ik heb nog een hele goede reden!! ik vindt het best wel stoer staan.
bouncingsmilie33nk5wp.gif
 
Mario ;-) Het staat mooi! Heb je ook wat metaalbewerkingsmachines thuis, of kan je heel goed zagen en vijlen ;-)

Axiale kracht zullen er niet optreden bij rechte tandwielen, die in de servo gebruikt worden. Dat het middelste asje nu wordt weggedrukt zal niet verbeteren met deze constructie. De rede dat de as nu weg wordt gedrukt komt door de zeer hoge radiale kracht die bij de crash onstaat en deze heeft de neiging (ook bij normaal bedrijf) de tandwielen van elkaar te duwen. Als dus de tandwielen zo sterk zijn dat ze heel blijven bij de crash zal er iets anders de energie opnemen en dat is bij jouw servo dus het midden asje. Nogmaals deze constructie verbeterd dit niet en kan het zelfs nog verslechteren doordat de constructie stijver wordt.

Greetz,

Michiel.
 
Michiel, ik zie het met mijn simpele ziel zo! de mod lagering zit nu zo dat de kracht die nu op de servo hevel uitgevoerd wordt tot op zekere hoogte niet omgezet kan worden naar een kantel beweging op de uitgaande as.
En omdat het uitgevoerd is met kunststof kogel linkjes zal enige onnauwkeurigheden vwb dit derde lager mi geen probleem op leveren.

Ik heb ook wel eens vol bewondering (Ja Ja) naar de (erg stoere) oplossing op jouw heli gekeken, en denk dat dat systeem wel een erg grote nauwkeurigheid verlangt om het goed te laten werken.

Overigens is bij mij nu de zwakste schakel de servo horn!! expres dus geen alu, heb het al een keer mee mogen maken dat bij een crasch bij twee servo's de kogel uit de link was gedraaid en bij de andere de horn was gebroken, heeft mij dus mooi drie dure tandwiel setjes bespaart.

En nee, helaas geen metaal bewerking machines maar die gaan er zeker komen omdat ik nu na 7 jaar weer een hobbie kamer heb:D
Gewoon een onderdeel van een oude MP en een beetje inventiviteit;)

Gr,

Mario

 
Mooi project Mario.
Zoals ik het zie...
Het enige nuttige, en niet volledig onbelangrijk trouwens, van deze constructie is dat je de krachten cirkel min of meer sluit.
Bij snelle wisselingen (pyroflip, wall etc.) wordt nu de kracht van de ene as via de framestaaf naar de andere as gebracht met als resultaat een stabielere swashplate.
Als je de constructie weglaat dan vloeien de meeste krachten via de kunststof servobehuizing onzuiver af naar de zijde van de zwaarst belaste stuurstang/servo.
De aluminium servohouder is behoorlijk dominant in het geheel, en de boutjes doen ook 0,0
De servorubbers hebben in het krachtenverhaal weinig inspraak bij grote belastingen denk ik, die slaan snel naar hun elastische limiet en de servobehuizing neemt het over.
Ze zijn meer nuttig voor trillingen(die je als het goed is weinig zal hebben).
Ze zorgen in het meest ongunstige (uitvergrote)geval zelfs voor springerige stuureffecten als de krachten echt opladen.
In het hele verhaal krijgt normaal gezien de hoorn, en vooral de vertanding in de hoorn het meest te verduren.
Die krachten zullen na deze modificatie wel wat zuiverder en minder dynamisch zijn.
Dus zolang je heli er niet honderden grammen zwaarder door wordt vind ik het een nuttige constructie.
En het ziet er Retecool uit i.d.d. :D

Grt.Eric
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een antwoord van Kontronik op de vraag waar evt. een fan aangesloten kan worden tbv extra cooling.

[FONT=&quot]Hello,[/FONT]

[FONT=&quot]some of our customers have connected an cooling fan to the slave Bec output. The cooling fans and heatsinks often used are form Conrad electronics Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel[/FONT]

[FONT=&quot]regards[/FONT]
[FONT=&quot]Marcial Knuth
-------------------------------------------------------
KONTRONIK GmbH
Etzwiesenstr. 35/1
D-72108 Rottenburg
Telefon +49 7457 94350 · Fax +49 7457 943590
Vertretungsberechtigter Geschäftsführer: Harald Konrath
Handelsregister: Amtsgericht Stuttgart HRB390410
Steuernummer: 86114/97803
Umsatzsteuer-Identifikationsnummer: DE164110931
WEEE-Reg.-Nr. DE95985619


In eerste instantie zal ik geen fan gebruiken, maar de Jive monteren op de onderste aluminium chassis plaat.
Ben nog wel op zoek met wat ik dat het beste kan doen??

