Uitlaat nademper

Deze is ook heel interessant; het daadwerkelijk gemeten geluid ten opzichte van het berekende geluid (berekening is gebaseerd op de door ons opgegeven maximale 85dB(A)voor offroad uitlaten):

geluidsnorm2.jpg
 
Beste Iwan,

Ik denk dat niemand tegen geluidsreductie is, elke verbetering daar is welkom.

betekend dat Pieter, dat je mee gaat helpen aan een oplossing:confused:

De mening van veel rijders is simpel, graag willen ze zien dat de EFRA dit doet zodat men op de internationale races onder dezelfde omstandigheden kunnen rijden. Als men alleen in Nederland gaat conformeren bestaat er de kans dat een dergelijke verplichting nadelige gevolgen heeft voor ons huidige bezetting aan rijders rijders.

Zou van de gekke zijn als je 100 rijdt waar je 120 mag en je wordt van de weg gehaald omdat de politie vind dat je te hard gaat (vrije vertaling)

Ik ben van mening JW dat ook Pieter en Roelof graag willen helpen. Gezien hun reacties hier, zijn ook zij er zich van bewust dat hier iets mee moet gebeuren. Ik hoop dan ook van harte dat ook zij zich aansluiten bij het clubje mensen die hier nationaal mee bezig zijn,zodat dit daarna dan ook internationaal kan worden aangemerkt.

Voor Pieter zijn laatste quote geldt helaas dat dit niet zo is, je wordt niet van de weg gehaald omdat je 100 rijdt, maar omdat je teveel lawaai maakt. Ik snap wel wat je bedoeld en wat je wilt zeggen, maar dan zou ik eerder kiezen voor de vergelijking dat ik een auto heb gekocht die officieel, en internationaal, is goedgekeurd en 320 km/h kan rijden, maar ik Nederland mag ik er maar max. 120 km/h mee rijden. Dat is ook wat Roelof in zijn stuk aangeeft. Het rare is dat je op sommige stukken in Duitsland er wel 320 mee mag, in Frankrijk 130 maar in Amerika maar 55 mp/h enz, enz.

Misschien is de 120 km/h grens ook wel de reden dat wij zulke slechte Formule 1 coureurs hebben (aub niet op verder gaan, is alleen maar een voorbeeld en ter lering en vermaak :grin:).

Feit blijft dat er iets moet gebeuren, een ieder die hier een bijdrage in kan leveren is uitgenodigd. Negatieve reacties zijn ook welkom, zo kun je goed als "advocaat van de duivel" blijven fungeren, en geven vaak andere inzichten. Maar blijf alstublieft wel opbouwend, zo raakt dit niet verzand in een zinloze discussie.
 
Laatst bewerkt:
Impact

De mening van veel rijders is simpel, graag willen ze zien dat de EFRA dit doet zodat men op de internationale races onder dezelfde omstandigheden kunnen rijden. Als men alleen in Nederland gaat conformeren bestaat er de kans dat een dergelijke verplichting nadelige gevolgen heeft voor ons huidige bezetting aan rijders rijders.

Ik ben bang dat dit de meest belangrijke quote is...
 
Door de toevoeging aan het regelement is al een stap gezet. Hiermee geef de je circuit eigenaar namelijk de kans om te handhaven en om op te treden tegen excessen.

Ik snap alleen de laatste zin niet, kun je dit misschien nog toelichten Roelof? Want welke nadelige gevolgen zie jij dan op korte termijn en kun je ook aangeven hoe dit effect heeft op de lange termijn.
 
Door de toevoeging aan het regelement is al een stap gezet. Hiermee geef de je circuit eigenaar namelijk de kans om te handhaven en om op te treden tegen excessen.

Wat zijn excessen? Alles boven de 82dB(A)? Het is goed dat er opgetreden kan worden, je moet alleen het "grijze" uit de regel halen. Dus duidelijkheid over meting etc. Er is m.i. nl een groot verschil tussen 1 auto op de baan en 10 auto's op de baan, als je het goed wil doen moet je een meting (regel) hebben voor 1 en 10 auto's binnen een circuit omgeving. Zie ook de meetgegevens van Jaap. Pas als je dat duidelijk hebt kan je verder bouwen aan reductie.
 
De meting is ook één van de voornaamste reden waarom dit ook niet gewerkt heeft in het verleden. Waar het m.i. om draait is dat je een eenduidige meetmanier gaat hanteren. Dit zal betekenen dat clubs hun meetgedrag moeten uniformeren. Je hebt echt geen 50.00 euro aan apparatuur nodig, maar wel een aantal constante in je meting. Ook zal de opstelling per circuit anders kunnen zijn, maar wanneer je op dát circuit altijd zó meet dan is er sprake van een constante en kun je dié resultaten zo gemeten naast elkaar leggen. Hier zijn natuurlijk ook andere factoren in het spel, maar zo is je startmeeting, in basis, altijd gelijk.

Wanneer een ieder op een gelijke manier wordt gemeten, dan zul je excessen kunnen aanpakken. Nu zal dit echt niet meteen op 82dba uitkomen, maar er zijn nu mensen die rondrijden en meer dan 100dba maken. Deze laatste groep zal gaan opvallen en zal aktie moeten ondernemen om hun uitlaat lawaai acceptabel te krijgen (de zgn. rijders verantwoordelijkheid).

