Wat ik in amerikaanse tijdschriften regelmatig lees (en daar worden Coxjes natuurlijk véél meer gebruikt dan hier) is dat een hoop mensen twee krachtige grote (niet oplaadbare!)batterijen nemen, bijvoorbeeld Duracell, en dan dus geen penlights (AA), ook niet de één slag grotere batterijen, maar de soort die nog weer groter is (die vaak in krachtige zaklampen worden gebruikt). Die schakelen ze parallel. Ze solderen het laadsnoer dan gewoon aan de parallel geschakelde batterijen (een schakelaartje ertussen is wel handig!). Ik hoor keer op keer dat mensen daar een seizoen lang al hun glowmotoren op starten. Het is geen grote investering, dus het proberen waard, en je zit dan sowieso op 1,5 volt.
Je bedoelt D-Cellen. Gaat prima!, maar en seizoen lang is wel veel naar mijn ervaring. Ik kwam er nooit veel verder mee dan een maand of twee.
Ik weet wel dat er ook die vierkante batterijen zijn in plastic gesealde behuizing (Heavy Duty lantaarnbatterijen, als je ze openbreekt vind je vier cellen die dezelfde diameter hebben als C cellen maar twee keer zo lang zijn ongeveer) Die batterijen heb je in 6V versie, en in 1.5 V versie. Die 1.5 V versie werd o.a. door Cox, maar ook door Graupner verkocht, en gaan wél erg lang mee, meer dan een jaar.
Voor de liefhebber heb ik nog twee stuks in 6V uitvoering liggen. Simpel openbreken en van serie naar parallel omzetten doet de truuk al. Heb ik ook gedaan, werkt prima!
Ze liggen al een jaar of vier op de plank, maar zitten nog in het plastic. De liefhebber mag ze voor de verzendkosten hebben, want ik doe er niks meer mee!
Groet, Bert