Gr,

Mario




[/FONT]
 
Als je de jive aan de zijkant van het frame monteert kan er beter lucht langs stromen dan als je hem in het frame monteert.

Bovendien zit een jive toch helemaal in een kunststof huisje? Kunststof is over het algemeen geen goede warmtegeleider. Het plaatsen op een alu plaatje heeft dan niet veel zin.
Dan kun je hem beter aan de zijkant van het frame plaatsen.

Bas
 
Hoi,
Aan de achterkant van de jive zit een alu plaat in het plastic waar een koelplaat oid op gemonteerd kan worden .
Dus monteren tegen een alu framedeel vergroot het koeloppervlak .

Henk
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Zo dan : aan de achterkant is in het plastic een rechthoek uitgefreesd waar een alu plaat in zit waarop........

Henk
 
Koel vlak Jive.

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Neu ist auch die Kühlplatte die optimal mit den Bauteilen verbunden ist. Dies sorgt für eine sehr gute Wärmeabfuhr und ermöglicht die leichte Realisierung zusätzlicher Kühlmöglichkeiten. Durch den Anbau einer Luft- bzw. Wasserkühlung lässt sich das leistungsvermögen dieses Drehzahlstellers deutlich steigern. Die Bezeichnung 80+ heisst also: mindestens 80A. Eine gute Kühlung ermöglicht bis zu doppelter Leistung.[/FONT]

 
Laatst bewerkt:
Gisteren de conversie kit van Henseleit ontvangen:D

Het geheel zit al in elkaar en ziet er goed uit, wel heeft Jan in plaats van de 13T pinion er een 12T pinion bij gedaan.

Volgens hem werkt dat toch beter met de Jive / Pyro combinatie omdat de Jive met de 13T best wel warm wordt, hij heeft er ook een gascurve grafiek bij gedaan voor Futaba zenders en daar komen de volgende waardes uit,

12T pinion,

0% = uit
13% = 1300 rpm
30% = 1500 rpm
50% = 1750 rpm
62% = 1850 rpm
100%= 2050 rpm

Het totale gewicht zit nu op 2228 gram, dat is dus incl. 4 servo's / ontvanger / AC-3X / canopy / E-motorsteun / tail-blades, vooralsnog ziet het er naar uit dat de heli vliegklaar onder de 4600 gram blijft:D

Om een vergelijk te trekken, de best wel lichte V91 weegt 4700 gram en daar komt dan nog 650 gram brandstof bij dus totaal 5350 gram met volle tank.

Nou dat belooft wat!!!!!
 
... wel heeft Jan in plaats van de 13T pinion er een 12T pinion bij gedaan.

Volgens hem werkt dat toch beter met de Jive / Pyro combinatie omdat de Jive met de 13T best wel warm wordt, hij heeft er ook een gascurve grafiek bij gedaan voor Futaba zenders en daar komen de volgende waardes uit,

12T pinion,

0% = uit
13% = 1300 rpm
30% = 1500 rpm
50% = 1750 rpm
62% = 1850 rpm
100%= 2050 rpm

Mario,

Die pyro motor heeft toch een kv van 510 of heb ik het mis?
Als ik zo naar 12T kijk, is het dan niet zo dat als je zuiver theoretisch zou beschouwen: 44V*510kv*12T)/132= 2040rpm max headspeed?
Dus met lager gemiddeld lipo voltage en rendement meegerekend wordt het alleen maar minder?
(ben nog geen ervaringsdeskundige, put uit mijn lering van gisteravond;-) )
De curve noemt namelijk 2050rpm...

Of zit het anders?

Gr, Roy
 
Hoi Roy,

Dit zijn de gascurves met de daadwerkelijke toerentallen uit de praktijk met de heli en setup van Jan Henseleit.

Hier nog de gascurves met de zelfde heli en setup maar dan met de 13T pinion, hou er wel rekening mee dat dit alleen opgaat voor Futaba zenders!!

0% = uit
8% = 1300 rpm
25% = 1500 rpm
44% = 1750 rpm
52% = 1850 rpm
100%= 2200 rpm

Gr,

Mario
 
Goed punt Roy!

Daar gaat het geloof van Mario in Jan ;-)
Ik zou het zo ook niet weten, de Pyro is idd 510RPM/V.
We laten het Mario gewoon meten, als ik dat zo zie vliegt ie volgende week wel :-)

Mmm 2228Gram? Dan moet ik nog wat gewichtsbesparingen vinden in mijn ontwerp :-)
Overigens ben ik zelf erg benieuwd of dat nog lekker vliegt een heli van 4,6kg. Uiteraard voor freestyle en gooi en smijt werk is het fijn, maar voor figuren wil je toch wel wat massa. Maar goed zwaarder kan altijd heeeel makkelijk door LiFe te plaatsen :-) of 6000mAh LiPo's ;-)



Greetz,
 
Back
Top