Let wel, het grijze gebied waar je het over hebt is echt Nederlands (of mens eigen) en zul je ook niet 123 wegnemen. We hebben nl. wel regels, maar daarna gaan we eens kijken hoe we daar flexibel mee om kunnen gaan. Nu zijn er zat andere regels waar we ons wél aan houden (hoogte, breedte, gewicht enz. enz.), want we kennen allemaal de consequenties.

Dit is één van de lastigste, vooral nu het water sommige zo aan de lippen staat dat er snel iets moet gebeuren. Wanneer er twee jaar geleden verder was gegaan met de reductie waren we er nu ook al twee seizoenen aan gewend en had de ontwikkeling ook verder geweest.

Nu zijn we twee seizoenen verder en begint de discussie opnieuw en op exact dezelfde wijze: Pro's vs Con's. Het is zo jammer dat we allen hier niets van geleerd hebben. Ik (en anderen met mij) hoef mijn gelijk niet te halen of te krijgen, dit is niet de intentie van mijn reakties. Ik probeer alles goed te lezen en te begrijpen waar WE heen willen. Dit zal niet makkelijk worden, maar helaas is het eindpunt van onze disucssie al bekend, en is alléén aan ONS de vraag hoe we daar gaan komen.

Rest nu een vraag aan jouw Pieter: Heb je ook een mogelijke oplossing voor het probleem wat je schetst tav 1 of 10 auto's op de baan? Weet je of hier al onderzoek naar gedaan? Zijn er ook meetresultaten waarbij bv. 3db reductie per auto is toegepast tov 10 auto's (alle 10 met 3db minder geluid dus)?
 
Laatst bewerkt:
Bart (en andere Nomac bestuursleden),

We hebben dit jaar (als het goed is) twee keer de NK 1/10 op de MACH (constante 1). Kunnen we een herbruikbare meetopstelling maken (constante 2) waarmee we NK auto's (vrije klasse) tov de Nomac klasse die verplicht rijden met een vaste motor/uitlaat combi (constante 3)? Dan kun je op twee verschillende momenten een éénzelfde meeting doen, die metingen geven dan een goed beeld over twee races.
 
Rest nu een vraag aan jouw Pieter: Heb je ook een mogelijke oplossing voor het probleem wat je schetst tav 1 of 10 auto's op de baan? Weet je of hier al onderzoek naar gedaan? Zijn er ook meetresultaten waarbij bv. 3db reductie per auto is toegepast tov 10 auto's (alle 10 met 3db minder geluid dus)?

Er is onderzoek gedaan bij MBC-Friesland, die hebben een engineeringsburo een geluidmeting / analyse laten doen. Daarnaast hebben een paar leveranciers onderzoek gedaan naar het best haalbare. Ik hoorde dat elke extra auto op een baan iets van 2,5dB(A) extra in totaal genereerd... Vandaar ook mijn opmerking om te starten met de huidige situatie (officiële metingen volgens norm) en vanuit daar analyseren naar verbetering. Dan pas weet je wat haalbaar is.

Daarnaast speelt de discussie van nationaal en internationaal... iets alleen nationaal doen gaat niet werken. Denk hierbij aan beschikbaarheid materialen, design van motoren hierop en de markt in NL. Vandaar mijn opmerking dat dit alleen gaat werken op internationaal vlak.
 
De situatie die men nu schetst en de MACH graag landerlijk veranderd wilt zien zal geen wedstrijd worden om wie het snelste gaat maar wie het minste geluid maakt en dat zal een domper voor veel fabrieksrijders worden. Commercieel verkrijgbare hulpmiddelen is een prima idee maar de rijders willen dan wel gevrijwaard zijn van andere ristricties zoals een verplicht geluidsniveau. Zoals Pieter het schetst is er veel makkelijker een draagkracht bij fabrikanten en landen als het Europees of wereldwijd wordt ingevoert maar daarin heeft in mijn ogen de EFRA gefaalt, op een landelijk niveau zal het bij hobbyïsme blijven en kunnen we van de rijders niet verlangen dat ze het geluidsprobleem even gaan oplossen.

Je ziet het aan België, hun toprijders hebben Nederland en Duitsland opgezocht omdat hun competitie niet meer interessant/uitdagend is, als Nederland een dergelijke stap onderneemt bestaat er de kans dat men Nederland gaat verlaten. Ik zeg bestaat, er is geen zekerheid maar het het voorbeeld geeft wel een idee hoe het kan verlopen.
 
Als het dan alleen om geluid gaat kunnen we toch met elke aangepaste uitlaat rijden? Lijkt me een leuke case aan het eind van het jaar :)
 
Als het dan alleen om geluid gaat kunnen we toch met elke aangepaste uitlaat rijden? Lijkt me een leuke case aan het eind van het jaar :)

Pieter, jullie waren toch ook met een soort van nieuwe hele stille uitlaat aan het testen, Joey dan..? Althans, dat schreef je in een ander draadje een tijdje terug.
Hoe staat het daarmee, zijn er resultaten mee geboekt?
 
De huidige situatie is ook het uitgangspunt en er zal met de huidige middelen ter beschikking aan een (voorlopige) oplossing gewerkt moeten worden. Het moet niet eindigen in een wedloop "minst geluid producerende auto" maar er moet wel een reductie plaats gaan vinden.

Heb je in het verleden hier ook op getest Roelof? Kun je misschien aangeven of bv het gebruik van een conische bocht bijdraagt aan het geluidsniveau? Of heb je kennis wat meer geluid reducerende aanpassingen, die wel door een ieder zijn toe te passen, en waar het competative element niet onder lijdt (let wel, als iedereen iets vermogen moet inleveren blijft het een gelijke competitie).

Voor wat betreft de Belgen ben ik het deels met je eens, een ander feit blijft dat ook daar banen zijn gesloten door allerlei redenen (w.o. ook geluid). Het afnemend aantal open banen heeft er ook aan bijgedragen dat de belgen elders zijn gaan rijden.

Als we dit nationaal gaan doorvoeren zal dit ook in Nederland gaan plaatsvinden. Ik denk, kijkend naar de 1/8, dat dit niet in die getale zal zijn die jullie nu schetsen, hoeveel belgen rijden er nu in Nederland bv? Er is voldoende draagvlak onder de 1/8 rijders om dit op te vangen. Ja het zal eerst wat teruglopen, maar ook diegene die nu nee zeggen (en misschien stoppen) zullen uiteindelijk weer terugkomen. Ze willen toch rijden...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het er vandaag nog even over gehad met een paar fabrikanten op de Toyfair, zoals het nu ligt gaat er gewoon niets gebeuren en nee er ligt niets op de plank.

Qua geluidsoverlast las ik ergens iets over een extra geluidswal en ik weet door het testen van Joey dat er een hele stille uitlaat aankomt. De reden dat die er nog niet is heeft te maken dat deze te stil is... (nog stiller dan een .12)
Post 237 uit het N12T1 draadje

Was even aan het terug lezen, maar is er nou wel of niet een oplossing Pieter, snap er nu helemaal niets meer van. Mocht er wel een oplossing zijn, meldt het dan even. Daar maak je denk ik een hoop vrienden mee.
 
Misschien heeft het ook nut dat de MACH leden even vertellen wat er vanmiddag met de ALV uitgelegd is.....
 
Mach

Kort samen gevat . Er mag NIET meer met een 1:8 gerden worden op de mach mits je onder de 82 decibel zit . Of tot de nademper beschikbaar is . Dan nog de geluidswal . daar is overgestemd . Positief
 
Pieter, jullie waren toch ook met een soort van nieuwe hele stille uitlaat aan het testen, Joey dan..? Althans, dat schreef je in een ander draadje een tijdje terug.
Hoe staat het daarmee, zijn er resultaten mee geboekt?

Lees onder.

Voor wat betreft de Belgen ben ik het deels met je eens, een ander feit blijft dat ook daar banen zijn gesloten door allerlei redenen (w.o. ook geluid). Het afnemend aantal open banen heeft er ook aan bijgedragen dat de belgen elders zijn gaan rijden.

Welke banen?

Post 237 uit het N12T1 draadje

Was even aan het terug lezen, maar is er nou wel of niet een oplossing Pieter, snap er nu helemaal niets meer van. Mocht er wel een oplossing zijn, meldt het dan even. Daar maak je denk ik een hoop vrienden mee.

Roy,

Onder de huidige regels is dit geen oplossing, doordat deze uitlaat niet gehomologeerd is mogen wij er geen officiele wedstrijden mee rijden. Ik kan eventueel aan de pre-prod versie komen maar deze zal nooit rond de 82dB(A) komen. Het gemeten resultaat met deze uitlaat zat rond de 87dB(A), wat natuurlijk al een aardig lagere waarde is...
Waarom deze uitlaat nog niet in productie is? Geen marktaantallen voor een positieve P&L.
 
Roy,

Onder de huidige regels is dit geen oplossing, doordat deze uitlaat niet gehomologeerd is mogen wij er geen officiele wedstrijden mee rijden. Ik kan eventueel aan de pre-prod versie komen maar deze zal nooit rond de 82dB(A) komen. Het gemeten resultaat met deze uitlaat zat rond de 87dB(A), wat natuurlijk al een aardig lagere waarde is...
Waarom deze uitlaat nog niet in productie is? Geen marktaantallen voor een positieve P&L.

Kan je niet 50 van die uitlaten regelen voor de mach? Geen vermogensverlies?
 
Klinkt goed, denk dat heel veel 1/8 rijders daar gelukkig mee zouden worden,
neem aan dat de 87 in vergelijk is met de metingen waar je het eerder over had.
 
Kan je niet 50 van die uitlaten regelen voor de mach? Geen vermogensverlies?

Je vergeet 1 ding wat waarschijnlijk ook in de test van de na-demper wordt vergeten. De ene motor is de ander niet en zal zeker een complete uitlaat op verschillende motoren verschillende resultaten geven.
 
Back
Top